Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag väger mellan 80 - 85 kg och mina mindre varmblod bär upp mig superbra, men jag har ju valt hästar med kortare ryggar :)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Nu har jag ingen egen häst för tillfället men är i tagen att leta efter en. Men om jag utgår från min förra storhäst som var en korsning nordsvensk/varmblodstravare skulle jag nog lägga en övre gräns vid 90 kg och en gräns för regelbunden ridning på 80 kg, även om hon nog skulle klara mer. Men som sagt, man vet ju inte hur leder och liknande påverkas på lång sikt även om det kanske inte påverkar så mycket på kort sikt.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min finnhästvalack är 158 cm hög och relativt välbalanserad. Han skulle nog lätt ta 100kg vid enstaka tillfällen! Själv väger jag ca 65kg och är 168cm lång.

28026310.jpg
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

näää du är alldeles för lång och tung. din fot syns ju under magen :p (skämt)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Hur ser detta ut?
Inte min egen ponny utan ska ha honom till slutet av Augusti 2011. Ska tävla lättare klasser och fälttävlan, om det funkar och det har det gjort hittils. Det känns som om det funkar för oss och han verkar inte ha ont av att jag är lång men vad tycker ni? Han är född 1995, welsh cob på 146,5.
Skulle ni reagera och tycka jag var helt dum i huvudet om ni såg mig på en tävling? Ser det ut som om jag har balansen? Ser det ut som om han inte störs av min längd?

http://www.youtube.com/watch?v=Ns7egsEGXUc
http://www.youtube.com/watch?v=EJbyN7D8YjE

Tacksam för ordentliga svar :)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Problemet är att islandshästarna inte är så viktbärande som man tror. Största delen av hästarna som har spatt är islandshästar. Finns en studie på det. Det beror på för stor belastning på hästen.

Nej det beror inte alls på det, det finns många studier gjorda men inga av dessa påvisar vad du skriver. Däremot så är den största sannolikheten till spatt bland islandshästar en viss del av inavel och det kan man se främst därför att vissa blodslinjer är mer drabbade än andra.

Grunden för aveln på Island var ju från början några få individer som olika människor tog med sig när de kom dit en gång i tiden.

Jag har under alla mina år med islandshäst inte ägt en enda häst med spatt, och får betraktas som tung ryttare.

Det som är intressant i kråksången är varför spatt ökar bland andra raser i den takt som vi ser nu, för så många hästar med spatt för andra raser har inte funnits tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Du har visat filmerna innan i tråden och fått svar, nej jag hade inte tyckt att du "var helt dum i huvudet" om jag såg dig på en tävling. ;)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

som nullo skrev så beror det helt på modell och höjd på hästen. Jag skulle ju inte rida dagligen på en liten 120 cm-welsh mountain, men hade en kraftig islandshäst som var 128 cm och som jag absolut skullw ha ridit om det hade varit möjligt. Väger 50-55 kg och är 168 cm lång.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

kl

Smiter in med en liten fundering. Vet att det beror mycket på vilken balans man har osv. Men jag som är 185 cm lång och väger 59 kg, vilken typ av häst skulle ni slänga upp en sådan ryttare på?
Frågar bara av ren nyfikenhet.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Om du har bra balans och kan rida en häst i ändamålsenlig form hade du fått sitta på min ponny.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag är väl för stor för de flesta hästar då :D Tur att jag är en stolt ägare till en bjässe då. Inte så hög (163cm) men ganska så tung (800kg). Jag själv är 181cm lång och väger ca 80kg, beroende på dagsformen ;)

 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Knapplån

Jag har funderat ett tag på det här med hur hästar visar om en ryttare är för tung. Gör de det alla gånger verkligen?

Jag rider ett halvblod på 163 just nu, jag är 174 lång och väger mellan 76-82 kg skulle jag tippa, har inte vägt mig på evigheter. Ibland undrar jag om jag inte är för tung för henne, men jag kanske bara inbillar mig? Hon är jättepigg med öronen framåt hela tiden, men frustar ganska mycket när jag rider, och är lite smått snubblig i t ex djup snö. Till saken hör att hon är rätt gammal, 23 år, och i den åldern kanske man ska ha en lättare ryttare?

Vilka tecken ska jag hålla utkik efter?
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag är 1.78 lång och väger runt 84 kg för närvarande - ett antal trivsel-kg'n för mycket. Men jag hoppas bli lite mer rörlig framåt sommaren, då jag byter höft om en dryg vecka. För närvarande ägnar vi oss enbart åt väldigt lätt promenadridning 10-25 minuters lallande på gårdsplan eller på vägen utanför 3-4 dagar i veckan, samt 1 dags "lite längre" promenad i skritt, trav och någon galoppövergång 4.5 km, grus och asfaltsväg varannan vecka typ.

Min 27-åriga halvblodsdam är 1.62 hög, som ALDRIG och då menar jag ALDRIG har klagat över övervikt hos mig, eller de som fått sitta på henne emellanåt. :)

Öronen som strutar rakt fram och positiv i det mesta när det gäller ridning och arbete. Ibland kanske lite för positiv :angel:.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Om hon inte visar obehag genom att piska ilsket med svansen, kuta med ryggen,
backa eller på annat sätt visa obehag så är det ingen fara. Och du, när hästarna frustar under ridturen så är dom nöjda och glada :))
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Håller med om att ridning inte är en rättighet. Hästen är ju inte ett fordon tillverkat för att vi ska sitta på dem, så det är väl inte konstigt att man bör underlätta detta bärande för dem så långt det går för att undvika slitage, skador osv. Sedan om underlättandet innebär lättare vikt eller mer rutinerade ryttare, det kan säkert vara individuellt.

Fick häromdagen reda på att min häst, som är hos fodervärd, blir riden regelbundet av ryttare på ca 95 kilo. För mig kom detta som en chock, då han är ett ganska tunt litet fullblod på 158 cm, dessutom inte i toppkondis.
De berättade även att han börjat bråka när de försökt kräva saker av honom, min spontana reaktion är att det kan ha med vikten att göra.
Vad tänker ni?
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Klart som sjuttan att han stretar emot, det är ju tungt !!!
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Kan absolut ha med vikten att göra. Behöver inte vara så att han tycker det är tungt rent fysiskt, kan vara så att han fått krämpor pga av att han burit den vikten under en längre tid. Men att låta en ryttare på 95 kg rida ett smäckert litet fullblod regelbundet skulle jag inte gjort...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp