Lämplig hundras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Klaralove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 12 689
Sv: Australian Shepherd?

Appropå Aussies o aggressivitet.
En bekant till mig, som haft Aussie i flera år o som är bruksintruktör skaffade sig en ny hund från bästa tänkbara linjer, hon slet, blev gråhårig o grinade tårar.
Gav upp innan hunden blev 8 månader, den åkte tbx till uppfödaren som gav den en spruta.
Bekanten skaffade en ny lite senare, från samma kennel o den hunden är bland de bättre jag träffat av rasen.

kl
Själv föredrar jag de inte så kompakta fyrkantiga sakerna med en massa päls, de som man knappt kan skilja från BC´s gillar jag bäst, utseendemässigt då.
Tyvärr är mentaliteten väldigt ojämn, o ojämnast är den hos de utställningsavlade.
DP hundar anser jag man skall undvika, oavsett ras. Blir oftast varken hackat eller malet.

Sv: Dvärgschnauzer?

Lite apropå det, har någon av er varit med om att barn är väldigt rädda för era dvärgar även om barnen gillar andra hundar?
Flera gånger har det hänt att barn blivit rädda och sprungit och gömt sig bakom mamma/pappa när Spike kommit förbigående eller så. Undrar ibland om det har att göra med skägget och ögonbrynen, som ger de ett lite "hårt och tufft" utseende eller så...

Sv: Dansk/Svensk Gårdshund?

Jag försöker leta, men hittar inte va länge de lever??

Också intresserad av rasen, men att de bara kan vara ensamma i högst 4h förvärrar allt en del.. :crazy: Men det går ju att lösa, men kan som sagt inte få fram va lägne hundrasen "lever".

De har en ganska hög medelålder. Tror det var min DSGs morfars mor som blev hela 18 år gammal.

Jag upplever inte att min DSG har svårare att vara ensam än någon annan hund jag känner. Snarare tvärt om. För övrigt ska väl ingen hund vara ensam så mycket längre än ca 4-5 timmar.

Givetvis inte, men enligt Rasklubben så är det hundar som INTE vill vara ensamma..

Citerar en punkt;

Har möjlighet att ha hunden med Dig under dagarna - alternativt har tillgång till dagmatte/-husse eller hunddagis. Gårdshunden tycker inte om att vara ensam. Faktum är att rasen är mer beroende av mänskligt sällskap än många andra raser. Högst ca 4 timmar per dygn bör den lämnas ensam.

Och jag har som sagt en annan erfarenhet med min DSG som inte har några problem alls med att vara ensam. Han går och lägger sig och sover.

Skönt att höra!

För det kan ju faktiskt vara så att någon dag kan det köra ihop sej med att bilen går i sönder, eller vad som.. Och att hunden måste vara själv i lite mer än 4h.. Det kan ju faktiskt ske något om man säger så.. :)

Men du som har en DSG då,
Hur tycker du att de är, är det en bra stallhund?
Fryser de om vintern?
Vad tycker de om vatten (som sjö, hav osv)?

Lätta att lära att ha lösa?
Mot andra hundar?
:)

(Sorry för trådkap, TS.. Men har också blivit intresserad av rasen på senare dar! :p)

Varningar för att skaffa rasen kan även komma från aussieälskare som mig.
När jag "varnar" folk för att skaffa aussie är det i all välmening. (och utan värderingar om vad personen jag pratar med kan och vill göra med sin hund)
För många faller för utseendet, och jag tycker att det är oerhört viktigt att veta att en aussie är en underbar kamrat men kan även vara en duracellkanin på speed...
Enda gången jag verkligen rekommenderar rasen är när jag vet att den jag pratar med har intresse och tid för en aussie och då säger jag som ovan: lägg ner massor av tid och energi på att hitta en uppfödare med rätt intresse för dig!

+1 på den.

Även jag är en lycklig aussieägare till en hund som är allt jag önskat och lite till :love: och har massa underbara aussieindivider i min direkta närhet. Jag kommer även i framtiden skaffa fler aussies då de verkligen känns som "min" ras!

MEN jag är även väldigt medveten om att det finns extremt mycket "skräpaussies" därute, och detta dels på grund av oseriösa/okunniga uppfödare, och dels att "fel" människor (sådana som fastnat för deras utseende och inte förstått vad det är för hund de köper) skaffar aussie. Det kräver väldigt mycket eftersökning från köparens sida så att man hittar en kennel med bra linjer både mentalt och fysiskt, samt en förståelse vad det är för hund man köper.

Man ska inte skjuta under stol med att det är en ras där det kan förekomma både skotträdsla (tror att det var 30% skottberörda/skotträdda hundar senast jag kollade), skärpa, HÖG stress och allmänna rädslor. Det är bra att vara medveten om detta från början, så man kan börja med t.ex passivitetsträning ("montera fast på&av-knappen") redan från tidig ålder.

Sen så skulle jag aldrig rekommendera en aussie till någon som inte är intresserad att JOBBA med sin hund. Bara promenader och "springa på gården" är inte tillräckligt för en aussie, och det är när man tror att det räcker som problem uppkommer. Det är en brukshund och ska bevaras som en sådan och få jobba med t.ex bruksarbete, vallning, lydnad, agility, och detta flera gånger i veckan.

Däremot om man verkligen är intresserad av att arbeta med sin hund, och hittar en riktigt bra kennel som gör sitt yttersta för att hundarna ska bli bra mentalt och fysiskt (det går ju tyvärr aldrig att ge garantier, hur noggrann man än är med sin avel), så är en aussie en underbar hund som passar till allt man vill ha dem till och som aldrig tackar nej till att jobba :laugh:!

Ingen fara :D
Jag har själv samma frågor i huvudet! :)
Tex om de fryser lätt? Vi brukar ha ganska så kallt här. :)

Jag kan också svara eftersom jag har en DSG:

Hur tycker du att de är, är det en bra stallhund? Japp! Min jagar gärna katterna om de är sånna som springer dock, annars gör hon dem inget.
Fryser de om vintern? Ja tyvärr, men har täcke på vid minus grader bara.
Vad tycker de om vatten (som sjö, hav osv)?Min älskar det! Simmar hela tiden o slänger ner kottar o grejer i vattnet som hon leker med :)
Lätta att ha lösa?Ja det tycker jag (men jag jämför med jakthundar ;) )
Mot andra hundar?Jättebra, nu är hon i en period så hon inte vill hälsa på andra hundar dock.

Det där med ensamtid är ju säkert induviduellt men min är inte gärna ensam. Går bättre när hon har de andra hundarna nära, då sover hon

*KL*

Till er som redan HAR aussie och som ni är NÖJD med;
Skicka hemskt gärna ett PM till mig med lite info om just er hund, uppfödaren osv, vill gärna ha lite mer kött på benen om rasen och uppfödare då jag redan nu letar efter "rätt" uppfödare för min framtida tävlingshund!! Givetvis blir det en aussie:D
Detta ligger visserligen låååångt in i framtiden än så länge, men vill vara väl förberedd när den dagen äntligen kommer:D

Hur tycker du att de är, är det en bra stallhund? Jajamen, min är med i stallet varje dag.

Fryser de om vintern? Ja, min blir frusen om det blir för mycket stillastående. Täcke på, framförallt om det är fuktigt och blåsigt.

CIMG4328.jpg

Vad tycker de om vatten (som sjö, hav osv)? Min hatar att simma, men hans mamma verkligen älskar det så det är nog individuellt.

Lätta att lära att ha lösa? Ja det tycker jag. Den enda gången vi får problem är när han nosat upp ett mus- eller sorkbo och börjat gräva! Då kan INGET få honom därifrån!:)

Mot andra hundar? Han har funkat utmärkt med alla hundar vi träffat hittills. Är mycket social och älskar att leka.

Jag har verkligen bara positivt att säga om DSGn!

Håller med dig om att kolla mentaliteten NOGA! Jag vet på rak arm tre gårdisar jag aldrig skulle kalla bra förstahund. De är skarpa, hetsiga och egensinniga med en stor skopa energi. Den ena fick ägaren ta duster med redan som 4 mån valp! Stenhård hund verkligen.
Nu är hon hur trevlig som helst men det har krävt arbete.

Jag "känner" fem gårdisar, varav tre av dom morrat/huggt åt folk. Inte direkt trevliga hundar i grunden, taskigt psyke. Men två av dom börjar iaf bete sig som dom ska.

Senast ändrad:

33k3sap.jpg

Ångrar verkligen inte att vi skaffade oss denna lilla gårdis "Fozzy", en okomlicerad hund i alla lägen.

helv knapp
Det låter ju super!!! Ojojoj, va jag vill skaffa mej en nu.. :D
Måste bara höra också, vad ligger en valp på, i inköp? :angel: :p

Ja min har ju varit en orolig själ i början. Hon klarar fortfarande inte av när människor lutar sig över henne, då nafsar hon mot näsan. På så sätt så litar jag inte på henne med barn men vi tränar så ofta vi kan och endel barn (som de ute i stallet) vet hur de ska hälsa på henne, låta henne komma fram själv med andra ord :)

Jävligt trevliga och snabblärda! Måste köra mer agility med henne för hon är fenomenal!
Men hade jag tittat efter en gårdshund nu hade jag varit noga med mentaliteten ja :)

annie_ Agnes kostade 8500:-

Inte hutlös prissumma heller!

Nu ska ni veta att det kliar i fingrarna, vill verkligen ha!!! :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka