Lag ang att få ha hund...

Sv: Lag ang att få ha hund...

Det finns bara två olika typer av stress,jag har inte sagt något om att det finns olika tillväga gångs sett. Saken e solklar att det ska till mer lydnad för att dämpa stressen. Sen hur man får till lydnaden på den hunden är en annan sak.

Fysiologiskt finns det snarast en sorts stress däremot finns det två huvudsakliga svar på stress, flykt el kamp.
Eftersom stress är ett komplicerat samspel mellan olika organ, hormoner o transmittorsubstanser så finns det däremot ett oändligt antal varianter på vad som händer vid stress.
PL

Jag vet inte varför du ska vrida på mina ord så det låter som dina.

Fast då får du skriva tydligare för jag ser ingen direkt likhet mellan det peter_lundin skrev och det du skrev...hade det varit klart hade det ju inte varit ngn diskussion kring det hela ;)

Fast då får du skriva tydligare för jag ser ingen direkt likhet mellan det peter_lundin skrev och det du skrev...hade det varit klart hade det ju inte varit ngn diskussion kring det hela ;)

Det peter kallar flykt i stress är det jag kallar undvikande. Det peter kallar flykt är en handling som kan hända i undvikande stress.

*kl*

Jag har som sagt redan trådar uppe om uppfostran av min hund, läs gärna mer där den som är intresserad.

Sen vill jag också bara berätta att jag har tränat med duktigt folk här i trakten med stor erfarenhet av brukshundar. Har vänner som tränar skydds samt tagit fram räddningshundar/polishundar och har följt med dem till deras träning då jag tidigt fick höra att det måste till krafttag för att få ordning på min hund. Dessa krafttag gav en hund som blev om möjligt ännu flamsigare och istället för att böja sig för min vilja drog hon iväg och svarade genom att "peka finger åt mig". Att rya och köra hårda metoder på en retriever av den här typen ökar hennes stress och gör henne än mer oemottaglig för vad jag vill. Hon flyr då in i sitt tramsiga beteende.
Efter detta letade jag reda på en instruktör med 25 års erfarenhet av jaktretrievers och sedan jag började träna för henne, i höstas, så börjar det reda ut sig.

Idag kör jag med svart-vitt, dämpade signaler och mycket beröm för att få en hund som vet vad som gäller, inte triggas in i hyperläge samt VILL jobba för mig. Och vi gör framsteg, men vi har mycket att ta igen.

Jag är mycket förtjust i min hund och vi har väldigt roligt tillsammans. Nu när stressbeteendet börjat lägga sig så kan även omgivningen uppskatta henne.

Man tillsätter inte mera press på en stressad hund. Det borde alla hundägare veta. En stressad brukshund som blir pressad kanske hugger ifrån sig eller bästa fall ger sig, men Billie flyr in i sig själv och intar "tornado-läge" och då kan man inte nå henne alls.

Btw, just nu läser jag allt jag kan hitta om stressbeteende hos hundar så har ni några matnyttiga länkar eller litteraturtips så tar jag tacksamt emot.
:)
(Eftersom ämnet ändå kom upp.)

Du har ingen aning om jag har en eller 10 hundar.

Jag vet inte varför du ska vrida på mina ord så det låter som dina.
:confused: :confused: :confused:
Vad jag reagerar på är ditt påstående att det inte är skillnad mellan olika hundar/raser, jag ser det som inskränkt o det verkar tyda på begränsad efarenhet av olika typer av hundar.
PL

:confused: :confused: :confused:
Vad jag reagerar på är ditt påstående att det inte är skillnad mellan olika hundar/raser, jag ser det som inskränkt o det verkar tyda på begränsad efarenhet av olika typer av hundar.
PL

Du verkar heller inte veta vad begreppen på stress är,för du blandar ju in flykt osv. De är väl klart att alla indevider är olika men för det så finns det bara två typer av stress och det har jag nämnt.

Du verkar heller inte veta vad begreppen på stress är,för du blandar ju in flykt osv. De är väl klart att alla indevider är olika men för det så finns det bara två typer av stress och det har jag nämnt.

Flykt är ett sätt att reagera på stress. Som peter sa:

Fysiologiskt finns det snarast en sorts stress däremot finns det två huvudsakliga svar på stress, flykt el kamp.

Eftersom du sitter med en rottis som troligtvis reagerar med kamp vid stress, och jag med en retriever som reagerar med flykt, så kan du och jag inte tillämpa samma metoder på två så olika hundar.

Och du har fortfarande inte svarat på om du har någon erfarenhet av träning med retriever? Om du inte har det, varför skulle jag lyssna på dig när du talar om för mig hur fel jag har gjort...?

Senast ändrad:

Du har förtvarande inte nämnt vilka två typer av stress du menar o hur de fysiologiskt skiljer sig åt.
PL

1. undvikande stress = saker som händer i undvikande stress,är ex flykt,hunden lägger sig och inte vill vara med,viker svans, slikar sig kring munnen osv.

2. Hyperaktivitet = Ex Hunden kan bara rusa runt, den kan bli väldigt på en,den kan bli hoppig gnällig pipig eller rent av vråla.

1.Åtgärder på något sett måste man höja upp hunden i aktivitet igen så att hunden känner att den är värld mer än en flugskit. För det är exakt vad hunden känner sig som.

2. Åtgärd. Här måste man dämpa hunden tills den gått ur sin stress med hjälp av lydnad (Krav). Om den fortfarande blockerar sig i sin stress så måste man ställa ännu högre krav ända till man får hunden att går ur sin stress. Innan dess är det totalt meningslöst att fortsätta med dressyren.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar