Lämplig hundras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Klaralove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 12 689
Sv: Passande rasval?

Hur stor ska den vara och vilken typ av aktivering hade du tänkt ägna dig åt? Eller är det en ren sällskapshund som mest bara ska "hänga med"?

Sv: Passande rasval?

Varför skapar du ÄNNU en tråd om hundrasval, du har ju typt 4 st redan ute på forumet? Varför fortsätter du inte dina frågor i någon av dem?

Sv: Lämplig hundras?

Jag har tidigare haft golden retriver och tollare som har funkat toppen att ha med både i stallet och på ridturerna. Det är då viktigt att ha bra lydnad på hunden, den måste komma på inkallning och kunna gå sida och bakom, särskilt när man som jag red på måttligt trafikerad väg. Min nuvarande hund (aussie) är ofta med i stallet och tidigare även på uteritter. Men tyvärr är hon lite FÖR bunden till mig och har svårt att hålla tillräckligt avstånd. Det går jättebra så länge inget händer för hon är lydig men när det körde i hop sig och särskilt om jag blev irriterad på hästen blev hon väldigt orolig och kom allt för nära. Och när jag då blev lite rädd så blev hon ännu mer orolig och kom ännu närmare. Och eftersom jag är rädd om min hund och inte vill träna henne mer "i skarpt läge" med hästen så får det vara....

Över lag tror jag inte det spelar så stor roll vilken ras man väljer att ta med på ridturerna så länge de är väldigt lydiga. (jakthundarna kanske är svåra att få till denna lydnad för att hålla sig ifrån vilt, men jag känner några som lyckats) Sen får man väl anpassa farten till vad just den hunden klarar....

*kl*
Nu har jag slagit ihop alla trådar till en enda för att förenkla för alla, nu hoppas jag att TS inte startar ytterligare en tråd med samma ämne.

Snurrfian-moderator

Okej :D Precis som du säger så är det lydnaden som avgör och inte rasen, men självklart finns ju "lättare" raser att träna än tex jaktraser som sagts. :)

Om jag inte hade varit intreserad av jakt så skulle jag skaffa en pudel
fäller inte
saktnar jaktinstingt
dom jag har träffat har alla varit galada, trevliga och med fart i.

Skulle inte klippt den med bollar med mer på hela kroppen utan en jämn klippning.

Kram

Sv: Dvärgschnauzer?

Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag träffade en dvärgschnauzer.

Jag vet att jag reagerade på det - i mina ögon - barska uttrycket i hundens ansikte.
Sedan upptäckte jag ju de jättesnälla ögonen, men jag förstår om ett och annat barn kan bli lite rädd först.
Jag brukade säga åt de få barn jycken träffade att "han ser lite barsk ut men han är jättesnäll, titta på ögonen så ser du":.

Hur kan man annat än smälta vid andra titten......?

Åhh måste bara få hålla med om dvärgschnauzer ögon! Dom är så snälla! :love:

Bidrar med en bild på familjen ena dvärgschnauzer i alla fall jag tycker att de snälla ögonen kommer fram på bilden :love:
72193_1184190438.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka