Låna ut pengar?

Det finns några vänner som jag skulle låna ut till, och ett par personer i min närmsta familj. I övrigt - nej.

Jag budgeterar och planerar för mina pengar varje månad. Oftast finns det inte pengar "över" på mitt "spenderarkonto" - jag är i regel "pank" (finns pengar på sparkonto, men inte kortkontot) vid lön. Jag skulle inte tveka att hjälpa nån som står mig väldigt nära, och skulle en av de ovan nämnda vännerna fråga så skulle det vara ett verkligt behov (har känt dem i många år och har hittills aldrig fått frågan). Men i övrigt känner jag att jag har inte ekonomi att förlora pengarna, så då lånar jag heller inte ut.

Jag har en vän som har det svårt ekonomiskt, och där kan jag låna ut lite pengar ibland. Då handlar det mest om att vännen behöver mat och jag handlar det som behövs för några dagar tills vännen har möjlighet att betala tillbaka. Aldrig mer än så.

Skulle någon vilja låna ett större belopp av mig hade jag hänvisat till banken, vill någon inte nära vän låna så kommer jag bara säga nej. Framförallt om det handlar om en summa som jag inte kan/vill vara utan.

Penggar och affärer hör inte hemma i relationer. Gör man jobb åt varandra så får det vara faktura på samma vis som andra kunder.

Nej jag lånar inte längre ut pengar. Eventuellt kommer jag göra det till mina barn vid behov men inte till någon annan.

Till min familj: absolut. Det händer ibland att någon kanske står med dubbla hyror pga flytt eller liknande, men då har vi i familjen som regel att vi sällan lånar ut eller ger pengar utan vi betalar hyran (får fakturan) eller mat (ser kvittot/åker med och handlar). Alternativt så ger vi varandra pengar, som när mormor betalade hela min första mathandling i nya lägenheten.

Till kompisar; till vissa ja, andra nej. Men då är det mer att vi bjuder varandra. Jag kanske tjänar/har mer pengar och vill gå ut och ta en öl med X som inte tjänar lika mycket/inte har pengar. Då betalar jag för vad vi gör. Har även som vi gör i familjen, gått med och handlat och betalat maten för att sen få tillbaka pengarna. Där gjorde jag dock så för att jag inte ville betala för personens snus eller alkohol, men det kändes okej att låna ut pengar till mat.

Jag har för andra tillfället på kort tid fått frågan om jag kan låna ut pengar. Visserligen bara några hundra och tills lönen kommer men har har sagt nej då jag inte alls är bekväm med att låna ut eller låna av vänner och bekanta.
Lånar ni ut eller lånar pengar i er bekantskapskrets?
Nej, jag gör inte det men har heller aldrig fått frågan. Men man ska nog aldrig säga aldrig, men jag hade inte gjort det slentrianmässigt eftersom det i 95% av fallen förmodligen ger vederbörande en ännu sämre situation att dra på sig mer skulder. Och riskerar vänskapen om den finns i bilden.

Jag lånar självklart ut pengar om någon kring mig har behov.

Lika självklart skulle jag inte låna ut ett belopp som jag inte skulle klara mig utan. Jag kan inte säga att det händer ofta längre. Men när man var yngre var det ganska frekvent att vi lånade av varandra i bekantskapskretsen beroende av vem som var stadd vid kassa.

Kan jag hjälpa en medmänniska så gör jag det gärna. Jag skulle alltså inte ha några problem med att låna ut pengar till en vän/bekant, så länge min ekonomi tillät det. Hur mycket jag kan låna ut beror på många omständigheter, likaså om det faktiskt är ett lån eller om jag hellre ger personen en slant/hjälper till med ett inköp eller vad det kan vara.

Jag har för andra tillfället på kort tid fått frågan om jag kan låna ut pengar. Visserligen bara några hundra och tills lönen kommer men har har sagt nej då jag inte alls är bekväm med att låna ut eller låna av vänner och bekanta.
Lånar ni ut eller lånar pengar i er bekantskapskrets?

Jag har både lånat och lånat ut :) men bara till nära vänner som jag litar på 100%.
Aldrig varit några problem.

Jag har både lånat och lånat ut till nära vänner, dock inga större belopp, typ 200-500kr.
Men jag skulle inte låna ut till ytligt bekanta.
Skulle jag få frågan om jag kan låna ut tusentals kronor, så skulle jag behöva säga nej.

De enda som någonsin frågar är mina vuxna barn. Och det är väldigt sällan, någon gång var sedan de flyttade hemifrån. Då har de fått låna, och någon tid senare har jag sagt att de inte behöver betala tillbaka. Summor runt 2000 är vad jag minns.

Jag lånar inte ut men jag hade kunnat ge bort pengarna som gåva. Upplever att dynamiken i relationen förändras när den ene är skyldig den andre pengar.
Håller med, handlar det om hundralappar och inte tusenlappar så ger jag också hellre om någon behöver än lånar ut. Känner lite att man får ge och ta, behöver man själv hjälp nångång så hjälper förhoppningvis andra tillbaka.

Jag har nog inte fått frågan sedan jag var tonåring typ. Mina vänner och familj har ordnad ekonomi. Det kan ju hända att vi tagit hela beloppet för någon aktivitet då sådant jämnar ut sig i längden förhoppningsvis.

Jag tror aldrig det har hänt. Eller alltså, det har ju hänt att man typ lägger ut pengar åt någon genom att betala för båda om man tex äter och att personen sen swishar. Men jag tror inte det har hänt att någon hör av sig och mer om att få låna pengar.
Vet inte hur jag skulle tänka om det hände. Beror säkert på vem det är, hur situationen ser ut och hur mycket pengar det handlar om.

Det har hänt och det har också hänt att jag lånat pengar av andra. Huruvida jag lånar ut eller ej beror på omständigheter, relation till personen och vilket förtroende jag har för dennes återbetalnings vilja. Det händer också att jag ger folk pengar om jag vet att de är i behov av det och att de har det svårt och ändå inte kommer att ha förmågan att betala tillbaka. Men allt beror på vem det är och vad det gäller såklart om du har förtroende för personen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 102
Senast: Milosari
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 541
Senast: Mia_R
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 940
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 422
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025