Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Jag trode att vi pratade om ryttare och inte en välmusklad fotbollsspelare vs. en tjock ryttare?
God fysik är ett måste för att prestera bra inom ridningen, titta på OS ryttare! Precis som du skriver så påverkar övervikten negativt.

Jo, klart vi pratar om ryttare. Det jag menade var att jag tycker det handlar mer om hur pass skicklig ryttare man är. Om man jämför en som väger 85 kg med 20 kg övervikt och en 85 kg som är vältränad, och man förutsätter att dessa är lika skickliga så kanske den överviktiga är skicklig trots sin kroppsbyggnad, medan den vältränad är skicklig tack vare sin kroppsbyggnad.

Däremot tycker jag det finns många rätt så kraftiga ryttare som är extremt duktiga och som jag inte skulle vara ett dugg orolig för att de skulle vara obalanserade och sitta och skumpa.
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Brutalt uppriktiga åsikter önskas: Har jag blivit för tjock för att rida min häst? Har för tillfället ställt av henne för att jag inte vågar riskera att slita på henne mer än nödvändigt.

Det är övervikten på rumpan, låren och magen jag tänker på.

vlcsnap-2011-09-11-16h42m12s214.png


lshoppning27aug219.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Det är väl alldeles självklart att jag är seriös? Vi ser ju inte proportionerliga ut för fem öre längre.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hoppas du var ironisk, annars har du en skev kroppsuppfattning. Det är sådana som du, som anser att övervikt är när benen inte sticker ut. Som får sådana som jag, som har en väl tilltagen rumpa och en och annan volang runt midjan. Att undra om vi överhuvudtaget har på hästryggen att göra.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du, försök inte skylla din osäkerhet på "sådana som mig". Ta ansvar för din egen självbild istället.

kl

Har ni inga relevanta svar att ge kan ni väl bara vara vänliga att hålla truten. Jag frågar för att jag är jävligt rädd om min hästs välmående och till och med avstår att rida för att vara 150% på att hon ska må bra och inte få onödiga förslitningsskador pga. mig, som naturligtvis har fullt ansvar över hennes hälsa, så då kan ni väl för sjutton vara snälla nog att ge mig vettiga svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Nej din vikt är ingen fara för din häst! Hon mår säkert mycket bättre av att ridas. Ställde av min och vips så blev hon halt.
Enligt veterinären är det inte ovanligt att hästar går och vilar till sig skador om de är lite snea någonstans i kroppen, då är
det bara bra att hålla igång och rida hästarna så att de håller sig raka! Hon ser ut att ha en trevlig exteriör för ridning också
så även om du skulle väga en hel del mer än vad du gör så är det absolut ingen fara gällande vikten. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hon står visserligen inte helt still, utan jag håller igång någorlunda med promenader och förhoppningsvis snart också körning. Men då vågar jag kanske åtminstone skritta henne lite lugnt i skogen så länge jag inte kräver för mycket av henne. Får kanske ta och prata med både veterinär och ET också och se vad de tycker. Tack för svaret!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är bättre om du kräver arbete av henne så att hon bär upp sig bra. Rid rörelser, sidoförande osv, det är mycket
bättre att hästen arbetar = bär upp sig bra = musklar sig = blir mer hållbar! Klart att du ska rida hästen. :)

Min blev stel och tråkig trots att vi gick minst en timma om dagen. :(
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du är inte ens i närheten av att vara för stor för henne.

Gör er båda en tjänst och rid! :D
Hon får motion och sysselsättning, du får träning som utsöndrar massa nyttiga endorfiner som förhoppningsvis hjälper dig att känna dig lite nöjdare och gladare med dig själv. Du är ju toksnygg kvinna, sluta oroa dig för att du ska bli tjock. Sålänge du tänker så kommer du också att känna så, och det är ju inte så roligt att gå runt och vara missnöjd med sig själv hela tiden. (tro mig jag vet)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tycker du ser ut som en liten myra på den hästen:eek: du kan lätt gå upp 30kg och bli 20cm längre utan att behöva oroa dig...
Gud.. Jag borde ju inte ens tänka tanken på att sätta mig på min c-ponny om du inte vågar rida din bamsehäst på grund av vikten:crazy:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min har jag aldrig märkt någon stelhet på när hon stått (peppar peppar), däremot är den mentala överskottsenergin inte alltid jätterolig. :angel:

Men tack för svar (+ Elina8 och _Eulalia_), vi får se om jag vågar komma igång igen snart trots att jag känner mig som ett egoistiskt monster. :crazy: Det är ju inte bara jag utan utrustning och kläder som väger också, och sammanlagt 62-65 kg känns bara så elakt. :crazy:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är både längre och tjockare än dig och jag har precis sålt min c ponny och red en b ponny senast förra helgen.. Ingen av dom dog.

Tror din häst mår sämre av att stå än att bli riden i en bra, bärande form.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej, jag tror att jag skulle kunna sitta upp på en shettis också utan att den dog, men när det handlar om regelbunden ridning/arbete tycker jag att man måste tänka långsiktigt också: Kan det här sätta sina spår hos hästen om 5, 10 eller 15 år? Rent generellt tycker jag att folk (syftar inte på dig) kör med "men så länge hästen inte protesterar..."-argumentet lite för ofta. Att hästen inte börjar tokbocka eller vingla hit och dit så fort man sitter upp betyder ju inte att man inte kan vara för tung.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller med dig, jag tycker att man med råge passerat gränsen om hästen bockar för att bli av med vikten.
Självklart finns det såna hästar som visar tydligt minsta lilla, men rent generellt så är ju hästar experter på att tiga och lida. :(

Jag som rider islandshäst ser tyvärr ganska ofta hästar som tvingas gå med alldeles för mycket tyngd. Och då menar jag inte ryttaren, utan fetma på hästen. Det är ytterst sällan jag ser någon som är för stor för sin islandshäst, däremot är det VÄLDIGT vanligt med överviktiga islandshästar. Och jag är övertygad om att det skadar betydligt mer att gå runt med 100 kg för mycket 24 timmar om dygnet, än att gå runt med en 60 kg ryttare en timma om dagen.
De feta hästarna bär ju ofta över 150-200 kg om man lägger ihop övervikten och ryttarens vikt. Och jag tror inte någon skulle komma på tanken att sätta en 200 kg ryttare på en liten islänning. Men att sätta en normalviktig person på en skitfet häst är det många som inte funderar särskilt mycket över.

Det blir ramaskri över 90 kg gubbar på vältränade VM-hästar. Men en hobbyhäst med över 100 kg övervikt och en ryttare på 50-70 kg är det inte så många som skriker över. :confused:
 
Sv: Längd- och vikttråd

62-65 kg på en häst med den storleken som din Anna är ingenting. Hon ser ut att vara fint i hull och ha helt okej med muskler. Så att hon skulle ta någon skada av att du rider henne behöver du inte oroa dig för, rid på, var glad och njut av livet!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är en av de som skriker vid övervikt på hästar. :o

Har fått två stycken att följa mig och min operation bantning. :rofl: Hellre för smal häst än för fet. :banana:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Bra!! (fast det antog jag i och för sig med tanke på din medverkan i bantningstråden ;))

Synen på hästar och vikt har blivit så snedvriden, så det behövs verkligen folk som uppmärksammar problemet ordentligt!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp