Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Åh, vi lika långa! :D

Ja men då lär jag kunna rida Stellas bebis även om den blir en liten d-ponny. :)
Satt och oroade mig lite som vanligt. :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Mina ben hamnar under magen på alla ponnyer och mindre hästar jag sitter på. Men halvblod är inte lika roligt. :p

+ att jag inte kan köpa de stövlar som du har. :cry: 9 cm för korta i längsta skaftet. :(
 
Sv: Längd- och vikttråd

Mina ben hamnar under magen på alla ponnyer och mindre hästar jag sitter på. Men halvblod är inte lika roligt. :p

+ att jag inte kan köpa de stövlar som du har. :cry: De längsta är 45 cm och jag behöver 54 cm långa skaft. :(
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vet att det finns minst en tråd om ryttare och övervikt men kände inte att den passar med min fråga.
Hur stor ryttare skulle ni låta rida på er häst, rutinerad resp orutinerad ryttare? Det handlar om regelbunden ridning. (Det är intressant att veta vad det är för en häst)




jag har en irish cob som mäter 146 cm, och jag tycker det är lugnt att min sambo rider någon gång ibland, (187cm lång o väger väl en 75 kg) dock är han ridvan o har balansen. Annars rider jag (164 cm o 58kg) och jag kan säga att det är nemo problemo :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

*lånar sista*

Jag är överviktig och rider numera ytterst lite, men för 4-5 år sedan höll jag igång och tränade/tävlade en del. Jag upplevde aldrig att min häst hade problem att bära upp mig, trots att hon var liten (häst 159 cm, jag 160 cm och 70 kg (vilket väl räknas som gravt överviktig)). Såhär såg vi ut, jag med vinterkläder på...

225644_8798493225_541298225_406280_5319_n.jpg


Dålig tävlingsbild:

189646_4941583225_541298225_124917_7398_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*

Hur mycket skulle ni säga att ett gotlandsruss (125-130 cm) klarar av att bära då och då? Alltså inte daglig ridning men någon gång ibland.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Gravt överviktig?? Intressant att läsa den här tråden och se hur folk oroar sig för sin vikt och hur hästen klarar det. Jag väger 130 kilo!!!!! :eek::eek::eek: Japp!! MEN, jag skulle aldrig sätta mig på en "vanlig" häst, om ni förstår förklaringen. Jag rider en STOOOR bruksnordis. Han har drgait timmer i skogen och burit allt möjligt på sin rygg, så han orkar mig. Han är helt underbar! Rider för tillfället bara i skritt, eftersom han stått länge. Men han har inga problem med min vikt. Så..om du är gravt överviktig...med dina 70 kilo...då måste jag vara typ...död! :p Men jag mår bra, pigg som en mört, har gått ner 22 kilo på ett år, frisk som en nötkärna och orkar hur mycket som helst. Har rejäla jäkla benmuskler oxå...:p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är vad läkare sagt till mig angående min vikt i alla fall. Sen var jag inte särskilt orolig för att vara för tung för henne, när jag köpte henne vägde jag knappa 50 kg, och faktiskt så gick hon bättre när jag vägde mer - naturligtvis inte pga min vikt, men den var således ingen nackdel.

Jag red samma häst när jag var gravid i sjunde månaden, då vägde jag nog närmare 80 också och hon var 21 år gammal, men inte heller då upplevde jag att hon hade några problem med min vikt.

Sen tror jag att det skulle främja mitt övriga liv - framförallt klädinköp - om jag gick ner 15 kg, men jag tror inte det skulle göra någon större skillnad i min ridning. Är numera medryttare på ett halvblod av den mer rejäla modellen och ca 165 cm hög, där känner jag mig ibland som en liten fluglort, trots att jag har lite vikt att sätta emot :D

Edit: Sen är jag ju som sagt kort också - 160 cm - så då blir ju 70 kg ganska mycket.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja jag är ju lite längre...174 cm...men som sagt, jag sätter mig inte på vilken häst som helst eftersom jag vet att jag är så tung. Men en del i dessa vikttrådar tror att de är för tunga om de väger 70 kilo när de rider stor häst. Jag förstår om man väger som mig att man undrar, men annars får man ju skaffa häst efter hur man själv väger, eller? Jag har fått erbjudande om att rida kompisars hästar men tackat nej eftersom de är för späda. Däremot har jag jobbat från marken med hästar i många många år... Men rid du med gott samvete. Det är vad jag tycker! Och vikten...hmm..ja jag har ju gått ner en hel del på ett år (utan operationer eller sånt) Och jag är piggare, ja, men...jag har en hel del kvar att gå ner men jag tänker inte vara stenhård i min diet på något sätt. Har provat det och jag blir bara grinig och sjuk och faller dit big time. Så..ändrade mina levnadsvanor och mina matvanor helt enkelt, men tillåter mig att "fuska" ibland, för man måste ju leva oxå. Så länge jag mår bra så fortsätter jag köra så här. Så låt ingen säga åt dig HUR du ska göra. Gör det på ett sätt som passar dig, om du tänkt gå ner i vikt. Annars blir det inge roligt...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har aldrig varit överviktig, men haft ett par extra kg då och då. När jag är som smalast så rider jag som bäst,
så några få kg kan påverka ens inverkan enormt - i alla fall min! :o
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och jag red sämre när jag vägde 45 kg än 70. Fast om jag skulle lyckas gå ner till 45 igen kanske jag skulle rida ännu bättre, det vet jag ju inte... Naturligtvis jobbar jag på att gå ner i vikt, men jag vägrar skämmas för att jag rider (sen skulle jag inte sätta mig på en ungponny längre förstås, hästen jag rider är 15 år, musklad som en belgisk blå och 165 cm hög - hästen på mina bilder var en nättare modell på 159 cm).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej på er alla tänkte kolla vad alla viktnojjiga här tycker om mitt dilemma :P jag har tagit över ett engelskt fullblod efter mycket om och men ett sto på 160 i mankhöjd,blir nog lite drygt, aldrig gått löp eller tränat för det eller så. hon är inte så gammal ännu men hon ska iväg på inridning hos en duktig tjej nu och jag funderar på om jag ska behålla henne och satsa på något långsiktigt, hon är korrekt i sin exteriör och har en trevlig typ men jag har alltid fått höra att fullblod inte är så viktbärande och att man inte ska väga mer än typ 60 kg om man ska rida fullblod och så, jag väger 72 visserligen på nedgång men jag känner mig osäker på om jag ens ska fundera på att kunna rida henne i framtiden. Jag rider regelbundet annars och har aldrig upplevt att någon häst har haft problem att bära upp mig, min tränare säger att jag nojjar och inte ska oroa mig eftersom jag ridit det mesta i storleksväg från D-ponny och uppåt har även haft ett fullblod tidigare men den var äldre och det gick bra fast han var bara 156 cm. Ska väl säga att jag jobbar mycket fysiskt så även om det finns lite trivselvikt så kommer jag inte att kunna gå ner till 60 kg troligtvis inte ens under 65 pga min kroppsbyggnad om jag inte byter jobb då och hobby :) men det vill jag ju inte... Så ja vad tror ni riskerar jag att "förstöra" detta unga fullblod om jag ger mig på att rida och utbilda henne själv när unghästutbildaren har gjort sitt på grund av min vikt?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Bara att rida! Tycker inte att 72 kg är för mycket för en häst på 160cm. Jag väger 13-14 kg mindre och ponnyn jag har är bara 138cm:).
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL
Skulle vilja veta vilken storleks häst ni tycker att är passlig för mig
Jag är 155 och väger 55kg.
Just nu rider jag en maxad D-ponny och före det har jag ridit en lite mindre
D-ponny (ca 142)
Jag har ganska lång överkropp och lite kortare ben.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om du trivs på d-ponny så tycker jag det låter perfekt:laugh: Skulle även kunna rida större c-ponny utan problem!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Efter att ha gjort mitt på tävlingsbanorna, har jag och min dotter nu bestämt oss för att köpa två D-ponnyer istället.
Det är i första hand hon som ska träna och tävla (hoppning), men jag kommer att rida dem regelbundet.
Jag väger denna morgon 74kg och är 170cm lång. Jag kommer seriöst gå ner i vikt för denna sakens skull.
Hur mycket anser ni att jag ska gå ner?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det finns många d-ponnys av grövre modell som bär din vikt i dagsläget, jag skulle nog satsa på en sån (eller två var det :) ). Då behöver du inte känna dig för stor, grövre ponnys bär också upp ens längd bättre då de är bredare och benen inte behöver hamna halvägs ner i backen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Efter att ha gjort mitt på tävlingsbanorna, har jag och min dotter nu bestämt oss för att köpa två D-ponnyer istället.
Det är i första hand hon som ska träna och tävla (hoppning), men jag kommer att rida dem regelbundet.
Jag väger denna morgon 74kg och är 170cm lång. Jag kommer seriöst gå ner i vikt för denna sakens skull.
Hur mycket anser ni att jag ska gå ner?

Satsa på att köpa ponnier av lite grövre modell-men som ändå är högställda och har fin halsansättning. Om de kan bära sig själva bra, bär de ryttaren bättre också. Kolla på New Forrestar, Connemaror eller Welsh cobbar:).

För din egen skull är väl matchvikten typ 65 kg:).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jo, 65 är snyggt på mig:D tänkte mest om det funkade med 65 för ponnyernas skull, men det låter ju inte som om det vore några problem om man satsar på rätt ras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp