Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Hmm en intressant tråd detta, jag reagerar på en sak, folk hakar gärna upp sig på vikt och längd men glömmer bort det väsentliga Om man gör fel spelar det ingen roll hur mycket eller lite man väger man kan förstöra en häst genom tömkörning/ ingen ridning alls. Det som EGENTLIGEN borde diskuteras är hästens exteriör och bärighet vilket är betydligt svårare att lära sig än att ställa sig på en våg. Själv har jag på mina 70 kg utan problem ridit både fullblod, kallblod och Dponny. Visst har jag fått höra att jag skulle vara för tjock för Ponny och fullblod ändå, trots regelbunden ridning, träning för instruktör och tävling i bla Distans så gick hästarna alltid igen kontrollerna och var aldrig skadade eller hade problem med rygg/ben. Märkligt tycker jag om nu vikten är så viktig ;) Jag tror att man kommer längre med att satsa på en häst med god exteriör, bra utrustning och att träna sig själv och hästen före att ställa sig själv på vågen. Sedan såklart om man har en häst med exteriöra brister som en svag rygg eller skev benställning så får man ta hänsyn till det, frågan kan ju dock ställas om en sådan häst överhuvudtaget borde vara ridhäst då:angel: men det är helt klart upp till var och än.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast vadå säger emot mig själv? Ja, jag tycker att jag är för stor för min häst, och ja, jag tycker att jag har ett smalare ideal än de flesta. På vilket sätt är det motsägelsefullt? Jag har inga problem med att se när någon är normalviktig, idealet innebär självklart bara att jag inte tycker det är fint. Vad har det med att göra att jag är stor i förhållande till min häst? Jag fattar verkligen inte hur du tänker där.

Och nej, varför skulle jag köpa större häst bara för att JAG tycker att jag är för stor? Det hade varit en sak om jag fått massivt medhåll (om folk nu inte är tysta bara för att vara snälla) men annars vore det ju som att bestämma sig för att ens förkylning VISST är dödlig svininfluensa bara för att man själv känner så...

Men som sagt, jag litar på att alla som sagt att det ser acceptabelt ut är ärliga. :) Jag bryr mig inte så mycket för egen del, det är min häst jag är orolig för.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

"Brutalt uppriktiga åsikter önskas: Har jag blivit för tjock för att rida min häst? Har för tillfället ställt av henne för att jag inte vågar riskera att slita på henne mer än nödvändigt."


"Ja, jag tycker att jag är för stor för min häst, och ja, jag tycker att jag har ett smalare ideal än de flesta."



hur får du det att gå ihop ens? Först funderar du på om du är tjock och vågar inte rida din häst, sen inser du att du har kanske ett smalare ideal än andra? Du är ju inte på något vänster förstor för din häst. Tycker bara det är ett fånigt hån mot alla de jävla tjockisarna som faktiskt är feta och rider sina hästar.

Du inser ju själv att du inte är tjock och att det inte tär på din häst. Jag fattar bara inte varför du skulle ta upp en sådan diskussion ens!
Vore ju värre om du vägde 120kg och red en ädel liten ponny.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nä, fast idealet har inget att göra med det heller, svarade mest på Fioranos fråga angående min egen kroppsuppfattning. Jag tycker att jag ser helt enormt stor ut på min häst hur det än är, både för lång och för tjock. :p

Men jag har (som synes) börjat rida så smått igen, jag får helt enkelt lita på det ni sagt här och säga åt folk i min omgivning att ryta till om de tycker att min vikt ändå blir problematisk.

Det enda jag reagerar på i dina bilder är att du rider i högklackat och sitter och tittar ner i backen, du kan knappast vara smalare och istället för att ifrågasätta din vikt borde du ifrågasätta din verklighetsuppfattning. Vad vill du med din ridning? om du verkligen vill din hästs bästa så ser du till att lära dig så mycket du kan om den istället för att bry dig om hur du ser ut;) livet är mer än yta
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men nu sätter du ju likhetstecken mellan mitt ideal och min kroppsuppfattning igen!

Du inser ju själv att du inte är tjock och att det inte tär på din häst.

Eh, nej. Varken eller. Jag vet att jag är tjock och jag tycker att det borde slita på min häst. Om majoriteten inte håller med i den andra frågan så litar jag dock på dem, trots att jag fortfarande inte är övertygad.

Läs det du citerat för sjutton, du lägger ju ord i munnen på mig som jag inte varit i närheten av att yttra. :mad:

Sedan är det jättespännande att man inte skulle få uttrycka ogillande över någon egenskap man har eftersom det, herregud, kan göra att någon annan känner sig kränkt. Eftersom det pratas så mycket om självkänsla, så kan man ju i de fallen verkligen fråga sig vilka det är som behöver jobba upp den.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Tack, jag missade att det är omöjligt att vara välklädd och "lära sig så mycket om sin häst som man kan" på samma gång. :crazy: Glömde helt bort att det absolut inte är att "vilja sin hästs bästa" om man rider i högklackat och tittar ner i marken, fy fan för att bete sig så mot sin stackars häst liksom!


........jag ger upp.
Tack till Elina8, Nomina, Fiorano, IronWill och iNHALE i alla fall (och ev. någon mer som jag glömt). Som poängterat, jag har inte direkt fått intryck av att någon av er drar vita lögner i sådana här frågor för att vara snälla (det är en komplimang ;)), så så länge jag inte går upp mer fortsätter jag rida med jämna mellanrum. Har nu dessutom insett att hästen är körbar, så även om jag får för dåligt samvete för att rida kan jag hålla igång henne framför vagnen. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Problem med kroppsuppfattningen tycker jag inte att jag har, däremot är jag absolut medveten om att jag har ett smalare ideal än många.
Angående former kommer jag dock aldrig att bli kurvig hur mycket jag än väger, om jag inte genomgår några omfattande plastikoperationer, vi östasiater är ju inte direkt kända för att ha några timglasformade kroppar med breda höfter och stora bröst. ;)

Min hänvisning till att du är medveten om din skeva kroppsuppfattning var vad du skrev i en tråd på äu för ett tag sen (där du valde att lämna en kille för att du inte stod ut med din egen kropp). Att dessutom själv kunna bedömma objektivt huruvida ens egen kroppsuppfattning är normal faller på sin egen orimlighet. Had folk kunnat göra det hade vi inte haft sjukdommar som anorexi, bulimi, och överdriven fetma.

Du tycker att du ser enorm ut på din stora häst och det är helt galet!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tack, jag missade att det är omöjligt att vara välklädd och "lära sig så mycket om sin häst som man kan" på samma gång. :crazy: Glömde helt bort att det absolut inte är att "vilja sin hästs bästa" om man rider i högklackat och tittar ner i marken, fy fan för att bete sig så mot sin stackars häst liksom!


........jag ger upp.
Tack till Elina8, Nomina, Fiorano, IronWill och iNHALE i alla fall (och ev. någon mer som jag glömt). Som poängterat, jag har inte direkt fått intryck av att någon av er drar vita lögner i sådana här frågor för att vara snälla (det är en komplimang ;)), så så länge jag inte går upp mer fortsätter jag rida med jämna mellanrum. Har nu dessutom insett att hästen är körbar, så även om jag får för dåligt samvete för att rida kan jag hålla igång henne framför vagnen. :)

Fast jag tycker absolut inte det är att vara välklädd att rida i den klädseln. Däremot är det en snygg outfit på stan;). Men att vara välklädd till häst är du i snygga svarta höga stövlar (eller bruna för den delen) snygga ridbyxor och matchande tröja:).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast jag tycker absolut inte det är att vara välklädd att rida i den klädseln. Däremot är det en snygg outfit på stan;). Men att vara välklädd till häst är du i snygga svarta höga stövlar (eller bruna för den delen) snygga ridbyxor och matchande tröja:).

Håller med! :bow: Ridbyxor, ridstövlar, handskar och en snygg topp/tröja. Snygg i detta fallet innebär enkelt och stilrent i mina ögon, inte snygg som i en partytopp ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min hänvisning till att du är medveten om din skeva kroppsuppfattning var vad du skrev i en tråd på äu för ett tag sen (där du valde att lämna en kille för att du inte stod ut med din egen kropp)
Fast skälet till att jag lämnade honom var inte att jag anser att jag inbillar mig att jag är tjock, det är att jag vet och mår dåligt över att jag är tjock. Så i den tråden missuppfattade du nog lite, alternativt att jag uttryckt mig oklart.

Angående klädseln, + Nomina

Jag vet att de flesta hästmänniskor tycker att ridkläder ser bra ut, dock delar jag inte den åsikten, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. ;) Fast så tycker jag inte att lämplig klädsel för uppgiften = välklädd per automatik, det må vara praktiskt att ha blåställ i ladugården och vandringskängor på fjället, men att vara välklädd skulle jag fortfarande inte kalla det.

Och med det sagt ser jag fortfarande inte riktigt hur min klädsel påverkar min hästs hälsa, eller varför det omöjliggör att jag skulle kunna lära mig något om henne (vet inte varför det överhuvudtaget utgicks ifrån att jag är okunnig om hästar/min häst), vilket var påståendet som jag vände mig emot. Men det är (ännu mer) sjukt OT.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Men nu känner jag att det här spårat ur lite väl, mitt privatliv och min klädsmak känns inte direkt relevant för frågan om huruvida jag väger för mycket för min häst (som förresten inte är stor, hon är bara strax över 160). :angel:

Så jag avslutar - har någon ytterligare kommentarer finns det PM - med att upprepa det jag skrivit fler gånger: Jag tycker fortfarande att jag ser grotesk ut på henne och egentligen behöver rida ett grövre kallblod, men eftersom majoriteten här verkar tycka att min vikt inte utgör någon hälsofara för hästen så fortsätter jag rida tills vidare. Jag är ändå på väg ned i vikt och har alltså upptäckt att hästen går jättebra att köra, och jag är inte så nojig att jag tror att hon får förslitningsskador pga. min vikt om jag sitter i en lätt långvagn bakom henne. ;)

Dock, skulle någon se att jag senare postar bilder i något sammanhang här och tycker att jag gått upp så mycket att jag inte ska rida, så vill jag väldigt gärna att densamme är uppriktig och säger det. För jag tror inte att folk i min IRL-närhet är tuffa nog att säga något sådant, även om de skulle se att hästen led. Men jag tål absolut att höra sanningen och skulle självklart avstå från att rida om min hästs välmående krävde det, så det är bara att säga till.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag menade inte alls att din klädsel på något vis påverkade din häst eller gjorde dig till en sämre hästmänniska, så förlåt om du uppfattade det så :)

Det är upp till var och en hur man vill klä sig, tanken med inlägget var just att framhäva att jag tycker det snyggaste att rida i är just ridkläder. Det finns ju faktiskt snygga sådana (eller ja, det handlar ju såklart om smak), till skillnad från blåkläder och vandrarkängor. ;) Din outfit hade jag däremot tyckt varit himla snygg om jag hade sett den på stan, du får gärna pm:a mig om vart du köpt skorna :angel: :rofl:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast skälet till att jag lämnade honom var inte att jag anser att jag inbillar mig att jag är tjock, det är att jag vet och mår dåligt över att jag är tjock. Så i den tråden missuppfattade du nog lite, alternativt att jag uttryckt mig oklart.

Ja, men exakt. Skev kroppsuppfattning och du kan inte se dig själv på ett objektivt sätt. Jag antar att du heller inte tror på siffrorna på vågen (eller ditt BMI som med all sannolikhet ligger i underkant) så det spelar ingen roll vad vi säger. För när du ber om att vi ska vara "brutalt ärliga" vill du höra att vi håller med dig om att du är för tjock. Det är så uppåt väggarna tokigt att du med den frågan helt enkelt får acceptera att det skapar ifrågasättande av din kroppsuppfattning.

I ditt tycke borde jag bara gräva ner mig i min tjockhet och det borde dessutom var nära nog djurplågeri att jag har en c-ponny som jag är lite för lång för. Men ridning handlar inte bara om vikt och längd, det handlar om balans och teknik i mycket större utsträckning.

320450_2190434652302_1590181870_2060040_1691613908_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast skälet till att jag lämnade honom var inte att jag anser att jag inbillar mig att jag är tjock, det är att jag vet och mår dåligt över att jag är tjock. Så i den tråden missuppfattade du nog lite, alternativt att jag uttryckt mig oklart.

Angående klädseln, + Nomina

Jag vet att de flesta hästmänniskor tycker att ridkläder ser bra ut, dock delar jag inte den åsikten, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. ;) Fast så tycker jag inte att lämplig klädsel för uppgiften = välklädd per automatik, det må vara praktiskt att ha blåställ i ladugården och vandringskängor på fjället, men att vara välklädd skulle jag fortfarande inte kalla det.

Och med det sagt ser jag fortfarande inte riktigt hur min klädsel påverkar min hästs hälsa, eller varför det omöjliggör att jag skulle kunna lära mig något om henne (vet inte varför det överhuvudtaget utgicks ifrån att jag är okunnig om hästar/min häst), vilket var påståendet som jag vände mig emot. Men det är (ännu mer) sjukt OT.

Fast jag har aldrig påstått att du varit okunnig om hästar, här är ett ypperligt exempel på din skeva verklighetsuppfattning, att vara välklädd är att vara klädd för uppgiften oavsett vad du kallar det, att säga att veta att du är tjock när du definitivt inte är det, vad kallar du då alla Tjocka människor? och du kan omöjligt mena att det är kunnigt och eftersträvansvärt att låsa fast sig vid en opraktisk yta istället för att underlätta för dig och din häst. Så rent teoretiskt skulle du ha högklackat i fjällen för att det är snyggare än boots även om du bröt fötterna???
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja, men exakt. Skev kroppsuppfattning och du kan inte se dig själv på ett objektivt sätt. Jag antar att du heller inte tror på siffrorna på vågen (eller ditt BMI som med all sannolikhet ligger i underkant) så det spelar ingen roll vad vi säger. För när du ber om att vi ska vara "brutalt ärliga" vill du höra att vi håller med dig om att du är för tjock. Det är så uppåt väggarna tokigt att du med den frågan helt enkelt får acceptera att det skapar ifrågasättande av din kroppsuppfattning.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Normalvikt för en tjej på 170 ligger mellan 55 - 65 kg, kan undra hur lång och hur mkt Stormkast väger.

Fiorano, hur lång är du vs. hur hög är din ponny?

Jag är 170 lång och väger 54 kg och rider Arabiskt fullblod på 147,5. Känner mig för lång, vad tycker ni?

Enligt boken Dansa med hästar passar 145-155cm höga hästar till en person som är 170cm. Och 180cm långa personer passar på 150-160cm höga hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Enligt boken Dansa med hästar passar 145-155cm höga hästar till en person som är 170cm. Och 180cm långa personer passar på 150-160cm höga hästar.

Får jag som är 165cm bara rida C-ponny då? :angel:
Min pålle är ju 171cm hög, får tvätta honom varmt :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp