@Hedinn Har tråden gjort dig något klokare?
Tänker mer om du kommit fram till vad du tycker är viktigt och vad som kan kompromissa med?
Underhållande tråd att läsa fast jag har litet intresse av vakthund själv, tack (sömnlös bulldoozer). Funderar mest på om du fått några tips att gå vidare med?
Ja, verkligen! Den avdelningen var rätt ny för mig (planen är ju att skaffa får också, så i mitt huvud har ju snarare border collie legat högst som nästa hund, så det blev ju att styra om till väldigt främmande vatten för min del nu
).
Känns som att jag fått massor av bra tips, både såna som fått mig att tänka ”ja, den vore ju perfekt” och såna som fått mig att tänka ”absolut inte en sån”. Så jättenyttigt och kul att öppna ögonen för andra raser, även om det känns lite läskigt att gå utanför min bubbla med vallhundsraser med bekväm storlek.
Jag har kommit fram till att jag inte vill kompromissa med följsamhet om det är en hund som kräver arbete, även om det inte behöver vara ”tokfokus”-nivå - speciellt inte om det inte är en extremaktiv hund, om man säger så.
Jag har börjat kolla närmre på hovawart och fått mycket bra input från några via PM, och på pappret låter det som en ras som kan passa utmärkt, så ska försöka få till att träffa några såna och se om jag trivs med dem, för i så fall kan det mycket väl bli en sån. Då känns det faktiskt inte som att jag får kompromissa bort så mycket (bortsett från personliga preferenser, som storlek, öron och pälslängd, men sånt räknas väl inte
).
Men det är utgångspunkten just nu. Skrämmer mig lite dock då det är 15 år sen jag hade valp senast och då var både ras och uppfödare klar sen flera år, så det här är verkligen en helt ny situation. Ser också framför mig hur vi kommer ha en hel hög med hundar sen, när/om jag kommer fram till att jag behöver en fårhjälpreda också, speciellt då nuvarande hundar inte är direkt gamla. Men det får bli ett senare problem.