@Hedinn
Jag förstår nog precis vad du är ute efter - min beauceronhane Indigo är stor, svart (nåja, numera - hans harlekinteckning har mörknat rejält) och han larmar om det kommer någon, att han sen är social och trevlig spelar inte så stor roll - folk har generellt respekt för honom ändå.
Han SER UT som att han kan tänkas göra något åt om någon går in på gården och i de flesta fall räcker det. Att han sen inte skulle göra något pga att han är snäll och galet glad för folk och att han definitivt inte skulle stå pall om någon gav sig på honom är en annan sak och med tanke på att vi har både hundcenter och vandrarhem så räcker det för min del med en hund som larmar, det är ju i mina ögon en form av vaktande och på en ganska lagom nivå dessutom.
Även förra hanen var social men lät mycket och illa när det kom folk - han varnade med rejäla skall, men fick han gå fram så luktade han av dem och sen kelade han. Men en stor svart hund som skäller ÄR avskräckande för de flesta och sätter man upp skyltar lite här och var runt gården med "Här vaktar vi" och en bild/dekal av hunden/rasen så gör det nog lagom avskräckande effekt.
I somras råkade vi öppna dörren och släppa ut Indigo på vår innergård (vi bor i en fyrlängad Skånegård) just som en gäst i vandrarhemmet hade gått in på gården för att få tag på oss. Så Indi kom ut genom dörren och såg en person på gården, han vrålskällde och rusade fram men väl framme luktade han bara på personen och viftade lite på svansen, sen kastade han sig över sin älskade BOLL och började röja omkring.
Det har hänt att folk knackat på dörren och sen när vi öppnat (efter att han flyttat runt lite på hundarna så att de inte ska fara ut) så står personerna halvvägs bort till grinden eftersom de tror att det ska fara ut en eller flera stora hundar och "anfalla"... Alltså ganska effektivt oavsett snälla hundar.
Sen har vi förvisso en beauceron som inte är social och glad utan som skulle bita utan att fråga först, men det är pga osäkerhet och rädsla, han är heller aldrig lös eller släpps ut utan att vi har koll på omgivningen. Han är bror till hanen som somnade in i somras och är en omplacering, han är inte helt representativ för hur rasen är idag (för 20 år sedan var det lite annorlunda men mentaliteten har förbättrats avservärt vad gäller de sociala bitarna).
Så egentligen skulle jag nog gärna rekommendera beauceron - jag tränar absolut inte med mina varje dag men några dagar i veckan gör jag ju något (lydnad, spår, rallylydnad, nosework, uppletande - hundarna är inte så kräsna, bara de får göra något är de nöjda) och övriga dagar får de ordentliga promenader. Det är dessutom en förig och ganska mjuk ras som gärna vill vara till lags och vara med sin flock. En del kan dock ha jaktlust så jag skulle nog välja att ha staket. Förvisso hade vi inget staket där vi bodde tidigare, men då var det heller inte så mycket folk som rörde sig förbi vårt hus, här nere på gården är det en helt annan sak pga våra verksamheter samt även ganska flitig jordbruksverksamhet med mycket jordbruksmaskiner och bara där är ju en stor skaderisk för hundarna.
Den stora nackdelen är att jag tror att pälsen inte riktigt passar era önskemål...