Lag ang att få ha hund...

Sv: Lag ang att få ha hund...

Ja men då vet jag vem du är!
Jag förstår och tänker inte uttrycka mig vidare då jag förvisso har erfarenhet av rädda hundar, men inte SÅ rädda/obalanserade hundar.
Lycka till med din och hoppas att det löser sig. Hur gammal är den?

Jag uppfattar henne inte som rädd, snarare totalt orädd. Hon är MYCKET viljestark, envis, låg stresströskel, översocial och får lätt överslag när det är mycket intryck som ska hanteras. Hon har svårt för att fokusera på en sak i taget och blir det för mycket på en gång så blir hon blockerad och jättesvår att nå. Funderar på om hon får någon slags "kick" av att hamna i det stadiet och spinner lite på det just nu...

Sätta hårt mot hårt gör bara saken värre. Som tur är har hon en stark inneboende vilja att samarbeta och är lättmotiverad. Utan det hade det blivit pannkaka för länge sedan...

Hon blir två år nu i juni.

Hennes pappa är precis likadan och hålles inlåst i källaren vid besök. Har även träffat andra avkommor till den hanen som är likadana. Jag har valt att jobba med det istället och skäms inte för att visa upp "vad jag har"... (Allmän uppfattning när jag rör mig ute bland folk är att det är jag som förstört hunden eftersom "alla" vet att goldens är ju såååå lättuppfostrade... ) Hon är dock helt jävla grym att jobba med då hon faktiskt lyckas samla sig och sätter fokus på uppgiften. Arbetsmaskin.

Det är min andra egna hund, hade en okomplicerad cavalier tidigare.

Lite parentes så där... ;)

Förstår du inte att du har en hund med problem?

Jag har en valp på 7 månader hemma och skulle ALDRIG acceptera att han betede sig så. Varför avlar man på en sån hane,de kan ju inte bli annat än fel, ska man inte kunna ta hem vänner utan att behöva låsa in hunden? De är stor skillnad om du har din hund i viss typ av arbete och du inte vill att den ska vara social mot alla människor du träffar men den ska ju inte behöva stoppas undan!! Och har inte du tagit tag i din hund som valp? tittade du bara på då eller ? varför tillåter du beteendet? Du skrev att hårt mot hårt inte går... Vadå går inte det är en hund :bump: :bump:

Nu blir jag arg. På vilket vis har jag gett intryck av att inte förstå att min hund, och jag, har problem?
Vad föreslår du att jag ska göra som jag inte redan gör eller har gjort?
Har du läst mina trådar i ämnet där jag utförligt beskriver hur min hund är och hur jag har kämpat de senaste två åren?

Läs mina trådar eller kom hem till mig på ett besök. Sen lyssnar jag på vad du säger. Just nu vet du inte vad du pratar om.

Angående valet att avla på den hannen får du vända dig till uppfödaren om.

Jag får försvara skogstrollet lite och mena att hon i många tidigare trådar skrivit om hennes och hennes hunds problem och utan att blunda för en minsta gnutta erkänt dom. Att man inte avlar på en sån hane kan jag hålla med om, men då har man lärt sig det till nästa hund!

Nu blir jag arg. På vilket vis har jag gett intryck av att inte förstå att min hund, och jag, har problem?
Vad föreslår du att jag ska göra som jag inte redan gör eller har gjort?
Har du läst mina trådar i ämnet där jag utförligt beskriver hur min hund är och hur jag har kämpat de senaste två åren?

De ska inte ta två år att få ordning på hunden,varför tog du valp från en hane som redan har problem?
Antagligen ska du göra något helt annat än det du tidigare gjort eftersom det inte verkar funka

Ska man behöva ha problem men sin hund , bara för att man inte kollade upp hanen? Ska hon ha hunden i ca 8 år och lära sig till nästa menar du...?

De ska inte ta två år att få ordning på hunden,varför tog du valp från en hane som redan har problem?
Antagligen ska du göra något helt annat än det du tidigare gjort eftersom det inte verkar funka

Vi har gjort enorma framsteg under dessa två år och just nu har vi en metod som fungerar. Framstegen fortsätter att komma. Jag anser mig inte vara klar med henne än. Vi jobbar fortfarande.

Läs vad jag har gjort tidigare och kom gärna med ett nytt förslag. Om du kan hitta på något....

Jag tog valpen för att hennes mamma är helt underbar. Jag trodde att jag skulle ha möjlighet till mer inflytande över min hund eftersom jag lever ensam med henne och kan lägga allt min tid på henne till skillnad på uppfödare som har 12 hundar. Men ja, jag kan idag erkänna att jag var naiv. Men nu har jag den här hunden och jag tänker jävlar i mig ro fan i land... Eller föreslår du att jag ska ge upp?

Ska man behöva ha problem men sin hund , bara för att man inte kollade upp hanen? Ska hon ha hunden i ca 8 år och lära sig till nästa menar du...?

Man ska inte behöva ha problem med sin hund, men vad jag förstått så har skogstrollet åtminstone försökt ta itu med det hela..och vad jag förstått även är öppen för andra lösningar?

Jag hade en tax i åtta år som jag hade problem med, varenda människa jag frågade tyckte att jag skulle avlivla hunden pga av hans mentala brister och jag fick sy nio stygn i ansiktet för den hundens skull. Den hunden köptes när jag var tretton och för att vi inte kunde motstå en söt valp utan att titta upp föräldrardjuren.
Var det dumt? Japp! Helkorkat men jävlar vad jag lärde mig av den hunden!

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill få fram...Hon vill ju ha hjälp med sin hund och erkänner att den/hon har problem..vad mer finns det att begära?

Fruktansvärt onödig kommentar!
Blir så arg så jag vet knappt vad jag ska skriva...
Min hund har liknande "problem" som Skogstrollets. Jag tycker att hon ska ha en eloge för att hon inser fakta och tar itu med problemen istället för att sopa under mattan med tex oplacering eller avlivning.
Hur j-lig min hund än är emellanåt så älskar jag honom och han ger mig såå mycket. Lika bra att bita i sura äpplet och erkänna att jag gjorde ett dumdristigt och halvt oigenomtänkt köp, men det är mitt eget fel och jag lämnar inte honom i sticket för det.

Sen skulle jag vilja säga att både Skogstrollets (drar lite snabba slutsatster utofrån det jag läst) och min hund har stora kvaliteter utöver de dåliga.
Min är tillexempel så trygg i sig själv att jag aldrig behöver oroa mig över att lämna honom hemma. Han kommer aldrig att skada någon männsika medvetet heller eftersom han är 100% säker på att alla människor vill honom gott.
Han är fruktansvärt lojal och skulle följa mig genom eld.

Sedan vet du inte när din hund är 7 månader vad för egenskaper den kommer att utveckla. Kom igen om 1 år så får vi se om du är lika stursk då.

Sen skulle jag vilja säga att både Skogstrollets (drar lite snabba slutsatster utofrån det jag läst) och min hund har stora kvaliteter utöver de dåliga.
Min är tillexempel så trygg i sig själv att jag aldrig behöver oroa mig över att lämna honom hemma. Han kommer aldrig att skada någon männsika medvetet heller eftersom han är 100% säker på att alla människor vill honom gott.
Han är fruktansvärt lojal och skulle följa mig genom eld.

Sån är min också. Finns inte ett ont ben i kroppen på henne.

Utöver det är hon en grymt duktig apportör, vilket hon främst är framavlad till att vara också.

P.S Satt och skakade av vrede. Tänk så personligt man kan ta en anonymt ogenomtänkt inlägg på internet...

P.S 2. Nu har tråden def. spårat ur men eftersom det var TS själv som snurrade på ratten så skitdetsamma...

kl

Jag vill bara göra en parentes om att jag förstår varför folk anser att "skithundar" ska avlivas, det tycker egentligen jag också i den mån att man känner att hunden är uppenbart farlig för omgivningen under alla omständigheter eller om den är farlig för sig själv eller helt enkelt mår skit.

Jag anser själv att så länge hunden fungerar normalt åtminstone hälften av gångerna eller såpass att man ser att hunden KAN bete sig så finns det något att bygga på och framför allt att lära sig av.

Jo jag håller med, jag är inte blödig så. Men om hunden överlag mår "bra" (hur man nu ska bedöma detta objektivt) och inte är till någon fara för omgivningen så finns ingen anledning att döma ut den.

Ja det är så jag känner. Nu var förvisso min hund en fara för omgivningen i den mån att han inte kunde/borde vara med på fester o dylikt. Däremot var han duktig nog att gå undan. Det hände en "fylleolycka" med den hunden en gång. Men det var starkt provocerat från den som blev angripen och jag gjorde klart för honom att han fick skylle sig själv efter alla varningar. En sånhär hund måste inte vara med överallt och man får ta hänsyn till det.

(tidigare inlägg och det här riktas inte till ngn särskild)

Fråga PIRU om hjälp han e jätte duktig det rådet kan jag ge dig..

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18