Lämplig hundras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Klaralove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 12 689
Sv: Lämplig hundras?

Okej, men det skulle väl inte passa nybörjare? :)

En som jag känner köpte en Grand Danois tillsammans med sin dåvarande sambo och jag tror det var deras första hund. Var inga problem. Har fått för mig att det är en ganska lätt ras, även om den är väldigt stor.

Hundar jag har haft med i stallet och på ridturer är Jämthund, smålandsstövare, hedehund och nakenhund.

Kram

Nu har jag inte läst tråden, men:

Min syster/mina föräldrar har en sheltie, så när jag fortfarande bodde hemma var hon med ut i stallet(är fortfarande, stallet ligger på gården.) Dock är det körhästar jag hade, så hon åkte med i vagnen längs bilvägen och fick springa i skogen. Hon kunde springa i stort sett hur långt som helst, bara hon tränades upp i samma takt som hästarna(travponnyer, så tempot var inte alltid lågt). Väldigt duktig på att hålla koll och följa vagnen. Hon hade dock en period då hon tyckte det var tråkigt om man skrittade för mkt, och stack hem. Men då var vi på vägar närmare hem, och utan bilväg emellan.
I stallet har hon alltid varit duktig och haft lagom respekt för hästarna. Har dock haft en tendens att vilja valla dem, så man får se upp. Hästar som springer i hagar är något som triggar henne något otroligt.
Eftersom jag red väldigt sällan var hon inte intränad på det, och löd inte kommandon när jag satt på hästryggen. Men det tror jag är en träningsfråga.
Stora fördelen som jag ser det med henne är att hon är så otroligt lätt att ha lös. Tyvärr blir hon lite orolig om hästen trasslar, och är då svårare att styra.

Kan väl tillägga att sheltien i fråga är väldigt robust för sin ras, både hög i mankhöjd(över idealhöjden) och kraftigare i kroppen än jag upplever de andra sheltiesar jag träffat.

Sv: Dvärgschnauzer?

Okej, tack för svaret! :) Lite barnrädd? För vilken ålder ungefär? Här hemma finns en 6 - åring, 10 - åring och en 14 - åring.

Min hund reagerar på barn upp till 9-10 års ålder ungefär. Dock går det bra om han får en/ett par timmar på sig.
Men jag skulle inte oroa mig om jag var du. Det är som sagt inget speciellt för rasen såvitt jag vet och har du barn/det finns barn i familjen vänjer den sig ju redan från början dessutom.

fraggelzebra: Nu rider inte jag regelbundet längre så min hund har bara varit i stall några få gånger. Men han skulle nog trivas bra där! Gissar på att han skulle funka bra att ha med på ridturer (med lite träning givetvis) och även att ha lös i stallet.
Han är lite frusen och har täcke när det är kallare än ca -5. Då funkar det bra, men det blir ju lite skräp och snö i pälsen... Hur mycket som fastnar beror på pälskvalité också.

Australian Shepherd?

Hej! ;)
Jag skulle gärna vilja veta era erfarenheter kring denna ras.
Om man tex bor ute på landet, jobbar deltid och tränar mycket (både fysiskt och psykiskt) med hunden, visst skulle aktivitetsbehovet uppnås då?
Hur är den mot barn? Då menar jag i alla åldrar. :D
Några tips? Någon som äger eller har haft eller liknande erfarenheter med en sådan hund? Temperament? Skötsel? ^^
Skriv gärna!

/Klaralove :)

Sv: Australian Shepherd?

Det är ju alltid svårt att veta vad folk menar med "mycket träning", det skiljer ju sig en del. ;)

Men visst låter det bra med mycket fysisk motion och psykisk stimulans - både hjärn- och nosarbete är viktigt!

Nu är jag ingen aussie-expert, men det finns väl en del problem med rädsla gentemot människor och jag har fattat det som att en del kan vara lite väl skarpa för sitt eget (eller omgivningens) bästa.

Får man tag på en tillgänglig och social hund borde det ju fungera med både barn och andra människor!

Själv skulle jag nog satsat på en kennel med arbetande hundar - vad gäller vall VS bruksmeriter vet jag inte så mycket alls, men min logik säger mig iallafall att jag hellre köper av en uppfödare med arbetsmeriter än bara utställningsmeriter.

Kolla mentalbeskrivningar och korningar, skotträdsla finns väl också en del tror jag?

Aussien ja... Vilken hund!!
En av mina absoluta favoritraser!
Idag har du utställningsaussien och den arbetande aussien. Det finns även mellanläget som nog skulle passa dig bäst.
Som sörlatungu säger så finns det vissa problem med reservation inom rasen, jag personligen har faktiskt haft turen att enbart träffa på öppna och sociala aussies!
Jag skulle vara väldigt noga vid val av uppfödare, kolla hälsostatus både mentalt och fysisk noggrant i flera led. Även hälsa på tilltänkta föräldradjuren, gärna träffa flera olika uppfödare.
Tänk igenom noggrant vad för typ av aussie som skulle passa just DIG!
En del av dem har mycket skärpa och kan vara ganska svåra att arbeta med, beroende helt på vad du själv klarar av och hur förberedd du är ;)
Jag tycker själv att det är en underbar hund och nästa hund för mig kommer bli en aussie!
Lycka till!

Okej, men det skulle väl inte passa nybörjare? :)
Hon var min andra egna hund , ingen svår ras och tikar är offta lättare att gjöra med . Var mkt ute på rasspecialer , alltid lugnt och fint runt ringen inga bråkstakar , lugna och fina , blev 9 år , togs bort pga av cancer . :laugh:

Delvis KL
Jag är en lycklig aussie ägare.:laugh:
Jag håller med ovanstående talare i det mesta!
Personligen tycker jag att man bör sträva efter de "gamla linjerna" när man väljer aussie, innan päls och utseende blev "viktigt".
Prata med många uppfödare, kolla på rasklubbens hemsida och fundera ut vad du önskar och vill ha av din hund.
Min hund stämmer (så här långt) ganska väl överrens med vad som är förenligt med aussiens rasstandard.
Aussies är hundar som älskar att jobba, är grymt snabba i sina tankar och många gånger ligger mer än ett steg före :o:D
Men är även skarpa och kan vara rätt så odrägliga om de inte får stimulans.
En oerhört viktig egenskap hos en aussie tycker jag är "av och på knapp"

Kort och gott: mina upplevelser som aussieägare så här långt är att det är en påhittig hundras med ganska mkt skärpa.
Min hund har hög integritet och hög arbetsmoral, och är även en underbar kompis och ett riktigt litet mys!:love::love::love:

Jag är en aussieägare, men jag skulle tveka att köpa en till.
Jag tyckte jag gjorde allt rätt, kollade uppfödare, tävlingsresultat, men det blev inte som jag tänkt mig.
Det finns reserverade aussies och överdrivet tillgängliga.
Ljudkänslighet förekommer.
De kan vara hypersnabba i tanken och ligga steget före.
De kan ha sina egna åsikter.
Skall du satsa på en tävlingshund (bruks) så kolla och kolla allt som går att kolla. Men det kan naturligtvis gå snett ändå.
Trots att min aussie inte blev som tänkt har vi haft många, många härliga stunder .

Så som du beskriver din är så JAG uppfattat aussien och så de jag träffat varit!
Men många många gånger har jag faktiskt blivit varnad att skaffa en.
Inte för att det biter på mig ett dugg, jag SKA ha en egen en dag :D

Delvis KL
Jag är en lycklig aussie ägare.:laugh:
Jag håller med ovanstående talare i det mesta!
Personligen tycker jag att man bör sträva efter de "gamla linjerna" när man väljer aussie, innan päls och utseende blev "viktigt".
Prata med många uppfödare, kolla på rasklubbens hemsida och fundera ut vad du önskar och vill ha av din hund.
Min hund stämmer (så här långt) ganska väl överrens med vad som är förenligt med aussiens rasstandard.
Aussies är hundar som älskar att jobba, är grymt snabba i sina tankar och många gånger ligger mer än ett steg före :o:D
Men är även skarpa och kan vara rätt så odrägliga om de inte får stimulans.
En oerhört viktig egenskap hos en aussie tycker jag är "av och på knapp"

Kort och gott: mina upplevelser som aussieägare så här långt är att det är en påhittig hundras med ganska mkt skärpa.
Min hund har hög integritet och hög arbetsmoral, och är även en underbar kompis och ett riktigt litet mys!:love::love::love:

Jag har mött både en trevlig och en otrevlig Aussie.
Den trevliga har mycket energi och är väldigt lättlärd, en hund som fick mig att tidigare fundera på rasen :) Snäll mot främlingar är hon också.

Den andra kom från en dålig linje, hundens morfar hade ett aggressivt beteende och tiken parades med en hane som också hade en del agressivitet bakom sig. Detta slutade med en hund som attackerade människor han inte kände, är nyligen avlivad pga det beteendet. :( ingen rolig familjehund direkt.

Hej

Min DS är med på jobbet. Hon tillbringar ca 10 timmar om dagen i stallet och stormtrivs. Inga problem att att underhålla sig om jag gör ngt annat, stallet är ju fyllt med hästbajs :)

Dock är hon ganska reserverad mot barn, trodde det var eftersom hon inte träffade små barn som liten men nu verkar det ju vara ganska vanligt i rasen.

Sv: Dansk/Svensk Gårdshund?

Okej! :) Någon mer som har tips eller erfarenhet? :P

Ja, jag tror och hoppas att min är ganska rastypisk, jag känner fler aussies som inte kommer från samma linjer som min och alla är de olika på många sätt när det kommer till arbetsmoral, aktiveringsbehov, integritet och skärpa.
Idag är jag väldigt nöjd med att jag verkligen la ner en massa tid och väntan på att få en aussie med de linjer och från en kennel som jag anser har sunda avelsvärderingar.
Det tog några år innan jag fick hem min "Häxa" men än så länge är hon allt jag önskat mig hos en hund!:love:

Varningar för att skaffa rasen kan även komma från aussieälskare som mig.
När jag "varnar" folk för att skaffa aussie är det i all välmening. (och utan värderingar om vad personen jag pratar med kan och vill göra med sin hund)
För många faller för utseendet, och jag tycker att det är oerhört viktigt att veta att en aussie är en underbar kamrat men kan även vara en duracellkanin på speed...
Enda gången jag verkligen rekommenderar rasen är när jag vet att den jag pratar med har intresse och tid för en aussie och då säger jag som ovan: lägg ner massor av tid och energi på att hitta en uppfödare med rätt intresse för dig!

Ang barnvänlighet:
Jag förutsätter som vanligt att man aldrig lämnar barn och hund tillsammans obevakade...
Min gillar barn så länge hon får vara ifred när hon tröttnarpå dem.
Precis som de flesta sunda hundar kan jag tänka mig :laugh:

Senast ändrad:

*KL*
Min jycke var oftast med i stallet, men då har vi ju det på gården.
Han sysselsatte sig själv, och när han blev less på mitt mockande så satte han sig sonika mitt i vägen....Har var aldrig in i hästarnas hage eller intresserades sig för dem heller.
Han var också med på ridturer ibland med jag ledsnade på han sa " jo matte jag kommer....alldeles strax...ska bara lukta lite här först...och här...."
Men där fick jag ju skylla mig själv, hade jag jobbat på det så hade det gått bättre. Nu har vi såpass mycket trafik så att jag lade ner projektet.

Han skällde nästan aldrig. Ingen jaktinstinkt. Vad gäller kylan så blev han frusen i 10årsåldern pga sköldkörtelproblem. Innan dess så ville han vända när det var riktigt kallt, runt -35...

Han blev skrämd av barn som liten valp så han var ville helst sitta i mattes trygga knä när småfolk kom. Nu hade han väldigt liten kontakt (läs nästan obefintlig) med barn så jag tror att det skulle ha försvunnit om han träffat flera då han var trygg i övrigt. Våra vänner hade oftast äldre barn.
Dock en kul grej, en vän berättade att hans unge son blivit skrämd av någon hund och helst inte ville komma nära. Utom vår jycke - .honom litade han på.
Och jycken litade på honom....

Vi var inte utställningsintresserade så vi lät trimmerskan ta bort en hel del benhår för att slippa snö/spån och annat i pälsen.

Sv: Dansk/Svensk Gårdshund?

Min mamma har en dsg. En fullkomligt underbar hund som jämt är glad och älskar närhet. Hon ligger gärna i soffan och myser PÅ en. På natten lägger hon sig under täcket och sover :p

Samtidigt är en det en fartfylld hund som gärna vill jobba, även om den nöjer sig med en skogspromenad. Våran går nästan alltid lös, och under dom 3 åren vi haft henne (sen hon var 8 vkr) så har hon ALDRIG fått för sig att sticka. Hon har full koll på en och vill helst inte springa föör långt ifrån matte :)

Kort sagt: En uuuuunderbar hund!

Hehe, även min hund botar hundrädda =) Dock mer eller mindre vuxna, en kompis kompis är hundrädd men älskar Sigge. Snodde med honom upp till sig sist :mad::p

Hade en granne som tyckte det var bra att han skällde på hennes dotter ibland, så att dottern inte skulle lära sig gå fram till alla främmande hundar. Skönt att hon tog det så ;)

(OT, förlåt...)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka