Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*

Vad skulle ni sätta för maxvikt på en övervuxen kraftigt byggd shettis? I dagsläget är herren 115 cm i manken och växer fortfarande. Har tyvärr ingen bild ännu.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag ska eventuellt bli medryttare på en maxad CPonny , jag är 163 cm lång och väger 51 kg, är jag för stor tycker ni?
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Funderar på en ny häst då jag för ett bra tag sen sålt min storhäst (unghäst).
Hon skrämde mig endel och har sen dess blivit lite av en fegis och tittar mig efter en äldre ponny istället...
Hursomhelst, jag är 155cm lång och väger ca50kg (har ingen våg :o men brukar ligga däromkring).

Hur liten ponny kan jag ha?
Till skogsluff, någon träning och ev nåt litet skutt för skojs skull.
Vill helst ha en så liten som möjligt, men vill ju inte känna mig för stor heller :)
Tacksam för svar!
 
Sv: Längd- och vikttråd

En stor maxad b-ponny borde väl kunna fungera? Av den kraftigare modellen då, såklart.
Annars lär inte en c-ponny ha några problem att bära dig.
 
Sv: Längd- och vikttråd

En c-ponny skulle säkert bli perfekt!:laugh: Blev själv rädd för min förra häst och köpte efter det min c-ponny:laugh:
 
Sv: Längd- och vikttråd

En c-ponny skulle säkert bli perfekt!:laugh: Blev själv rädd för min förra häst och köpte efter det min c-ponny:laugh:

Åh, en till som konverterat till ponny :D
Skönt att höra, och tack för ditt svar!
Tack Taefill också :)

Kanske ska titta efter en c-ponny då, är bra sugen!
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*

Vad för ponny skulle man kunna tänka sig åt en ryttare som är ca 163 cm och väger 65 kg? Skulle en viktbärande c-ponny fungera eller ska man titta på en d? Ponnyn ska i första hand agera skogsmulle.
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Brutalt uppriktiga åsikter önskas: Har jag blivit för tjock för att rida min häst? Har för tillfället ställt av henne för att jag inte vågar riskera att slita på henne mer än nödvändigt.

Det är övervikten på rumpan, låren och magen jag tänker på.

vlcsnap-2011-09-11-16h42m12s214.png

Har läst i andra trådar att du själv är medveten om att du har problem med din kroppsuppfattning. Det spelar ingen roll vad andra säger utan detta sitter uppenbarligen väldigt väldigt hårt i ditt huvud. Därför är det väldigt svårt att säga det uppenbara till dig-att du naturligtvis och absolut inte är tjock-nånstans. Ni är dessutom ett väldigt fint ekipage:). Sen blir jag lite rädd när jag tänker på hur du ev. ser på andra ekipage i tråden? Eller dömmer du bara dig själv?

(Min personliga preferens när det gäller snygga ekipage så tycker jag det är snyggt när ryttaren har lite ordentligare lår och inte bara pinniga ben. Långa snyggt musklade dressyrben är skitsnyggt:D)
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*

Nohr (eller vad du hette :o förlåt :angel:): Skillnaden sitter inte i den egentligen tyngden utan i mitt huvud. Jag vet egentligen att min häst utan problem kan bära 85kg, men jag skulle få dåligt samvete av att se en "tjock" ryttare rida honom. Alltså känns det då bättre med en människa som inte ser tung ut, utan ser normalbyggd ut :) Det har alltså betydligt mer med mig att göra än min häst, erkänner jag villigt :p

Sedan håller jag faktiskt med IronWill och övriga som sagt att vältränade människor i regel är mer balanserade än överviktiga, även om jag vet många överviktiga ryttare som är superduktiga :) Pratar väldigt generellt alltså.

Sedan skulle jag som jag tidigare sagt inte sätta upp en obalanserad ryttare på min häst oavsett hur denne ser ut.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lite svårt att se om du har övervikt på rumpa, mage o lår när man knappt ser din kropp.

ta på dig tighta kläder och fotografera dig från alla vinklar så blir det nog lite lättare att bedöma.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lite svårt att se om du har övervikt på rumpa, mage o lår när man knappt ser din kropp.

ta på dig tighta kläder och fotografera dig från alla vinklar så blir det nog lite lättare att bedöma.

Förlåt, men är du galen??! Det syns ju ganska så tydligt att hon inte är överviktig!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lite svårt att se om du har övervikt på rumpa, mage o lår när man knappt ser din kropp.

ta på dig tighta kläder och fotografera dig från alla vinklar så blir det nog lite lättare att bedöma.

Skämtar du? Det syns väl hur tydligt som helst att tjejen typ är skinn och ben och inte är i närheten av att vara överviktig? Hon har ju inte ens några former.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Problem med kroppsuppfattningen tycker jag inte att jag har, däremot är jag absolut medveten om att jag har ett smalare ideal än många.
Angående former kommer jag dock aldrig att bli kurvig hur mycket jag än väger, om jag inte genomgår några omfattande plastikoperationer, vi östasiater är ju inte direkt kända för att ha några timglasformade kroppar med breda höfter och stora bröst. ;)

Nina85: Några tighta kläder eller bilder ur alla vinklar tänker jag definitivt inte ta och än mindre lägga upp på internet. Här är dock ett par bättre bilder som dessutom är nyare. Tycker det syns rätt tydligt där. Ignorera att jag inte kan rida/hästen inte går OK för 5 öre på den andra bilden, det var i princip av just det skälet som jag ville få ridningen dokumenterad.



6152900713_f64c5ac7ca_z.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Äh, skärp dig nu!
Jag tillhör nog också den gruppen som har ett smalare ideal än de flesta, men ens ideal har ju absolut ingenting att göra med huruvida man är för stor för sin häst eller ej.

Det är du definitivt inte, det lovar jag. (Och jag har väl visat tidigare i tråden att jag är rätt ärlig av mig :p)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nä, fast idealet har inget att göra med det heller, svarade mest på Fioranos fråga angående min egen kroppsuppfattning. Jag tycker att jag ser helt enormt stor ut på min häst hur det än är, både för lång och för tjock. :p

Men jag har (som synes) börjat rida så smått igen, jag får helt enkelt lita på det ni sagt här och säga åt folk i min omgivning att ryta till om de tycker att min vikt ändå blir problematisk.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Likväl som "stormkast" sitter och dummar sig över att hon skulle ha övervikt och inte kunna rida likväl kan jag väl få svara så som jag gjorde.

Men helt klart bör du ju ta kontakt med en läkare/psykolog osv. Sen tror inte jag att det spelar någon roll vad vi andra säger. Har man bestämt sig för att man tycker att man är tjock, så finns ju inga ord i världen som kan ändra på det.

Sen är vi ju alla olika tjocka i varandras ögon.


Fast du säger emot dig lite själv, i ena inlägget undrar du om du är för tjock för hästen och i det andra så svarar du att du vet att du har ett smalare ideal än många? Jag förstår inte riktigt vad du ville få ut av din första tråd? Och om du nu tycker att du är för lång/tjock för din häst så får du väl gå och köpa en större häst.

Eller så för du börja jobba på din självkänsla lite tjejen! Så som du håller på mår man inte bra av att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp