Sv: Längd- och vikttråd
Nu kan jag bara svara för min egen del och med min åsikt. Jag är ju en tjockis som jag skrev tidigare. Skulle jag ex åka med dig till stallet, skulle jag inte ens tänka tanken på att rida dina hästar då de är för späda för att orka mig. Jag skulle heller inte ta illa upp om du sa till mig att jag är för tung. JAG personligen ser hellre till hästens bästa. Därför har jag inte ridit de senaste tio åren eftersom jag inte träffat någon med häst som orkar mig, förrän nu med detta muskelberg!! Men å andra sidan finns det en 4-årig nordsvensk korsad med fullblod i stallet. Han är spädare och mindre och jag rider inte honom heller, trots att han är av en stark ras. Jag tror man får ha lite folkvett, lite självinsikt och vara lite ärlig mot sig själv. Däremot hjälper jag gärna mina vänner i stallet och med träning osv från marken! Har varit hästvakt under semestrar och då longerat, tömkört, promenerat osv med hästarna. SÅ jag umgås gärna med alla typer av hästar, men jag rider inte om de inte orkar mig garanterat. Men det är ju bara jag...
Jag har två fullblodshästar. En 4 åring som är 157, alltså inte så stor och skulle någon börja rida henne kontinuerligt istället för mig skulle jag sätta max 60 kg (med sadel landar vi på ca 65). Detta för att hon inte har mycket muskler än för att orka bära upp tyngre ryttare i dagsläget. MEN då ska ryttaren kunna rida henne i en god form och ha mycket bra balans och jag vill gärna ha sett ryttaren rida andra hästar innan h*n sitter upp på henne. Jag vill inte slänga upp en ryttare som får min lilla skrutta att sänka ryggen, korta steget och höja nacken för att orka bära upp en ryttare som är för tung.
Andra fullblodet är i dagsläget bara 2,5 år och ska snart börja ridas in(växer så det knakar). Skulle jag ha någon annan till att göra det så vill jag ha så lätt ryttare som möjligt med mycket bra balans
Varför jag är så noga på mina hästar är för jag sett några hästar som i unga år blivit inridna/utbildade av alltför tunga ryttare på ryggen vilket resulterat till mer svankiga hästar. Unga hästar har ju trots allt inte den muskelmassan som krävs för att bära upp ryttare på ryggen och skelettet behöver också tid på sig att bli starkare!
Jag vill inte att mitt inlägg ska framstå som påhopp mot tyngre ryttare utan jag tar hänsyn till att jag trots allt har fullblod och dem är INTE viktbärande!
Men hade jag haft ett halvblod runt 165 så hade jag INTE haft något emot att en duktig ryttare med bra balans på 80kg + red min kuse![]()
Nu kan jag bara svara för min egen del och med min åsikt. Jag är ju en tjockis som jag skrev tidigare. Skulle jag ex åka med dig till stallet, skulle jag inte ens tänka tanken på att rida dina hästar då de är för späda för att orka mig. Jag skulle heller inte ta illa upp om du sa till mig att jag är för tung. JAG personligen ser hellre till hästens bästa. Därför har jag inte ridit de senaste tio åren eftersom jag inte träffat någon med häst som orkar mig, förrän nu med detta muskelberg!! Men å andra sidan finns det en 4-årig nordsvensk korsad med fullblod i stallet. Han är spädare och mindre och jag rider inte honom heller, trots att han är av en stark ras. Jag tror man får ha lite folkvett, lite självinsikt och vara lite ärlig mot sig själv. Däremot hjälper jag gärna mina vänner i stallet och med träning osv från marken! Har varit hästvakt under semestrar och då longerat, tömkört, promenerat osv med hästarna. SÅ jag umgås gärna med alla typer av hästar, men jag rider inte om de inte orkar mig garanterat. Men det är ju bara jag...