Kuperad dobberman

Sv: Kuperad dobberman

Han skriver också att det sägs att Dobermann ska träna mycket men att det är skitsnack. Det såg han på ett tv-program, att hundar som tränar för mycket kan få problem med korppen... :smirk:

åh snälla :crazy: Vad var det för tv-program han såg på :rofl:
Får inte min hund träna mkt varje dag, då blir hon tokig.
Ibland undrar man vad folk tänker med.

Men Gud... Köp den stackars hunden innan det blir pokal av den... Bukeinsamling?

Håller med. Hade den kostat en femtedel av priset hade den kanske varit välkommen hem till mig men 50.000 för en oreggad hund.. :crazy: Jag kan vara ett hur stort dobermannfreak som helst men det priset är över min gräns.

Han påstår att han lagt 60 000 på den, ha svårt att tänka mig det dock.

Den är reggad, kommer från en ungersk kennel, Diabora. Han påstår att föräldrarna är bra meriterade....

Diabora Murod Bej (Hanen)
Hungarian fit for breeding test

Diabora Kelly Brandy (Tiken)

HD-frei/1/A (German result)
Hungarian fit for breeding test
Hungarian Champion, Romanian Champion
CACIB, R.CACIB
Multi CAC
IPO I

Om hunden verkligen vore värd att importera skulle den knappast behöva säljas på blocket. Låtter som en bluff eller ngn som blivit bluffad o försöker få igen pengarna!
PL

Nej, det får man inte. Men vissa kanske "bara" vill ha en hund som ser frän ut.... Vet dock ej vad som gäller för andra raser men en dobbe får ej tävla.

Dobermann får visst tävla, dom nya reglerna gäller från o med den 1/1 2008, Då får ingen ras som är kuperad tävla, gäller både öron o svans!

Skulle bara rätta dig lite..;):D

Senast ändrad av en moderator:

Ja det där låter lite fuffens!!!
Sälja en hund för 50 tusen ute på blocket, det skulle nog ingen göra... iaf ingen som hade en hjärna...
Stackars liten hund, skulle gärna få komma hem till mig om den inte var såå dyr...
Men en okupperad dobbis ska det bli till nästa sommar :bump:
Men jag kan erkänna att jag själv tycker att det är snyggast med en kupperad.. men det blir det iaf inte något tal om!!! Vill ju kunna tävla min lilla krake när det väl kommer på tal!

//Carro

Dobermann får visst tävla, dom nya reglerna gäller från o med den 1/1 2008, Då får ingen ras som är kuperad tävla, gäller både öron o svans!

Skulle bara rätta dig lite..;):D

För att göra det enkelt för alla så ser beslutet ut så här:

Kuperade hundar får inte längre delta på utställningar, oavsett var hunden kommer ifrån eller vad skälet till kupering är. Det beslutade Svenska kennelklubbens högsta beslutande organ i går, skriver Dagens Nyheter.

Att kupera hundar, dvs skära av svansen, är förbjudet i Sverige sedan 1989. Men hittills har kuperade hundar födda i länder som tillåter det fått delta på utställningar, prov och tävlingar. Frågan har debatterats länge.

Kuperade hundar får dock även i fortsättningen delta i tävlingar och prov, men inga former av utställningar

//Carro

För att göra det enkelt för alla så ser beslutet ut så här:

Kuperade hundar får dock även i fortsättningen delta i tävlingar och prov, men inga former av utställningar

//Carro

Här är beslutet..

CS menare vidare att en hund
som är lagligt kuperad av veterinärmedicinska skäl eller i sitt födelseland under
alla omständigheter bör tillåtas att få en exteriörbedömning efter särskild prövning
av SKK, för att hunden ska kunna erhålla jakt- eller bruksprovschampionat
och/eller kunna användas i aveln.
------------------------------------------------------

CS föreslår KF att med ovanstående som grund besluta att:
- Hund som är svans- eller öronkuperad även fortsättningsvis ska ha rätt att
delta på prov och tävling under förutsättning att kuperingen då den
företogs var tillåten i hundens födelseland eller, om hunden är svenskfödd,
att den kuperats/amputerats av veterinärmedicinska skäl och att giltigt
veterinärintyg kan uppvisas.

- I SKKs utställningsbestämmelser införs att hund född fr.o.m. 2008-01-01
och som är svans- eller öronkuperad inte ska ha rätt att delta på utställning.

Från den senare regeln föreslår CS följande undantag:
- Hund född 2008-01-01 eller senare av ras som SKK fastställt och som har
medfödd stubbsvans, ska ha rätt att delta på utställning. Veterinärintyg
utställt inom en vecka efter hundens födelse ska kunna uppvisas.

- Hund född 2008-01-01 eller senare av ras som SKK fastställt och som
svanskuperats av veterinärmedicinska skäl, ska ha rätt att delta på
utställning.

- Hund född 2008-01-01 eller senare och som är svans- eller öronkuperad
ska efter särskild prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd
en gång och få resultatet stambokfört.

Vilket gäller även för doberman...

Sa han något om varför den inte är reggad i Sverige?

Någon som vet om man kan regga en hund i efterhand?

Man kan se föräldrarna om man googlar på Diabora Murod Bej (tyvärr går det inte att sätta in en direktlänk). Gå in på första resultat och där är båda föräldrarna.

Går man in på puppies så verkar de ha fått en kull och hunden på Blocket verkar vara Diabora Kabala (om saker och ting stämmer).

Vaddå i efterhand??

Det enda som krävs är att hundens stamtavla skickas in till skk, så att den får ett svenskt registreringsnummer..

Vilket gäller även för doberman...

Hund född 2008-01-01 eller senare... Hittills har det alltså inte fötts någon svenskfödd dobbe som skulle kunna tävla med en amputerad svans. IDAG gäller att dobbisar ej får tävla. Kolla själva i regelboken för bruks, lydnad resp utställningar på www.sbk.nu eller www.skk.se. Dobermann och rottweiler som har fått svansen kuperad får EJ tävla.

Det var det jag ville veta. Om det är så lätt så tycker jag det är konstigt att det inte gjorts.

Det kostar faktiskt att importera. Minst 10.000 kr för hunden, sen måste resan betalas (Och det finns inte så många länder supernära som fortfarande får kupera) och är den inte ifrån ett land där man får ta in den under 3 mån ålder så måste den bo hos uppfödaren tills rabiesvaccinationen är klar = till ca 7 mån ålder.
Fast om det är en valp man importerar kan man få tillstånd att ta in den utan att den fått rabiesvaccinationen, om man kan intyga att den varit på kenneln hela tiden.
Tror att valpen måste vara under 18 veckor för att få tillståndet.

Fast om det är en valp man importerar kan man få tillstånd att ta in den utan att den fått rabiesvaccinationen, om man kan intyga att den varit på kenneln hela tiden.
Tror att valpen måste vara under 18 veckor för att få tillståndet.

Innan valpen fyllt 12 v är det. Däremot är inte Ungern ett rabiesfritt land och denna regel är därför inte tillämpningsbar på valpar därifrån.

Detta betyder alltså att ifall denna dobermann inte är insmugglad så borde den ha kommit till sverige alldeles nyligen....

Möjligen via Holland eftersom den finns med på The Dutch Dobermann Association's hemsida.

http://www.dobermannvereniging.nl/modules/pedigree/pedigree.php?pedid=177964

Eller så är den rent av född i Holland, trots att kenneln finns i Ungern. Det finns ju många varianter.

Det må vara det sistnämnda då i sådanafall för det är int etillåtet att flytta runt på valpen innan import. man måste intyga att den endast vistats hos uppfödaren innan den sätts på ett plan till sverige. Har den alltså fötts i ungern och sedan tagits till holland gäller inte dispensregeln (för då blir det ju en smuggelhund oavsett).

Japp jag vet, jag har spanat in dem på Dobermann Rewiew, inget imponerande om du frågar mig.

För att förtydliga, valpen kommer från en kennel, är reggad i ungern, vet inte om han har reggat den i skk, verkar inte så

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 050
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 905
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar