Egentligen borde väl rottis vara ett alternativ? Släktingar har haft rottis som gårdshundar (inkl uppfödning) i väldigt många (ca 50) år och de hundarna har nästan alla varit perfekta med lagom vakt, absolut avskräckande, släpper in välkomna och kan hålla kvar oönskade inkräktare. De har haft tillräckligt med mental stimulans av att hålla reda på vad som händer på gården (tyckte lydnadsträning var ganska långtråkigt). Men den enda som inte var mentalt stabil var inte rolig.
Råkade nyligen i tjänsten av misstag gå in på en gård med en rottis ute. Skällde och kom emot men lät sig sedan klappas när jag uppenbarligen var snäll (husse var ute). Hade jag inte varit rottisvan hade jag nog blivit ganska rädd (min kollega såg lite blek ut)
Edit: funkar kanske inte med den pälsen?
Rottis borde definitivt vara ett alternativ. Min gamla dam skallde bara nar det behovdes, trots att jag hade haststaket (i tra) runt hela garden som hon latt kunnat ta sig ut ur gjorde hon aldrig det, INGEN kom in nar hon var ute om jag inte sa att det var okay. Nar jag korde runt hela (och det var verkligen hela) USA ensam i en (typ) husvagn var det aldrig nagra problem att stanna och sova en natt pa en rastplats eller en okenplatt bredvid vagen.
Ett par ganger var det markliga personer pa rastplatsen som sag "mysko" ut ... bada gangerna tog Miss Mandy och jag en promenad och de valde att inte ens komma fram till mig.
Vid ett tillfalle kom en kille som skulle kolla vara termit fangare (termite traps, har ingen aning om vad det heter pa Svenska) Miss Mandy var ute pa framsidan och jag var (med oronpluggar lyssnande pa musik) pa baksidan.
Nar jag stiger upp pa verandan ser jag hunden som sitter och lutar sig mot dorren in ... och en keps som sticker upp pa andra sidan verandan. Mannen reser sig och sager att jag har den mest fantastiska hund i varlden. (jag sag ut ungefar sa har)
Kommer du ihag nar jag var har forut (minst ett ar sedan) och du sa att jag skulle klappa hunden sa hon skulle kanna igen mig? (jag nastan hyper ventilerade nar jag insag att jag sagt det och han trodde pa mig) Well, nar jag kom klappade jag henne och hon viftade pa svansen, men nar jag tankte knacka pa dorren for att tala om att jag var har sa slutade svansen vifta och hon morrade. Nar jag da tog ett steg bakat och sankte handen viftade hon pa svansen igen. Sedan foljde hon mig hit till baksidan av huset.
Min nuvarande rottis vaktar ingenting ... Hon gommer sig bakom mig och hoppas att jag ska kunna skydda henne ... men alla ar precis lika radda for henne som for min ordentliga vaktande rottis. och mycket mer radd for henne (som alskar folk och springer fram for att bli klappad) an for min malle som absolut inte gillar manniskor. Go figure!
Am. Akitan faller Hårt på både jaktlust och temperament tror jag nog. Inte alltid jättelätt att ha i hushållet med flera andra hundar heller.
Jag har dalig peil pa American Akitas, de jag traffat har dock varit mycket trevliga med mycket liten jaktlust. De har varit mer som normala "working dogs" i temperamentet och inte direkt gillat framande, men om familjen bjuder in dem ar de accepterade aven om hunden inte gillar att bli klappad av dem.