Sv: Lag ang att få ha hund...
Då undrar jag vilken organisation du tycker skulle vara lämplig att examinera för ett "hundkörkort".
PL
Då undrar jag vilken organisation du tycker skulle vara lämplig att examinera för ett "hundkörkort".
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PL
En kort lydnadsdel så man ser att hunden är följsam o trevlig sen ett miljöprov där man ser att hunden funkar i olika situationer med cyklister, joggare andra hundar o.s.v.
Och om ägaren och hunden inte anses lämpliga för varandra? Tar man hunden ifrån henne/honom då...?
Vore det inte bättre att arbeta förebyggande?
En kort lydnadsdel så man ser att hunden är följsam o trevlig sen ett miljöprov där man ser att hunden funkar i olika situationer med cyklister, joggare andra hundar o.s.v.
Det ju dom farliga och hundägarna och hundarna man vill åt inte dig och din hund.
Lagrådsremissen lämnades ju in för bara 10 dagar sen och där skriver de:
"Regeringen tycker inte att det är lämpligt att införa ett så kallat hundkörkort för att få äga eller hantera hundar. Anledningen är att det vore en alltför ingripande åtgärd mot den stora majoriteten hundägare som sköter sina hundar på ett bra sätt. De allra flesta hundägare låter inte sina hundar orsaka skador eller olägenheter för omgivningen. Sådana hundägare som inte sköter om sina hundar på ett bra sätt för omgivningen ska polisen till exempel kunna förelägga att genomgå en hundägarutbildning. Skulle personen fortsätta att missköta sig kan han eller hon förbjudas att ha hand om hund."