Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Normalvikt för en tjej på 170 ligger mellan 55 - 65 kg, kan undra hur lång och hur mkt Stormkast väger.

Jag är 170 lång och väger 54 kg och rider Arabiskt fullblod på 147,5. Känner mig för lång, vad tycker ni?

Jag är 170 å väger typ 58... (vägde typ 55 när jag köpte henne)
Känner mig för lång för min häst, men har kommit över det hela för det finns inte en chans i helvetet att jag kommer sälja henne nu efter 7år tillsammans...
Man ser ju alltid lång å stor ut på taniga fullblodsraser... what to do lixom... såg normal ut på 166-hingsten, men jag VET att jag hade aldrig klarat av honom om han börjat testa mig som ridhäst (han var galopphäst).

skc3a4rmavbild-2011-09-19-kl-21-01-25.png
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Hm... Svårt å säga. Jag har en maxad D-ponny som är smal, men lång typ. Han väger ca 400 kg.

Någon enstaka gång hade jag kunnat sätta upp en ryttare på 75-80 kg men hade väl inte velat att han/hon skulle hoppa höga höjder.

Jag väger ca 60 kg (liten men tung) med utrustning på. Jag tror inte han skulle må bra av att någon rutinerad ryttare som vägde mer än 70 kg med utrustning red honom dagligen, men jag vet inte riktigt... Om jag skulle sätta någon gräns så skulle det väl vara så i alla fall. ;)
http://www.youtube.com/user/sandraoqueen#p/u/14/gyTqZpR7KsM
En gammal video där det inte gick så bra ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Normalvikt för en tjej på 170 ligger mellan 55 - 65 kg, kan undra hur lång och hur mkt Stormkast väger.

Fiorano, hur lång är du vs. hur hög är din ponny?

Jag är 170 lång och väger 54 kg och rider Arabiskt fullblod på 147,5. Känner mig för lång, vad tycker ni?

Enligt boken Dansa med hästar passar 145-155cm höga hästar till en person som är 170cm. Och 180cm långa personer passar på 150-160cm höga hästar.

Oj! Nu var du lite väl snål va? 65 kg till 170 cm är BMI 22,5, normalvikt är upp till BMI 24,9. En tjej på 170 kan väga 72 kg utan att vara överviktig.

Måste erkänna att den här tråden fick mig att bli ganska orolig. Började på ridskola i höst och med mina 67 kg skulle jag väl knappast kunna sitta på ngt mer än den största hästen trodde jag efter att ha läst här. Men jag har ridit på såväl stora som små hästar och även ett par D-ponnier, så min ridlärare verkar inte tycka att jag för tung iaf! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

väger man 72kg på 170 så skulle iaf jag säga att man är överviktig... BMI känns som ett väääldigt brett spann.... 55-65 känns mer sunt i mina ögon.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle vara smällfet om jag vägde 72 kg till min längd (168-170 cm) men det beror ju på hur man är byggd.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle vara smällfet om jag vägde 72 kg till min längd (168-170 cm) men det beror ju på hur man är byggd.

ja jag med.... men SÅ olika är inte alla byggda i grunden, bara att vissa får ett mer jämnt lager av fett på armar, ben, mage, rumpa osv... men vissa får ALLT på mage/rumpa....
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men snälla, det beror väl på om vikten består av fett eller muskler.
Bara vikten i sig säger ju ingenting.
 
Sv: Längd- och vikttråd

absolut.

men 10-20kg muskler är rätt mycket... tror det är vanlgare med fläbb än muskler när folk väger "de vikterna" i allmänhet.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min arabkorsning, 155cm i mkh, ganska smäcker. Regelbundet & rutinerad ryttare: Ca 60kg, ABSOLUT inte mer än 65kg. ;)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

kl,

Jisses, ska man lyssna på den här tråden så borde ju intelite längre/större killar alls kunna rida då i princip? :crazy:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Oj! Nu var du lite väl snål va? 65 kg till 170 cm är BMI 22,5, normalvikt är upp till BMI 24,9. En tjej på 170 kan väga 72 kg utan att vara överviktig.

Måste erkänna att den här tråden fick mig att bli ganska orolig. Började på ridskola i höst och med mina 67 kg skulle jag väl knappast kunna sitta på ngt mer än den största hästen trodde jag efter att ha läst här. Men jag har ridit på såväl stora som små hästar och även ett par D-ponnier, så min ridlärare verkar inte tycka att jag för tung iaf! :)

Det jag skrev var att normalvikt låg där. Utan att anses vara för tung eller stor. En tjej på 72 kg som är lika lång som mej skulle jag se som något överviktig. Om hon inte är muskelknutte eller aktiv i någon annan sport.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Klart det går med islandshäst :) Han ska väl bara prova att åka lite? :)

Ja i början blir det ju inte mycket mer än så. Men sedan då? är det 175+ har får rida på eller går det med kanske 150, lite grövre? (nu snackar vi fortfarande i teorin här, för vi pratade lite om det och han var visst inte så sugen än på ett tag :p)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det ni bör tänka på är väl att ni väljer en grövre och framförallt stabil häst. För hans skull och för hästens.
När man är lång så blir det ju lätt vingligt i början när man kanske inte har balansen. Sitter man då dessutom på en liten häst så blir det ju ännu vingligare för honom, vilket såklart påverkar hästen. Det är ju jättejobbigt att försöka balansera upp en lång person som svajar omkring.

Annars tror jag inte det är några som helst problem med en islänning. Sålänge ni väljer rätt häst. Välj en som är i lagom hull, gärna lite större och grövre, men framförallt en bra balanserad och stabil häst som är stark och orkar parera om han vinglar. Annars kan det lätt bli ett och annat skutt åt sidan om man har otur, vilket kanske inte är så kul för honom (och inte schysst mot hästen).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hm, blir ju positivt överraskad när man läser denna tråd! Jag hade för mig att jag läst någonstans att man ska helst inte vara mer än ca 10 cm längre än mankhöjden på hästen för att det ska passa bra. Men nu har jag ju sett bilder på personer på runt 160 cm som rider C-ponny utan att det ser konstigt ut! Jag har alltid tänkt att jag egentligen är för lång för den häst jag rider nu. (Haflinger 145 cm i mkh, själv är jag 162 cm och väger 50 kg!) Borde be någon fota mig när jag sitter upp så man ser hur det ser ut :)

Hur mycket skulle ni sätta upp på en haflinger på 145 cm? De är ju otroligt starka så de klarar nog endel :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

En person på upp till 170-175 cm och upp till 60 kg skulle en haflinger på 145 med normala ridmuskler och normal grovlek nog klara utan problem.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 168, min häst är 132 och känns perfekt i storlek för mig. Min förra häst var 128, han kände jag mig längre på, men aldrig för stor. Det är dock bra byggda och bär upp ryttare bra. :)

På "normalbyggda" ridponnys/hästar trivs jag bäst på mellan 145 och 155.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hm, blir ju positivt överraskad när man läser denna tråd! Jag hade för mig att jag läst någonstans att man ska helst inte vara mer än ca 10 cm längre än mankhöjden på hästen för att det ska passa bra. Men nu har jag ju sett bilder på personer på runt 160 cm som rider C-ponny utan att det ser konstigt ut! Jag har alltid tänkt att jag egentligen är för lång för den häst jag rider nu. (Haflinger 145 cm i mkh, själv är jag 162 cm och väger 50 kg!) Borde be någon fota mig när jag sitter upp så man ser hur det ser ut :)

Hur mycket skulle ni sätta upp på en haflinger på 145 cm? De är ju otroligt starka så de klarar nog endel :)

Åh Haflinger är så härliga tycker jag!
Jag red ett helt gäng haflinger för ett par år sedan och min favorit var ett övervuxet sto på ca 150cm inte ett dugg tjock, och på henne kände jag mig perfekt. Jag tycker att när hästen är av en lite grövre modell kan man vara längre eftersom de ofta är bredare över ryggen och då hamnar benen inte så långt ner som de hade gjort på en smäckrare häst. Jag är 170cm 54kg tung.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Åh Haflinger är så härliga tycker jag!
Jag red ett helt gäng haflinger för ett par år sedan och min favorit var ett övervuxet sto på ca 150cm inte ett dugg tjock, och på henne kände jag mig perfekt. Jag tycker att när hästen är av en lite grövre modell kan man vara längre eftersom de ofta är bredare över ryggen och då hamnar benen inte så långt ner som de hade gjort på en smäckrare häst. Jag är 170cm 54kg tung.

Ja visst är dom mysiga haflingrarna :) Som du säger så bär de ju upp en rätt lång ryttare, då de är lite bredare. Är de välmusklade så orkar de ju bära en hel del!


20070610_1201883601_3613871.jpg


Detta är jag för några år sedan på en D-ponny på ca 143-145 cm. Ser jag på tok för stor ut eller skulle jag kunna rida D-ponny (maxad) fortfarande? (Är lika lång/bred idag som på bilden)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Klart du kan rida d-ponny (om du har en sadel som ligger bättre än den på bilden ser ut att göra)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp