Kvällsrastning

Det beror på när jag går och lägger mig. Men att gå en liten runda eller bara släppa ut i trädgården på kvällen är alltid det sista jag gör innan jag lägger mig. Jag går sen ut det första jag gör på morgonen.
Så om vi går och lägger oss vid 10 brukar hon komma ut vid 8-10 på morgonen beroende på när jag vaknar.

Jag släpper ut hundarna på tomten sista gången runt 01-03. Väldigt sällan kan det bli runt midnatt också, men det hör inte till vanligheterna dock.

På morgonen springer alla ut direkt jag gått upp, vilket är 07-08 på vardagar, och någon timme senare på helgerna.

Både morgon och kväll är rena spring-ut-och-gör-vad-ni-behöver-rundor eftersom aktivering, motion och sånt görs under dagarna. Att gå morgonpromenad med 5 st hundar innan barnen ska till skola/dagis är hyfsat svårt att få till :p

Vi går inte på promenad så värst sent, men sista kvällskissen ute i trädgården blir alldeles innan vi går och lägger oss. Så oftast mellan 23-00.
Första morgonkissen blir direkt när vi vaknar, vilket oftast är mellan 7.30-8.30 :)

Nattkiss runt 00,sen ut allt mellan 06-11(!!!!) Gamlingen är en riktig sjusovare,han stiger upp tidigast 10 på dagarna,lillvovven brukar följa med oss upp när vi vaknar (oftast mellan 07-08) så går han ut och kissar,men sen går han och lägger sig igen tills det är dags för promenad,men gamlingen får man ropa på ett antal ggr innan han kommer ner. Vi kan klä på oss allihopa och gå ut på gården med dörrarna öppna,endå ligger han kvar där uppe och trynar fram tills 10-11. Dom få dagarna vi båda jobbar så får man släääääpa runt han på promenaden,att bara få upp han på morgonen tar längre tid än att väcka upp sonen och göra i ordning han! Får liksom börja med att försöka få upp vovven eftersom han måste påminnas ett antal ggr innan han faktist kliver upp och dämed är det han som tar längst tid på sig.:p Han visar det dessutom väldig tydligt genom att hoppa upp i sängen och krypa under täcket också att det är alldeles för tidigt.... :p

Trött vovve som inte alls vill kliva upp:
63393_1644548507804_2088306_n.jpg

183373_4044687709784_1247660786_n.jpg

227317_1907566083079_6389642_n.jpg

Här lär han lillvovven att sovmorgon är det bästa!

163713_1650940027588_5268405_n.jpg

169017_1740010214287_65923_n.jpg

167715_1700910476818_4338054_n.jpg

Älskade tröttmössa! :love:

Jag går kvällssvängen 19.00-20.00. Oftast kring 19.00 men det blir lite senare ibland. När jag är hos min medryttarhäst blir det mellan 20.30-21.00. Jag tar ut han innan jag lägger mig om han säger till, och tar ut han på morgonen om han säger till, vilket kan variera mellan 03.30-07.00. Ibland blir det inte förrän jag stiger upp. Vill jag ha ordentlig sovmorgon stiger jag upp vid 7 och går en sväng och går sen och lägger mig. Annars blir det mellan 08-09.15. När jag jobbar blir morgonpromenaden mellan 06.00-07.30 beroende på när jag börjar.

Jag jobbar främst kvällar så brukar kvällskissa honom 00.30 cirkus. Då går vi ut 9-10 ungefär. Är jag ledig blir det någon timme tidigarelagt.

Vi brukar ta oss ut for morgon behoven fran 7 till 9 pa morgonen ... sedan oppnar jag dorren for sista kissen for dagen 21 - 22. Da skuttar den lilla ut och kissar for att rusa direkt in igen medan Miss Mandy antingen somnigt titta pa eller sa har Mandy redan dragit sig tillbaka for kvallen. Miss Mandy ser inge vits alls att ga ut for en "kvalls kiss" ... hon anser sig klar for dagen efter middagen som serveras 17 - 19 ungefar.

Varierar ganska mycket. De brukar gå ut i samband med kvällsmaten som serveras kring 18-22 på kvällen. Sen släpper vi ut dem igen precis innan vi ska gå och lägga oss (oftast kring 22) men det brukar bara vara Ila som vill ut då. Camaro går oftast och lägger sig när hon fått kvällsmat och det är inte alltid jag orkar tvinga ut henne sen igen ;)

På morgonen går de ut första gången någon gång mellan 6-10. Det varierar beroende på hur länge vi sover och om hundarna vaknar eller inte när husse går upp (han är oftast först upp men hundarna brukar vänta med att vakna tills jag går upp).

Våra rastar sig lösa på gården. På kvällen släpper jag ut dom medan jag gör dom sista kvällsbestyren, typ borstar tänderna och plockar undan disken - någon gång mellan 22 och 00. Zipper brukar jag muta ut med godis för han går och lägger sig vid 20 och vägrar röra sig efter, men går han inte ut så står han och skäller vid dörren med benen i kors mitt i natten istället.

Så här års står ytterdörren alltid öppen på dagarna, brukar stänga den vid 22 och då går dom sällan ut efter det.

På morgonen släpper vi ut dom det första vi gör, oftast 05.30-06. På helgerna oftast 08-tiden. Tre av dom är VÄLDIGT noga med frukosten och brukar springa upp och ner i trappan tills vi går upp, två av dom sover nöjt till vi går upp.

Min får gå ut sista kissen allt mellan 21-01. Morgonkissen varierar lika mycket, mellan 07-12 typ :p Hon är en riktig sjusovare, och ska vi ut klockan sju får jag bära ut henne.
En gång trodde jag att pojkvännen varit ute med henne, vilket han inte hade, och då fick hon gå ut först vid 15 :o
Är det akut säger hon dock alltid till.

Vi tar som regel en sista kort runda innan läggdags. Oftast runt 22-tiden. Ibland blir det en längre runda vid 20 eller 21 och då tar vi ingen kissrunda sen för då har hon redan gått och lagt sig, på min kudde. :cautious:
Morgonrundan blir oftast nån gång mellan halv 7 och 8 på vardagar och kanske nån timme senare på helger. På helgerna blir morgonrundan en långpromenad eftersom vi inte ska till jobbet.

När vi går ut sista beror lite på ifall maken jobbar eller inte. De dagar han jobbar (natt, börjar 17:30) går vi ut på sista rundan kl 18 och är hemma runt 18:30-19 beroende på väder. Senare än så kan jag inte släppa ut dem i och med att bebisen somnar för natten strax efter 19 och vi bor i lägenhet. Men de sover så gott och får komma ut sen vid 05:30-06 när maken kommer hem och det är gränsfall att de vill gå upp då. :p

Varierar. På vardagarna när jag jobbar oftast mellan 21-22 och sen får de komma ut på morgonen strax före 6. På helgerna oftast mellan 22-02 och på morgonen vid 8-9.

Av ren nyfikenhet... Vilken tid går ni ut med hundarna sista gången för kvällen (eller släpper ut om det är så)?

Hur länge dröjer det sedan till de är ute morgonen därpå?

21:30-22 (beroende på om det är något bra på tv), några enstaka tillfällen även 22:30.
6:30-7 är vanligast, regnar det ute kan vovven sova längre än så.
Izor anser att släppas ut på tomten inte gills, det ska på med halsband+koppel och gå ut genom ytterdörren och gås runt kvarteret (minst, om han ska bajsa).

Vääääldigt olika när vi lägger oss/går upp. Men jag brukar alltid rasta precis innan jag lägger mig. Sen vill jag helst rasta precis när jag gått upp. Men är hundarna morgontrötta kan de få vakna till liv först, om jag inte ska någonstans. Har som regel att det ska gå högst 10-12 timmar från sista kvällsrastningen till första morgonrastningen. Vilket vi brukar hålla. Oftast blir det bara en kiss precis utanför dörren på sista kvällsrastningen och första morgonrastningen. Men även där varierar det från kortare rastningspromenad till långpromenad.

Av ren nyfikenhet... Vilken tid går ni ut med hundarna sista gången för kvällen (eller släpper ut om det är så)?

Hur länge dröjer det sedan till de är ute morgonen därpå?

Det varierar endel, vi går ibland en kvällsrunda lite senare, men i de flesta fall är sista kisschansen innan vi lägger oss framåt 10-10.30 oftast och då släpper jag bara ut henne så får hon välja själv om hon behöver eller inte. På morgonen brukar jag också släppa ut henne så fort jag vaknar, kan variera allt mellan 4 om jag jobbar tidigt och 8 om jag är ledig, funkar fint! Så får jag äta min frukost och dricka kaffe i lugn och ro innan promenaden;) känns så stressigt om man ska ta promenad innan, och jag behöver mitt kaffe först^^ haha, är ju risk att det blir en olycka inne om jag är för långsam och hon inte får gå ut ganska snabbt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 139
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 401
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 472
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden