Lämplig hundras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Klaralove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 12 689
Sv: Dansk/Svensk Gårdshund?

Hej jag har en dsg. Och JA de har jaktinstinkt, dock olika mycket. =)

Min tjej tillhör skaran med mycket jakt. Innebär att hon jagar möss, rådjur o räv. Mössen är inget problem, är bara positivt då man har stall. Men de andra kan jag uppleva som lite jobbigt ibland. Om jag ser djuret eller henne och hinner säga till stannar hon på lydnad... annars drar hon bara.... kommer tillbaka inom 2-30 min beroende på djur o terräng.

Det enda som hon inte hör på är hare.. har jagat såna i Sthlm då jag släppte henne en kort stund. Så nu har jag koppeltvång nedanför Uppsala. :o

I övrigt är rasen underbar!!! Glad, pigg, alert, mattekär, otroligt gosig och slickig. :D Inga problem som första hund då de är så otroligt lyhörda. Med barn är de underbara.. vill bara vara nära nära och hålla koll på allt de gör.
En helt underbar ras som funkar utmärkt både som stall-och familjehund!!!

Håll lite koll på mentaliteten på förädrarna. Har märkt att rasen vuxit väldigt snbbt nu när den blivit populär och då har det avlats på lite vad som.

Min tik är väldigt trevlig men har haft problem med att hon varit rädd och osäker.

Roliga hundar är det som kräver ganska mycket motion och hjärngympa! Jagar gör de ju, framavlade för o hålla rent gården från möss/råttor. Här ryker ormar också.

Klart den passar in i ditt liv om du löser det med hunddagis :) Min tik vill gärna vara nära hela tiden och de är väldigt sociala!

31770876.jpg

Sv: Lämplig hundras?

Jag vet på ett ungefär vilka raser jag inte tål, men har dock absolut inte testat alla! :D
Självklart kommer jag att kolla ordentligt om jag tål just denna ras när jag har bestämt mig för (förhoppningsvis) vilken. :P
Som jag har fått för mig är jag mer känslig mot vissa jakthundar, fågelhundar och liknande (?). Tex setter...
Den jakthund jag tål (av dom jag provat) så är det beagle. :)

Bara en snabb fråga; Är inte Spanielraserna fågelhundar? Har dom inte lite lust att springa iväg på ridturer?
Tack för alla fina svar jag fått! :)

Beror på hur förarbunden hunden är (som det är med alla raser). Min ena springer hade stuckit direkt, det är hela hans personlighet och så har han alltid varit. Medan min andra springer är enormt förarbunden, hon kan få för sig att dra iväg efter vilt ibland, men då springer hon bara 25-30 meter max och kommer tillbaka sen.

Ingen mer som har några råd? Eller något att berätta? ^^

Okej, så man i alla fall lära dom att inte springa bort utomhus då dom är lösa? :)

Dvärgschnauzer?

Hej! :)
Jag som är nybörjare funderar på att skaffa mig en Dvärgschnauzer.
Frågan är bara om det är en sådan ras som skulle passa en som mig, alltså nybörjare? :D
Själv tycker jag det låter som en trevlig ras som inte fäller (vilket är positivt eftersom jag är mer eller mindre känslig mot detta), den är en ovanligt pigg och sund ras och att den är i lagom storlek.
Har den några speciella krav som inte en som jag skulle klara av?
Ni som äger en eller har lite erfarenhet av rasen får gärna berätta lite vad ni tycker. Självklart alla ni andra också! :D

/Klaralove :)

Sv: Dvärgschnauzer?

Kul att du funderar på dvärgschnauzer! Såg ditt pm men svarar här istället =) Bara att säga till här eller via pm om du undrar nåt mer.
Tillägg: Hoppas du orkar läsa allt :o Blev visst lååångt...

Min svarta herre som nu ligger och sover på min fot efter en hyfsat intensiv dag fyller 2 i mars. Det är min första hund, har inte haft inom familjen eller så heller tidigare. Bara tränat lite med grannens. Visst passar de nybörjare!

Anledningen till att vi valde dvärgschnauzer var för att jag ville ha en hund som gärna är med på allt, men som inte kräver så mycket. Jag visste att jag tycker om att träna hund och vill prova på flera olika grenar, men hur pass det intresset skulle hålla i sig när man har ansvar för hunden 24/7 visste jag ju inte iom att det är första hunden. Sambon ville dessutom ha en liten hund och dessutom är det en klar fördel att de inte fäller, även om det inte var avgörande.
Att du är känslig mot fällande, menar du att du bara inte tycker om hår i hörnen eller att du är allergisk? Är du allergisk, be att få hälsa på lite uppfödare eller annan med dv.schnauzer för att se hur du reagerar. Även om rasen ses som allergivänlig är det väldigt individuellt.

De kan vara envisa, men har inga speciellt stora krav. Min skulle nog trivas utmärkt som soff/knähund och nöja sig med 10minpromenader. Alla hundar behöver ju dock mer motion än så! Men det är det intryck han ger när vi har lugnare perioder... Samtidigt är en 4timmars promenad i snön inga problem, eller ett lydnadspass...
Om det blir några dagar utan någon större aktivitet när vi är inne i en aktivare period (typ som när jag var sjuk förra veckan och ensam hemma) blir han lite rastlös men inget allvarligt. Men det är ju för att han är van vid mycket aktivitet.

Pälsvård krävs ju dock. Man kammar bort underullen på de någon gång i veckan och kammar igenom skägg och benhår för att undvika tovor. ca 4 ggr/år trimmas dem (pälsen rycks bort, vissa delar klipps, tex kinderna). Partierna som klipps kan behöva tas någon gång mellan trimningarna också.
Trimningen kan man lämna in hos trimmare om man inte vill lära sig själv.

Det är en hyfsat frisk ras ja. Föräldrarna ska ögonlysas max ett år innan parning då PRA förekommer i rasen. Urinsten blir också vanligare tydligen så det avråds från att avla på de som haft det (vet dock inte om det är ett krav).

Träningsmässigt är iaf min väldigt lättlärd och är som sagt med på att prova på allt. Ibland är han lite svår att motiva dock då han har lite svårt att koncentrera sig på mig. Nu tränar vi lydnad, freestyle, agility och lite spår med planer på att under året börja tävla i de tre förstnämnda. Jag (som nu konstaterat att jag älskar att träna hund även i längden) kommer dock skaffa en annan ras när det är dags för nästa hund. Jag vill ha en hund med lite mer arbetsvilja.
Att träna på "hobbynivå" med funkar dvärgschnauzern alldeles utmärkt med. Vill du börja tävla med sikte på att komma så högt som möjligt hade jag dock sneglat på andra raser.

Temperamentsmässigt står det i rasstandarden att de ska vara avvaktande mot främlingar (vilket alltså ska betyda ointresserad, inte osäker). Vad jag fått berättat för mig kommer det dock mer och mer sociala/öppna dvärgschnauzrar också. Min har inte varit det minsta reserverad utan snarare översocial mot allt och alla. Nu när han börjar bli vuxen börjar han faktiskt ignorera vissa ibland. Ganska skönt faktiskt...

De har ju lite vakt i sig och skäller gärna när det kommer någon. Det går ju dock att träna bort. Hos min sträcker det sig såpass långt att han skäller, för att sen bli överlycklig när någon kommer in. Mycket till vakthund ;)
De har inte mycket jaktinstinkt, vilket jag tycker är jätteskönt. Mycket lättare att kunna ha de lösa även om alla hundar såklart kräver träning för att bli helt viltrena och ha 100%ig inkallning.
Min har tagit fasta på det där med lågt jaktintresse- rådjur är det mest ointressanta som finns, bäst att ignorera... Hjort likaså. Hare kan man titta på men aldrig i livet få för sig att springa efter. Det enda som är lite roligt är kajor. Och kor. Nu kan man väl inte utgå ifrån att alla inom en ras är lika extrema men ändå.

Nu blev det här jättelångt men sammanfattningsvis så är jag jättenöjd med rasen =) När tid/intresse inte finns för lika mycket träning längre kan jag absolut tänka mig en till. Ännu mer om jag plötsligt skulle bli intresserad av pälsvård :p
Min är hur smidig som helst. Alla blir kära i honom, vi har massa kompisar som kan tänka sig att ställa upp som hundvakt och han kan följa med överallt, både tack vare storlek och temperament. Det enda som är knepigt med honom är att han är lite barnrädd, men det är inget rasbundet.

Okej, tack för svaret! :) Lite barnrädd? För vilken ålder ungefär? Här hemma finns en 6 - åring, 10 - åring och en 14 - åring.
Angående att jag var känslig så är jag lite allergisk mot vissa hundraser, har dock inte testat denna ras men jag tänkte göra som du säger; Att åka till olika uppfödare och gosa med valparna riktigt ordentligt. Är mer känslig på jakthundar troligtvis...
Jag tänkte att det är mindre chans att jag blir allergisk då dom inte fäller. (?) ;)

Återkommer med mer frågor i tråden troligtvis! :)

kl.

I min familj finns sedan tio år tillbaka dvärgschnauzer. Och det är en helt underbar ras!
Vi har två st tikar som är väldigt olika i sättet. Den ena är tyvärr lite skällig men det beror mest på osäkerhet och en otrygg valptid (5 hem strax innan ett års ålder då hon kom till oss) och har blivit mycket bättre med tiden.
Den lite skälligare av dom är också ganska alert och pratar gärna mycket. Med henne har vi tränat agility och hon har tyckt att det varit jätteroligt.
Den lite mindre skälliga är även lite lugnare till sättet men är dock gärna med på det mesta. Hon är dock ganska svår att lära då hon inte gärna gör saker som hon inte känner för.
Den som är lite skälligare är även en riktig knähund och ska vara med familjen i stort sett hela tiden. Där familjen är i huset där är hon och gärna i knät.
Den andra kan lägga sig i köket i lugn och ro om hon tycker att det blir för livat där vi andra är.

Vår ena har tyvärr fått urinsten som hon blev tvungen att genomgå en operation för att få bort och precis som Jenka skriver så blir urinsten tyvärr vanligare i rasen.
Jag tror att det kan vara bra om man håller koll på tänderna på dom också, våra har båda haft mkt tandsten och vi har blivit tvugna att dra några tänder.

Men det är mycket pälsvård på dom, våra två har lite olika pälskvalité och den enas päls tovar sig mycket om man inte borstar den noga. Helst ska hon kammas igenom varje vecka eller oftare för att förhindra tovor under magen, på benen och i skägget.

Ingen av våra gillar mindre barn och båda är rent allmänt väldigt reserverade mot barn.

Men det är en jättetrevlig och mysig ras! Hade det inte varit för pälsvården och att jag vill ha en lite livligare hund så hade jag skaffat mig en dvärgschnauzer nu när det är dags för egen hund.

Mitt enda råd är att du kollar upp föräldradjurens mentalitet noga!

Många avlar fortfarande mest på uts.meriter och struntar i att göra någon mental utvärdering alls... Eller så avlar de på hundar som har gjort mh men med mediokert resultat.

Att använda hanar som har femor på skottet är inte helt ovanligt till exempel!

/Swat

Har också en Dvärgschnauzer, 12,5 år. Håller mad om det mesta ovanstående skrivit men min hund gillar barn och jag har inte upplevt några problem varken när vi stött på barn på promenad eller när vi semestrat hos moster när hon haft småbarn.

Dvärgschnauzer är en bra nybörjarhund efter som de anpassar sig lite efter ägaren. Vill man träna och hitta på mycket så hänger de med på det. Vill man bara gå vanliga promenader och mysa i soffan är de med på det också. Förutom borstning och kamning som vi gör själv så lämnar vi bort honom till en uppfödare här i närheten som tar hand om resten, så man måste absolut inte lära sig att trimma själv!

När våran Spike kom in i familjen var jag 10 år och min bror 8 år och det var aldrig några problem så den biten bör du inte oroa dig för!

Tyvärr finns det en del sjukdomar, som tur är förekommer de flesta väldigt sällan. Urinsten som de andra skrivit om har tyvärr även min hund drabbats av (fick opereras ut) och har träffat på en del som har/haft urinsten.
PSS (Portosystemisk Shunt) är också en ärftlig sjukdom där en del blod kring går levern och hunden kan bli sjuk för att det finns för höga halter av ammoniak i blodet (som annars lever skulle ta hand om). Dock avlar man inte på sådana hundar.
Allergier (främst atopi) förekommer också, dock inte i stor utsträckning.

falukorw här på buke (som är ds-uppfödare) har mer koll på avelsstrategierna kring Dvärgschnauzer.

Senast ändrad:

Lånar tråden lite, hoppas det är okej... :angel:
Jag går också i ds-tankar, är det någon som har med sig sin i stallet? Hänger den med på ridturer osv? Är de "lättfrusna" eller aktiverar de sig själva om man t ex står och mockar? Min familj har en chinese crested sedan tolv år tillbaka och han har alltid varit med i stallet och på uteritter, men det är just när man grejar i stallet och han inte springer efter som han börjar frysa. Nu har ju inte CC någon päls att tala om, men ändå. :D

Både jag och min syster har haft med båda våra två till stallet ibland. Men ingen av dom är särskilt förtjusta i det. Dom sysselsätter inte sig själva när man pysslar med annat såsom text mockning. Den ena av dom sitter och surar tyst för sig själv när hon är i stallet, den andra skäller lite lågt för att tala om sitt missnöje. Men det kan alldeles säkert bero på att ingen av dom varit med till stallet som valp utan först vid vuxen ålder. Men just våra två är inga stallhundar.

Våra hundar kan frysa ibland på vintern och båda har nu alltid täcke på sig när dom är ute och går när det är kallt. Men då är dom ändå snart 11 & 10 år gamla numera.
Men upplever att det är framförallt när det är tö-snö som fastnar i pälsen på benen och under magen som våra kan bli lite frussna av sig. Inte så konstigt kanske.

Ja jag tror att det är en vanesak, det finns säkert dvärgschnauzrar som gillar att vara i stallet :)

Jag har 3 stycken dvärgschnauzer p/s tikar boende här hos mig och några ute hos fodervärdar. Nikita den äldsta är snart 8 år, hon är en riktig soffpotatis, inte speciellt intresserad av att träna och ganska svår att motivera och få igång. Leia är 5 år, hon har ganska mycket motor och tycker om att arbeta och behöver det för att må bra. Nova min yngsta som snart är 2 år är precis allt jag kan önska mig, hon har ett otroligt driv och motor, otroligt kontaktsökande och tycker alltid är lika kul; utställning, viltspår, lydnad. Men hon blir också riktigt jobbig om det går för lång tid (dagar) utan att vi gör något.

Det jag ser på mina och släktingar till dessa är att det verkar nedärvas starkt hur pass mycket motor det är i dem. Så vill du ha en ds att jobba med, välj en från arbetande linjer.

Angående sjukdomar har rasklubben krav på ögonlysning utan anmärkning för att få stå med på valphänvisningen. Något sådant krav finns dock inte hos SKK för att få registrera valpar så jag skulle enbart kolla på de kullar som finns med på valphänvisningen när jag letar valp. De vanligaste förekommande ögonsjukdomarna är PRA (finns nästan bara på svart och s/s) och katarakter (vanligare på p/s). Just ögon är rätt lätt att kolla upp själv på föräldrardjuren på avelsdata.
Det större problemet som ökat mycket på senare tid urinsten. Här finns ingen registering över vilka djur som drabbas utan det gäller att uppfödarna är ärliga med om de fått några hundar med det. Rasklubben rekommenderar att ingen avel ska ske på drabbad hund men som sagt var så är detta rätt lätt att mörka.

Mina 2 yngsta tycker om barn medan den äldsta inte gör det speciellt, hon accepterar men gillar dem inte. Här ser jag ganska mycket ärftlighet, min Leia har haft 3 kullar och i stort sett alla tycker om barn trots att de knappt träffat några innan de flyttat från mig.

Jag har mina med i stallet ibland, dock inte så ofta nu längre. De hänger med på ridturer i normalt tempo (skritt, trav, galopp) på runt en timme. På sommaren sysselsätter de sig bra själva, eller ligger och solar någonstans. Dock tycker de att det blir lite kallt på vinterna om de är stilla länge. Nu vill jag inte att de ska springa runt utan hålla sig i närheten av mig eftersom de är andra människor och hästar som kanske inte gillar hundar där.

Något som specialklubben jobbar mycket med är MH, vi ordnar ett antal varje år och har tagit upp om vi ska ha känd mental status som krav för att få stå med på valphänvisningen. Dock är vi inte där än men jag hoppas vi kan jobba igenom det med tiden.

Om du inte gjort det så kolla www.dvargschnauzer.se

*KL*
Hade min löwchen med i alla år. Han gjorde sina rundor och drog gärna iväg på små utflykter när det var för tråkigt. När jag red fick han vara i boxen, han var bara med på ridturen i undantagsfall. Det beror ju på hur det ser ut där man rider med vägar andra djur etc. Sett från hans perspektiv var det ganska tråkigt i stallet men roligare än att ligga hemma eller i bilen. Kortklippning är en klar fördel, om man har långhårig ras.

Grand Danois hade jag för x antal år sedan , hon var kanon att ha med sig på ridturer , i stallet .:)

Okej, tack för svaret! :) Lite barnrädd? För vilken ålder ungefär? Här hemma finns en 6 - åring, 10 - åring och en 14 - åring.
Angående att jag var känslig så är jag lite allergisk mot vissa hundraser, har dock inte testat denna ras men jag tänkte göra som du säger; Att åka till olika uppfödare och gosa med valparna riktigt ordentligt. Är mer känslig på jakthundar troligtvis...
Jag tänkte att det är mindre chans att jag blir allergisk då dom inte fäller. (?) ;)

Återkommer med mer frågor i tråden troligtvis! :)

Vi har en dv.schnauzer som är sju år i år. Han är helt trygg med alla barn och älskar stora som små om de vill leka med honom. Riktigt små barn ligger han snällt bredvid och kollar så att allt är lugnt ikring.

Vår hund har sånär på tandsten varit helt frisk och haft god aptit. Han följer med överallt och trivs i de flesta miljöer. Jag skulle beteckna honom som en mjuk hund som vill vara till lags och hellre ger sig än mopsar upp sig.

Han skäller i stort sett aldrig. Inte ens när det ringer på dörren.

Jag tycker att han är lite för liten (trots att han är maxhöjd hane), så för vår del blir det nog ingen mer dv.schnauzer. Om inte husse får som han vill, för han vill helst inte ha någon annan ras! (vi har varsinn favorit - han gillar dv.schn och jag schnauzer)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka