Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har två fullblodshästar. En 4 åring som är 157, alltså inte så stor och skulle någon börja rida henne kontinuerligt istället för mig skulle jag sätta max 60 kg (med sadel landar vi på ca 65). Detta för att hon inte har mycket muskler än för att orka bära upp tyngre ryttare i dagsläget. MEN då ska ryttaren kunna rida henne i en god form och ha mycket bra balans och jag vill gärna ha sett ryttaren rida andra hästar innan h*n sitter upp på henne. Jag vill inte slänga upp en ryttare som får min lilla skrutta att sänka ryggen, korta steget och höja nacken för att orka bära upp en ryttare som är för tung.

Andra fullblodet är i dagsläget bara 2,5 år och ska snart börja ridas in(växer så det knakar). Skulle jag ha någon annan till att göra det så vill jag ha så lätt ryttare som möjligt med mycket bra balans;)

Varför jag är så noga på mina hästar är för jag sett några hästar som i unga år blivit inridna/utbildade av alltför tunga ryttare på ryggen vilket resulterat till mer svankiga hästar. Unga hästar har ju trots allt inte den muskelmassan som krävs för att bära upp ryttare på ryggen och skelettet behöver också tid på sig att bli starkare!

Jag vill inte att mitt inlägg ska framstå som påhopp mot tyngre ryttare utan jag tar hänsyn till att jag trots allt har fullblod och dem är INTE viktbärande!

Men hade jag haft ett halvblod runt 165 så hade jag INTE haft något emot att en duktig ryttare med bra balans på 80kg + red min kuse:)

Nu kan jag bara svara för min egen del och med min åsikt. Jag är ju en tjockis som jag skrev tidigare. Skulle jag ex åka med dig till stallet, skulle jag inte ens tänka tanken på att rida dina hästar då de är för späda för att orka mig. Jag skulle heller inte ta illa upp om du sa till mig att jag är för tung. JAG personligen ser hellre till hästens bästa. Därför har jag inte ridit de senaste tio åren eftersom jag inte träffat någon med häst som orkar mig, förrän nu med detta muskelberg!! Men å andra sidan finns det en 4-årig nordsvensk korsad med fullblod i stallet. Han är spädare och mindre och jag rider inte honom heller, trots att han är av en stark ras. Jag tror man får ha lite folkvett, lite självinsikt och vara lite ärlig mot sig själv. Däremot hjälper jag gärna mina vänner i stallet och med träning osv från marken! Har varit hästvakt under semestrar och då longerat, tömkört, promenerat osv med hästarna. SÅ jag umgås gärna med alla typer av hästar, men jag rider inte om de inte orkar mig garanterat. Men det är ju bara jag...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hur lägger jag in bild då? Är lite ny här på buke...letade i forum för användning men hittade inte någon förklaring...är det bara att kopiera o klistra in?

298556_10150300008432545_519652544_7947904_306499215_n.jpg


Här är första gången jag sitter på en häst 12 år efter olyckan som satte stopp för min ridning. Jag sitter som en hösäck :crazy: såg efter att bilden tagits att min viktminskning har inte varit så proportionerlig. Har blivit mycket smalare över axlar och armar men inte så mycket över magen (bara 19 cm mindre runt midjan) :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nu kan jag bara svara för min egen del och med min åsikt. Jag är ju en tjockis som jag skrev tidigare. Skulle jag ex åka med dig till stallet, skulle jag inte ens tänka tanken på att rida dina hästar då de är för späda för att orka mig. Jag skulle heller inte ta illa upp om du sa till mig att jag är för tung. JAG personligen ser hellre till hästens bästa. Därför har jag inte ridit de senaste tio åren eftersom jag inte träffat någon med häst som orkar mig, förrän nu med detta muskelberg!! Men å andra sidan finns det en 4-årig nordsvensk korsad med fullblod i stallet. Han är spädare och mindre och jag rider inte honom heller, trots att han är av en stark ras. Jag tror man får ha lite folkvett, lite självinsikt och vara lite ärlig mot sig själv. Däremot hjälper jag gärna mina vänner i stallet och med träning osv från marken! Har varit hästvakt under semestrar och då longerat, tömkört, promenerat osv med hästarna. SÅ jag umgås gärna med alla typer av hästar, men jag rider inte om de inte orkar mig garanterat. Men det är ju bara jag...

Du har iaf insikt att förstå att din vikt kan vara hinder för ridning på vissa hästar men du brinner för ditt intresse och det hindrar dig inte från att göra allt annat som man kan göra med hästar från marken.

Tyvärr finns det dem som inte har insikt nog att förstå att deras egna häst eller någon annans häst kanske inte orkar bära upp egentligen utan rider bara för att man vill och är egoistisk utan att tänka på hästens bästa.

Men jag tror säkert att det finns fler hästar som orka bära upp dig utan problem, gäller bara att hitta dem guldkornen till hästar som kan förgylla ditt liv med något så underbart som att sitta på en hästrygg :)

Jag känner en som är otroligt kraftig men som inte rider alls, utan hon bara kör och hon verkar vara nöjd med det. Så det finns otroligt många alternativ som kan göra en så glad bara för att få vara med hästar :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nu kan jag bara svara för min egen del och med min åsikt. Jag är ju en tjockis som jag skrev tidigare. Skulle jag ex åka med dig till stallet, skulle jag inte ens tänka tanken på att rida dina hästar då de är för späda för att orka mig. Jag skulle heller inte ta illa upp om du sa till mig att jag är för tung. JAG personligen ser hellre till hästens bästa. Därför har jag inte ridit de senaste tio åren eftersom jag inte träffat någon med häst som orkar mig, förrän nu med detta muskelberg!! Men å andra sidan finns det en 4-årig nordsvensk korsad med fullblod i stallet. Han är spädare och mindre och jag rider inte honom heller, trots att han är av en stark ras. Jag tror man får ha lite folkvett, lite självinsikt och vara lite ärlig mot sig själv. Däremot hjälper jag gärna mina vänner i stallet och med träning osv från marken! Har varit hästvakt under semestrar och då longerat, tömkört, promenerat osv med hästarna. SÅ jag umgås gärna med alla typer av hästar, men jag rider inte om de inte orkar mig garanterat. Men det är ju bara jag...

Jag måste säga att jag tycker du är stark, vettig och har självinsikt till 110%!!! Dessutom har du ändå glädje av hästarna, du kan som du skriver tömköra, promenera, löshoppa WHATEVER!!! :bow:
Å det gör ju att DU mår bra + rör på dig = går ner i vikt? + att den ridningen du har börjat med också är ett steg i rätt riktning!

blev tvungen att lägga till oegoistisk också :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tack och bock för att ni peppar!! :bow: Ja jag är väl allt annat än egoistisk.

Eftersom kunskapen om hästar, träning och ridning finns hos mig efter att ha varit groom, tränat andras hästar, skött om hästar i alla möjliga former innan olyckan (och innan viktuppgången) så utnyttjar jag gärna den kunskapen till att hjälpa andra när det behövs, eller när det gäller min egen ridning.
Nu är ju inte hästen min egen, men idag när jag frågade ägaren om jag fick åka ut en sväng efter jobbet fick jag till svar att jag får åka ut och rida när jag vill och hur mycket jag vill...:bump:. Idag kommer det dock hinna bli mörkt innan jag hinner ut, men saknar herrn en del så jag tänkte åka ut och pyssla om honom och mysa en stund. Jag gillar ju stallmys precis lika mycket som ridningen så mig gör det inget att jag inte hinner rida på vardagarna. Men till våren så...då är det ljust på kvällarna igen...Men tills dess får ridningen ske på helgerna, mörkrädd som jag är...:eek:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag måste säga att jag tycker du är stark, vettig och har självinsikt till 110%!!! Dessutom har du ändå glädje av hästarna, du kan som du skriver tömköra, promenera, löshoppa WHATEVER!!! :bow:
Å det gör ju att DU mår bra + rör på dig = går ner i vikt? + att den ridningen du har börjat med också är ett steg i rätt riktning!

blev tvungen att lägga till oegoistisk också :D

Håller med till tusen, är riktigt imponerad av dig Sulax. Otroligt starkt!:bow:
Du har precis det tänket alla hästälskare ska ha och du gör verkligen det bästa utav din situation och ser det inte som något hinder! Keep it up girl!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kanon att du hittat en häst som du kan rida lite på och det kanske peppar att gå ner lite till under vintern när det ändå är mörkt att rida, så till våren är du fit for fight :)
Jag försöker själv gå ner och har blivit av med en del mage , så det är bara att köra på nu.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Förstår precis vad du menar. Tycker bara att många lagt in kort där de undrar om de är för stora fast de i själva verket är helt normalviktiga, så ibland kan man bli blind åt fel håll oxå :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller med till tusen, är riktigt imponerad av dig Sulax. Otroligt starkt!:bow:
Du har precis det tänket alla hästälskare ska ha och du gör verkligen det bästa utav din situation och ser det inte som något hinder! Keep it up girl!

Tack. Önskar det fanns en "gilla-knapp" här på buke...:laugh: Men tack tack. Jag är nog egentligen inte så speciell. Men jag brukar få höra att jag har en bra uppfostran med bra värderingar. Sen har vi ju alla våra mindre lysande ögonblick, * host, host, harkel* :o men oftast är jag rätt så vettig. :cool: Ja jag tackade faktiskt nej till en magsäcksförminskning för att jag har sådan sjukhusskräck. Sen har jag lagt om mina levnadsvanor så det går sakta neråt nu, men åt rätt håll i alla fall. :bump:

Mitt stalltänk är för mig ganska logiskt. SÅ pass logiskt att jag blir förvånad när mina vänner som "är så mycket bättre än alla andra" får för sig något helgalet. Jag kan bli alldeles paff ibland över hästmänniskor som är säkra på att en TJOCK häst är en STARK häst som jag kan rida på. :crazy: Eller att en häst som inte ridits på flera år kommer vara lugn och foglig när en ryttare helt plötsligt kräver att han ska jobba lite :p. Men det som förvånar mig mest är när min vänner skaffar sig hästar som är "utanför deras förmåga" och sen tror att "snälla- Sanna" kan trolla och fixa bort problemen...:eek:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kan säga att jag kan bara minnas tre fall här på buke som jag reagerat över att ryttaren varit för stor, och då har det varit extremfall.

En var en ganska så kraftig kvinna (tror hon vägde 80-90) som red en liten exmoore tror jag det var på ca 125. Hon hade fått höra att de precis som islänningar kunde bära 100 kg. Såg helt galet ut och då blev det tack och lov ramaskri.
Ett annat fall var en tjej som red en liten shettis. Hon var på tok för stor och ponnyn försökte flera gånger få av ryttaren (de hoppade dessutom).
Det sista var en tunn och smäcker liten ponny typ welsh mountain eller liknande på typ 130 som reds av en ganska så överviktig tjej som dessutom var rätt så lång. Det såg inte heller så trevligt ut.

Annars tycker jag överlag folk har helt skev bild. Tjejer som väger kanske 60 kg, är max 170 långa, som frågar om de är för stora för sina hästar på 160-170. :crazy::confused:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Annars tycker jag överlag folk har helt skev bild. Tjejer som väger kanske 60 kg, är max 170 långa, som frågar om de är för stora för sina hästar på 160-170. :crazy::confused:

Jag håller med!

Jag själv är runt 170 och väger 57 kg, skulle aldrig falla mig in och fråga om jag vore för stor på en 170 häst, inte ens på en 160 häst.
Min D-ponny är jag inte ens för stor på.

Det är ju löjligt om någon tycker att jag är för stor för den här hästen som är 168-170.

a6.png
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

jag och en försäljnings ponny!

vad tkr ni? :crazy:

20111007038.jpg


hihi ni får gärna göra en gissning på min längd och hans höjd! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

men en tjock häst har ju muskler :eek: det är ju därför den är så stor, visste inte du det :angel:
 
Sv: Längd- och vikttråd

för stor (lång)

jag gissar på att du är som jag, 170 (eller strax under).

Ponnyn har jag ingen uppfattning om höjden på.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tycker det ser helt okej ut. Jag är lika lång på "min" ponny. Jag ser hellre såna ekipage med balanserade ponnier och aningen långa ryttare än ponnier med små barn som sliter och drar där ponnyn aldrig får en chans att arbeta rätt (eller lära sig det).
 
Sv: Längd- och vikttråd

men en tjock häst har ju muskler :eek: det är ju därför den är så stor, visste inte du det :angel:

Jahaaa..ojj..då har jag missuppfattat det hela!! :rofl: Jgag ska genas ge mig i kast med att hoppträna den mysiga runda shettisen i stallet...:p...noot!!
 
Sv: Längd- och vikttråd

:rofl: :rofl:

Morgonens glada skratt! Tack det behövdes!

Varsågod. Härligt att jag kan roa någon :banana: Men visst erkänner jag att shettisar är sååååå söta och det vore skoj att kunna rida en sån. MEN med mina 174 cm så..ehm..ja vi kan väl säga att när shettisen i stallet vägrade flytta på sig i boxen så jag kunde gå runt honom, då klev jag ÖVER honom. :rofl: Så jag vette fasiken hur roligt det skulle se ut om jag ens KUNDE rida på honom. :D Men han är så söt så jag skulle kunna äta upp honom, hihihi.....
Men min sköthäst nordisen är underbart go han med, speciellt när han kör in mulen innanför jackan på mig och somnar där...då snarkar han dessutom...det är ju så man smälter!! :love: Han är stor som en färja, svänger som en färja, och jag önskar jag inte vore så feg som jag är när jag rider honom...hittills har vi ju bara skrittat, mest pga den leriga marken i gräspadocken, men även för att han brallade med mig på vår första uteritt (då jag egentligen inte var redo, men en vän tjatade ut mig) andra gången jag satt på honom. Men det kommer väl, vi tar det i vår takt. Sen håller jag lite öga på hans rygg och så, för minsta tecken på att jag är för tung för honom så blir det avsuttet!!!
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Har hittat en häst på 172 men det gnager fortfarande lite om den är för stor. Det står visserligen att den passar yr så den kanske är lättriden. Vill gärna ha lite åsikter om storleken innan jag åker över halva Sverige för att provrida.. Jag är ca 166 cm.
Kanske ska man satsa på en större D-ponny dom sista åren?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp