Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har ju som sagt ridit små c-ponnier innan. Men då vägde jag mindre, har ju "bara" ca 20 kg att gå ner:/

7236676.jpg


Tyvärr den enda bild jag kunde komma åt på pixbox:/
 
Sv: Längd- och vikttråd

Delvis KL! Kass bild, men, ser jag stor ut på den här hästen?

32513075.jpg


Och ursäkta min dåliga sits just där, han är under inridning och det där var första skritten, så jag koncentrerade mig inte så mycket på sitsen :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har väl inga direkta kommentarer ang. inlägget, men vill bara säga att du rider väldigt fint :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

fast helst en lätt ryttare som vet vad den gör ;)

i diskussioner som denna blir det alltid samma sak, de lätta ryttarna är dåliga och de tunga är duktiga.
Jag tror att tunga(direkt feta) ryttare oftare har sämre balans och smidighet överlag än normalviktiga som har ridit lika mycket.
Dessutom anser jag inte att ridning är nån mänsklig rättighet, men då tröstar sig folk alltid med att ""en tung ryttare som rider bra är bättre än.."

Det här med att vara tung tolkas som oftast att vederbörande är fet. Nu är det ju inte riktigt så. I de flesta fall, här i tråden, så skulle de flesta manliga ryttarna inte få en möjlighet att rida om man utgår från vikten. Ändå är det män som oftast jobbar med den typen av ridning som tar hela dagar (cowboys, mounted police o.s.v). Män som är långa, kraftiga/muskulösa. Antalet män som tävlat genom åren har överstigit antalet kvinnor (i högre klasser) om än att det är på väg att förändras. Vissa har börjat få lite "rondör" men tävlar likväl i högre klasser. Några är långa och kraftiga och presterar ändå i toppen och här sitter ett gäng och suckar när någon väger 70 kg? Det blir lite fånigt, faktiskt:cool:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag vet inte om det var mig du syftade på med 70kg, men kan i vilket fall svara på hur jag tänker.

Anledningen till att jag har den viktgränsen på en stor häst som skulle kunna bära betydligt mer är för att jag anser att min häst behöver inte bära mer än så. Han har blivit riden av 3 ryttare regelbundet i sitt liv (bortsett från jockeys, som ju inte brukar väga speciellt mycket), vi har ironiskt nog varit exakt lika långa allihop - 165cm. Jag väger 55kg, och de andra två väger 55 resp. 60kg. Han är van vid den tyngden och det finns gott om duktiga ryttare i den storleken om jag skulle behöva hjälp.

Jag frågar dock inte vad en person väger, utan jag tittar på hur h*n ser ut. Kommer en kvinna över 70kg är hon i regel lite "byllsig", jag ska vara brutalt ärlig nu och säga att vill man rida tycker jag gott att man kan hålla sig i form. Jag menar inget illa om de som är större, det är deras val, men jag sponsrar inte med min häst. En vältränad man på 90kg hade fått rida min häst, likaså en vältränad kvinna om hon så vägde 100kg. Min tränare är något större (drygt 70kg till 165cm) och hon får rida, just för att det gagnar mig att hon vet hur hästen fungerar och han blir ordentligt genomriden.

Ska jag resa bort och har två ryttare att välja mellan, som ska rida hästen under tiden - en tjock men duktig och en smal men orutinerad, så skulle jag utan tvekan välja den större. Just för att hästen inte tar skada av att bära vikten, och jag i detta fallet inte har något annat val. Någon orutinerad sätter jag inte på honom oavsett, eftersom han är så känslig.

Nu gissar jag att jag kommer bli halshuggen, men det är så jag känner och jag hoppas att ni kan respektera det.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag halshugger dig inte och respekterar dig och dina val. Det är när tonen blir hätsk för att en kvinna på 70 kg bedöms som "för tung" som det hela blir knasigt när det vimlar av bra mycket tyngre folk som rider långt mycket mer än de flesta i det här landet faktiskt gör. Deras hästar är oerhört viktiga då dom används i arbetet och måste hålla för det.

Sen är det helt upp till var och en att vilja begränsa vad hästen bär men det innebär inte per automatik att en häst som bär mer skulle må dåligt.

Jag tillägger som lite kuriosa att jag väger 70+ och är definitivt inte "byllsig" ...jag är lång och bredaxlad och har rätt ordentligt med muskler ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag förstår precis hur du tänker :) Och som sagt så vet jag att det finns "obyllsiga" människor som väger ganska mycket, och en sådan skulle jag låta rida min häst. Muskler väger ju som vi vet mer än fett ;)

Det vanligaste är dock att de som väger mycket väger så mycket just pga. fett, tyvärr.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag vet att jag är förlång för min häst, eller ponny som hon är. Men jag vet att jag inte väger för mycket. Hon är ett D-ponny sto 147cm, rejäl och viktbärande. Hon har mycket bog, hals och stort huvud. Många tror att det är en stor häst! Hon bär upp ryttare väldigt bra, och jag känner min inte lång på henne, hon har väldigt stora gångarter. Däremot och jag rider en nätt häst på 160 cm känner jag mig alldeles förlång. Min ponny har aldrig protesterat över min längd, långa ben kan behövas för att komma åt henne ordentligt. Hon är svår och så fort någon med kortare ben sätter sig upp börjar hon tjura och gå emot skänkeln. Det är säkert för att hon är så van mig, så är det nog lite främande med skänklarna på magen ;) Jag tränar för en tränare och hon säjer att så länge man är i balans och hästen trivs och inte för tyng så är det posetivt. Jag är ca 175cm och väger ungeför 55-57 kg.
Hon visar inte några tecken på att ha ont i ryggen eller liknande..
Tycker ni att det är bättre att vara lång och väga mindre eller vore det bättre om kort person på 65-70kg skulle rida henne?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det handlar inte om det egentligen. Ni fungerar tillsammans och vad är viktigare? Din tränare har inga synpunkter på det heller. Var nöjd och glad över det :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min ena ponny är 144, lång och av grövre modellen medans min andra är 140 cm, smäcker och kort.
Känner mig oftast längre på den större trots att jag ser längre ut på den mindre. C-ponnyn är högrest vilket inte d-ponnyn är
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har ett svenskt halvblod.

Regelbundet: 75-80 kg.
Oregelbundet: 90 kg kanske.

Såhär ser han ut!
home.php


Tror bilden funkar, vet inte riktigt ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

fast nu pratade jag inte om 70kg?

Då jag sett filmer/bilder av cowboys kan jag tycka att en del ÄR för tunga.
Bara för att de är cowboys betyder det enligt min mening inte att de är en bra måttstock.

De som rider i toppen har säkert bättre ridkunskaper än de flesta hobbyryttare och hästarna är oftast rätt så välmusklade.

Det är självklart att en tung ryttare kan och i de flesta fall är bättre att ha på ryggen än en lättare men okunnigare ryttare.
Men folk tröstar sig med detta om och om igen... Fastän de inte är toppryttare, fastän de inte har en häst som bär sig själv.
Jag säger det igen, ridning är ingen mänsklig rättighet
Men då måste man fundera över vad en tung ryttare är?
Jag anser att jag är en lätt ryttare, jag väger 42kg och är 156cm.
En tung ryttare enligt mig är 85kg. Och det får jag tycka, hur vältränad ryttaren än är så är det trots allt dubbelt mer än min vikt.

Jag skrev innan tunga(direkt feta) ryttare, och då menade jag personer som är ännu tyngre typ 100+

Så kan vi ju ta ryggsäcks-jämförelsen.
Om jag bär en lätt ryggsäck som hänger lite snett och är lite felanpassad så går det rätt så bra att ha den där. Visst blir det lite obekvämt men det går an. Bär jag en tung ryggsäck som bara emellanåt hänger snett,dvs om jag springer/hoppar till/böjer mig, är det genast betydligt svårare och gör mer ont än den lilla som nästan hela tiden vinglar på.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ursäkta, jag ser inte att jag svarat dig i frågan...men visst, de som använder hästen i arbetet dagligen, hela dagar och ibland i flera dagar i sträck har alltså inte mer skadade hästar än vad hobbyryttare/tävlingsryttare har. Det går inte att "byta ut" en färdigutbildad ranchhäst hur som helst. Polishästarna likaså...så, vad är det då som gör att hobbyhästen inte klarar av mer...för lite arbete, kanske?

Jag lägger ingen värdering i att man personligen sätter en gräns för vad den egna hästen klarar av och åsikt får man ha. Jag vidhåller att det i jämförelse blir fånigt och det är MIN åsikt:cool:
 
Sv: Längd- och vikttråd

hahaha

Jag lyckas då alltid rådda till det.
Du kan glömma mitt svar, läste lite väl snabbt och på nåt vis tänkte jag att det var mig du svarat.. suck :o

får väl skylla på midsommar ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

åh, har läst igenom mina inlägg och finner dem väldigt flummiga.
kan ju försöka rätta till en del. Skrev ju att 85kg är en tung ryttare, menar då bara tung - alltså inte för tung för att inte få rida.

ibland borde man bara vara tyst :)
 
Hur mycket kan ett quartersto bära?

Hej!
Jag ska antagligen bli medryttare på ett Quartersto på 147 cm som är välbyggt och kraftig, men min fråga är, hur mycket klarar hon av att bära?
Jag är drygt 170 cm och väger runt 95 kilo. Är det för tungt?
Jag ska rida ut henne i skogen mestadels och rida lättare dressyr.
Jag har en lång erfarenhet och rider för en duktig dressyrtränare på min ridskola där jag ridit hästar i denna höjd, men då min kunskap om just hur mycket hästar klarar av att bära blev jag nu osäker!

Tacksam för alla svar! :laugh:

Tack på förhand!
 
Sv: Hur mycket kan ett quartersto bära?

Jag tycker nog att du är lite för tung. Jag brukar tänka att hästen kan bära en ryttare med 20% av sin kroppsvikt. Naturligtvis med vissa undantag uppåt eller nedåt.

Vad väger din häst? 400 kg? Då skulle jag inte sätta upp en tyngre ryttare än 80 kg på den.

Men det är ju svårt att säga när jag varken sett hästen eller dig :) Vad säger ägaren?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp