Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Vad skulle ni säga att en ponny på 136 cm klarar av? Just nu är han omusklad då hans ägare fått barn (hon är en kort vuxen, ca 150 cm), så han har inte blivit riden ordentligt på säkert två år. Bara lite småturer någon gång i veckan. Ponnyn är av okänd härstamning, troligtvis har han någon form av Welsh i sig. Skulle en ryttare på 162 cm och 50 kg kunna rida denna häst ett par ggr i veckan för att hjälpa ägaren?

Jag tror faktiskt att det skulle kunna fungera bra. Jag håller på att rida in en ponny på samma höjd, jag är 168cm och väger 50kg och hittills har det inte varit några som helst problem. Jag tror att ponnyn i din fråga mår bättre av att bli riden oftare av en ryttare som kanske är lite längre än ägaren, än att bli riden sällan istället. :)
 
Nya hästen

fungerar mina 173 cm till hans 159? Nu är han 3 år och ska växa en del till. Men hur ser vi ut idag? Känner mig inte lång men funderar eftersom mina andra är runt 170 cm.

185295_10150257803139506_749409505_7791413_4375854_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har folk helt glömt bort att hästar över 165 för inte sååå många år sen betraktades som stora. Hästar över 170 var ju monster som man inte såg allt för ofta när jag växte upp. Idag verkar folk tro att hästar under 160 inte klarar en vuxen människa. :crazy::confused:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har folk helt glömt bort att hästar över 165 för inte sååå många år sen betraktades som stora. Hästar över 170 var ju monster som man inte såg allt för ofta när jag växte upp. Idag verkar folk tro att hästar under 160 inte klarar en vuxen människa. :crazy::confused:

Vet du väl att de måste vara minst 175 + för att klara en vuxen människa. :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tror det går lite trend i att ha en stor häst på 170 eller över.
Har läst mer än en annons där folk söker en häst som absolut inte får vara under 170, ofta är personerna inte mycket mer än 165 cm själva, men ska absolut ha en häst på 170-175, 160-165 är för litet...

Min förra häst var ca 155 cm, och jag som är 185 cm fick utstå en hel del kritik från folk som tyckte det var snudd på djurplågeri att jag red henne. Sen att jag bara vägde 60 kg och att hästen inte direkt var spinkig, det passerade obemärkt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Varför skulle jag tro att han inte klarade av en vuxen människa? Jag frågade om jag ser för lång ut för honom.
 
Sv: Längd- och vikttråd

...och här rider långa jag (174 cm) på en litet kraftpaket på 150 cm...hon tar upp min längd långt mycket bättre än 4-åringen som närmar sig 160 cm. Hoppas han breddar sig mer ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Varför skulle jag tro att han inte klarade av en vuxen människa? Jag frågade om jag ser för lång ut för honom.

Att bära upp innebär inte bara rent viktmässigt. En häst som bär upp sin ryttare bra ger ett proportionerligt ekipage i min mening.
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*

Jag (164) och Tessaliten (147).

Tessan4.jpg


Ja, hon bär mig glatt och vi hoppar t.o.m. tillsammans.
Nej, jag brukar inte rida utan hjälm. :o
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om du menar fram så beror det på att hon vill springa och busa istället för att stå still och ha tråkigt.
Hurså?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ok, ja det såg ut som att hon ville iväg, halsen är ju också sträckt och "framåt".
Hästar som står under sig är aldrig bra, min gjorde det förr när han var riktigt överviktig, och sen när han hade problem med spatten. Så det var mest av omtanke. Det är så lätt att vara hemmablind, jag kan säg att jag tänkte inte på det i början när det kom smygande på en häst som inte visade minsta lilla att han hade ont.
 
Sv: Längd- och vikttråd

*KL*
Vad skulle ni sätta för maxvikt på regelbunden träning, inklusive lättare hoppning (LD-LC typ) på följande tre ponnyer? Förutsatt att det är en ryttare med balans och som är hyfsat ridkunnig givetvis.
Ponny 1: Välmusklad kraftig c-ponny, okänd härstamning men skulle kunna ha typ haflinger, islandshäst eller liknande i sig.
Ponny 2: Tjock och lite kraftigare d-ponny som trots sin övervikt är i helt okej kondition, med största sannolikhet welsh cob-korsning eller renrasig welsh cob.
Ponny 3: Welsh/fbl-korsning kategori d i toppkondition. Kort rygg och relativt kraftiga ben men i övrigt lättbyggd.

Vore intressant att se vad ni tycker :) Ska kanske tillägga att det är tre ponnyer som jag har ridit, dock inte min någon av dem.
 
Sv: Längd- och vikttråd

C-ponnyn, om den är välbyggd i övrigt, tror jag att man skulle kunna sätta en maxvikt på 65-70, med hänsyn till att den är vältränad och musklad. _Tror_ alltså! D-ponnyn tror jag att maxvikt 65 kg pga att den redan har övervikt, eventuellt mer när den har kommit i bättre form och satt lite muskler istället för övervikt ;) Fullblodskorsningen skulle jag nog sätta 65 kg som maxvikt på.
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Någon som kan gissa våra längder? ;) (red henne bara en puttestund för hon bockade av ridskolebarnen)
32693966.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vet du väl att de måste vara minst 175 + för att klara en vuxen människa. :D

Ja, vad beror detta egentligen på? Avlas hästarna högre och klenare idag?

Jag såg en annons om medryttare sökes till ett halvblod på runt 170, med maxvikt 65 kg :confused: Det är självklart upp till var och en att bestämma om sin egna häst, men ändå...

Passar på att slänga ut en egen fråga till tråden!

Jag har på sistone blivit totalförälskad i rasen Welsh Cob :love: De verkar helt underbara! Men skulle det finnas någon som orkar med mig? Jag är 174 och väger ca 80 kg. Jag tänkte mig en grövre på ca 160.
Eller finns det någon annan häst ni kan tänka er passar min storlek?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men jisses...är du förälskad i Welsh Cob så kör bara!!! Jag är också 174 cm, ungefär i din viktklass och har Welsh Cob som blott är 150 cm. Hon är oerhört kraftig med ett rejält båldjup och bär upp längre och tyngre ryttare än så.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag förstår precis hur du tänker :) Och som sagt så vet jag att det finns "obyllsiga" människor som väger ganska mycket, och en sådan skulle jag låta rida min häst. Muskler väger ju som vi vet mer än fett ;)

Det vanligaste är dock att de som väger mycket väger så mycket just pga. fett, tyvärr.


Är det skillnad på en person som har 85 kg fett vers. en person som har 85 kg muskler? Samma tyngd för hästen eller? Vad är det som säger att en "obyllsig" person skulle vara bättre för hästen rygg om vikten är det samma?

Lite förvirrad ..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp