Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längre ryttare på ponnysar.

Knapplån


Bild från i vintras

Sambon är 171cm lång och hästen är 138cm.
Det är aldrig någon som sagt något om det sådär.
Döremot har det många gånger hänt att folk har frågat om det är en d-ponny eller väldigt liten storhäst vi har. Och de tror oss knappt när vi säger att han bara är c-ponny!

Däremot, när vi pratat om hästns mankhöjd, utan att hästen är i närheten, så tycker folk att det låter litet...
 
Sv: Längre ryttare på ponnysar.

Hon är 147 cm hög. :) jag känner mig lagom stor.

bella-1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längre ryttare på ponnysar.

(Hittade bara en vikttråd)

Ni som fortfarande inte riktigt släppt ponnysarna,trots att ni blivit vuxna och längre (170+),hur ser storhäst ägarna på er? Hur långa är ni,hur hög är eran ponny? Vad är possitivt,negativt?

Gärna bilder på hur det ser ut! :D


Nu är inte jag 170+ lång men jag är ändå 21år och har en rätt pluttig häst:D
Mätte mig faktiskt här om dagen för första gången på många år, och kom fram till att jag var 161.5cm(50kg):D Min ponny där i mot är inte mätt på många år. Han mättes som 3åring och var då 135cm han är nu 8 år och borde ha vuxit några cm sen dess. Inte den grövsta typen direkt men ändå ganska robust(connemara).
Här hört en del dressyr/hopp-människor som sagt "ska du inte skaffa stor häst snart" osv. Där i mot så har dom westernryttarna jag ridit med sagt att han är helt perfekt och att jag inte behöver ha större:D

Inte så fager bild men det är den nyaste jag har där man ser storleken lite bättre:p
SNV36390.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har en ny bild! Och har insett att min häst helt enkelt inte kan bli bra på bild:o Han har inte tålamod att stå still så pass länge att man hinner ta en bild:D men ni ser ju våra proportioner i alla fall.
Vad tycker ni?
SNV36415.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Knapplån

Tycker alltid att jag känner mig förstor på min häst, har ångest över det nästan varje dag.... I alla fall när alla andra i stallet, som är mycket kortare än mig rider förbi på sina jätte hästar. Jag är 170.5 cm och väger 65 kg, min häst är 160 cm och väldigt lätt i typen. Tycker ni inte att jag ser för stor ut? Känns som det ibland...
Kna tillägga att jag har superkorta stigbyglar på bilden :p
2r2tzqw.jpg
[/IMG]
 
Sv: Längd- och vikttråd

du är ju verkligen inte för stor!
you dont have to worry !:)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tycker absolut inte du ser för stor ut. Har alltid fått lära mig att över lag är hästen lagom stor när mankhöjden motsvarar höjden upp till din axel. Dvs när din axel är lika hög som hästen är i mankhöjd. Sen är det ju individuellt också, men i stora drag är det det jag fått lära mig.
Sen kan man ju se större ut på hästen om hästen har väldigt kort hals.

Jag själv är 185 cm, väger ca 58 kg och min blivande häst är någonstans mellan 170 och 175, vilket jag kan tycka är ganska lagom.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Okej, tack. :)
Tycker också det känns som om jag får lite dålig balans på henne ibland, men det kan ju bero på annat... :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är ca 174 cm och har köpt en smäcker nsv/ard som är 158 i mnk..
kommer hon vara för liten då ? :o:confused:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej det gör hon inte. Om man är för stor eller inte har inte bara att göra med längden utan även med vikten, så länge du inte väger för mycket kommer det inte vara några problem. Vet inte vad du väger och vill inte sitta och gissa, men en nsv/ard är en ganska stadig häst rent grund-mässigt, och om man musklar dem rätt kan de bära en hel del utan problem.
Min förra häst var strax under 160 cm, hon var korsning nsv/vbl och henne red jag under flera år utan problem trots mina 185 cm.

Tycker över lag folk är lite väl nojjiga med det här med hur vida man är för stor eller inte. Kan förstå att om man som jag är 185 ska man kanske inte rida runt på c-ponnys hela tiden så vida ens balans inte är helt 100, men om man ligger runt 170-175 cm kan man rida de flesta hästar så länge man inte är för tung. Sen ska man ju ha bra balans och inte sitta som en gammal torkvinda oavsett om man sitter på en smäcker liten arab eller om man sitter på en stor shire på 185 cm över havet.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Okej, tack. :)
Tycker också det känns som om jag får lite dålig balans på henne ibland, men det kan ju bero på annat... :p

Dålig balans behöver ju inte bero på att hon är för liten. Ett tips är att rida barbacka för att förbättra balansen, samt att kanske ta hjälp av någon bra tränare som kanske ser små detaljer man själv inte ens känner.
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL.
Jag är 1.70.
Mina ögonstenar är;
147cm
32140188.jpg

20345890.jpg

~ 140-143cm
32025629.jpg

32025624.jpg

149cm
24121708.jpg

Och så min drömpojke, första kärleken.
132cm
20345857.jpg
 
Sv: Börjar jag bli för lång?

Jag satte en gång upp min dåvarande lärare på min häst, halvblod av äldre typ, och han måste ha vägt minst 90 kg. Hästen stånkade till, säckade till med ryggen och gick inte speciellt avspänt de två varv runt stallplan som han skulle prova att rida. Efter det har jag inte satt upp någon tyngre än 80 kg på min häst.
Det är inte alltid man bara är 'fjantig' med vikten man satt på sin häst, det kan ju finnas orsaker till att man inte vill utsätta hästen för den belastning det ger med för mycket vikt på ryggen. Hästen är ju inte byggd för att bära ryttare över huvud taget egentligen så är man väldigt tung tycker jag nog man ska fundera på varför man inte kan gå ner i vikt innan man sätter sig och rider regelbundet, för hästens skull.
Och angående dräktighet så växer fostret till under en längre tid, de vänjer sig sakta vid vikten, den kommer underifrån och hästen är gjord för att kunna vara dräktig. Den jämförelsen tycker jag känns lagom okunnig om man anser att det går att jämföra med att det sitter vikt ovanpå ryggen strax bakom manken...
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag vill inte gå upp mer än 60 kg.
Men för övrigt så tycker jag faktist att man ser om man är för 'stor' för hästen elr för lång, och det tycker jag inte att du är, jag är helt säker på att hästen klarar av dig, utan problem! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har en fullblods arab som har haft ont i ryggen och lite äldre så om jag ska sätta en max vikt är det väl 75kg för rutinerad men ca 60kg för orutinerad då han inte tycker om när man studsar omkring i sadel allt för mycket.
 
Sv: Längre ryttare på ponnysar.

Hon är 147 cm hög. :) jag känner mig lagom stor.

bella-1.jpg

Hur lång och vad väger du?! (om man får fråga det :o) och vad är det för typ uttav häst?!

*kl*
Jag är så osäker, ska köpa ny häst och har fastnat för en Welsh Cob som beräknas bli 148 cm. Jag är ca 173 lång och brukar normalt ligga på mellan 68-72 kg....är denna häst bara att glömma tycker ni?! Hästen kommer både ridas i skogen och akademiskt samt köras. Jag är 26 år så jag lär inte bli längre iaf :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 174 cm och har en häst som är 148 cm, Welsh Cob. Bild finns på sid 7 inlägg 135.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Längden oroar jag min nog minst över, och den säger uppfödaren inte ska vara några problem heller, är mest rädd nog för att vara för tung. I dag väger jag 69 kg, när jag väntade sonen vägde jag 86 som mest och direkt efter förlossningen var jag nere på 74 och nu 69 ganska precis 1 år efter att han föddes. Skulle kännas så taskigt om man köper en häst som sen visar sig vara för vek :( nu tror inte ja att jag någonsin kommer väga mer än max 75 om jag inte väntar barn, men ändå....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp