Lag ang att få ha hund...

Sv: Lag ang att få ha hund...

Du är ju mer eller mindre lika hysterisk som hunden.

Vart ser du í det jag skrivit att det är hyper hysteriska golden retrivers skulle bli underkända?
Det man vill komma åt är farliga hundar inte duracell kaniner.

Jag skrev att det skulle vara en kort lydnadsdel sen ett miljöprov.

Sen miljöprovet skulle vara inne i stan och möta ex cyklister,joggare och andra hundar för o se om hunden är aggressiv eller osäker o.s.v.

Men kan inte din instruktör ens få ordning på det så är det fan lite tragiskt.

Sen må jag säga om jag åkte o kolla på valpar o dom säger de får låsa in hanen i källaren för han är helt i det blå när det kommer folk. Drar man inte öronen åt sig då? sen får ju hunden vara hur bra den vill på och arbeta, så är det ju en ändå en taskig idivid som inte borde gå i avel när den dessutom lämnar "Damp" hundar efter sig.

Nu har du ju gjort detta val o får leva med det o göra det bästa av situationen. Tycker det borde finnas nån kurs i vad man ska kolla först på när man ska välja en valp, för det verkar vara taskig kunskap bland valpköpare vad man ska kolla efter. Jag har valt 2 hundar alla är kanon hundar aldrig ett problem med dom, tur eller?

Tycker så många på denna sida har såna jäkla problem med sina hundar. Det är få som skriver jisses vad bra min hund är han funka så bra i dag. Nej istället bara massa strul.Finns ju en del trådar med folk som inte ens kan gå en normal promenad med sin hund. Vet inte om alla med problem flockas på detta forum, för inga andra jag läser har såna problem utan det är mer glädje ämnen än dåliga.

Senast ändrad:

Tror du det är min första hund eller? Jag vet väl var man får tag i en bra hund.

Sedan vet du inte när din hund är 7 månader vad för egenskaper den kommer att utveckla. Kom igen om 1 år så får vi se om du är lika stursk då.

Boans hund är klockren rent mentalt, jag har träffat den massor med gånger och han har fina nerver och ett gott lynne.Det är en underbar som inte kommer och bli nåt tok med. Sen är inte Boan varken nån nybörjare eller dålig förare på nåt vis, Dom funkar kanon hunden vet sin plats och hon känner sin hund. Sen ungås vi ofta och skulle det vara så att hon vill ha hjälp ställer jag upp direkt.

Vi körde spår i går och han är en bra spårhund i naturen lugn och nogrann.

Så det paret lär du inte behövs sitta o gräma dig över utan titta på din egen hund o försök lös den istället.

Tack vad roligt att du tyckte han va duktig igår. Ja vi får väl se hur det kommer att sluta vi kommer i alla fall fortsätta träna.:bump:

Nu har du ju gjort detta val o får leva med det o göra det bästa av situationen. Tycker det borde finnas nån kurs i vad man ska kolla först på när man ska välja en valp, för det verkar vara taskig kunskap bland valpköpare vad man ska kolla efter. Jag har valt 2 hundar alla är kanon hundar aldrig ett problem med dom, tur eller?

Men det är ju precis det jag säger...?

Ja jag gjorde ett misstag när jag valde valp och det står jag för. Jag vet precis vad jag har i kopplet.
Jag använder mig själv som avskräckande exempel när jag pratar med överentusiastiska valpköpare som vill ta första bästa söta valp.
Men nu försöker jag göra det bästa av situationen, precis som du tycker.

Det är inte min instruktörs uppgift att få styr på min hund, det är min uppgift. Och hon blir bara bättre och bättre. Det är några få situationer kvar som vi måste träna på. Jag är ingen "expert" som du, men jag måste väl också få en chans att lära mig. Eller?

Sen kan väl du och Boan ta eran klubb för inbördes beundran via PM eller nåt. (Japp, nu är jag spydig.)

Sen kan väl du och Boan ta eran klubb för inbördes beundran via PM eller nåt. (Japp, nu är jag spydig.)

Du får vara va spydig du vill vi kan ju glädjas åt att vi tänkte till innan vi köpte våra hundar vilket få på denna sida verkar göra.

Va har du instruktören till då ett rundningsmärke? det är ju exakt vad han/hon är till för och styra upp er så ni kommer på rätt köl.

Jag är ingen expert men nog får jag ordning på hundarna jag har i träningen det kan jag lova.

Jag kan sitta här och ångra ett felaktigt beslut jag tog för två år sedan och ta kritik för det men det hjälper inte ett smack. Att folk inte kan förstå att jag faktiskt INSER att jag gjorde ett misstag, men nej, man fortsätter att idiotförklara mig ändå. *trött*

Min instruktör har gett mig "verktyg" att arbeta med. Hon ger stöd, uppmuntran, peppning, goda råd och demonstrerar ibland vad hon menar. Sedan ligger huvuduppgiften på mig. Naturligtvis. Om jag lämnar över hunden till någon annan för uppfostring så har jag ju inte lärt mig något annat än att ge upp. Och sån är inte jag.

Hur många retrievers av min typ har du erfarenhet av? Och hur skulle du ta tag i en sån om du fick hem en?

Ju mer jag följer denna tråd dess men övertygad blir jag att hundägarkörkort är ett dåligt förslag. Vilken organisation som än skulle få uppdraget skulle utnyttja det till att få igenom sina tankar om hundhållning utan förståelse för att folk har hund på olika sätt o av olika anledningar.
PL

Väl formulerat. Och det är väl också en stor anledning till varför vi har rasklubbar idag. Metoder som funkar på en hund passar inte nödvändigtvis en annan.

Det finns idag inga kurser (har aldrig hört talas om iaf) om hur man väljer rätt hundras/valp. Det enda råd man får är att prata med uppfödare och gå på hundutställningar men det är väldigt sparsmakat.

Föreläsningar och informationskvällar med möjlighet att träffa bra representanter för rasen och erfaret hundfolk hos de olika rasklubbarna vore en bra start. En hundägarkurs via SKK/SBK eller rasklubbarna med möjlighet till diskussion om rasval/grundläggande uppfostran/lättare sjukvård och lite annat smått vore ett trevlig alternativ. Jag hade gärna gått en sån kurs; och betalat för den själv, om den funnits innan jag skaffade hund. Hade man dessutom fått med sig ett litet kursintyg så tror jag att det hade gett en fördel när man sedan ska presentera sig för de uppfödare vars hundar man är intresserad av.

Känns i mina ögon bättre att uppmuntra hundägare att lära sig mer än att jaga efter dem med hot om att ta hunden ifrån dem om de inte lärt sig tillräckligt.

Är det jobbigt för dig att man kan säga bra saker om varann eller? men man kanske bara ska vara bittra och hugga på varann i de här trådarna...

nu måste jag bara hoppa in och peppa dig lite.

PIRU; innan du har erfarenhet av några hundar av skogstrollets typ tycker jag att du bör vara försiktig med skrytandet över att du kan styra upp dem på nolltid. retrievers av det slaget fungerar inte som brukshundar, och du kan inte använda samma metoder med dem. en mycket duktig tävlingsförare och instruktör som jag tränar med säger att en retriever är en av de svåraste raserna att få helt lydiga, och jag håller med. för de går igång på så mycket, de finner motivationskällor där du minst anat det.

detta, och att de gärna ligger högt i stress, gör det också mycket svårt att korrigera dem till lydnad.

det gäller att hitta en bra balans till just den egna hunden, nöta in det så att det sitter i ryggmärgen och lura den att det inte finns något annat sätt att göra det på. detta tar tid även om man gör allt rätt från början. stackars skogstrollet ska göra allt detta från minus. ge henne tid!

Sluta va så patetisk hon har ju köpt hunde själv. De kommer ju inte som en blixt från klar himmel att hon inte tänkt till innan köpet men som hon skriver så har hon ju förstått de nu.

dubbel post

Senast ändrad av en moderator:

när hunden är i stressar i hyper aktivitet dämpar man den med mer lydnad. Men om en hund går i undvikande stress så måste man höja hunden på något sett,så hur ska skogstrollet göra med sin hund tycker du?

hur skogstrollet ska göra med sin hund angår bara henne själv. vill hon ha tips och råd skapar hon säkert en sådan tråd.

och en liten påminnelse; det går inte att köra samma metoder på sån sådan hund som på en rottweiler.

Sluta va så patetisk hon har ju köpt hunde själv. De kommer ju inte som en blixt från klar himmel att hon inte tänkt till innan köpet men som hon skriver så har hon ju förstått de nu.

nähä... har du redan kommit på det?

De e bara en hund. Alla hundar fungerar på samma sätt när det gäller stress,sen spelar det ingen roll vad det är för ras.

De e bara en hund. Alla hundar fungerar på samma sätt när det gäller stress,sen spelar det ingen roll vad det är för ras.

en sanning med modifikation. men det är inte hur hunden fungerar som är intressant i det här fallet, utan hur man ska närma sig problemet. där skiljer det mycket beroende på vilken typ av hund man har.

//a, som har en av varje.

Det skiljer sig inget när det gäller stress... Från ras till ras.Sen finns det olika anfallsvinklar på hur man ska gå på problemet,men helt klar är att man skall ställa mer krav(lydnad )Vad du har och vad du inte har rör ju inte skogstrollets problem.

Det finns definitivt rasskillnader både vad gäller stresskänslighet o hur hunden reagerar på stress.
PL

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar