Du upptäckte det själv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skriver att du hyser stor beundran för dom som står ut med rövhattarDu upptäckte det själv?
Fast nu låter alla honom bete sig hemskt mot dem, det är ju ett av problemen. Vet inte om man ska låta sig bli behandlad som hans barnflicka för att inte lägga sig i hans fantastiska relation. Det är att trampa på sig själv.Fel fokus.
Du ska inte ändra på honom.
Däremot kan du prata med din syster. Det finns väl telefon?
Berätta att du ser och bry dig om henne. Hon behöver inte hjälp med att skälla på sin sambo. Hon behöver medmänsklighet och syskonkärlek. Precis som alla människor.
Begriper faktiskt inte varför ditt fokus ligger på honom?? Sluta vara arg på honom. Börja bry dig om din syster istället.
Om en har en partner som är en rövhatt, som en "står ut med"Nej, du började härja om "stå ut i förhållande". Jag skrev stå ut med person. För mig är det en milsvidd skillnad.
Om en har en partner som är en rövhatt, som en "står ut med"
Då står en väl ut med rövhatt i förhållandet?
Ditt första stycke begriper jag itne riktigt. Var det så jag skrev? Det menade jag verkligen inte.Fast nu låter alla honom bete sig hemskt mot dem, det är ju ett av problemen. Vet inte om man ska låta sig bli behandlad som hans barnflicka för att inte lägga sig i hans fantastiska relation. Det är att trampa på sig själv.
Fast jag ser också att du tycker att hon ska prata med sin syster, den biten håller jag med om!
(Egentligen tycker jag nog att man ska lägga sig i när personer man tycker mycket om hamnar i elände. Inte bara strunta i det och vara tyst. Att bry sig om är ju lite en del av att vara vän eller syskon tänkte jag, annars är man väl bara någon som pratar med folk socialt och artigt. Men ni har ju större erfarenhet av sådant, har inte haft anledning att lägga mig i egentligen och är ett sådant där förfärligt ensambarn.)
Jag skrev står ut i relation i mitt första inläggSnälla, ser du inte själv skillnaden?
Stå ut med en person och stå ut i förhållandet? Jag kan inte argumentera i ämnet, svenska språket tar slut för mig. Låt oss lägga det åt sidan.
På vilket sätt tror du att det här för TS tankegångar framåt? Det är väl en rätt ointressant sidofråga, och andra har ju begripit hur @Lovisaleonora menar.Om en har en partner som är en rövhatt, som en "står ut med"
Då står en väl ut med rövhatt i förhållandet?
Varför fortsätter DU att älta om det är ointressant och inte för något framåtPå vilket sätt tror du att det här för TS tankegångar framåt? Det är väl en rätt ointressant sidofråga, och andra har ju begripit hur @Lovisaleonora menar.
tanten skrev: ↑
Ditt första stycke begriper jag itne riktigt. Var det så jag skrev? Det menade jag verkligen inte.
Jag försökte få fram att fokus som syster borde vara att just vara syster. Inte ställa sig och skälla på honom - som egentligen inte är värd någon energi alls. Det är väl systern som ska vara i fokus?.
Det är ingen viktig punkt för mig egentligen, kanske mest en hang-up.Jag tänker inte att det är en moralisk värdering (förstår inte riktigt hur du menar faktiskt?) utan en funktionell. En relation där parternas välmående främjas av relationen skulle jag kalla sund, en där någon/båda/alla mår sämre pga att de är i relationen osund.
Ja jag kokade över lite inatt och behövde använda buke som avfallskvarn. Jag vill inte kräka ur mig allt jag tycker och tänker om barnens pappa till henne, det vinner ingen på. Men jag ville få ett utomstående perspektiv på det hela. Och råd om hur jag ska kunna ta upp frågan med henne.Jag tänker på det kopplat till att du beskriver mannen så mångordigt för oss. Som att det är viktigt för dig att vi övertygas om hans tråkighet.
Men vad gäller relationen mellan dig och din syster, så kunde det här ju handla om lite vad som helst som hon gör och som du oroar dig över.
Om man tar det därifrån blir utfallet för min del att det tyvärr är begränsat vad du kan göra och stor risk att hon försvarar sig/mannen mot dig.
Ja jag kokade över lite inatt och behövde använda buke som avfallskvarn. Jag vill inte kräka ur mig allt jag tycker och tänker om barnens pappa till henne, det vinner ingen på. Men jag ville få ett utomstående perspektiv på det hela. Och råd om hur jag ska kunna ta upp frågan med henne.
Jag som syster tycker inte att hon behandlas bra, och inte heller barnen. Jag vill veta hur hon mår egentligen, och om jag kan hjälpa till på något vis. Om hon känner att allt är frid och fröjd så är det ju lugnt.
Men hon har under julen sagt en del när jag frågat lite försiktigt som tyder på att det är ganska slitsamt.
Jag vill inte gå in och säga att jag tycker att han är en idiot och att hon borde dumpa honom. Hon är ju vuxen och får själv bestämma hur hon vill ha sitt liv och vem hon delar det med. Men det innebär väl inte att jag som bryr mig om henne inte får prata med henne om hennes relation och mående?
Självklart ska du bry dig om din syster. Givetvis ska du prata med henne och få henne att känna sig hört och viktig.Jag vill inte gå in och säga att jag tycker att han är en idiot och att hon borde dumpa honom. Hon är ju vuxen och får själv bestämma hur hon vill ha sitt liv och vem hon delar det med. Men det innebär väl inte att jag som bryr mig om henne inte får prata med henne om hennes relation och mående?
OK.När alla säger att man absolut inte får uppfostra honom eller försöka förändra honom så kan det uppfattas som att ts+familj bör låta honom trampa på sig allt han kan utan att få sätta persongränser.
Gränser runt sig själv får man alltid sätta! Jag lutar snarast åt att man nästan är skyldig att göra det, det underlättar livet väldigt mycket för både en själv och andra om man har koll på sina gränser.Saken är den att i många sammanhang kan man undvika att möta personer som behandlar en illa och fasa ut bekantskapen. I det här fallet med systerns man är det svårt att undvika att träffa honom. Jag tycker det är ok att berätta för honom att man inte vill bli trampad på, själv, personligen. För jag kan inte se någon anledning till att man måste tåla det bara för att man ska vara noga med att inte försöka förändra honom. Jag tycker inte det är ok att vara hans barnflicka -den man lämnar över barn med bajsblöjor till. Det är ok att skicka tillbaka barnet. Det är inte ok att han är elak -säger att ens hobby borde ätas upp. Man får säga till. Osv osv när han är otrevlig. Ok det kanske bara är lämpligt att markera ens egna gränser för ens egen mentala hälsa. Inte riskera iofs att han blir så sur att han vägrar umgås med en, då kommer man nog sakna sin syster.
Systern är ju såklart den som mår sämst, men det känns som att ts mår ganska dåligt av honom också.
När alla säger att man absolut inte får uppfostra honom eller försöka förändra honom så kan det uppfattas som att ts+familj bör låta honom trampa på sig allt han kan utan att få sätta persongränser.
Jag förstår det. Men det är inte det enda som framkommer i det du skriver.@Petruska
Jag är orolig för att hon mår dåligt och inte har någon som hon känner att hon kan prata helt öppenhjärtigt om det med,