Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Det jag skrev var att normalvikt låg där. Utan att anses vara för tung eller stor. En tjej på 72 kg som är lika lång som mej skulle jag se som något överviktig. Om hon inte är muskelknutte eller aktiv i någon annan sport.

Tja, nu är ju inte BMI ngn exakt vetenskap, visst kan man se mullig eller mager ut och ändå ha normalt BMI men att kalla ngn för överviktig som inte är det enl. standardiserade mått är lite hårt tycker jag.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag red shettis jättelänge, tills jag var 155 och vägde 45 kg. Han var väldigt kraftig.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag väger strax över 125 kilo (pendlar ett par kilo upp och ner) och är 174 cm lång. Enligt de flesta är jag ja smällfet!! MEN jag är aktiv, rör på mig, äter "vanlig mat" utan fett i överflöd, sällan godis eller snacks, aldrig läsk och jag har provat de flesta "dieter" utan resultat. Jag har visserligen gått ner över 20 kilo på snart ett år men har maaassor kvar att gå ner. Jag har inte ridit på många många år eftersom jag är för tung. Ni anar inte hur många som tror att jag kan rida deras hästar. Tydligen ser jag inte SÅ tung ut (??). Vanligaste kommentaren är: "Min häst är så tjock efter betet så nu borde han orka bära dig!" Varför tror folk att hästen orkar mer för att den har ett stort omfång runt magen?? JAG säger alltid nej när de frågar om jag vill rida, för att jag har ett samvete. Nu blev jag upptjatad på en stor gigantisk nordis som enligt ägaren orkar bära mig. De säger att han drar timmer och bär tunga saker hela dagarna och att han är så musklad. Hittills har jag bara skrittat på hästen eftersom jag är ovan och jag vill känna efter om han tycker jag är för tung. Ägaren säger att jag ska sluta oroa mig för han orkar definitivt mig. Men jag håller koll på hästen ändå, kan inte låta bli. MEN jag skulle aldrig sätta mig på en häst som är mer "normalt byggd" om ni förstår vad jag menar?? Och ser jag minsta tecken på att nordisen ömmar i ryggen efter mig eller protesterar på något sätt så slutar jag rida. Däremot har jag hjälpt många vänner i alla år med sina hästar, men då från marken. SÅ ja jag är för tung att rida, egentligen, men tydligen inte den här hästen. Och vill ni kalla mig lat, fet, ful, eller soffpotatis för att jag fortfarande väger så här mycket så gör det. Skulle du gå en dag i mina skor skulle du ändra dig.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag väger strax över 125 kilo (pendlar ett par kilo upp och ner) och är 174 cm lång. Enligt de flesta är jag ja smällfet!! MEN jag är aktiv, rör på mig, äter "vanlig mat" utan fett i överflöd, sällan godis eller snacks, aldrig läsk och jag har provat de flesta "dieter" utan resultat. Jag har visserligen gått ner över 20 kilo på snart ett år men har maaassor kvar att gå ner. Jag har inte ridit på många många år eftersom jag är för tung. Ni anar inte hur många som tror att jag kan rida deras hästar. Tydligen ser jag inte SÅ tung ut (??). Vanligaste kommentaren är: "Min häst är så tjock efter betet så nu borde han orka bära dig!" Varför tror folk att hästen orkar mer för att den har ett stort omfång runt magen?? JAG säger alltid nej när de frågar om jag vill rida, för att jag har ett samvete. Nu blev jag upptjatad på en stor gigantisk nordis som enligt ägaren orkar bära mig. De säger att han drar timmer och bär tunga saker hela dagarna och att han är så musklad. Hittills har jag bara skrittat på hästen eftersom jag är ovan och jag vill känna efter om han tycker jag är för tung. Ägaren säger att jag ska sluta oroa mig för han orkar definitivt mig. Men jag håller koll på hästen ändå, kan inte låta bli. MEN jag skulle aldrig sätta mig på en häst som är mer "normalt byggd" om ni förstår vad jag menar?? Och ser jag minsta tecken på att nordisen ömmar i ryggen efter mig eller protesterar på något sätt så slutar jag rida. Däremot har jag hjälpt många vänner i alla år med sina hästar, men då från marken. SÅ ja jag är för tung att rida, egentligen, men tydligen inte den här hästen. Och vill ni kalla mig lat, fet, ful, eller soffpotatis för att jag fortfarande väger så här mycket så gör det. Skulle du gå en dag i mina skor skulle du ändra dig.

Lite off topic!
Usch vad tråkigt att du gör allt rätt för att gå ner i vikt men ändå händer inte så mycket. Vet många som kommenterar om de ser en tjock person att den måste vara lat osv, men så behöver det verkligen inte vara! Hoppas du får ordning på vikten, inte för utseendets skull eller något sånt, bara så att du mår bra! Sålänge man är snäll och trevlig och mår bra så spelar utseendet ingen roll alls! Jag hade "tvärt om problem" när jag var yngre, kunde inte gå upp ett gram, men nu är det bättre, väger mer än någonsin och mår bättre än någonsin med :)
Hoppas det går bra att rida nordsvensken! Om de är musklade orkar de mer än vad man tror, särskilt om det är en ryttare med bra balans :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min mamma har samma problem!! Hon äter inte speciellt mycket och sällan sötsaker/fet mat. Men ändå kan hon inte gå ner...
Troligtvis är detta efter alla operationer hon har gjort.
Om bara alla som snackar visste vad en sån människa går igenom VARJE dag, utan att vara lat eller äta sig fet. Om de bara visste hur det känns att inte ha möjligheten att vara normalviktig.
Jag och mamma var ute och skulle äta en gång och vi beställde varsin halv baguette, varpå en fjortistjej utbrister högt till sin kompis: "Borde inte hon tagit en hel???" :mad:
Det finns även en sjukdom som gör att man endast kan bromsa sin viktuppgång men aldrig gå ner..

Hur som helst tror jag inte man kan gå efter vissa mått på vad man ska väga! Man får känna efter och se på sig själv helt enkelt.
Vet en tjej som var ca: 175cm och vägde runt 80kg! Det syntes inte vill jag lova. Hon var smal och fin, men hade kanske lite mer muskler.. (syntes dock inte det heller) Hon fick dessutom rida på större D-ponnys.
Jag är rätt lång på min häst, men ännu har ingen sagt att jag ser för tung ut.
Har aldrig märkt på honom att det skulle vara något problem heller...
Enligt alla jag träffat ser jag alltså normalviktig ut på min lilla häst, men mina muskler väger troligen mer än vad de tror.. :grin:
Enligt denna tråden så borde nog min häst vara död, men än så länge har det inte funnits några problem med det! Man får nog se från individ till individ vad som fungerar..
Jag skulle däremot inte våga gå upp för mycket i vikt... Skulle inte sätta upp mer än 75kg inkl utrustning på honom.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Lite off topic!
Usch vad tråkigt att du gör allt rätt för att gå ner i vikt men ändå händer inte så mycket. Vet många som kommenterar om de ser en tjock person att den måste vara lat osv, men så behöver det verkligen inte vara! Hoppas du får ordning på vikten, inte för utseendets skull eller något sånt, bara så att du mår bra! Sålänge man är snäll och trevlig och mår bra så spelar utseendet ingen roll alls! Jag hade "tvärt om problem" när jag var yngre, kunde inte gå upp ett gram, men nu är det bättre, väger mer än någonsin och mår bättre än någonsin med :)
Hoppas det går bra att rida nordsvensken! Om de är musklade orkar de mer än vad man tror, särskilt om det är en ryttare med bra balans :)

Tack. Det värmer att höra att det finns folk som du inom ridsporten oxå. Ja, de flesta som känner mig tror inte på att jag väger så mycket som jag gör förrän de får se vågen.:grin: Enligt min sjukgymnast som jag börjat gå hos är jag mer muskler än de flesta tjockisar. Har mycket fläsk oxå, det sticker jag inte under stol med, men eftersom jag rört mig hela livet så har jag muskler under...därinne någonstans...:D Jag hoppas oxå att det går bra med nordisen, men som jag sa så tänker jag ha koll på om han reagerar. Vill inte att han tar skada. Nu är det ju mest skogsmulleridning det handlar om, så det blir ju ingen hårdträning alls. Men tack igen för att du valde att inte spy galla över mig. :bow: Ville bara skriva en ärlig kommentar om mig, min vikt och min ridning.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är tydligen både smällfet, för kort och för tjock för min stackars häst.. Vilken ångest jag borde ha.. :devil::eek:

skrmavbild-2011-09-04-kl-19-13-33_164721105.png


skrmavbild-2011-08-15-kl-21-44-01_161892547.png
 
Sv: Längd- och vikttråd

Dialhard - Tycker de ser jätte fint ut! Harmonisk häst med fin exteriör.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Tja, nu är ju inte BMI ngn exakt vetenskap, visst kan man se mullig eller mager ut och ändå ha normalt BMI men att kalla ngn för överviktig som inte är det enl. standardiserade mått är lite hårt tycker jag.

Dock sa jag ju att jag hade läst det, att normalvikt, alltså vad som inte anses vara mycket för en på 170cm ligger där. Eftersom att jag själv är 170 cm lång på 54-55kg vet jag att om en person som ser ut som mig skulle väga 72kg skulle jag tycka att den personen ser överviktig ut. Jag skulle definitift se överviktig ut om jag vägde 70kg. Jag skulle se stor ut även om mina 70kg hade vart muskler. Och enligt BMI så är 70kg på en person som är 170 precis på gränsen till övervikt. Och BMI är inte ens 100%, som du själv skriver. Funkar inte speciellt bra på kvinnor då vi har mer vatten i kroppen, den funkar inte heller speciellt bra på muskelbyggare eller elitidrottare.

Sedan ser olika människor på övervikt. En person som jag anser se överviktig ut, kanske inte någon annan gör.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag vågar mig på att lägga upp två (suddiga tyvärr) bilder på mig och min pålle!
Sen får jag väl helt enkelt överleva om ni flår mig levande...

Jag är rätt lång på honom, jag vet, men enligt tråden borde jag även vara så tung att det borde räknas som vanvård att jag ens sitter på honom.. :crazy:

32749410.jpg


32749418.jpg


*host* Ni får ursäkta att jag gillar att rida i "fladdriga" tröjor... Kanske ger intrycket av att jag är fetare än vad jag är.. ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag vågar mig på att lägga upp två (suddiga tyvärr) bilder på mig och min pålle!
Sen får jag väl helt enkelt överleva om ni flår mig levande...

Jag är rätt lång på honom, jag vet, men enligt tråden borde jag även vara så tung att det borde räknas som vanvård att jag ens sitter på honom.. :crazy:

32749410.jpg


32749418.jpg


*host* Ni får ursäkta att jag gillar att rida i "fladdriga" tröjor... Kanske ger intrycket av att jag är fetare än vad jag är.. ;)

Tycker ni är ett helt perfekt ekipage! Den här tråden är rätt läskig när pratas om vikt i synnerhet:crazy:. Enligt många här i tråden borde endast små älvor "få lov" att vara ryttare. Folk borde i mitt tycke koncentrerar sig mer på att lära sig rida balanserat än att bekymra sig så överdrivet m hur mycket de väger eller om de är en decimeter för lång.
 
Sv: Längd- och vikttråd

:bow: Tack!! :bow:

Jag tycker att man får känna efter själv vad som fungerar...
Man märker ju om hästen inte håller för ens vikt..
Tror att en häst kan bära mer än man tror så länge ryttaren har bra balans och inte hänger i bettet eller dunsar i sadeln!
Än har inte min häst haft rygg/benproblem p.g.a mig iaf, utan han är lycklig och busig! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker mest att man ska vara lätt när man rider t.ex. unghästar.
Rejälare d-ponnyer går säkert med 70-80 kg. Min har jag ju en viktgräns på 60 kg på vid regelbunden ridning, men den är mest för mig
själv så att jag ska hålla mig under 57-60 kg, annars har jag mycket sämre balans och inverkar mycket, mycket sämre.
Allt mitt fett hamnar på låren och på rumpan, jag kommer inte ner i sadeln.

Jag har ju haft vuxna karlar (GP ryttare) som har ridit på henne och tränat henne och ponnyn har dansat fram.

Man kan vara både bra mycket tyngre och längre om man har mycket god kroppskontroll och inverkan på hästen.

Att sätta en viktgräns på 60-70 kg på ett halvblod tycker jag dock är mycket löjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

KL*

Tycker många här har skum kroppsuppfattning. Tror inte jag sett nån vad jag kommer ihåg nu som verkligen ser det minsta tung ut i förhållande till hästen.

Kanske därför ingen " tungviktare" vågar lägga in kort :)

Så nu kommer jag :

32467022.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL*

Tycker många här har skum kroppsuppfattning. Tror inte jag sett nån vad jag kommer ihåg nu som verkligen ser det minsta tung ut i förhållande till hästen.

Kanske därför ingen " tungviktare" vågar lägga in kort :)

Så nu kommer jag :

32467022.jpg

Jag vet inte om jag får lägga ut bild här eftersom det inte är min häst. Men jag har en på FB när jag rider nordisen...:laugh:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har två fullblodshästar. En 4 åring som är 157, alltså inte så stor och skulle någon börja rida henne kontinuerligt istället för mig skulle jag sätta max 60 kg (med sadel landar vi på ca 65). Detta för att hon inte har mycket muskler än för att orka bära upp tyngre ryttare i dagsläget. MEN då ska ryttaren kunna rida henne i en god form och ha mycket bra balans och jag vill gärna ha sett ryttaren rida andra hästar innan h*n sitter upp på henne. Jag vill inte slänga upp en ryttare som får min lilla skrutta att sänka ryggen, korta steget och höja nacken för att orka bära upp en ryttare som är för tung.

Andra fullblodet är i dagsläget bara 2,5 år och ska snart börja ridas in(växer så det knakar). Skulle jag ha någon annan till att göra det så vill jag ha så lätt ryttare som möjligt med mycket bra balans;)

Varför jag är så noga på mina hästar är för jag sett några hästar som i unga år blivit inridna/utbildade av alltför tunga ryttare på ryggen vilket resulterat till mer svankiga hästar. Unga hästar har ju trots allt inte den muskelmassan som krävs för att bära upp ryttare på ryggen och skelettet behöver också tid på sig att bli starkare!

Jag vill inte att mitt inlägg ska framstå som påhopp mot tyngre ryttare utan jag tar hänsyn till att jag trots allt har fullblod och dem är INTE viktbärande!

Men hade jag haft ett halvblod runt 165 så hade jag INTE haft något emot att en duktig ryttare med bra balans på 80kg + red min kuse:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp