Lämplig hundras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Klaralove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 12 689
Sv: Dvärgschnauzer?

Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag träffade en dvärgschnauzer.

Jag vet att jag reagerade på det - i mina ögon - barska uttrycket i hundens ansikte.
Sedan upptäckte jag ju de jättesnälla ögonen, men jag förstår om ett och annat barn kan bli lite rädd först.
Jag brukade säga åt de få barn jycken träffade att "han ser lite barsk ut men han är jättesnäll, titta på ögonen så ser du":.

Hur kan man annat än smälta vid andra titten......?

Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag träffade en dvärgschnauzer.

Jag vet att jag reagerade på det - i mina ögon - barska uttrycket i hundens ansikte.
Sedan upptäckte jag ju de jättesnälla ögonen, men jag förstår om ett och annat barn kan bli lite rädd först.
Jag brukade säga åt de få barn jycken träffade att "han ser lite barsk ut men han är jättesnäll, titta på ögonen så ser du":.

Hur kan man annat än smälta vid andra titten......?

Jag instämmer verkligen. :bow: Dvärgschnauzerögon är något alldeles särkilt. :love::love:

Sv: Lämplig hundras?

Rent historiskt sett är ju Dalmatiner en klassiker att ha om man rider, fast de verkar fälla en hel massa :D.

Inte då, dalmatinern fäller bara 2 ggr/år :angel: (och varje fällningsperiod varar i 6 månader):devil:

*KL* från här

Jag har haft med mig 3 av de 4 raser jag ägt på ridturer (den 4:e var hästrädd efter att ha blivit sparkad av en häst hos sin uppfödare). Alltså har jag haft med mig dalmatiner, cairnterrier och västgötaspets

Knapplån

Här kommer lite bilder på Izor, familjens dvärg.
Izor är född i april 2005.

071228Nos2.jpg

Izor är inte ensam om att ha en IKEA-råtta
080501IzorRttfngare.jpg

Izor och bästisen Wilma
080218Bstakompisarb.jpg

Storleken spelar ibland ingen större roll;)
IMG_7464.jpg

Och så den flygande schnauzern (tyvärr får han inte hoppa längre då han fått spondylos:crazy:)
080120IzorHopp.jpg

Har ett par riktigt, riktigt bra bilder på vovven, men dessa ligger på den externa hårddisken, så de får jag leta fram vid ett senare tillfälle.

*delvis knapplån*

Och enligt de veterinärer som ögonlyser så har de en av de absolut vackraste färgerna på ögonen som en hund kan ha :)

Sv: Australian Shepherd?

Min syster födde upp Aussies förut, tre kullar tror jag dom hann ta på hennes tik. Nu var jag inte så insatt på den tiden i hundarna men jag kan bara säga att det lilla jag vet är att dom verkligen är helt olika allihopa. Min syster har tre stycken Aussies nu och dom är verkligen helt olika alla tre. Tiken som är mamman till dom andra två tikarna är lugn och trevlig och stabil. Dom andra två kommer från två olika kullar och den ena är social, älskar människor och trevlig på alla sätt och vis medans den andra är lite mer reserverad och nervös av sig.

*delvis knapplån*

Och enligt de veterinärer som ögonlyser så har de en av de absolut vackraste färgerna på ögonen som en hund kan ha :)

Ja, tom den samlade expertisen gör sådana utlåtanden. ;)

Btw, det var din lilla jyckes ögon jag först tänkte på när jag först kommenterade Ries ögon-fascination.

Helt underbara och sagolika - jag tänkte på hans ögon långt efter mydog-helgen också! :love::love:

Hur skulle ni jämföra aussien och flat? Är det stor skillnad vad gäller motion och aktiveringsbehov?

Jag har haft 6 BC´s o ingen av dem har blivit skogstokig utav att behöva ta det lungt några dagar.

Jag har en "skräpaussie", Norskimport med massor av champinjoner i stamtavlan, en snyggvemodell. Tanken var uppfödning i liten skala, han ställdes och gjorde "godkänt" MH. Vacker som en dag.

Sen bet han en svåger. Sen skrämde han lite barn. Sen skrämde han några fler barn. Ute gick han med en sk halti då han hade för avsikt att mörda andra hanhundar.

Sen hamnade han hos mig. Jag bor själv, och jag skulle säga att i min "hemmiljö" funkar han alldeles utmärkt, men det var en hel del jobb att sas programera om honom. Då är jag utbildad problemhundsutredare.
Nu funkar han alldeles utmärkt med andra hanhundar, små barn går bra om de håller sig på sin kant, någon som jag får se till.

Framförallt så har han svårt för förändringar, kommer någon hem till oss är det väl okej, men det är trevligast när de försvinner. Matte får själv inte gå upp i stress och svära och domdera, då gömmer sig hunden.
Jag skulle aldrig byta honom för allt smör i småland, men det är ingen ras jag rekommenderar till vem som helst.

Senast ändrad:

Jag äger en aussietik på tre år. Hon är underbar och mitt allt! Maken till trogen och gosig hund kan man inte hitta. Hon har stor "will to please", hon kan nästan slå knut på sig själv för att vara till lags och blir otroligt olycklig om man höjer rösten eller är på dåligt humör. Hon är väldigt signalkänslig och är som en liten scout "alltid redo". Man kan ge henne hur mycket motion och arbete som helst - hon bangar aldrig! Hon är en sund individ som fodrar minimalt med pälsskötsel men desto mer kärlek och aktivering. En mycket smart hund som gärna ligger steget före och försöker förekomma mattes önskningar... Hon är helt skottfast och vänlig mot andra hundar. Hon är dessutom väldigt snäll mot andra husdjur och de barn hon känner. Litar till 100 procent på henne bland dem hon känner.

Till hennes sämre sida hör att hon är väldigt reserverad mot främlingar (inte alla, men många), har stort kontrollbehov, och väldigt mycket vakt/skärpa. Hon är lugn och trygg bland främmande så länge dom inte försöker ta kontakt med henne. Låter de henne vara i fred söker hon själv kontakt efter ett tag. Hon vill inte gärna att främlingar rör sig fritt i vårt hem, då kan hon till och med "nagga" dem i hälsenorna för att hindra dem från att gå runt... Vidare blir hon lätt stressad och uppjagad om det är stimmigt runt i kring henne. Jag litar inte alls på henne bland främmande men ser det som mitt ansvar att se till att ingen tränger sig på henne. Har vi gäster som hon inte känner får hon hälsa och sen gå och lägga sig tills alla har satt sig sen är det lugnt för hennes del...

Jag tror att man ska vara lugn, tydlig, konsekvent, lågmäld för att passa som ägare till en aussie. En människa som är livlig, låter mycket, skäller och "går på" tror jag har fel energi för att det ska bli en lyckad kombo.

Jag får ofta beröm för att min älskling är så lydig, behaglig och kärvänlig. Ofta får jag samtidigt en liten spydig kommentar om att det är ju lätt när man har en så lättlärd hund. Och det är det. Men man ska samtidigt vara medveten om att det fort kan gå väldigt fel också om man missar att uppfostra den eller inte är så duktig på det. Också en aussie behöver diciplin och jag har några gånger fått säga till på skarpen. (dock behövs aldrig särskilt kraftiga uppläxningar)

Slutligen kan jag säga att min aussie inte behöver ha jättemycket motion och aktivering varje dag. Hon kan lätt nöja sig med att ligga i soffan med matte en vecka om matte är sjuk men varje vecka får inte bli sådan för då blir hon dryg och mår dåligt! Nummer ett för min tik är att få vara med matte. Oavsett om det är i löpspåret, stallet, svamskogen, på ett viltspår, fika hos kompisar eller bara glo på tv....

Passande rasval?

Hej! :P
Vilken ras tycker ni har allt (det mesta i alla fall) som skulle passa in i denna livsstil och dessa krav?

- Lättlärd
- Lite pälsvård
- Fäller inte så mycket
- Är lätt att lämna bort till pensionat, hunddagis osv.
- Trivs med barn
- Bra förstahund
- Är lätt att ha lös på tex gården

Ett stort plus är även om rasen gillar hästar och gärna inte springer bort på ridturer.
All information är välkommen! Vill ha många förslag! :P

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka