Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Fråga hur lång ryttaren på annonsbilden/bilderna är, om det finns några sådana. Be annars att få se uppsuttna bilder, så kan du ju jämföra och få ett hum om hur du skulle se ut på storleksmässigt. Sen är det väl i slutändan känslan som spelar störst roll. En häst kan ju kännas betydligt mindre än den är och tvärtom. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 165cm och har ett fullblod på 171cm, hade egentligen tänkt mig något mindre när jag letade häst, men fastnade för honom så då fick det bli så :D Det har inte varit några problem alls med storleken, använder pall när jag sitter upp oavsett (för att skona häst och utrustning) och han är inte tungriden på något vis så det fungerar utmärkt.

Känner du själv inte att du vill ha just en ponny så hade jag åkt och provat, men det beror ju helt på vad du själv vill. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Har hittat en häst på 172 men det gnager fortfarande lite om den är för stor. Det står visserligen att den passar yr så den kanske är lättriden. Vill gärna ha lite åsikter om storleken innan jag åker över halva Sverige för att provrida.. Jag är ca 166 cm.
Kanske ska man satsa på en större D-ponny dom sista åren?

finns ju de i strl 160cm ;)

Jag red en kompis rätt smäckra halvblod men med stoooor hals här om dagen, han måste mäta 168, MY GOD vad stor han var!!! Så är man van vid 160cm fullblod (varav manken står för 7-10cm hehe)...

Jag är 170 å jag skulle nog inte vilja ha ett 170-halvblod, på fullblod skulle jag kunna tumma på 165-168...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag hade egentligen velat ha ponny men alla andra tjatar på att jag ska ha storhäst för att dom själva gått över på storhäst..
Lägger ut några bilder på olika ponnysar i olika storlekar:
Stor B/Liten C:
32693966.jpg

Smäcker 4 årig D-ponny (något äldre bild):
30523866.jpg

Mindre D-ponny (ca 144)
32759217.jpg

Samma ponny:
32759218.jpg


Kanske funkar om man letar efter lite större ponny?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vill du ha en ponny ska du självklart köpa en ponny! Det är ingen annan som har att göra med vad du har för häst (så länge du inte rider runt på en minishettis så att det är åt helsike fel så klart :p)!

Jag tycker inte att du ser stor ut ens på den lilla C-ponnyn, men jag hade nog letat efter en större C-ponny eller en D-ponny om jag var du. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Äsch, skit i vad andra säger och tycker. Det är ju du som ska ha hästen, så låt inte andra påverka dig.

Jag har alltid föredraget ponny. Hästar över 150 känns för stora för mig. :p
Nu har jag en liten islänning, hade en ännu mindre islänning innan. Och det passar mig som handen i handsken :love:
Om jag hade haft någon annan ras så hade jag ändå kollat på ponnys.
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Här har ni något att bita i.
Jag rider en ponny lite i skogen ibland trots att jag egentligen anses som för stor. Ponnyn är stor och rejäl trots sin ringa mankhöjd och bär upp mig utan att på något vis bli obalanserad, besvärad eller ens litet varm.

Ponnyn är av kategori C och jag är... håll i er nu.... ETTHUNDRASJUTTIOSJU centimeter lång! :eek::banana:
Vad jag väger har jag faktiskt inte en aning om.

pic_170252794.jpg

:love::love::love:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nejdå, sadeln är utprovad för ponnyn och passar honom, även om den i dagsläget kanske inte ligger helt optimalt pga hans övervikt. Sedan så har han mycket kort rygg och liten anläggningsyta vilket nog kan lura ögat litet, men jag kan försäkra om att ponnyn inte har besvär av sin sadel :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller med, ser ut som att sadeln är för smal. Problemet försvinner nog så fort hästen gått ner till en mer lämplig vikt. Vilket jag gissar att ni redan jobbar på.
Även om hästen inte visar obehag av sadeln i dagsläget så är det bara en tidsfråga om han inte går ner i vikt så att sadeln ligger som den ska.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Som jag skrev innan, ni behöver inte oroa er. Jag är väl medveten om både hästens övervikt och att sadeln i nuläget ej ligger optimalt. Ägaren är även uppmärksam, så pusta ut.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vad bra. Det är bara det att det är så otroligt många som inte vet, eller framförallt som inte bryr sig. Därför tycker jag det är en viktig fråga att lyfta.

Det finns många som anser att en häst som provades ut till hästen när den reds in som 3 åring, fortfarande är en "utprovad" sadel som ska passa hästen 10 år senare.
Helt galet! Men tyvärr ganska vanligt.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag har en väldigt smäcker fullblodsponny som är ca 145. Själv är jag 163 och väger ca 55. Funkar bra, tävlar i fälttävlan.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

kl

Jag slänger inte ut några bilder den här gången, men tror ni att jag på 170 cm/52-56 kg-någonting skulle kunna rida en normalbyggd mot grövre D-ponny vid något enstaka tillfälle, utan att antingen bli för tung eller för lång? Jag har inte så lång överkropp utan det mesta av längden sitter i benen, så att säga.

Är så sjukt sugen på att rida ponny och tänkte i sådana fall ta någon privatlektion på någon ridskola, så vi talar ingen regelbunden ridning.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Inte ens regelbunden ridning skulle skada en D-ponny med normal muskulatur, så rid på du bara!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är i samma storlek som dig ungefär, ett par cm kortare bara. Och jag red min B-ponny minst 5 dagar i veckan i flera år. Nu har jag en C-ponny och tycker hon är perfekt storlek.
Hade det varit en smäckrare häst hade jag nog kunnat tänka mig upp till 150, men jag tycker jag passar jättebra på mindre hästar. På min förra, som var väldigt liten tyckte jag att jag var lång, men det var inget som störde mig eller honom. Jag hade bra balans och hade som du, ganska mycket ben.

På min nya känner jag mig inte alls lång, hon är perfekt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp