Lag ang att få ha hund...

Sv: Lag ang att få ha hund...

Då är skillnaden mellan dig o mig att du bara tycker att ngt kunde vara bra medans jag tänker i banorna: är det här ngt realistiskt o genomförbart.
PL

;) Man skulle kanske kunna göra något i alla fall åt alla som har misskött djur att dom inte får köpa eller ha nya,och skulle man någon gång kunna genomföra något typ av körkort på hund skulle det vara jätte bra.

Är man dömd för djurpågeri blir det automatiskt djurförbud. Även vid lindrigare brott mot djurskyddslagen kan det bli djurförbud.
Så den möjligheten finns redan.
PL

Är man dömd för djurpågeri blir det automatiskt djurförbud. Även vid lindrigare brott mot djurskyddslagen kan det bli djurförbud.
Så den möjligheten finns redan.
PL

Det är sant. Dom får inte tillbaka sina djur men däremot får dom skaffa nya. Sen måste dom varit ute 3ggr tror jag det är så du fått anmärkning först... Det är en väldigt lång process innan du helt blir förbjuden. Och det tycker jag är väldigt fel.:cool:

Men du missar ju helheten. Kommer en sådan lag att träda i kraft så kommer andra lagar också att träda i kraft.
Om någon får igenom en lag om "körkort" på hund, kommer det bli liknande för häst, katt, får, boskap etc.
Sen kommer någon att lobbya för att få in "körkort" för barn.
Sen kommer någon att lobbya för att få in "körkort" för att få gifta sej.

Fattar du inte hur samhället fungerar? Det kommer inte bara bli en lag om körkort på hund, utan det kommer att utvecklas till annat också.
Sverige har ett bra djurskydd redan och hundarna i Sverige har det generellt bra, precis som barnen har det, precis som hästarna har det.
Det behövs ingen lag om vilka som får och inte får äga en hund!!

Men du missar ju helheten. Kommer en sådan lag att träda i kraft så kommer andra lagar också att träda i kraft.
Om någon får igenom en lag om "körkort" på hund, kommer det bli liknande för häst, katt, får, boskap etc.
Sen kommer någon att lobbya för att få in "körkort" för barn.
Sen kommer någon att lobbya för att få in "körkort" för att få gifta sej.

Fattar du inte hur samhället fungerar? Det kommer inte bara bli en lag om körkort på hund, utan det kommer att utvecklas till annat också.
Sverige har ett bra djurskydd redan och hundarna i Sverige har det generellt bra, precis som barnen har det, precis som hästarna har det.
Det behövs ingen lag om vilka som får och inte får äga en hund!!

För detförsta har jag aldrig sagt något om körkort !!!
Det jag sagt är om någon har hört något ang någon ny lag som jag hörde på radion om hundar!
För det andra så vet jag hur samhället fungerar, och om du tycker vi har ett bra djurskydd får det stå för dig då har du aldrig varit ut i stallar eller hos boskap som står med skit upp till knäna eller kommit ut till någon bonde som har djur som är så magra att du ser varenda ben på dom. Det har jag! och det är mer vanligt än du tror! Så för att återgå till Min tråd jag startade så,tycker jag inte alla människor borde få ha hundar /eller andra djur,och det skulle vara bra om det kunde bli en strängare lag. Men det är :cool: nog för svårt att genomföra.:devil:

För det andra så vet jag hur samhället fungerar, och om du tycker vi har ett bra djurskydd får det stå för dig då har du aldrig varit ut i stallar eller hos boskap som står med skit upp till knäna eller kommit ut till någon bonde som har djur som är så magra att du ser varenda ben på dom. Det har jag! och det är mer vanligt än du tror!
Hur vet du vad jag tror?
Jag har varit med i svängen ett bra tag jag också och sett elände. Men det innebär inte att djurskyddet generellt inte fungerar i Sverige.

Djurförbud innebär att man inte får skaffa nya.
Inte heller finns det ngn regel hur många besök som måste göras innan åtgärder kan vidtas.
PL

Senast ändrad:

Djurplågeri kan du bli dömd i i max två år,sen är du fri du får inte skaffa samma djur men då får skaffa något djur. Det står det enligt LAG.

Sen vet jag att dom va ute i ett stall tre gånger efter det tog dom bort djuren några avlivades dock.

Kanske inte e så överallt men i skara gjorde dom så.

Den som blir dömd till djurplågeri får automatiskt djurförbud, detta upphör inte när straffet är avtjänat utan gäller oftast tills vidare. Om djurförbudet gäller alla djurslag eller bara några avgörs från fall till fall av länsstyrelsen. Är det fel att ngn kan få behålla en välskött hund även om h*n inte klarat av att sköta korna?
Hur många besök som görs är också olika från fall till fall, när det inte gäller akuta svåra vanvådrsfall får djurägaren först ett föreläggande o en chans att rätta till bristerna. Tycker du att det är fel?
PL

Senast ändrad:

Den som blir dömd till djurplågeri får automatiskt djurförbud, detta upphör inte när straffet är avtjänat utan gäller oftast tills vidare. Om djurförbudet gäller alla djurslag eller bara några avgörs från fall till fall av länsstyrelsen. Är det fel att ngn kan få behålla en välskött hund även om h*n inte klarat av att sköta korna?
Hur många besök som görs är också olika från fall till fall, när det inte gäller akuta svåra vanvådrsfall får djurägaren först ett föreläggande o en chans att rätta till bristerna. Tycker du att det är fel?
PL

Jag tycker att en människa som missköter djur inte borde få ha något annat heller. Varför ? Sen vet jag dom som fått haft djur igen efter att han blev åtalad för djurplågeri. Men de flesta som missköter djur är ofta okunskap och därför annser jag att man borde behöva kunna mer om djur innan man har sin första. Men du kanske tycker att alla har lika stor rätt? aven om dom misskött ett annat djur?!

Ja jag anser att det finns fall där en person tex skall få ha kvar ett sällskapsdjur fast h*n fått djurförbud på resten. Jag känner till fall där tidigare duktiga lantbrukare av ngn anledning tappat kontrollen o inte klarat av att sköta produktionsdjuren men klarat av att sköta hunden.
Som jag skrev ovan är detta dock ngt som prövas i varje enskilt fall. Det är inte som du skrev att man alltid bara får djurförbud för de djurslag man misskött.
PL

Nu orkar jag inte skriva nå mer om det här,vi kommer ingen stans. Vi tycker olika! Jag tycker de kan vara lite tråkigt att du alltid ska låta så duktig och peta på så mycket onödigt vet du i över huvudtaget vad min tråd handlar om? Jag HAR papper på allt som jag sagt ang lag och folk som blivit anmälda och fått straff osv så jag vet att jag har rätt! slut pratat om de. Om du inte vet något om tråden så kan du ju sluta skriva,jag har aldrig nämnt att jag vill ha körkort på hund. Så nu har jag svarat dig.

Men skärp dej! P_L är veterinär och vet vad han snackar om!!

Tror du det har betydelse? om vad folk jobbar med ? jag vet alla fall folk som fått tillbaka djur fast dom varit dömda. Det är väl inget att skriva om,eller?. Du ska ju inte tro att jag sitter och hittar på saker. Jag la ut en tråd om det va någon som hört samma sak som jag på radion så varför vi pratar om det här vet jag inte äns. Håll Dig utanför det verkar bättre för dig själv. Vet du vem jag e eller vad jag jobbar med? eftersom du skriver vad P_L jobbar med.

*kl*

Och skulle det bli en sån lag så är det 75åriga gamla Berit med sitt enda sällskap dvärpudeln Fluffy som drabbas...

De fulingarna som håller s.k. "kamphundar" följer knappast reglerna idag så varför tro att man kommer åt dem i framtiden med hjälp av en ny regel.

Mer resurser för bättre koll och tillsyn samt skarpare konsekvenser tror jag är rätt väg att gå. Exakt hur det ska gå till, och vad som blir lidande pga av det, törs jag dock inte ens gissa mig till.

R. kanske menar att jag vet vad jag talar om eftersom jag jobbar med frågorna.
Du har kommit med ett antal felaktiga påståenden i den här tråden o dessa har jag påtalat.
Om man sen anser att det är rätt el ej att en person dömd för djurplågeri kan få ha kvar andra djur eller få djurförbudet helt hävt efter en tid kan man ju ha olika åsikter om.
Djurförbud är dock inte ett straff utan ett verktyg att förhindra vidare vanvård. LN har att följa 59 paragrafen i djurskyddslagen när det gäller hur förbudet skall hanteras.
Sen skall du vara medveten om att LN kan besluta om djurförbud även utan en djurplågeridom.
PL

*kl*

Och skulle det bli en sån lag så är det 75åriga gamla Berit med sitt enda sällskap dvärpudeln Fluffy som drabbas...

De fulingarna som håller s.k. "kamphundar" följer knappast reglerna idag så varför tro att man kommer åt dem i framtiden med hjälp av en ny regel.

Mer resurser för bättre koll och tillsyn samt skarpare konsekvenser tror jag är rätt väg att gå. Exakt hur det ska gå till, och vad som blir lidande pga av det, törs jag dock inte ens gissa mig till.

Skönt att någon tror,det finns saker att ändra och förbättre:banana: :banana:

Jag har väl aldrig påstått annat än att det finns brister. Däremot måste man påtala dessa på ett sakligt o kunnigt sätt!
Att angripa det svenska djurskyddet med direkt felaktiga påståenden gör ingen nytta.
PL

Jag har väl aldrig påstått annat än att det finns brister. Däremot måste man påtala dessa på ett sakligt o kunnigt sätt!
Att angripa det svenska djurskyddet med direkt felaktiga påståenden gör ingen nytta.
PL

Hmm... Har inget mer att säga. Har du något att tillföra tråden och min fråga där så är du välkommen annars tackar jag för mig Mvh:bump:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar