Lag ang att få ha hund...

Sv: Lag ang att få ha hund...

1
2. Hyperaktivitet = Ex Hunden kan bara rusa runt, den kan bli väldigt på en,den kan bli hoppig gnällig pipig eller rent av vråla.

2. Åtgärd. Här måste man dämpa hunden tills den gått ur sin stress med hjälp av lydnad (Krav). Om den fortfarande blockerar sig i sin stress så måste man ställa ännu högre krav ända till man får hunden att går ur sin stress. Innan dess är det totalt meningslöst att fortsätta med dressyren.

Och hur ställer du dessa högre krav? Vad gör du för att få igenom dem?

kl

men oavsett vad för typ hunden utsätter sig själv och sin omgivning för behöver det inte betyda att det går att göra något åt saken på ett par veckor eller vad förslaget nu än var. En hyperaktiv hund (det stämmer väl bäst in på din hund skogstrollet?) behöver ju heller inte nödvändigtvis vara farlig för sin omgivning men jag tror att en sådan hund (har själv haft hand om en mindre extrem men likväl förjävla jobbig) är betydligt mer besvärlig för omgivningen än vad en aggressiv/potentiellt farlig hund är som ändå kanske är lugn bland folk men är signalkänslig och tänder till snabbt. En sån är det ju bara att ha munkorg på. Jag menar..folk VET ju inte alltid om en hund är farlig eller inte sålänge den inte har munkorg på sig ute bland folk.
Min poäng är att folk som inte har hund eller vet ngt om hund och möjligen är rädda eller nervösa i hundars närhet ser nog större fara i en hyperaktiv hund som ska klänga och fara runt som en idiot i kopplet .
Tråden handlade väl ursprungligen om att hundar ska kunna bete sig bland folk och att de som inte kan styra upp sin hund ska kunna fixa det problemet på ett par veckor? En hund som har vissa riktigt dåliga mentala bitar reder man inte alltid bara på "ett par veckor".

För att tro på det ska jag ha ett fullgott bevis. ÄVEN om man har lösningen och det visar sig funka till viss del, tar det tid innan allt sitter.

Fortvarande två sätt att reagera på stress inte två slags stress.
Sen undrar jag vad du menar händer med stressmekanismerna när du ökar kraven på en redan stressad hund?
PL

Vill du ha det exakte orden hur och vad som händer med stressmekanismerna? På latin eller vanlig svenska?

Fortvarande två sätt att reagera på stress inte två slags stress.
Sen undrar jag vad du menar händer med stressmekanismerna när du ökar kraven på en redan stressad hund?
PL

Det är precis som Boan säger det finns två kategorier stress ena är som hon säger hyperaktiv andra undvikande. Varför man delat in dom är för dom skiljer sig så markant o man får bete sig annorlunda beroende på vilken stress dom är i.

Skogstrollet vet du inte ens hur du ska ställa högre krav på din hund kan jag väl förstå att du aldrig blir bukt på ditt problem.

Som min egna Rottweiler stressar olika beroende på vad vi gör.

spåret går han lite i Unvikande stress om jag ställer för högra krav då lägger han sig bara och vägrar jobba vidare sen då kan jag göra vad som helst med han till slut skulle han fly, han skulle aldrig bara ta det o jobba vidare. (nu har jag inte testat detta fullt ut på nåt vis men jag ser på han att i spåret är det jobbigt o få tillrätta visningar). Då får man ju helt enkelt bara göra om det som blev fel och belöna det som blev bra.

Sen i skyddet kan han stressa och då blir det i hyperaktivitet han börjar bita efter armarna , massa olika överslagshandlingar han inget för o vara dum. Då får man ta fatt i sin hund och ställa mer krav tills han är på jorden igen och då får man en funktion i hunden igen.

Skogstrollet vet du inte ens hur du ska ställa högre krav på din hund kan jag väl förstå att du aldrig blir bukt på ditt problem.

Anledningen till att jag frågade var för att jag undrade hur Boan gör. Men nu ska du tydligen klanka ner på mig för att jag är villig att ta till mig hur "ni" gör ni som tydligen vet bäst.

Jag håller på att få ordning på min hund på mitt vis och det fungerar eftersom jag ser framstegen och förbättringarna dag för dag. Jag är dock ingen übermensch som du tycks vara och kan glatt erkänna att jag inte kan få bukt på problemen över en natt eller ens ett par veckor och jag har inte ens vett att skämmas för det... :eek:
Din trångsynthet i den frågan är beklämmande och otroligt trist.

Nu lägger jag ner den här tråden.

Jag vet inte vad som lärs ut i hundsammanhang idag men om du läser på lite mer allmänt om stress så kommer du att upptäcka att det inte är två sorters stress utan två sätt att hantera stress.
Samma mekanismer i kroppen men två olika "utlopp".
PL

Ur en fysiologisk synpunkt innebär stress en höjd beredskap. Det visar sig i en ökad hjärtfrekvens, ökade adrenalinhalter i blodet och andra fysikaliska fenomen. Det kan vara välavvägd, tex på en lagom nivå för den förväntade aktiviteten, för att sedan sjunka ned till normal nivå efter genomförd prestation. Stressen kan också bli för hög för ändamålet och avtar inte efter genomförd aktivitet, där börjar den icke ändamålsenliga stressen, eller den negativa stressen.

du missar att stress kan nå olika nivåer. det finns positiv stress och negativ stress. en hund som är positivt stressad funkar det bra att lägga mer press på. då taggar den ner. en negativt stressad hund mår bara ännu sämre om du försöker tvinga den.

min labrador var ganska lik skogstrollets hund när han var yngre, och han reagerade med flykt (kutade runt mig, dock fortfarande med svansen viftandes) när jag försökte lägga mer press på honom. detta var givetvis förödande för vår relation. först när han var tillbaka i neutralläge/upp till positiv stress gick det att komma fram till hjärnkontoret.

konsten är att nå sin hund innan det slår över till negativ stress. vilket är lättare sagt än gjort på en hund som det tar 0,1 sek för att nå dit.

du missar att stress kan nå olika nivåer. det finns positiv stress och negativ stress. en hund som är positivt stressad funkar det bra att lägga mer press på. då taggar den ner. en negativt stressad hund mår bara ännu sämre om du försöker tvinga den.

det du bekriver där som postivstress är hyperaktiv

negativ stress är undvikande.

vi använder bara olika ord men menar samma sak.

Kan bara ta en Schäfer tik i träningen hon blir hyperaktiv o blockerar sig börjar pipa o piper rejält. Då satte dom på henne en kräksnara så fort hon börja stressa så hängde föraren upp henne lungt och talade lugnande med henne tills hon lugnade sig o då funka hon kanon när stressen dämpat sig. Men första gångerna tog det en bra stund innan hon gav sig. efter bara några pass så sluta hon på bara några sek o pipa. Nu i dag så funkar hon klockrent stressar inte så mycket så det blir pip på träning. Men på tävling kan det bli det innan hon får gå iväg i skyddet vid ex modprov , flykt o.s.v. men inget annars i lydnaden oså. men denna hund lät nåt för jordat i början.

Senast ändrad:

fast att sätta på kräksnöre i en sådan situation mår jag illa av. vi har en liknande hund i min träningsgrupp som också har haft problem med pip (terv), men den föraren hittade andra metoder att få bort det på (lugnade helt enkelt ner hunden).

Ja man kan ju fråga sig vad som egentligen händer med stressnivån när man stryper hunden. Min teori är att man kraftigt ökar stressnivån samtidigt som hunden inte tillåts få utlopp för stressen..
Undrar vad en stressforskare eller för den delen SBK säger om detta?
PL

Ja man kan ju fråga sig vad som egentligen händer med stressnivån när man stryper hunden. Min teori är att man kraftigt ökar stressnivån samtidigt som hunden inte tillåts få utlopp för stressen..
Undrar vad en stressforskare eller för den delen SBK säger om detta?
PL

Vad SBK säger är ju fullständigt skitsamma för hunden är eller föraren är inte i från detta land ens, så lägg ner dit skit om SBK som du kört med innan.

Det funkar klockrent på den hunden tystnar o fogar sig jätte fint nu behöver dom bara stramma upp snaran så tystnar hunden omedelbart så vad är problemet.

Det viktigta är att skilja på att kontrollera hundens stress och att sänka stressnivå. Har man ”bara” stresskontroll så kan man vilseledas av att hunden är lydig, men den sänker inte sin stressnivå.

Problemet är att du inte verkar veta vad stress egentligen är o att metoden som du beskriver den troligen skulle betraktas som djurplågeri i en svensk rätt.
Ditt inlägg får det att framstå som om detta är ngt du praktiserar.
Tävlar du under SBKs regler?
PL

Vad spelar det för roll vad jag tävlar under??? jag har aldrig ens haft en sån snara på min hund.Så det är inget jag praktiserar själv. Är inte med i varken SBK o eller SKK nu förtiden, inga rasklubbar heller för den delen.

Finns såna som går på Brukshundsklubbar som åsamkar sin hund betydligt mycket värre än detta.Det är det inte ett ljud om.

Har du ens sett en sån kräksnara dom går inte ens ihop som de normala dressyrremarna gör. dessa är ju gjorda på ett helt annat sätt. Hunden lägger aldrig ner svansen mellan benen o inet vill mer, utan blir lugn bara sen går det o fortsätta lydnaden med henne.

Senast ändrad:

Varför förespråka metoder du inte praktiserar själv????????
PL

Vad har det med saken o göra?

Nu får du ju tänka till lite själv, så allt du sett o skriver om praktiserar du annars är du tyst?

Jag såg detta ekipage som körde på detta vis vid vår tränings grupp, sen sett fler som kör exakt likadant både i Sverige o tyskland som är tävlar på väldigt högnivå med gott resultat.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar