Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

En människa som har muskler men väger mycket är antaglien bättre för hästen att bära än en människa som erhåller
samma vikt på grund av att denne är fet. En människa som är tränad har ofta bättre balans, hållning osv. och det är
ju självklart lättare för hästen att bära en välbalanserad ryttare.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tittade på bundeschampionatet i helgen för tre och fyraåriga D-ponnyer, där var maxvikten för ryttarna runt 60 kg med ridutrustning på sig.
Och då är det välbalanserade proffs som sitter i sadlarna på ponnyerna. Intressant tyckte jag. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Viktmässigt är det ingen skillnad. Enda skillnaden är i så fall att den musklade personen är mer erfaren och duktig än den med mer fett som tyngd. Muskler/fett betyder inte mer balans eller mindre. Har man kontroll på sin kropp och sina hjälper spelar inte massan någon roll, enligt många här på tråden. Vikten är fokus, inte vilken typ av kroppsmassa.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det såg jag också. Jag menar att en person med mestadels fett som kroppsmassa inte behöver vara sämre bara för at det är fett som väger. Det handlar om kontroll över sin kropp och inte vilken typ av massa den är uppbyggd av. Vill även påpeka att ridning är en fysiskt krävande sport som kräver kondition, så även om man har lite hull betyder inte det att kroppen enbart består av fett. En fet person som rider har muskler och är tränad. Vilket leder till att en person med mest fett på 85kg inte är tyngre/sämre än en med muskler på 85 kg. Det handlar om kroppskontroll och erfarenhet.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Finns inget annat än dina fördomar och generaliseringar i ditt uttalande.

Det är precis som att säga att killar är starkare än tjejer, det finns massa tjejer som är starkare än många killar, precis som det finns massa tjocka som har bättre kroppskontroll, balans och ridmässiga kunskaper än en musklad.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nja, det är min erfarenhet av det jag sett ute i hästvärlden och av olika storlekar på ryttare.
Muskulösa ryttare är ofta de ryttare som har tränat och ridit mer och är därav mer välbalanserade och har bättre kroppskontroll. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Finns inget annat än dina fördomar och generaliseringar i ditt uttalande.

Det är precis som att säga att killar är starkare än tjejer, det finns massa tjejer som är starkare än många killar, precis som det finns massa tjocka som har bättre kroppskontroll, balans och ridmässiga kunskaper än en musklad.

Hoppas inte du menar att jag har fördommar, för det är de jag verkligen INTE har :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men alltså, de du skriver är ju helt tokigt.
Du är medveten om att alla människor föds olika, de finns de som föds mulligare, med större benstomme och de finns de som föds som räkor, små, lätta och taniga. Och alla människor har muskler, bara för att man har mer fett på kroppen betyder inte det att man är sämre. Det finns inte en enda ryttare som är dåligt tränad då ridning är en sport som kräver styrka. Sedan finns det helt klart dem som är sämre och dem som har mer erfarenhet. Ridkunnigheten sitter ju inte i fettet eller musklerna utan i erfarenheten och sin egen kroppskontroll. För att kunna säga att en vältränadperson skulle vara "lättare" och bättre krävs en marknadsundersökning.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast jag har inte skrivit att en välmusklad person är lättare.

Jag skriver att en välmusklad och vältränad person ofta har bättre kontroll på
sin kropp och därmed är med balanserad och därmed lättare att bära.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Detta handlar från början om ett annat inlägg där det står att en tjej hellre ser en 85kg tung musklad person rida hennes häst än en 85kg tung byllsig person. Jag menar att det inte har någon betydelse om det är 85kg med mer muskler än fett eller tvärt om. Lika tungt! Eftersom det från början handlar om hur mycket hästarna ska bära på sina ryggar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vikten är densamma ja, men det jag tror IronWill försöker få fram är att 85 kg person som skumpar runt, lutar hit och dit och är helt ur balans, skadar hästen mer än 85 kg person som har tillräckligt med kroppskontroll och styrka för att hålla sin kropp i balans, och de som har bäst kroppskontroll och styrka är i de flesta fall de som är vältränade.

Du kan ju själv testa att springa med en ryggsäck som väger mycket. Om remmarna är lösa och ryggsäcken skumpar runt på din rygg och slänger hit och dit när du springer är det betydligt jobbigare och mer ansträngande än om ryggsäcken sitter tight åt med spända remmar och verkligen sitter stadigt på dig, då kan vikten vara den samma eller tom tyngre, utan att man för den skull är särskilt brydd eller det blir jobbigt att bära den.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast utifrån alla ryttare jag har sett kan jag inte se ett samband mellan tjock och obalanserad/okontrollerad.
Det enda jag kan se är att de som rider på professionell nivå (dvs 8-10 hästar per dag) oftast är vältränade.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag håller helt och hållet med om att en som inte är rutinerad, utan balas och som bara skumpar kan skada hästen mer. TYNGDEN är dock den samma. En vältränadperson kan lika väl dunsa och flyga runt i sadeln. Och eftersom tråden handlar om vikt kan man inte säga att det blir lättare för hästen rygg att bära samma vikt i muskler som fett.

Jämnförelsen med ryggsäcken är inte samma. Vi har inte samma kroppsbyggnad som hästar. Mycket lättare att bära för oss eftersom vi inte är uppbyggda som en bro med pelare. Vi går inte på alla fyra.

Jag förstår hur ni menar men vältränad och icke, men i stort sett alla som rider är tränade eftersom det är en krävande sport som jag sagt innan. Och att skriva att person med mer fett skulle vara sämra låter bara fånigt. Den som har fakta och lång erfarenhet av att det skulle vara så får gärna göra sig hörd. Det är bara elakt att uttala sig annat.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vikten är densamma ja, men det jag tror IronWill försöker få fram är att 85 kg person som skumpar runt, lutar hit och dit och är helt ur balans, skadar hästen mer än 85 kg person som har tillräckligt med kroppskontroll och styrka för att hålla sin kropp i balans, och de som har bäst kroppskontroll och styrka är i de flesta fall de som är vältränade.

Absolut finns det ett samband mellan att de som är vältränade ofta har bra kroppskontroll. Men det säger ju inte att personen automatiskt är en duktig ryttare, bara för att jag står och lyfter skrot hela dagarna gör ju inte det mig till en balanserad ryttare.
Och en som är överviktig kanske rider flera timmar om dagen och har en jäkla bra balans och kroppskontroll.

Så nej, jag ser inget självklart samband. Ridning kräver ju helt andra muskler än tex. fotboll eller vad som. Så det beror ju helt på vad man tränar. Om man är en aktiv och duktig ryttare så är jag övertygad om att man kan förbättras ännu mer genom att träna annat också. Men däremot blir man ju inte bra på att rida för att man tränar annat. Så ja, god fysik kan förbättra ens prestation i ridningen, men då krävs det ju att man faktiskt tränar på att rida också. ;)
Alltså handlar det i slutändan om hur duktig man är på att rida, det handlar inte om hur mycket muskler eller fett man har.
Däremot vet jag flera som varit överviktiga tidigare som säger att de påverkats av övervikten i ridningen. När de gått ner i vikt har de fått både lättare för sig, eftersom rörligheten blir bättre, men en del har också sagt att de har fått hitta balansen på nytt eftersom balanspunkten i kroppen har förflyttats. Det är säkert väldigt individuellt och beror på hur man har vikten fördelat såklart.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast jag har inte skrivit att en välmusklad person är lättare.

Jag skriver att en välmusklad och vältränad person ofta har bättre kontroll på
sin kropp och därmed är med balanserad och därmed lättare att bära.

kan man missförstå så gör man... känns som ett genomgående tema på buke.

jag håller med och förstår vad du menar!

exemplet gäller ju alla viktklasser.... det är ingen jämförelse mellan smala och feta.... utan musklade och omusklade....
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag trode att vi pratade om ryttare och inte en välmusklad fotbollsspelare vs. en tjock ryttare?
God fysik är ett måste för att prestera bra inom ridningen, titta på OS ryttare! Precis som du skriver så påverkar övervikten negativt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jo men precis. Omusklade, otränade människor kan inte ha lika bra kroppskontroll som en som är musklad och tränad!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ena dagen tycker somliga en sak och nästa dag erkänner man att man haft fel genom att ändra sig. Tack för mig i denna tråden. Vill till sist bara säga att ingen person som rider är omusklad. Orkar inte skriva eller läsa denna tråd mer, då jag bara blir förbannad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp