Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

jag väger väll runt 80kg ( +-5kg ) är runt 172cm lång

jag rider min foderhäst som är drygt 160 i mkh hon är varmblod, men med ganska kort rygg lite åt det kompakta hållet. bygger muskler på henne för fullt då hon i oktober sattes igång efter enbart sporadisk ridning ett par år.

min medryttare väger mindre vilket jag tycker är bra för då har hon inte två tunga ryttare.
32225412.jpg

32238634.jpg

(nej det ser inte vackert ut... ja vi jobbar på det... den icke existerande formen menar jag!)

Rider även en Kallblodstravare. ca 155 i mkh. ganska lång rygg smäcker för sin ras. Otroligt med muskler främt för trav men en hel del ridmuskler.
32113945.jpg

32072007.jpg



ingen av hästarna har anmärkt på att jag skulle vara för tung. jag tycker själv att det inte hade skadat om dom vore lite högre men viktmässig är det nog inga problem.

synpunkter?
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

KL
Många har väldigt sned syn på vad som är tungt för en häst i denna tråden!!
Hade man gått efter vad många sätter som "tungt" så skulle aldrig en vuxen karl kunna rida alls, och det är många som gör utan att hästarna går av ;-)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Lite OT kanske, men du ser verkligen inte ut att väga runt 80! :eek: Jag skulle gissa på 65-70 någonstans.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Tycker alla har löjligt låga viktgränser på sina hästar..:cool:
Jag sj väger ca 90 kg och är 174 cm lång, har ridit norsk dölehäst på 146cm i mnk och han brallade runt på långa ängar och njöt av livet fullt ut.
Hade inga problem med att bära runt på tjocka mig :)
Kan tillägga att vi även hoppade några 1 meter hinder den sommaren också ! :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min unghäst, 150cm arabkorsning, skulle jag nog inte vilja sätta upp någon över 70 kg på, rutinerad. Trots att hon ser ganska stark ut så känns det bra nu under inridningsfasen att jag bara väger 52 kg. :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

*kl*

Min hästägare ser det som att jag erbjuder hästarna något som hon inte kan, nämligen tyngdlyftning. :angel:
Tessan3.jpg

Rider en connemara på 147 (f 2000) - se bilden, och ett tyskt hoppsto på 167 (f 2003).
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

*KL*

Tycker det är jättesvårt det här med att sätta en viktgräns på mina hästar, den ena halvblod -08 vill jag inte ha för mkt vikt på då han är under inridning.
Han är ca 163-165 i dagsläget, Bör stanna på 165-167cm.
Tror inte det kommer att vara nått problem för en "normalstor" man att rida på han sen när han är "klar". Svårt att avgöra vad som är normalt, men man får nog se mkt till hur hästen reagerar samt om det ser proportionerligt ut.

Min andra Welsh Cob typ på ca 154cm vill jag nog inte ha mer än 80kg på regelbundet( +- några kilo) Handlar det om att någons pojkvän etc vill testa rida( skritt + lite trav) som då skulle vara lite större skulle det absolut inte vara något problem. (även om min häst är grövre så är han inte direkt "viktbärande" men handlar säkert om vad han är van vid då de som ridit han alltid varit "nätta") Jag har nu senaste tiden gått upp i vikt pga olika anledningar, så är något "överviktig", om man ser på mina siffror så är de inte onormala men det handlar om mer kroppsfett än muskler.
Håller med er som skrivit det att det är skillnad på en vältränad samt överviktig i samma viktklass.
Jag är 169cm och väger mellan 65-67kg, och som sagt tyvärr mer fett än muskler. Men anser inte att jag är för tung för min kille, men jag är på gränsen på många halvblod?! Iaf som det känns i denna tråd.. Vad känns knas där?

De nyaste bilderna jag har på oss, och de är drygt 1 år gamla?! Jag har lagt på mig ytterligare 3-4 kg från det att bilderna togs. (ursäktar bildkvalitén)

30131593.jpg


30131600.jpg


30131644.jpg


Jag tycker verkligen inte att jag är för stor för min kille på nått sätt, inte heller sett nån i tråden där jag tycker det känns/ser fel ut.
Tor oxå som någon/några sa att man är så fruktansvärt bunden vid en siffra det är ju som sagt bara en siffra.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

KL

Jag är 166 cm lång och väger ca 78 kg, lite överviktig men dock propotionelig, jag är alltså rätt jämntjock :D

Jag har aldrig ens tänk tanken på att jag skulle vara för tung för nån av våra kallblodstravare, båda är ca 160 i mankhöjd.

Pärlan (min) är smäcker och ganska lätt i typen
rida-form.jpg

img_8336.jpg

img_8332.jpg


Ikaros (mammas) är kraftigare (och lite fetare:angel:)
img_8138.jpg

img_8201.jpg


Jag kan tillägga att min mamma väger ca 10 kg mer än mej, hon får rida Pärlan när hon vill (mycket duktig ryttare), jag har heller aldrig tvekat att slänga upp min kompis som är kraftig överviktig (har aldrig frågat vad hon väger, men säker 100, minst) på Pärlan. Hon har t.o.m hoppat på honom :p Har aldrig märkt på nån av våra att vi skulle vara för tunga på nått sätt.

Jag kan även tillägga att på ridskolan brukar jag få hoppa på en d-ponny, dock en Tinker, men inte direkt den kraftiga typen ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min syrra har en gracil men ändå ganska kraftig shettis
och hon skulle ALDRIG slänga upp någon över 45 kg
fast hennes kompis har suttit på henne och hon väger minst 56 kg(!!!) fast hon bara är 11 år!
jag är 17 och väger 42 kg och rider henne ibland om hon är bråkig och hon tar ingen notis :)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag är nog lite töntig när det kommer till min häst.. Hon är 170 cm i mkh, normalt hull. (bilder på terika.blogg.se)
Hon väger runt 500 kg-600 kg. Jag sätter inte upp någon över 85 kg på henne om den ska rida regelbundet. Enstaka gånger är okej med ännu tyngre så länge jag ser att hon trivs med det. Jag och min kompis brukar rida barbacka tillsammans (endast skritt dock) och det klarar hon galant och då väger vi ändå ca. 120 kg.

Verkligen jättesvårt, det är verkligen individuellt också hur hästen är, inte bara dess höjd och vikt..
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag tycker det ser jättefint ut! Och cobbar är väl kända för att vara kraftiga och "svälja" mycket ryttare om jag har förstått det rätt.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag skulle vilja säga att jag blev glad när jag läste ditt inlägg (och några andras också), för det är väldigt många som verkar anse att om man väger över 80 kg så har man inte på hästryggen att göra överhuvudtaget.

Om en normallång (ca 180 cm) man väger ca 90-95 kg och han är en rutinerad ryttare med bra balans och mjuka händer så måste han ju också kunna rida och då inte endast på 180 cm höga och grova halvblod i toppkondition.

Mannen jag tänker på har nu en kraftigt byggd varmblodstravare (med ridhästmuskulatur) som är ca 153 cm i mankhöjd. Han frågade sin instruktör (westernryttare på SM-nivå) om råd innan köpet och hon såg ekipaget tillsammans. Hon hade inget att invända om det. Dom funkar jättebra ihop och tränar western i D på väg mot C-nivå.

Vi westernryttare vill ju gärna ha inte så stora, smidiga och vändbara hästar (jag rider dock kallblod som ju i och för sig är MYCKET smidigare än vad folk tror, men inte så viktbärande som folk tror eftersom dom inte är avlade för ridning i första hand) och alla har ju inte råd att köpa sig en Quarter.

Det är nog mer accepterat att ha en mindre häst inom westernridningen. Sadeln vi använder fördelar ju ryttarens vikt över en större yta också.

Jag tycker bara att man inte ska behöva känna sig som en dålig djurägare om man rider med lite mer vikt än en "medelkvinna". Det är så mycket mer som spelar in om ekipaget trivs med varandra eller ej.
 
Längre ryttare på ponnysar.

(Hittade bara en vikttråd)

Ni som fortfarande inte riktigt släppt ponnysarna,trots att ni blivit vuxna och längre (170+),hur ser storhäst ägarna på er? Hur långa är ni,hur hög är eran ponny? Vad är possitivt,negativt?

Gärna bilder på hur det ser ut! :D
 
Sv: Längre ryttare på ponnysar.

Ryttaren är 174 cm, hästen är 148 cm.
LillyTraining22.jpg

Ingen större skillnad mot att rida storhäst förutom att hon är kortare.
 
Sv: Längre ryttare på ponnysar.

Jag är inte 170+ men ungefär 168-170 cm lång och 21 år.

Folk tror väldigt ofta att jag ska vara stor på min ponny. :p
 
Sv: Längre ryttare på ponnysar.

Jag är 179 cm lång, men med låånga ben och rider och tävlar på en connemara på 146 cm i manken. Han har lång rygg och jag har kort överkropp. Funkar alldeles utmärkt! Tävlar aktivt i både hoppning och dressyr :)

Visst, jag är väl i längsta laget, men varken jag eller ponnyn förstörs av min längd. Ingen har någonsin sagt något om min längd och inga reaktioner på tävlingar.

En nackdel är väl att mina skänklar är nedanför magen i dressyrläder oh då får jag svårare att förstärka skänkeln med sporren, men annars ser jag bara fördelar :)

Har tyvärr ingen bild för tillfället, skriver på iPad.
 
Senast ändrad:
Sv: Längre ryttare på ponnysar.

Jag är 167-168cm, min häst ungefär 142cm. Där jag står nu, i ett islandshäststall, så reagerar ingen, de är så vana vid längden på ponny :D

En bild från i vintras, här hade han stått i ett par månader och hade lite mycket hull, nu är han nästan för tunn tyvärr, så jag ser väl lite större ut på honom...
68599_1297027183.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp