Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket kan ett quartersto bära?

Okej, det jag tänkte.
Jag vet inte hur mycket hästen väger då jag ännu inte hunnit besöka den. Ägaren vill se mig rida henne först och sedan bestämma.
Tack för svar!
 
Sv: Hur mycket kan ett quartersto bära?

Tycker det låter lite för mycket för en såpass liten häst.
Ställer mig till skaran och säger att min häst inte borde bära mer än max 70 kg enstaka gånger. C-ponny som inte är överdrivet viktbärande. Väger 366 (:D) kg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Visst borde hon väl orka med dig!

Om man tittar på alla dessa gubbar i världseliten i westerngrenarna, hur ser inte dom ut? Dom är ganska välväxta :angel:

Men det är ju upp till ägaren att bestämma!

Lycka till!:)

// Elsa:)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Visst borde hon väl orka med dig!

Om man tittar på alla dessa gubbar i världseliten i westerngrenarna, hur ser inte dom ut? Dom är ganska välväxta :angel:

Men det är ju upp till ägaren att bestämma!

Lycka till!:)

// Elsa:)

Hej Elsa!
Jo det tänkte jag också på! Det är ju ganska bastanta herrar som rider hästarna på otroligt krävande sätt.
Ska dit på fredag och träffa både häst och ägare, får se vad hon säger! ;) Om ägaren inte tycker att det är några problem och hästen är trevlig så kommer jag såklart köra på det, så länge hästen trivs med mig också så klart!
Tack för ditt svar!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hästen bar mig jätte fint och gick finare än vad den gjort på länge enligt ägaren, tyvärr var den väldigt western utbildad och då jag själv inte är det så kände jag att det var för mycket att lära mig, så for fortsätta min jakt efter en medryttar häst, :) men den tjej/kille som får henne som är western inriktad ska vara lycklig för hon var riktigt fin!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hästen bar mig jätte fint och gick finare än vad den gjort på länge enligt ägaren, tyvärr var den väldigt western utbildad och då jag själv inte är det så kände jag att det var för mycket att lära mig, så for fortsätta min jakt efter en medryttar häst, men den tjej/kille som får henne som är western inriktad ska vara lycklig för hon var riktigt fin!

Vad kul! Hoppas du hittar en mysig häst till slut! :) Vad är det för häst du söker ? ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja verkligen!
Tycker det är väldigt synd att jag inte kan western då det verkligen var en sådan häst jag hade letat efter i temperament :)
Jag söker en häst jag kan rida dressyr på och utvecklas med men även någon som jag kan ta mysiga uteritter med så här på sommaren. ;) Då jag inte tycker om hoppning för fem öre så vill jag ha en häst vars ägare också är dressyr inriktad :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

mysigt ;)
tycker du ska testa nordsvensk, lr kanske nsv travare ?
dom är grymt mysiga, och många är fina dressyrhästar ! ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

knapp

När det blir dags att skaffa en ny häst/en till, är jag lite sugen på att gå tillbaka till ponny. Tycker ni att jag skulle kunna ha en c-ponny? Är 155cm och väger 50kg.... (Växer inte nå mer...)

Såhär ser jag ut på en liten c (strax över 130).. Vill gärna ha åsikter!
phopp6.jpg


panis1.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kan kan du, men personligen tycker jag du ser ut att vara lite i största laget, iaf för en liten C-ponny. Men en stor C alt en D-ponny tror jag skulle passa väldigt bra.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och jag tycker inte alls du ser stor ut, smaken är som baken.

Den ponnyn ser ut att vara rätt så bred och maffig, och sväljer då också mer ryttare. Många hästar idag avlad ju lite nättare, så då tar de ju inte lika stora ryttare. Självklart finns det fortfarande massor med grova och kompakta hästar.

Ut och leta ponny tycker jag, trivs du med ponny (de är ju bäst ;)) så kanon, du har ju storleken på din sida! :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kan kan du, men personligen tycker jag du ser ut att vara lite i största laget, iaf för en liten C-ponny. Men en stor C alt en D-ponny tror jag skulle passa väldigt bra.

Hade inte tänkt mig en liten c, utan snarare en maxad, lite maffigare typ. Det var den enda c-ponnyn jag hade en uppsutten bild på!


Och jag tycker inte alls du ser stor ut, smaken är som baken.

Den ponnyn ser ut att vara rätt så bred och maffig, och sväljer då också mer ryttare. Många hästar idag avlad ju lite nättare, så då tar de ju inte lika stora ryttare. Självklart finns det fortfarande massor med grova och kompakta hästar.

Ut och leta ponny tycker jag, trivs du med ponny (de är ju bäst ;)) så kanon, du har ju storleken på din sida! :D

Hehe, det är något speciellt med ponny :) Skönt att höra en positiv reaktion!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Mina hästar då:

maxad C i full kondition, bär max 65 ink sadel. Oftast 30 kilo men ibland sitter jag eller min syster upp.

Halvblod 168 cm, 9 år som behöver muskla upp ryggen. Ingen tyngre än mig, alltså 60 kilo.

Halvblod 163 cm, 3 år. Under inridning och omusklad efter skada h.b. Max 60 kilo.

Hlavblod 2 år, ska sittas in under hösten. 172 cm och kraftigare. Max 75 kilo, dvs maken får sitta och jag håller.
 
Sv: Längd- och vikttråd

mysigt ;)
tycker du ska testa nordsvensk, lr kanske nsv travare ?
dom är grymt mysiga, och många är fina dressyrhästar ! ;)

Det hade varit en dröm! Eller en fjording, problemet är bara att jag ska hitta en i närheten, men mitt sökande fortsätter ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Klart du ska ha ponny! Jag är ca 161cm och väger samma som du och min kuse är stor c, han kommer aldrig lämna mina ägor:laugh:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vad härligt att kunna behålla sin ponny! Jag och syrran har börjat fundera på allvar nu, får se om det kanske blir en welsh cob nästa år ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

red c-ponny innan tävlade ätt högt i hoppning och jag vägde väl runt 55- 60 det klarade hon utan problem, det var längden som satte stopp ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Vilka löjligt låga viktgränser en del sätter. Jag vet förstås inte av vilka orsaker alla väljer en viss gräns, men vissa låter lite väl låga tycker jag.

En tanke som slår mig är (när jag läst igenom alla sidor nu, fniss) om ni som väger 60-65 kg och satt den viktgränsen på er häst, av någon anledning skulle börja öka i vikt. Skulle viktgränsen på er häst också stiga då - bara för att ni ska kunna fortsätta rida den? Eller säljer ni iväg hästen?

Jag har en islänning på ca 135 cm, jag är 165 och väger 63 kg. Skulle inte ha något emot att gå ner lite, men det funkar. Jag är balanserad och hästen är också välbalanserad.
Jag anser inte att islänningen är mer viktbärande än andra hästar, det är individuellt.

Har ingen viktgräns satt på min häst, allt är ju så beroende av allt.
Hur är hästen? Kort, lång i ryggen? Bred, smal över ryggen? Djup i bålen? I vilken kondition? Hur musklad?
Ryttaren, hur är koordinationen i dess kropp? Proportionerna när den sitter till häst? Balansen, styrkan, tekniken?

Har ryttaren problem att ta sig upp på hästen pga sin vikt är det ju kanske dags att fundera en och två gånger... :P
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har ryttaren problem att ta sig upp på hästen pga sin vikt är det ju kanske dags att fundera en och två gånger... :P

Dock är det ju lättare för en stor/tung ryttare att ta sig upp på en shettis än en ardenner i det läget, men det gör ändå inte shettisen mer lämplig att rida :rofl:

Förstår att du inte menade det så, kunde bara inte låta bli att kommentera :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp