Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

tycker någon av er att jag är för lång för min d-ponny eller stor jag har köpt den nyss och den är 146,5 i manken och jag är 166 och väger runt 60 är jag för stor då ?
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Vilka löjligt låga viktgränser en del sätter. Jag vet förstås inte av vilka orsaker alla väljer en viss gräns, men vissa låter lite väl låga tycker jag.

En tanke som slår mig är (när jag läst igenom alla sidor nu, fniss) om ni som väger 60-65 kg och satt den viktgränsen på er häst, av någon anledning skulle börja öka i vikt. Skulle viktgränsen på er häst också stiga då - bara för att ni ska kunna fortsätta rida den? Eller säljer ni iväg hästen?

Jag kan bara tala för mig själv, jag hade en väldigt liten islänning som flera gånger markerade när han fick upp en ryttare på ca 70 kg. Jag la därför maxgräns på 60, var den en duktig ryttare så gick det bra med upp mot 70 enstaka gånger om det var en lugn runda. Men över 70 så spelade det ingen roll hur duktig ryttaren var.

Jag sa alltid att den dagen jag väger mer än 60 så ska jag köra in honom om det går, eller låta någon mindre rida honom, ha honom som handhäst eller liknande. Men aldrig sälja. Jag räknade med att jag inte skulle nå upp till den vikten inom de närmsta åren så jag var inte direkt orolig.
Nu blev han tyvärr inte så gammal att jag hann nå upp i den vikten (om jag någonsin gör det), så jag behövde aldrig ställas inför det valet.
Men för min kommer hästen alltid först, han fick spatt och då var även min vikt för mycket belastning, så vi tog promenader istället när han inte mådde bra.

Nu var detta en äldre häst, hade det varit en ung häst hade jag nog hellre sålt till någon som kunde erbjuda ett bättre hem än vad jag skulle kunna.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har viktgränsen på runt 60 kg på min. Enstaka gånger kan hon säkert bära mer.

Men ja, jag håller min vikt under 60 kg, har varit uppe på runt 60 ett par gånger, men det är inget jag mår bra av
så då är det helt enkelt bara att banta och vara glad.

Annars får jag köra in henne.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Självklart måste man anpassa vad hästen klarar, framförallt om det föreligger problem.

Jag har en frisk Welsh Cob 150 cm i mkh. Hon bär mig (70-75 kg) + sadel (20 kg). Hästen är tränad från dag 1 för att bära, har haft henne sen hon var 1 år. Hon rids i tuffa pass, är stark som en oxe och jag skulle utan tvekan låta tyngre ryttare rida som har balans och kunnandet.

Paintkorsningen är under inridning. Han är 156 cm i mkh. Längre och smäckrare i kroppen. Frisk, tränad för att bära sen han var 2 år och även han stark som en oxe. Har ingen direkt viktgräns på honom heller så länge det handlar om ryttare med balans och rutin.
 
C eller D ponny???

Vi letar ponny till vår dotter som är 11 år, ca 150 lång. Även om jag själv är "hästmänniska" så har jag inte så stor erfarenhet av ponnysvängen och hur man skall tänka när det gäller c eller D ponny för en tjej i vår dotters ålder. Hon vill ha en ponny att utvecklas med, främst inom hoppning. Hon har ej börjat tävla än men har ambitionen för det så framtiden får visa. Många säger att det blir för tufft för henne att starta med en d-ponny medan andra tror att hon snabbt kommer att växa ur en c-ponny. Vi hade en maxad c-ponny hemma nu i sommar men vi fick lämna tillbaka henne då benen ej var fräscha. Storleksmässigt passade den hästen och vår dotter bra ihop.
Vill gärna ha åsikter kring detta från Er som kanske har egna erfarenheter från att träna och tävla ponny, hur gjorde Ni?? Hur kändes det på tävlingar osv.
(Kan tillägga att både jag och pappan är rel lång, 172 resp 178 lång så vår dotter blir nog ganska lång också) :bump:
 
Sv: C eller D ponny???

Vi har en maxad C-ponny till vår dotter som är 14 år, men hon är inte så lång, drygt 150 cm. De ser jättefina ut ihop. Förra ägaren var nog runt 160 cm men jag tyckte inte hon såg för stor ut heller. Man måste nog också tänka på allt jobb med hästen, inte bara ridningen, om man har för stor häst blir ju allt jobb med själva hästen svårare om man inte når ordentligt osv. Lycka till med hästköpet framöver.
 
Sv: C eller D ponny???

Huvudsaken är nog att det är en snäll, välriden och lättriden ponny, då borde några cm hit eller dit kvitta.
 
Sv: C eller D ponny???

Ja, det är ju jätteviktigt att ponnyn är hanterbar för henne i alla lägen. Men jag ville bara få ta del av lite erfarenheter från de som varit med ute på träning och tävling med ponny mer än jag.
 
Sv: C eller D ponny???

Precis. Föreslår att TS letar efter lämplig ponny och provrider oavsett om det är en kat C eller D. Så får man se vad det blir i slutändan. Kanske kommer hon ändå inte kunna ha samma ponny nu som när hon är 18 eftersom man utvecklas och kan vilja ha en ponny som inte passar nu. Och om hon blir 175 cm och inte överviktig så går det nog bra att i så fall rida c-ponny tills 18 ändå.
 
Sv: C eller D ponny???

Jag köpte en c-ponny när jag var 11år och jag var nog lite längre och vägde lite mer än din dotter.
Var nog ca 1.60cm lång och vägde därefter, jag kunde bara rida henne i tre år innan jag växt ur henne, då var jag ca165cm och vägde ca55kg.
Det var väldigt tråkigt såklart, vi trivdes bra ihop och hon var ju min lilla älskling.

Min två år yngre syster köpte däremot en d-ponny när hon var 11år, den skulle hon fortfarande kunna rida på idag, om hon velat.
Hon hade honom hela ponnytiden ut innan hon gick över till stor häst.

Så mitt råd är att satsa på en d-ponny, det behöver inte vara en av de största, men de blir ju lite mer viktbärande och så behöver ni inte riskera att hon inte kan rida hästen längre om ett par år, bara för att hon växt ur den.

Kram, Maya

Bonusbild på mig och söta Lillette
 
Sv: C eller D ponny???

jag är 165-168 och rider både c och d. Nu är jag förlång för min korta (kort rygg och hals= ser mindre ut med ryttare) c ponny och han ska säljas. Jag hade tittat på c ponny.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Frågan ni ska ställa er är vad ni tycker är viktigast!

Är huvudsyftet att ha en ponny som hon kan placera sig med så bra som möjligt på tävligar så snart som möjligt eller är huvudsyftet att ha en häst att utvecklas med i flera år framöver?

Hur mycket har dottern ridit?

Kanske kan det vara lämpligt med en lite mindre läromästare nu i början, som hon kan ha några år. Och sen när hon fått mer rutin så kanske det känns lagom att byta till en lite större ponny som hon kan utvecklas med på en högre nivå.

Nu är det ju absolut möjligt att hitta en bra d-ponny som hon kan lyckas bra med på tävlingar även om konkurrensen är högre. Det beror ju helt på vad ni köper för häst.

Vill ni ha en häst hon kan ha länge är en större ponny helt klart att föredra. Beror ju helt på hur hästen är byggd också, en grövre byggd c-ponny kan ju bära upp en lång ryttare bättre än en smäckrare d-ponny.

Fråga er framförallt vad ni vill göra med hästen, det är mycket möjligt att ni hittar en häst som kan följa er dotter hela vägen genom ponnyåren, men det kan också vara så att hon måste välja mellan att ha en häst som är lite stor nu men som blir lagom senare, eller att ha en häst som är lagom nu och tvingas byta.

Nu rider jag islandshäst, men när jag var yngre och red på ridskola så slutade jag hoppa c-ponny nånstans mellan 160-165. D-ponny har jag ridit en hel del, även hoppat, i min nuvarande längd (167) utan problem. Beror såklart på hur hästen ser ut också.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Syftet är att hitta en ponny att utvecklas med, ingen "tävlingsmaskin" behöver det vara utan en trygg häst som gillar hoppning då det är det hon just nu är mest intresserad av. Självklart är det beroende på typ av häst, hur den känns, vilket steg den har osv. Men som jag nämnt tidigare så var det mest åsikter och känslor från ponnyryttare, Hur har man kännt om man varit yngst på en tävling med d-ponny tex som jag är nyfiken på. För hon själv vill INTE ha en D-ponny, och detta tror jag bottnar i att hon inte känner sig redo att "hoppa" in där nu utan hon känner att det är c-ponny som gäller för hennes ålder. Men allt är ju relativt, för henne själv är det viktigast att de passar ihop NU. Hon vill inte "växa i" men samtidigt blir det ju jättejobbigt att vaxa ur snabbt....Om jag litar till min magkänsla så får det bli att vi inriktar oss mot en stor c-ponny.
Hon har ridit i 4-5 år på ridskola samt haft en egen shettis ungefär lika länge.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ok, då förstår jag. Jag tror ni tänker helt rätt. Vill dottern inte ha D-ponny så finns det ju fortfarande möjlighet att hitta en c-ponny hon kan ha i flera år.

Jag var ungefär lika lång som hon när jag var i den åldern. Då trodde de i och för sig inte att jag skulle bli längre än max 160, troligtvis runt 155. Tji fick de, jag blev 167-168. Nu var väl ni långa båda föräldrar, men även om hon blir lång så finns det fortfarande möjlighet att hon kan ha ponnyn tills hon blir 14-15, och då kanske hon känner sig färdig med C-ponny och redo för att gå upp till D.

Känns det rätt så brukar det vara rätt. Lycka till med hästletandet! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vad skulle ni säga att en ponny på 136 cm klarar av? Just nu är han omusklad då hans ägare fått barn (hon är en kort vuxen, ca 150 cm), så han har inte blivit riden ordentligt på säkert två år. Bara lite småturer någon gång i veckan. Ponnyn är av okänd härstamning, troligtvis har han någon form av Welsh i sig. Skulle en ryttare på 162 cm och 50 kg kunna rida denna häst ett par ggr i veckan för att hjälpa ägaren?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hästar är inga porslinsfigurer! :). De allra flesta "korrekt" byggda och välmusklade hästar klarar utan problem en ryttare + utrustning på 100 kg så länge ryttaren har en god balans och inte felbelastar hästen.

Jag minns tydligt att jag läst någonstans att islandshästen klarar att bära runt 300 kg på ryggen, dock ej regelbundet.

För att ta mig som exempel: Jag är 170 lång, vägde tidigare runt 80 kg och red utan problem en nordsvensk fd travare (150 cm mkh). Det såg jättebra ut även om hon "bara" var 150 cm hög.

Red även en halvarab på 144 cm då och då, jag var lite lång men vikten var inga problem där heller.

Red senare (då jag vägde 65 kg) ett connemarasto på 1.45 som hade en viktgräns på 70 kg då hon hade dålig rygg.

Har ridit en galoppör under omskolning då jag vägde ca 70 - inga problem där heller.

Det vi alla bör tänka på är att se hur hästen mår: Verkar den ha ont i rygg eller ben? Grinig? Det är trots allt i slutänden hästen som säger till när det blir för tungt, inte vi :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast behöver hästen säga ifrån så är det på tok för tungt i och med att hästar INTE vill visa att de har ont/har besvär.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om hästen börjar få ont i ryggen eller benen pga ryttarens vikt har det gått för långt och ryttaren/ägaren borde ha reagerat betydligt tidigare. Man märker ofta på en häst om de tycker det är för tungt, dålig bjudning, problem att bära sig, spänd, stel, allmänt ovillig osv osv. Det ska inte behöva gå så långt att hästen får smärtor för att någon ska reagera.

Jag minns tydligt att jag läst någonstans att islandshästen klarar att bära runt 300 kg på ryggen, dock ej regelbundet.

Rent fysiskt klarar de säkert det ja, precis som att jag klarar att bära en ryggsäck som motsvarar närmare min egen vikt. Hur vida det är hälsosamt, eller behagligt för hästen ö.h.t är en helt annan femma. Bara för att hästen fysiskt klarar att bära mycket utan knäcka sig totalt betyder inte det att det är fritt fram att låta dem bära hur mycket som helst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp