Lag ang att få ha hund...

Sv: Lag ang att få ha hund...

Tror du inte jag tänker???
Min tänkande slutsats är att du skiter i etologi o djurskydd så länge du få resultat till vilket pris som helst.
PL

Tror du inte jag tänker???
Min tänkande slutsats är att du skiter i etologi o djurskydd så länge du få resultat till vilket pris som helst.
PL

nej tydligen inte!!!

Vad får dig o tro att jag skiter i allt det?
bara för jag använt pigg på min hund några gånger?
Sen då? de allra flesta har tagit fatt i sin hund värre än vad jag gjorde då.Du har inte varit med o sett oss träna med det finns en hel del på detta forum som kan intyga att min drerssyr är trevlig både på mina hundar o på andras.

Det är så långt i från rätt så du anar inte skulle aldrig kliva över lik för o vinna. Har gått den långa vägen många gånger o kommer göra det igen. Enda jag vill är o ha kul med mina hundar även om de inte för göra vad dom vill på plan eller hemma.

Du som tävlande inom svensk hundsport förespråkar metoder som vare sig är lagliga eller accepterade av svenska organisationer.
När jag ifrågasätter så påstår du först att det du talar om bara skett i utlandet o sedan att det skett inom din träningsgrupp.
Vid vårt senaste meningsutbyte såg jag i efterhand det som att vi bägge kommit på kant o piskat upp stämningen. Nu är det helt klart att du står för åsikter stick i stäv med vad svensk hundsport står för.
PL

Du som tävlande inom svensk hundsport förespråkar metoder som vare sig är lagliga eller accepterade av svenska organisationer.
När jag ifrågasätter så påstår du först att det du talar om bara skett i utlandet o sedan att det skett inom din träningsgrupp.
Vid vårt senaste meningsutbyte såg jag i efterhand det som att vi bägge kommit på kant o piskat upp stämningen. Nu är det helt klart att du står för åsikter stick i stäv med vad svensk hundsport står för.
PL

Néj jag sa att dom kom från Norge o tränade med oss. Sen att jag sett det på andra platser bla. i tyskland men även en del svenskar som kört det. Men ingen i våran träningsgrupp.

Ok jag läste fel i hastigheten men faktum kvarstår att du här ovan förespråkat metoden.
PL

Förespråkat är väl inte förbjudet vad jag vet. Så jag har visst ett gott öga till hundar allt jag säger är inte lika med allt jag gör.Kan ju säga att de allra flesta har nån gått åt sin hund så pass att dom inte skulle blivit om tyckta av SBK, för man får knappt rycka till i kopplet utan det är för mycket.

Du kan fråga dom var och en om jag nån gång gått åt min hund så hårt att jag skulle kunnat bli polisanmäld för djurmisshandel.

Boan
Mitrolle.
Jadzia.
Aliide.
Mrsscabtree.

ja där har du några som gott kan svara att jag är schysst med mina hundar. Samtliga har sett både lydnadsdressyren och skyddsdressyren. Sen hur jag är till varddags med hundarna.

Senast ändrad:

Jag har ingen aning om vem du är IRL men de metoder du förespråkar talar för sig, de strider både mot svensk lagstiftning o svenska hundorganisationers regler!!!!!!!!
Svårt att få förtroende för någon med de åsikterna, att du omväxlande förespråkar o skyller på andra gör knappast tilltron större.
Om du är representantiv för svenskt skydd så är det bäst att lägga ner hela skiten både för hundarnas o allmänhetens skull.
Sen har ja inte mer att säga i denna tråd där du så tydligt redovisat din syn på hunddressyr o din etologikunskap.
PL

Senast ändrad:

Vilken stolle du är helt ärligt talat!!!

Mina hundar mår perfekt bägge två dom har ett gott samarbete med mig o tilltro till mig utan jag måste tvinga dom till det på nåt vis.

Så länge inte mina hundar tycker nåt annat eller att nån annan jag hjälper tycker det illa det jag gör så är det nog ingen fara ska du se.
jag har aldrig gjort nån hund illa på någe vis. bara tillrätta visat dom o dom har köpt det fullt ut alla hundar jag haft med o göra.Det finns ingen hund som går o mår dåligt i dag tack vare mig snarare tvärt om att det går en o annan lycklig hund och ägare istället.

Om du är representantiv för svenskt skydd så är det bäst att lägga ner hela skiten både för hundarnas o allmänhetens skull.
PL

Nu måste jag lägga mig i,vad menar du igentligen? om PIRU?
Att han är en dålig hundägare?

Har du läst många utav han trådar och inlägg,nu menar jag läst inte gett kritik. För du verkar vara jätte duktig på att peta på ord och vilja skapa osämja. Tex nästan allt jag skrivit har du oxå huggit på.

Vet du hur duktig PIRU är? Jag vet, och många andra som är i hans omgivning han kan vända den jobbigaste hunden till den bästa hunden. Jag tycker inte du e direkt rättvis när du hugger som du gör, å du ska vara veterinär... Är du lika dumdristig,och orättvis mot dina kunder som inte tycker som dig? Hur oproffsig får man vara? Ge upp nu...

:devil:

det handlar inte om vad piru har gjort med sina hundar eller ej, utan det faktum att han förespråkar metoder som strider mot både svenskt djurskydd och reglerna i den organisation han tillhör.

det handlar inte om vad piru har gjort med sina hundar eller ej, utan det faktum att han förespråkar metoder som strider mot både svenskt djurskydd och reglerna i den organisation han tillhör.

Men så kan du väl inte skriva... Måsta man göra allt man pratar om ? eller kan man "förespråka"metoder man tycker e bra ?
Hur gör du själv? har du aldrig tillrättavisat ? eller har du en hund som bara kan och gör allt utan att du behöver göra nå? Konstigt argument i alla fall.

När man utger sig för att vara väldigt duktig då hunddressyr så har man ett ansvar för vilka metoder man rekomenderar andra att använda.
Visst jag säger till även i jobbet när någon använder eller förespråkar metoder som strider mot djurskyddslagstiftningen det är min skyldighet o därför knappast oproffsigt. På vilket sätt skulle det vara dumdristigt?
PL

vi använder bara olika ord men menar samma sak.

Kan bara ta en Schäfer tik i träningen hon blir hyperaktiv o blockerar sig börjar pipa o piper rejält. Då satte dom på henne en kräksnara så fort hon börja stressa så hängde föraren upp henne lungt och talade lugnande med henne tills hon lugnade sig o då funka hon kanon när stressen dämpat sig. Men första gångerna tog det en bra stund innan hon gav sig. efter bara några pass så sluta hon på bara några sek o pipa. Nu i dag så funkar hon klockrent stressar inte så mycket så det blir pip på träning. Men på tävling kan det bli det innan hon får gå iväg i skyddet vid ex modprov , flykt o.s.v. men inget annars i lydnaden oså. men denna hund lät nåt för jordat i början.

Det här tolkas som ett tips och rekommendation på en metod att hantera en stressad hund. Sen må du mena vad som helst, men så tolkas det av den som läser. Om du sedan blir upprörd över att folk inte "fattar vad du menar" så skulle du kanske ta och se över din egen formulering.

Fast jag förmodar att du inte kommer att kunna ta till dig det heller utan slår förmodligen ifrån dig allt med att "alla andra på buke är idioter"...

Nä, jag kunde visst inte hålla mig borta.

Men så kan du väl inte skriva... Måsta man göra allt man pratar om ? eller kan man "förespråka"metoder man tycker e bra ?
Hur gör du själv? har du aldrig tillrättavisat ? eller har du en hund som bara kan och gör allt utan att du behöver göra nå? Konstigt argument i alla fall.

Man kan tillrättavisa en hund utan att hänga upp den i strypsnara...

Nu är du helt ute och snurrar. Du saknar argument men ska försvara Piru trots att du inte har något att komma med. Jättegulligt.

inte en chans att jag skulle förespråka några av de metoder som använts på min ena hund. trots att de användes på helt andra grunder än PIRU's väns hund. jag skulle inte ens använda dem själv igen, för nu har jag tillgång till både effektivare och humanare metoder.

visst tillrättavisar jag mina hundar. men tillrättavisning är för mig inte att ge hunden ett enormt obehag.

och sen ser jag att du har missat en stor och mycket viktig bit när jag läser följande; "har du en hund som bara kan och gör allt utan att du behöver göra nå?". att bestraffa en hund till lydnad är inte okej. oavsett om du berömmer när hunden gör rätt. i inlärningsfasen är det enbart positiv förstärkning som gäller, det vet alla som arbetar med inlärning utom några få som valt att träna hundar. det är först när du kommer till kravfasen som det ö h t är lönt, ur inlärningssynpunkt, att bestraffa felbeteenden.

Men jag som sitter med en boxer tik på 9 år som inte tål att se andra hundar men hon lever i stan och är hur trevlig som helst mot människor och andra djur.
Och hon är en sk kamphund. Och det är jag väl medveten om så jag går en annan väg om jag kan i trängda situationer i skogen. Och jag har henne aldrig lös.

Men jag tycker att man ska införa körkort på hund. Jag tror inte att man får lämna ifrån sej hunden. Det är ju lag på att ha hunden kopplad och har alla det så är problemet löst. Eller inte men ändå.

Kan bara ta en Schäfer tik i träningen hon blir hyperaktiv o blockerar sig börjar pipa o piper rejält. Då satte dom på henne en kräksnara så fort hon börja stressa så hängde föraren upp henne lungt och talade lugnande med henne tills hon lugnade sig o då funka hon kanon när stressen dämpat sig. Men första gångerna tog det en bra stund innan hon gav sig. efter bara några pass så sluta hon på bara några sek o pipa.
------------------------------------------------------------------
Jag tycker att man borde ta till andra metoder en käksnara. För det första så är det ABSOLUT förbjudet inom sveriges gränser så även om dom inte var svenskar får det inte användas.
Jag har en riesen hane på ett par år han piper rätt bra när han sitter uppbunden på träning. Men jag bryr mej inte utan någon annan får gå fram och lägga ner honom och säga tyst. Och nu sitter han tyst och han är tjänstehund så han sluta låta bara någon platsladde honom och sa tyst.

Jag håller fullständigt med peter i hans inlägg, har läst mkt av pirus inlägg på detta forum, man kan bli lite mörkrädd så ung och inte så mkt erfarenhet, "men vet bäst och kan allt":cool: det man kan säga och tycka är sorligt att dagens ungdomar har gått tillbaka i tiden, och inte framåt, på detta viset tränade man mkt förr innan det blev förbjudet i sverige och det finns en anledning till det.

har sett folk som använder strypsnaror, stackel och elhalsband, och det är bara att konstatera att där kunskapen tar slut "så":crazy:

ibland undrar man vilka läromästare dessa människor haft och har? och det jävligaste av allt är att andra lyssnar och lär av dessa nya unga besserwisser, det enda man kan trösta sig med är att oftast faller dom hårt och börjar med en annan hobby, har träffat allför många av denna typen

Va skoj att du känner mig så väl o vet exakt hur jag tränar må jag säga.

Det roliga är att du inte har en aning vem jag är eller hur jag tränar eller vilka läromästare jag har. Mina läromästare är några av dom bästa o det är inte nåt jag säger bara o titta på deras merit lista den talar för sig själv vad dom åstakommit under åren.

Har då aldrig använt varken kräksnaror eller el på mina hundar men det verkar ju du och tro jag gjort.

Va skoj att du känner mig så väl o vet exakt hur jag tränar må jag säga.

Det roliga är att du inte har en aning vem jag är eller hur jag tränar eller vilka läromästare jag har. Mina läromästare är några av dom bästa o det är inte nåt jag säger bara o titta på deras merit lista den talar för sig själv vad dom åstakommit under åren.

Har då aldrig använt varken kräksnaror eller el på mina hundar men det verkar ju du och tro jag gjort.

det är riktigt jag vet inte vem du är bara hur du ser ut, men du skriver flitigt i detta forum, så du menar att du bara blajar omkring med dina inlägg, vet inte om du använder div hjälpmedel men du förespråkar dessa i dina inlägg, och bara det är illa nog, har träffat hundar som tränas på detta viset som vänt sig mot sin förare och gått till anfall, och det säger allt, sånt ska man inte förespråka på ett forum som har mkt nybörjare och ingen erfarenhet, det kan sluta mkt illa

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar