Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

:bump: :banana: :rofl: Hoppas det lyckas då. Annars får du sälja honom till någon som är 2 meter lång.

Japp, håll tummarna! :D

*kl*

En sak som jag har funderat lite på - hästar med korta ryggar anses mer viktbärande (logiskt), men problemet kommer ju när en tjock (dvs. inte bara tung) människa ska ha en viktbärande häst, då ryttaren behöver en stor sadel och hästen har kort rygg så går det ju inte ihop. Passar sadeln hästen så sitter ryttaren så att det blir tryck på bakvalvet vilket inte är skonsamt för hästen, och passar sadeln ryttaren blir det i vilket fall inte skonsamt för hästen eftersom sadeln blir för lång.

Är det då bäst för en stor ryttare att rida en viktbärande häst men där sadeln inte är optimal eller är det bättre att ryttaren väljer en häst med lång rygg som alltså inte är lika viktbärande och där ryttarens vikt istället blir för mycket för hästen i långa loppet?

Moment 22!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Får jag som är 165cm bara rida C-ponny då? :angel:
Min pålle är ju 171cm hög, får tvätta honom varmt :idea:

Författaren av boken Dansa med hästar, Hempfling, skriver att han fick lära sig det när han var yngre. Jag menar inte att det stämmer, var mer en tanke. Kan tycka att jag själv är på tok för stor med mina über långa ben för en häst på 145-150cm.

Vad anser ni vara för långt resp. kort på en häst på 160cm?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Man får hitta en större häst med kort rygg! :idea:

Haha så långt kunde jag också tänka, menade om man var tvungen att välja det ena eller det andra - vad är bäst?

En riktigt stor ryttare bör ju ha svårt att hitta en sadel som passar på en kort rygg oavsett hur stor hästen är i övrigt förresten, min är som sagt ett fullblod på 171cm och han kan inte ha större än 17,5", möjligtvis 18" om det är en sadel med kort anläggningsyta men det är ytterst tveksamt. Då har han ändå inte extremt kort rygg på något vis.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 168 cm och väger 59kg och ponnyn ar bara 138cm. Så visst är jag lång för henne. Arbetar henne bara uppsuttet två dagar i veckan och vi kommer se bättre ut tillsammans när hon musklat på sig. Hon är en helt outbildad och omusklad fyraåring.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Författaren av boken Dansa med hästar, Hempfling, skriver att han fick lära sig det när han var yngre. Jag menar inte att det stämmer, var mer en tanke. Kan tycka att jag själv är på tok för stor med mina über långa ben för en häst på 145-150cm.

Vad anser ni vara för långt resp. kort på en häst på 160cm?

Jag menade inte att det var just du som tyckte så - utan just om det vore så. :) Jag hade känt mig alldeles för stor på en c-ponny (om den inte är väldigt grov) tror jag :p

Ang. vad som är för långt och för kort på en häst på 160cm så tycker jag inte att det finns något riktigt svar på det, det beror på hur hästen är byggd. Är det en väldigt grov häst skulle man säkert kunna vara 2,5m om man så skulle vilja, är den väldigt nätt kanske det är lagom med en ryttare som är typ 150-160cm. Runt 170cm skulle jag dock säga på en "normalgrov" häst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

En riktigt stor ryttare bör ju ha svårt att hitta en sadel som passar på en kort rygg oavsett hur stor hästen är i övrigt förresten, min är som sagt ett fullblod på 171cm och han kan inte ha större än 17,5", möjligtvis 18" om det är en sadel med kort anläggningsyta men det är ytterst tveksamt. Då har han ändå inte extremt kort rygg på något vis.
Jag är stor och tjock men sitter bra i min 17½-tums sadel. :)
Man får leta modell som passar stor rumpa på kort hästrygg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har stl. 27 i jeans (34-36 i ridbyxor) och får knappt plats i min 17,5", visserligen är det pga. mina ben, men ändå :p

Sedan finns det väl garanterat ryttare som är större än dig, men det var egentligen inte min fråga utan om man var tvungen att välja mellan för lång sadel eller ryttare som sitter på bakvalvet - vad är egentligen bäst?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Författaren av boken Dansa med hästar, Hempfling, skriver att han fick lära sig det när han var yngre. Jag menar inte att det stämmer, var mer en tanke. Kan tycka att jag själv är på tok för stor med mina über långa ben för en häst på 145-150cm.

Vad anser ni vara för långt resp. kort på en häst på 160cm?

När jag började rida fick jag lära mig att om man tog armen och sträckte den rakt ut så skulle den hamna på manken då var hästen lagom. Senare fick jag lära mig hästen manke plus/minus 10 cm. Jag är själv 163 och tycker jag är lagom på min 153 häst. Har även ridit kompisens islänning på 135 och den kände jag mig bara lite lång på. Var i väg och provred en ponny åt min fd stallägare och den var 145 cm och den kände jag mig absolut inte stor på. Men hästar över 160 cm känner jag mig ganska liten på.
Men det beror så mycket på hur hästen är byggd också. Suttit på smäckra hästar på 155-160 som jag känt mig jättestor på och suttit på kraftigare ponnyer som varit mellan 1135-140 som ajg känt mig lagom på, Så jag tycker inte man kan generalisera så riktigt
 
Sv: Längd- och vikttråd

Suttit på smäckra hästar på 155-160 som jag känt mig jättestor på och suttit på kraftigare ponnyer som varit mellan 1135-140 som ajg känt mig lagom på, Så jag tycker inte man kan generalisera så riktigt

Där håller jag med dig helt och hållet!
Jag har som jag tidigare nämnt en häst på 171cm, men kompisens fjording på runt 150cm känns ändå större än honom, trots att min herre är den kraftigare typen av fullblod. Sedan har jag ridit fjordingar av samma modell som kompisens men som känts betydligt mindre, så jag tror inte bara det beror på hur hästen är byggd utan även hur den bär osv. Finns nog mycket som spelar in på vilken häst som känns lagom :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Intressant! Jag håller helt och hållet med. Egentligen känner jag mig inte "stor" på araben, kan bara tycka att mina skänklar hamnar något fel, lite långt ner. Dock svarar han super på mina hjälper/skänklar och är en riktig klippa så tror inte det är något som stör honom.

Jag själv som inte äger någon häst utan bara är en drömmare än så länge kommer söka en välbygd häst när jag väl får tummen ur att köpa en. För att få en så hållbar och välmående häst som möjligt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har haft arab innan, och jag tycker att de flesta araberna känns större än de faktiskt är :) Vad det beror på låter jag vara osagt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag vet faktiskt inte vad det beror på riktigt, det kan delvis ha att göra med att alla araber jag ridit varit väldigt välskolade, så de bär upp sin ryttare på ett sätt som gör att de liksom "växer" :p

Men överlag tror jag att det handlar om att de är kompakta även om de är smäckra, så de känns större än en annan smäcker häst i samma storlek. Araber klassas ju som en viktbärande ras (så har jag lärt mig i alla fall), som även kan ridas av stora vuxna män trots att de inte är speciellt stora, och många trollar bort längd ganska bra också har jag upplevt.

Det är som sagt jättesvårt att säga varför jag har upplevt det så :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ok, I see. Det ligger något i det!

Ser att vi har samma hemort, finns din dåvarande arab i Falkenberg?
I så fall, namn? :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min arab finns tyvärr inte längre, vi fick ta bort henne för några år sedan :( Annars hade hon varit kvar här än, helt fantastisk häst!

Men nu blev jag nyfiken på vem du är ju! Pm:a mig :angel: Haha.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har en connemarakille, maxad D och "normalgrov mot lätt" för att vara en connemara. På honom, (fullt musklad) skulle jag KUNNA sätta upp en ryttare enstaka gång på 80 kg. Men det skulle inte vara "någon gång ibland" utan mer om man hade en pojkvän som man tyckte skulle skritta lite eller så.
70 kilo skulle jag också kunna tänka mig, där skulle det däremot kunna vara någon gång ibland.
60 kilo väger jag själv och det måste jag ju tycka är helt ok, däremot skulle det INTE vara ok att sitta på honom och rida runt varje dag om jag vore orutinerad, tycker jag.
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Jag har en fråga. Jag skulle vilja att min pojkvän får prova rida någon gång, för att se om han tycker det är kul. Han har ingen hästvana alls, har fått hälsa på ponnyer på ridskolan och tycker att de är stora :D Han är lite rädd än så länge, men det kan jag nog ändra på...

Killen är 190 cm och väger 80-85 kg. Vad för häst kan man sätta honom på för första gången? Går det med islandshäst?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 168 cm och väger 59kg och ponnyn ar bara 138cm. Så visst är jag lång för henne. Arbetar henne bara uppsuttet två dagar i veckan och vi kommer se bättre ut tillsammans när hon musklat på sig. Hon är en helt outbildad och omusklad fyraåring.

Edit; min powerwalking och situps har gett resultat, väger 57 kg nu:p. Håller på att tona till kroppen lite då jag blivit alldeles för svag i bål och mage.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp