Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Så, enligt de reglerna, skulle jag (som väger precis under 45 kilo) kunna rida A ponny? Inget som jag skulle testa dock, eftersom jag anser att jag är alldeles för lång. :p
Ponnyryttaren_: Tack för ditt svar! Ja det var så jag tänkte, jag får helt enkelt se vad som känns bäst och gå på det. :)
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Det finns nån regel om proportionerligt ekipage också + åldersgräns för att tävla med A-ponny.
Men viktmässigt är svaret ja - om du kan väga in under 45 kg inkl sadeln...
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Med sadel är det tveksamt att jag väger under 45 kilo- fast det spelar ju egentligen ingen roll eftersom jag ändå inte skulle få för mig att rida A ponny.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Så om vi nu ska kolla på vikt och längd så kan väl inte jag rida annat än shire då? Jag är 185 cm lång och väger ca 80 (inte vägt mig på länge).

Jag äger en Islandshäst på 135 cm i mkh och hon är inte av den grova typen. Hon bär upp mig utan problem. Hon arbetar med hela kroppen när jag rider.
Och all det tjatet om att islandshästar är "mer" viktbärande än andra hästar är bullshit. Islandshästen är ingen mirakelhäst. Den är som alla andra... bara det att vi inte pjoskar med dom som ni med ponny gör eller små hästar...
Jag lovar dig att din ponny klarar mer än du tror..

Har sett MÅNGA som tävlar höga klasser i hoppning med sina hästar som är överviktiga och det går HELT FINT! Ni säger att det påfrestar benen, och det gör det! Men det ni inte riktigt tänker på är att senor, ligament och ja allt stärks av hoppningen. Anledningen till att ni nästan aldrig ser någon i världsklass vara överviktig är pga att dom måste hålla sig i ordentlig form för att kunna orka träna och tävla så mkt som dom gör...

Visst jag kanske ser lite lång ut på min lilla isis, men hon har inga problem som helst med att jag sitter på henne.. hon är en av dom piggaste hästarna jag har tränat. och jag har tränat allt från ponny till araber till norsvensk.... (ponny har jag dock inte ridit på många år)

Det har inte så mkt med vikten och längden att göra om man är en erfaren ryttare som har balansen i ordning..

Tänk på vad all utrustning vägde förr i tiden och vad dom använde för utrustning! det är inte den nätta utrustningen som vi har idag som ska vara fjäderlätta... och sen dom stora männen i tillägg på ryggen, och det var inga problem.... Varför sätta en viktgräns utan att ens se vad din häst klarar? Ni säger en vikt som Ni "tror" att er häst har som maxvikt.. även fast jag kan garantera att den klarar såååå mkt mer...

Ni diskriminerar faktiskt folk som är överviktiga när ni tänker så som ni gör..
Visst en häst med dålig rygg eller dåliga ben kan man inte sätta upp vem som helst på. Men en helt frisk häst klarar mer än ni tror..

Det blev långt det här...
Lägger med bild på min häst så ni får se...
tvling12oktober2008.jpg

tvling12oktober20082.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Själv skulle jag ändå inte låta någon som jag tror inte passar till hästen storleksmässigt få rida, för att testa om denne är för stor.
Jag skulle aldrig våga chansa... Tänk den dagen då hästen har fått tex ryggbesvär eller något liknande och man står där med en halvskadad häst för att man låtit för tunga ryttare ridit på denna häst för att man skulle ju testa om ryttaren var för tung.

Juste, tänkte egentligen bara tacka alla som svarat på min fråga om D-ponny, tack!
Fler svar - Desto bättre! ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ni diskriminerar faktiskt folk som är överviktiga när ni tänker så som ni gör..
Visst en häst med dålig rygg eller dåliga ben kan man inte sätta upp vem som helst på. Men en helt frisk häst klarar mer än ni tror..
Vadå är det en rättighet att få rida en häst till vilket pris som helst?
Är man överviktig så kanske man inte har samma valmöjligheter som en lättare ryttare.

Just inom islandshästvärlden så verkar vem f*n som helst få sitta på en häst. Ser inte klokt ut när stora män sitter på de där små hästarna. Dock verkar de ju inte lida (det lilla jag har sett, man kommer ju inte direkt i kontakt med dem om man inte själv har en).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vadå är det en rättighet att få rida en häst till vilket pris som helst?
Är man överviktig så kanske man inte har samma valmöjligheter som en lättare ryttare.

Just inom islandshästvärlden så verkar vem f*n som helst få sitta på en häst. Ser inte klokt ut när stora män sitter på de där små hästarna. Dock verkar de ju inte lida (det lilla jag har sett, man kommer ju inte direkt i kontakt med dem om man inte själv har en).

Jag sa inte att vem som helst ska sitta på vilken häst som helst. Men så som vissa har skrivit så verkar dom flesta tycka att om man väger över 80 kg kan man inte rida nått förutom nordsvensk eller större/kraftigare. Självklart ska man inte sätta upp en person som är överviktig på en häst med skada, dålig rygg, dåliga ben, utan ryggmuskler mm, mm. Men då hade jag själv inte heller suttit på min häst... För jag rider inte en häst som har dålig rygg eller vad det nu kan vara..

Inom islandshästvärlden så är det inte "vem f*n som helst" som kan rida vad som helst. Men om man tänker så här: Vad är det för skillnad om en stor man sitter på dom än om en stor tjej som jag själv sitter på dom? Jag är 185.. Jag är längre än MÅNGA av killarna är som rider islandshäst. Är det då fel att jag rider islandshäst? borde jag rida stora nordsvenskar eller halvblod på 180 i mkh för att det ska vara accepterat?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Själv skulle jag ändå inte låta någon som jag tror inte passar till hästen storleksmässigt få rida, för att testa om denne är för stor.
Jag skulle aldrig våga chansa... Tänk den dagen då hästen har fått tex ryggbesvär eller något liknande och man står där med en halvskadad häst för att man låtit för tunga ryttare ridit på denna häst för att man skulle ju testa om ryttaren var för tung.

Juste, tänkte egentligen bara tacka alla som svarat på min fråga om D-ponny, tack!
Fler svar - Desto bättre! ;)

Varför skulle den ha fått ryggskada enbart pga det? har hästen tillräckligt med ryggmuskler och muskler generellt så klarar hästen av att bära en tyngre ryttare emellanåt.. Jag säger inte att en person på 100 kg ska sitta på en b-ponny. Men en "normal stor" häst med bra muskelmassa klarar mer än vad ni tror. Sen kan även hästar födas med dåliga ryggar och dåliga ben mm, och då ska man självklart vara en lättare ryttare för just den hästen.

alla gör ju självklart som dom själva vill, men det är ju ett diskutionsforum och då ska man ju framföra sin egna åsikt.. Hade alla haft samma åsikt så hade världen varit väldigt tråkigt eftersom man då aldrig hade haft nått att prata om...

Jag kanske låter kall och känslolös när jag skriver, men jag tar ganska illa vid mig när folk säger att man inte ska kunna rida en viss häst eller ras pga vikt eller längd, då jag själv är över medel på längd. och folk tror då automatiskt att jag väger mer än jag gör.. Har man en bra balans själv och hästen är i bra kondition så klarar hästen generellt att bära upp personen även om man har några extra kilon på kroppen eller lite för långa ben...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lite kl

Alla hästar talar inte om när ryttaren är för tung eller lång, vilket man bör tänka på. Att hästen inte far fysiskt illa betyder ju inte nödvändigtvis att det är nöjd med situationen. Hur högt man vågar chansa när det gäller längd och vikt är ju olika, men att vissa sätter gränser som är lägre kan väl inte riktigt räknas som diskriminering. Vi har ju alla våra egna erfarenheter och utgångspunkter vilket gör att vi tycker olika, kanske tills vi blir bevisade motsatsen. Jag ser det inte som ett problem med för stora ryttare, om allting funkar som det ska ändå. Men personligen har jag lättare för att se en lång ryttare på en ponny/häst, än en som är för tung. Och det är väl inte helt omöjligt att det beror på mina egna förutsättningar; jag är någorlunda lång (168) för de hästar jag rider, men jag väger lite. Jag har inte samma erfarenhet som någon med andra proportioner, och därför är det väl ganska normalt att jag skulle sätta en annorlunda och kanske ganska låg vikt-/längdgräns för ponnyerna jag rider då jag inte har fått bevisat för mig att de klarar mer. Det låter rörigt, jag vet bara inte hur jag ska förklara mig bättre. :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Som sagt så säger jag inte att vem som helst kan rida vilken häst som helst.
Jag säger bara att många av hästarna klarar mer än vad folk tror och därför är det lite diskriminerande för personer med extrakilon på kroppen att få höra hela tiden att dom är för feta för att rida en sorts ras.. när dom i själva verket kanske inte är det. (pratar fortfarande inte om varenda häst i världen!)

Alla har som sagt sina egna meningar och åsikter..
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har inte sagt att du inte får ha din åsikt?
Och jag menar dessutom inget illa om dig personligen.

Om jag hade hittat en lite för lång eller en ganska så tung ryttare som i övrigt har bra hand med hästar, har god balans och allt annat stämmer, och att hästen var riktigt musklad men ändå "bara" var just under 160 cm så skulle jag kunna testa en eller ett par gånger för att kolla om jag ser om hästen tar skada av det.
Jag skulle ändå vara väldigt försiktig eftersom det väldigt sällan är så perfekt.
Och det är väl klart att hästen tar skada vid för tung belastning, vad annars?

Som sagt så är detta inte riktat mot dig personligen, jag säger bara min åsikt om vad jag tycker och tänker.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag sa inte att vem som helst ska sitta på vilken häst som helst. Men så som vissa har skrivit så verkar dom flesta tycka att om man väger över 80 kg kan man inte rida nått förutom nordsvensk eller större/kraftigare. Självklart ska man inte sätta upp en person som är överviktig på en häst med skada, dålig rygg, dåliga ben, utan ryggmuskler mm, mm. Men då hade jag själv inte heller suttit på min häst... För jag rider inte en häst som har dålig rygg eller vad det nu kan vara..

Inom islandshästvärlden så är det inte "vem f*n som helst" som kan rida vad som helst. Men om man tänker så här: Vad är det för skillnad om en stor man sitter på dom än om en stor tjej som jag själv sitter på dom? Jag är 185.. Jag är längre än MÅNGA av killarna är som rider islandshäst. Är det då fel att jag rider islandshäst? borde jag rida stora nordsvenskar eller halvblod på 180 i mkh för att det ska vara accepterat?

Jag tycker att det ser rätt dumt ut ja, dina ben hänger under magen på hästen (för den sakens skull inte sagt att din häst inte mår bra!).
MEN så ser många isl.-ryttare ut, så är det ju bara...
Varför så svart å vitt? om du är 180 (185?) Så kan väl en 165-häst (självklart beroende på hur den tar ryttaren) se alldeles utmärkt ut? Du behöver ju knappast ha en 170-ardenner.
Mitt 160-fullblod ser liten ut och jag tycker själv att jag ser lång ut på henne, sitter jag däremot på ett 160-halvblod så ser jag lagom ut...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja, såpass mycket på B-ponny.
Det är förvisso inkl komplett sadel, men jag lovar att de som ligger på gränsen viktmässigt jagar varenda gram = lätt sadel...
Jag är inte helt insatt längre, har för mig att de möjligen har sänkt gränsen på B-ponny litegrann. Fast det är nog kanske främst för att få de långsmala ryttarna, som är alldeles på tok för långa, att låta bli...

Jo visst är det inkl. sadel men sadlarna är väl inte de tyngsta direkt. Ja längden kan ju bli ett problem då då skulle ju min kompis som är 170 och väger 49 lätt kunna rida en B-ponny om man bara går på vikten. Självklart är hon på tok för lång.

Anledningen till att jag tycker det är intressant är för att jag generellt tycker att folk i tråden satt väldigt låg vikt. Någon hade satt max 60 kg på sin maxade D-ponny om jag inte minns fel och det känns ju väldigt lågt om b-ponnynan får gå monte med 65 kg på sig.
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

kiri-064_152633703.jpg


Ser det här riktigt dåligt ut? (förutom mjukisbyxorna :rofl: ) Många av era viktgränser gör att jag inte ens skulle få komma nära en häst. Ja jag är större än vad som är bra för mig garanterat men min häst är välmusklad, gör varierande arbete som bygger muskler och jag rider henne aldrig mer än varannan dag (t.ex. tömkörning, löshoppning, AR osv). Har aldrig någonsin märkt av att min vikt skulle vara något problem.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är nog jag som skrev 60 kg på min d-ponny som maxvikt vid regelbunden ridning till min maxade d-ponny. :)
Ser ingen anledning till att hon ska behöva bära en ryttare som är tyngre än 60 kg. Så jag håller mig själv under 60 kg.

Självklart skulle hon kunna bära runt på mer, Ett tag hade jag en manlig tränare som red henne nån gång i veckan, det gick bra.

Men varför ska hon behöva det för?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är nog jag som skrev 60 kg på min d-ponny som maxvikt vid regelbunden ridning till min maxade d-ponny. :)
Ser ingen anledning till att hon ska behöva bära en ryttare som är tyngre än 60 kg. Så jag håller mig själv under 60 kg.

Självklart skulle hon kunna bära runt på mer, Ett tag hade jag en manlig tränare som red henne nån gång i veckan, det gick bra.

Men varför ska hon behöva det för?

Nej absolut inte. Var inte bara dig jag syftade på utan tycker generellt att folk satt låg maxvikt. Tror att endel inte inser att hästar nog faktiskt kan bära mer än man tror. Sedan tycker jag absolut att det spelar roll om det är en kraftig ponny eller smäcker ponny.

Jag har ridit en viktbärande c-ponny regelbundet en period (red till den åt en tjej) och då vägde jag 75 kg. Men samtidigt blev jag erbjuden att rida till en smäcker D-ponny som jag tacka nej till för att jag ansåg att jag var för tung så jag tycker det beror mycket på hur hästen är byggd också.
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Här är knappt 140 cm lång ryttare (drygt 30 kg, vet inte exakt) på en shettis som är knappt 100 cm hög. Viktmässigt är det inga problem, däremot tycker jag att längden är på gränsen.
DSC01940.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

ser mer proportionerligt ut än många andra exempel i tråden!

tycker faktiskt att det ser helt ok ut!! söta!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min häst är 1,35 och själv är jag 1,75. Min pappa som är 1,90 har ridit på honom ett par gånger. Det såg rätt så roligt ut. Jag väger typ 55 och min häst klarar det finfint eftersom att han är islänning. Men min längd; haha, det skiljer 40 cm mellan oss. Det gör inte så mycket. Vi hittar bra lösningar och det är inget större problem för oss
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp