Sv: Lag ang att få ha hund...
*kl*
Jag har som sagt redan trådar uppe om uppfostran av min hund, läs gärna mer där den som är intresserad.
Sen vill jag också bara berätta att jag har tränat med duktigt folk här i trakten med stor erfarenhet av brukshundar. Har vänner som tränar skydds samt tagit fram räddningshundar/polishundar och har följt med dem till deras träning då jag tidigt fick höra att det måste till krafttag för att få ordning på min hund. Dessa krafttag gav en hund som blev om möjligt ännu flamsigare och istället för att böja sig för min vilja drog hon iväg och svarade genom att "peka finger åt mig". Att rya och köra hårda metoder på en retriever av den här typen ökar hennes stress och gör henne än mer oemottaglig för vad jag vill. Hon flyr då in i sitt tramsiga beteende.
Efter detta letade jag reda på en instruktör med 25 års erfarenhet av jaktretrievers och sedan jag började träna för henne, i höstas, så börjar det reda ut sig.
Idag kör jag med svart-vitt, dämpade signaler och mycket beröm för att få en hund som vet vad som gäller, inte triggas in i hyperläge samt VILL jobba för mig. Och vi gör framsteg, men vi har mycket att ta igen.
Jag är mycket förtjust i min hund och vi har väldigt roligt tillsammans. Nu när stressbeteendet börjat lägga sig så kan även omgivningen uppskatta henne.
Man tillsätter inte mera press på en stressad hund. Det borde alla hundägare veta. En stressad brukshund som blir pressad kanske hugger ifrån sig eller bästa fall ger sig, men Billie flyr in i sig själv och intar "tornado-läge" och då kan man inte nå henne alls.