Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längre ryttare på ponnysar.

Javisst får du fråga hur lång jag är och hur mycket jag väger.

Det är en import holland, troligtvis en New Forest, men folk brukar tro att det är en Welsh Cob eller en Haflinger.

Jag är 168-170 cm lång och väger på bilden 60 kg.
(:eek: vilket är min viktgräns på henne, då jag inte tycker att hon ska behöva gå med mer regelbundet.
Hon har nämligen haft ont i ryggen. Men hon har blivit riden av en vuxen karl förr utan problem, men jag
är lite mesig. Just nu är jag själv på bantning och väger 58 kg. Jag brukar väga 56 kg. :))
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Längden oroar jag min nog minst över, och den säger uppfödaren inte ska vara några problem heller, är mest rädd nog för att vara för tung. I dag väger jag 69 kg, när jag väntade sonen vägde jag 86 som mest och direkt efter förlossningen var jag nere på 74 och nu 69 ganska precis 1 år efter att han föddes. Skulle kännas så taskigt om man köper en häst som sen visar sig vara för vek :( nu tror inte ja att jag någonsin kommer väga mer än max 75 om jag inte väntar barn, men ändå....

Min häst tar min vikt 74 kg (ca) + westernsadelns vikt 20 kg. Hon har aldrig haft ont i ryggen, är urstark och en fantastisk ridhäst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har ett 23-årigt halvblod som rids regelbundet 5-6 dagar i veckan, dressyr/skog. På honom har jag som viktgräns 65 kg, just eftersom han är äldre. Min dressyrtränare som är man, lång och väger mer än det har suttit upp på honom, men han är välbalanserad och duktig i sadeln så jag tror inte det gör något mycket. (Denna tränare har dock endast träningar här 2 ggr i månaden).

Och så var viktgränsen för regelbunden ridning vilket jag anser vara typ nästan dagligen. :)

Jag själv är 173 cm och väger 55-57 kg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag diskuterade der här med medryttarhästens ägare här om dagen faktiskt :) Vi tycker båda att 20% av hästens vikt är max. Så för "vår" häst ligger maxvikten på 100 kilo. Då för en ryttare som kan rida. Skulle en nybörjare rida henne regelbundet, alltså i mer än skritt och flera dagar i veckan, så skulle maxvikten vara lägre. Detta är en ung, frisk och stark häst i god kondition som orkar en hel del :) Hästen är en pinto, runt 157 cm hög av kompakt varmblodsmodell.

Känner mig alldeles lagom på henne! Jag är 175 lång och väger 80-85 kg på första bilden och 75 på den andra.
230580_10150171064207343_541737342_7262058_941331_n.jpg

28155366.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

set
Jag brukar rida en maxad shettis (106 cm mkh), utan problem, och jag är 154 cm lång väger 40 kg. (är 13 år). Kan nog dock inte rida honom jättelänge till.
Jag har varit rädd för att jag varit för lång och tung för honom, men han och ägaren accepterar det helt utan problem. Shettisen klarar oftast mer än vissa tror! MEN, jag är egentligen lite lång för honom. Men det är vikten som är viktigast. Men är man alldeles för lång hamnar ju både häst och ryttare i obalans.
Sedan beror det självklart på hur den är byggd också.
Men som sagt, de flesta shettisar klarar oftast mer än man tror, de blir ofta lite underskattade! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Hur stor (längd och vikt) tycker ni man ska vara för att sluta rida D-ponny och istället börja rida häst?
Då man är 163 cm och väger just under 55 kg, är det för stort för att rida ponny? På ridskolan sätter ridlärarna alltid ut mig på stora C & D-ponnys.
Jag ser mycket lättare ut än vad jag är (utan att skryta alltså), så tror ni verkligen att jag kan rida på dessa ponnys länge till?

Så min fråga är; Hur stor tycker ni man ska vara för att gå över till häst?
Om ni kommer ihåg hur gamla och stora ni var när ni bytte, skriv gärna! :laugh:

Ps! Jag har letat efter trådar och hittat massor med vikt/längdtrådar men inte hittat svaren som just jag söker. (Alltså ifall ni undrar varför jag startar en ny.)

/Home :)
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Du kan rida ponny. Jag är 166 lång och väger cirka 65 kilo, jag red regelbundet vår ponny som var en connemara, D-ponny.
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

När det kommer till C- och D-ponnier så finns det ingen anledning att sluta rida dem så länge som man är normalviktig och inte känner sig för lång. Jag är 166 cm lång och väger 53 kilo, hade utan problem kunnat tänka mig att ha en D-ponny, faktum är att jag letade efter en när jag skulle köpa ny häst. Nu blev det en större häst istället, men jag hade nästan föredragit en mindre häst.

Vill du verkligen börja rida storhäst så får du väl be att få göra det. Jag har aldrig förstått grejen riktigt med att en person under 18 absolut vill rida storhäst, det är ju liksom ingen skillnad egentligen? Vad är det man längtar efter, vilken skillnad tror man att det ska göra? Är det för att favorithästen är storhäst?
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Jag säger lite som de övriga. Jag är för det första rätt gammal, lång: 174 cm och väger ca 74 kg. En av mina hästar är blott 148 cm och det funkar utmärkt. Tävlar i western.
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Jag är 161,5cm/50kg och jag rider c-ponny och kommer så göra tills han inte finns på jorden längre.
Det är så svårt att svara på, en grov d-ponny av t.ex stor fjording/welsh cob modell kan säkert bära 180cm/80kg utan problem medans en normalbyggd kanske inte ska bära mer än 175cm/65kg. Också beroende på kondition och ryttarens vana.
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Äh, vad är du orolig för? Du är ju pytteliten!
Jag är lika lång och tio kilo tyngre och har inga som helst problem med att rida ponny. Nu är visserligen min ponny en fjordkorsning, men jag hade inte tvekat att sätta mig på säg, en connemara eller New forest.
Jag tänker, är hästen i form för ridning kan den utan problem bära en 20 % av kroppsvikten.

Eller det kanske bara är kallblodstyper och islandshästar som kan bära en ryttare som är mer än skinn och ben? :grin:;):D
(Obs, för er som inte förstod det av smiliesarna; ironi!)
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Du kan vara lugn som de andra också skriver :) Är själv 180 cm, 59 kg och rider ponny, tävlar dressyr och hoppning upptill LA (110) utan problem :)
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Jag har inte sagt att jag vill rida hästar men jag är lite orolig över att jag är för stor för ponnysarna snart.
Men skönt att så många inte tror det. ;)

Till alla: Tack för alla svar! Fler önskas! ^^
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Har haft lite liknande tankar- fast mest har jag funderat över min längd eftersom vikten inte är ett så stort problem. Själv är jag 162 cm. lång och väger 45 kilo (kan tillägga att jag är 15 år gammal), rider C och D ponny och har även ridit ett par B ponnyer för inte så länge sedan. Eftersom jag snart ska ha hyra en häst att ha i ett år funderar jag på om det blir C eller D ponny... Ägaren radade upp ett flertal som fanns tillgängliga men många var storhäst vilket jag känner att jag är för liten för- både i längden och vikten, har inte så mycket att sätta emot och kan inte riktigt rida hästen så som jag önskar. Så det blir ju ponny, frågan är om jag ska satsa på en maxad C eller D? Jag ska ju framförallt se hur det känns på provridningen, men en liten fingervisning kan ju vara bra innan jag provrider. ;)
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

166 cm. Har både c och d ponny. Visserligen är jag lite lång på min smäckrare c ponny och planen är väl att han ska säljas till hösten. PM;a om du vill ha bilder
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

För din del hänger det på individen, en c-ponny kan vara större än en d-ponny! (beroende på hur den är byggd, vissa är breda, andra smala, mycket eller lite manke etc.). Bara mankhöjden säger alltså inte så mycket. Så leta efter båda och välj den som passar dig bäst i fråga om storlek och utbildning!

Home, jag är ett halvt snäpp mindre än dig (160 cm, ca 50 kg, 21 år) och red b-ponny senast i november ; ) (stor var den, men ändå). Lite på ridlärarna! Plus att, som ovan, mankhöjd säger inte allt.
 
Sv: Hur stor för att sluta rida D-ponny?

Här är en film som nog kommer få några att reagera.
Ja, den är rätt överdriven, men faktum kvarstår - någon som tror att ponnysarna hade sprungit om de inte hade orkat med sina ryttare?
http://www.youtube.com/watch?v=NPbRE_Y_nbo

Jag vet att det finns shettisägare som sätter maxvikt på 30 kg för sina ponnyer, då skulle med andra ord detta vara max-storlek: (jag håller inte med)
DSC01634.jpg

När det gäller ponnyer kan man lägga på minnet att man de senaste åren haft maxvikt för monté (travridning, om nu någon inte vet det) på ponny: 45 kg för A-ponny och 65 för B-ponny. Och då handlar det alltså om att rida så fort man kan i trav...
Så viktgränser runt 60 kg på stora hästar känns ju totalt missvisande.
Jag skulle vilja säga att en stor häst som inte kan bära mer än 60 kg är i så dåligt skicka att den inte ska ridas alls...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Så pass mycket på B-ponny? Väldigt intressant faktiskt för jag trodde nog inte det låg riktigt så högt och generellt är det russ då eller hur?

Jag läser och förstår inte riktigt varför ni sätter så låga vikter på era hästar. Jag har en smäcker travare på 153 cm. Jag rider honom regelbundet och gjorde det även när jag vägde 79 kg. Han sa då aldrig något om att jag var tung och han är väldigt duktig på att säga till om något är fel. Min sambo ( 175 cm och 90 kg) red 3 pass på en westernclinic på honom utan att han reagerade över huvudtaget. Sedan skulle jag kanske inte sätta upp 90 kg regelbundet men nog klarar han 80 kg reglebundet i alla fall.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Så pass mycket på B-ponny? Väldigt intressant faktiskt för jag trodde nog inte det låg riktigt så högt och generellt är det russ då eller hur?
Ja, såpass mycket på B-ponny.
Det är förvisso inkl komplett sadel, men jag lovar att de som ligger på gränsen viktmässigt jagar varenda gram = lätt sadel...
Jag är inte helt insatt längre, har för mig att de möjligen har sänkt gränsen på B-ponny litegrann. Fast det är nog kanske främst för att få de långsmala ryttarna, som är alldeles på tok för långa, att låta bli...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp