Lag ang att få ha hund...

Sv: Lag ang att få ha hund...

Då undrar jag vilken organisation du tycker skulle vara lämplig att examinera för ett "hundkörkort".
PL

Då undrar jag vilken organisation du tycker skulle vara lämplig att examinera för ett "hundkörkort".
PL

Det är väl ändå inget beskymmer vi har ju våra Tester av lämplighetsprov för skyddshundar både på Brukshundklubben och Otrsgrupper landet runt. Provet skulle ju kunna se snarlikt ut dessutom.

En kort lydnadsdel så man ser att hunden är följsam o trevlig sen ett miljöprov där man ser att hunden funkar i olika situationer med cyklister, joggare andra hundar o.s.v.

Men det är väl ändå hunden och ägaren han menar....

Men hur ska testet se ut? Ska man inte testas i förebyggande syfte, alltså INNAN man har skaffat hunden?
Annars är det ju ingen idé att testa.

Men jag då, som har en hund som är någorlunda lydig och följsam utan störningsmoment men som skäller på/gör utfall mot andra hundar, skäller på mc:ar, och inte kan mer lydnad än sitt, ligg och stanna även i lugn miljö...?
Ska jag inte få ha kvar min hund? Han är på intet sätt en fara för sin omgivning eftersom jag alltid har honom kopplad och han inte är aggressiv utan i grunden bara osäker. Vi jobbar med våra problem men skulle förmodligen inte klara ett sånt test, är jag en olämplig hundägare? Min hund har ett bra liv med motion, stimulans och all annan omsorg en hund kan tänkas behöva..

En kort lydnadsdel så man ser att hunden är följsam o trevlig sen ett miljöprov där man ser att hunden funkar i olika situationer med cyklister, joggare andra hundar o.s.v.

Men det kan ju puckade Palle med sin "specialtränade" pitbullmix också klara av. Det är snarare gamla Berit som åker dit på ett sånt test för att hon inte kan få Fluffy att sluta jaga mopeder...

Som någon annan skrev, i ett sånt test är det ju hunden som prövas, inte hundägaren. Och är en hundägare olämplig bara för att det finns brister i lydnaden hos hunden?

Någon slags grundutbildning hos rasklubb/kennelklubb/brukshundsklubb eller liknande och sedan ett utfärdande/ "grönt" kort som sedan bör premieras hos uppfödare tror jag mera på. Samt som jag skrev tidigare, mer resurser till tillsyn och skarpare konsekvenser vid brister.

Det är väl i allra största grad ägaren som testas också man måste ju kunna visa upp att man kan styra upp hunden både på stan i olika miljöer. Sen på samma gång ser man om hunden är lämpad med den ägaren.

Sen om du inte kan ha ordning på din hund wildrose då får du ju helt enkelt se till och få ordning hur svårt kan det vara det är ju bara en hund.

Och om ägaren och hunden inte anses lämpliga för varandra? Tar man hunden ifrån henne/honom då...?

Vore det inte bättre att arbeta förebyggande?

Och om ägaren och hunden inte anses lämpliga för varandra? Tar man hunden ifrån henne/honom då...?

Vore det inte bättre att arbeta förebyggande?

man kunde få några veckor eller nåt liknande på sig. hur svårt kan det vara o få till en hund så den funkar i miljö.

kan man inte ens få till en hund o funka bland folk inne i stan o ha en hyffsad ordning rent allmänt då vete fan om man ska ha hund.

Då vette det fan om jag borde ha hund då... Trots att jag kämpat i snart två år har jag fortfarande inte fått ordning på min hund enligt dina preferenser.

Jag mår bra, min hund mår bra, omgivningen störs/skadas inte. Hon är i toppform och är en skitglad jycke som aldrig visat tecken på aggressioner.

Vad skulle hända med min hund när den togs ifrån mig? Sättas på hundstall? Ut på blocket? Avlivas?

Vore det inte bättre att uppmuntra dem som faktiskt försöker och sätta hårt mot hårt mot dem som uppenbart vanvårdar sina djur?

(Känner du för att döma ut mig som hundägare pga detta så skickar jag mer än gärna över henne till dig "ett par veckor".)

Men vad är då problemet!

Det ju dom farliga och hundägarna och hundarna man vill åt inte dig och din hund .

Det här är mitt problem. Det finns många ofarliga sällskapshundar som inte klarar detta, och flera "farliga" hundar som gör det. En "farlig" hund märks ofta först vid kritisk situation, när hunden av någon anledning är pressad och reagerar utåt.

Det ju dom farliga och hundägarna och hundarna man vill åt inte dig och din hund.

Jag och min hund skulle inte klara "ditt test".

Sen verkar det inte finnas någon tanke på hur man ska handskas med konsekvenserna, dvs alla dessa hundar som tas från sina ägare när man inte klarar "testet".

Jag föredrar att leta efter en lösning som stoppar detta INNAN en "olämplig" person köper en liten valp, lägger 2-3 år på att "uppfostra" den för den sedan ska omhändertas av en övervakade Big Brother-enhet.

Jag försöker inte provocera dig på något vis, tycker det är en intressant diskussion.

En fråga varför tror du att nu inte skulle klara "hans"test?:confused:

För att min hund inte funkar i de situationer som PIRU beskriver. Jag kan inte "styra upp" henne i alla sorters miljöer, ibland får jag helt enkelt släpa bort henne... Ibland är hon så intensiv att hon skrämmer folk.

Skulle gärna se att han utvecklade sitt svar lite för som jag tolkar det går hans test ut på att se vilken vardagslydnad man har på hunden och hur socialtränad den är. Brist på något av detta gör inte ägaren till en olämplig hundägare i mina ögon.

sen o säga att jag ska ta din hund ja visst skicka hit den så garanterar jag att den inte kommer o tramsa hemma hos mig iaf. Hittills ingen hund som gjort det längre än nån dag.

Nu tolkar jag bara det du har skrivit men du kanske skulle se till att be någon duktig instruktör hjälpa dig med din hund? Det du beskrivit låter sannerligen inte sunt och det verkar inte ha med allmän lydnad att göra heller.

Hur tror du han gör när han testar eller styr upp en hund? Han kanske skulle kunna hjälpa dig,om du tycker de är jobbigt med din?..:idea:

Svar till både dig och Boan.

Jag har en bra instruktör och jag har fått kanonhjälp på buke hittills, kolla gärna min tidigare trådar om ni är nyfikna. Där har jag öppet skrivit precis hur läget är.

Nej, jag vet att min hund inte är helt normalt funtad. Men hon är inte på något sätt farlig för omgivningen så länge jag har henne under kontroll (så hon inte kutar ut i trafiken), och det är därför jag reagerar på PIRUs testförslag. Jag anser inte att jag är en olämplig hundägare bara för att jag inte på några veckor fått pli på min hund... Till vardags funkar det numera utmärkt.

Nu vill jag inte vrida den här tråden till handla om mig och Billie så ev. frågor om det tar jag hellre via PM eller i någon av mina befintliga trådar.

Men om man är av den inställningen att enbart rutinerat hundfolk med erfarenhet ska ha hund, ja då funkar nog testet alldeles ypperligt.
Sen hur man ska kunna skaffa sig det är ju en annan fråga.

För övrig. Jag vet inte alls hur PIRU skulle hantera min hund om han fick möjlighet. Tyckte bara det var uppkäftigt att påstå att "man" borde kunna få ordning på vilken hund som helst på ett par veckor.

Lagrådsremissen lämnades ju in för bara 10 dagar sen och där skriver de:

"Regeringen tycker inte att det är lämpligt att införa ett så kallat hundkörkort för att få äga eller hantera hundar. Anledningen är att det vore en alltför ingripande åtgärd mot den stora majoriteten hundägare som sköter sina hundar på ett bra sätt. De allra flesta hundägare låter inte sina hundar orsaka skador eller olägenheter för omgivningen. Sådana hundägare som inte sköter om sina hundar på ett bra sätt för omgivningen ska polisen till exempel kunna förelägga att genomgå en hundägarutbildning. Skulle personen fortsätta att missköta sig kan han eller hon förbjudas att ha hand om hund."

Jag håller med "regeringen" i denna fråga. Varför ska alla testas när det är ett fåtal som missköter sig? Var ska gränsen gå för vilka ekipage som godkänns? Ska det vara upp för bedömaren av avgöra? Kan man överklaga? Vad händer med hundarna om man inte godkänns?

Röstar helt enkelt nej till hundkörkort. :idea:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar