Även om man har ordnad ekonomi så kan ju saker hända? Dör en partnern blir hens konton låsta, ens partner kanske visar sig vara en röv och tar alla pengar? Blir rånad?
Jag lånar ut, men jag lånar bara ut såpass mycket så jag inte skulle sakna det nämnvärt om jag inte får tillbaka det.
Ja det är ett priviligerat uttalande tänker jag som känner rätt många som lever på så låga inkomster att det att det lätt blir ett glapp mellan nödvändiga utgifter och de små inkomster man har. Det är tillexempel rätt opraktiskt att stå utan spis i flera månader eller vänta veckor tills pensionen kommer för att hämta ut en ny medicin precis efter att högkostnadskyddet gått ut.
Jag håller med er i det här. Livet drabbar oss alla olika, och i bland kraschar ekonomin utan att personen som drabbats egentligen kunnat göra så mycket åt det. Sjukdom, dödsfall, bli uppsagd, saker som går sönder, ekonomiskt våld av partner etc. kan hända nästan vem som helst.
När jag tidigare var mycket aktiv inom kyrkan lärde jag känna många människor som levde i ekonomisk utsatthet. Bakgrunden till det kunde naturligtvis se olika ut, och jag ansåg inte att det var min uppgift att döma någon utan jag ville (och vill fortfarande) hjälpa om jag kunde, lika väl som jag själv fått hjälp några gånger när det krisat.
Min syn på världen och på mina medmänniskor är sådan att jag hellre hjälper "en gång för mycket" än att låta bli. Sedan är det klart att min hjälp/lån kan se olika ut beroende på vem som frågar. Är det t. ex. en person med missbrukande partner som använt upp familjens pengar åker jag hellre och handlar tillsammans med personen, och betalar åt hen, än att låna ut eller ge bort pengar som kanske också skulle gå till missbruket. Jag har "till och med" köpt ett par påsar kattmat åt en missbrukare, då jag inte tyckte att hens katt skulle behöva svälta för att husse/matte hade en missbruksproblematik.
Jag har också själv varit ung och kanske lite "dum", eller i vart fall naiv, en gång i tiden. Jag uppfostrades i en ganska hård syn på pengar och att den som inga pengar har får skylla sig själv, vilket gjorde att jag inte kunde fråga min nära familj om hjälp eller ett lån. För min del ledde det till en mycket dålig situation, så jag har även egna erfarenheter av hur lätt det kan vara att hamna i ekonomisk utsatthet. Därför har jag i flera år varit väldigt noga med att både min dotter, och mina systerdöttrar, vet att om de någon gång hamnar i en ekonomisk kris (oavsett anledning) så kan de be mig och/eller min man om hjälp. Jag "förlorar" mycket, mycket hellre några tusen i ett lån som inte betalas tillbaka, än att någon i min närhet ska känna sig intvingad i t. ex. gängkriminalitet eller prostitution. Och givetvis är det ett väldigt privilegium att jag alls
kan resonera så!