Kuperad dobberman

Sv: Kuperad dobberman

Hittade denna annonsen när jag kikade lite på blocket;

http://www.blocket.se/vi/12258849.htm?ca=10_s

Det är väl förbjudet med kupering i sverige, så hunden måste väl vara en import?

Vad tycker ni, ska dobber vara kuperad eller naturell?

Personligen tycker jag att Dobbermann är vackrare med kuperad svans men naturliga öron.. Tycker att deras svans är ruskigt ful :crazy:
Men eftersom att jag inte tycker att man ska kupera hundar överhuvudtaget (om det inte finns skäl till det, tex hundar som slår sönder svansen osv) så föredrar jag ändå en okuperad Dobbis!!!

Jag pratade med nån som hade en hund som man ibland MÅSTE kupera svansen på för dom fick återkommande infektioner i svansen. Detta var inte en dobermann utan en fågelhund av nån ras med konstigt namn som jag inte kommer ihåg....

Gäller det bara dessa hundar? För vad jag fatta det som så kunde han "kupera" sin hund om han ville men då beroende på att den faktiskt hade problem med sin svans och det var vanligt innom den rasen! :confused:

Det där gäller tex weimaraner och vorsteh, de har så tunna svansar och har alltid varit kuperade förr, så ibland slår de i sönder dem. Då väljer man oftast att kupera eftersom det kan leda till kallbrand och andra bekymmer. MEN då låter man hunden ha ca 1/3 kvar av svansen om möjligt.

Sen att det finns de som avsiktligt klämmer svansen i bildörren osv kan vi ju lämna utanför...

Det där gäller tex weimaraner och vorsteh, de har så tunna svansar och har alltid varit kuperade förr, så ibland slår de i sönder dem. Då väljer man oftast att kupera eftersom det kan leda till kallbrand och andra bekymmer. MEN då låter man hunden ha ca 1/3 kvar av svansen om möjligt.

Sen att det finns de som avsiktligt klämmer svansen i bildörren osv kan vi ju lämna utanför...

Finns det verkligen såna? Som klämmer hundens svans avsiktligt i bildörren? Varför? :confused:

KL

Då ska vi se :devil:

Man behöver inte träna med henne alls hon lyssnar på vartenda ord man säger.Jag som trodde att alla brukshundar behövde träna! Men en 8-månaders dobbis som är så lydig blir jag imponerad av!
Hennes föräldrar är välmeriterade Dock nämns de aldrig med namn

Den är importerad från Budapest, den är inte registrerad i dobermannklubben men det kan han göra.

Verkar vara en okunnig kille som bara tyckte det skulle vara fräck med kuperad dobbis!

Jag känner en del uppfödare och två av dem har tagit in hundar från både USA och Frankrike, de pengar de lägger ner får de aldrig igen på så vis utan hundarna tas in för ett långsiktigt avelsmål (och en hund kan du få hem från Frankrike för under 30 000 *litet tillägg*).
Rätt naivt *tycka* att sälja iväg en hund för den summan (eller försöka kanske jag ska skriva) för att få igen det man lagt ut.
Sen tycker jag endå att det är konstigt om någon köper den här tiken för 50 tusen och hon inte är meriterad eller någonting.

Finns det verkligen såna? Som klämmer hundens svans avsiktligt i bildörren? Varför? :confused:

För att rasen har varit kuperad och då ska det vara så:crazy: Sen att många veterinärer köper det förvånar mig, men jag vet flera fall av svenskkuperade hundar som hade kunnat undvikas.

Det finns iaf de som ringer till kliniken & tjatar om att hunden slår i svansen i alla möbler hela tiden & att hunden "bara måste kuperas för det gör ju säkert ont" :devil: Det gäller ju många raser isf, men det är lustigt nog bara de gamla kuperingsrasernas ägare som bryr sig :confused::angel:

Sen när man frågar om hunden har skadat svansen så har de sällan en skada att visa upp (för det är ju i 95% av fallen inte där problemet ligger) och då kan ju bildörren vara ett medel.

Naturligt är bäst!!!

(Och bara idén att fortsätta stympa för att man tycker det är snyggt...huu! )

Nope inte än, det får bli på måndag när jag fått se hundens stam ;) Den skulle han nämligen skicka då!

Han skriver också att det sägs att Dobermann ska träna mycket men att det är skitsnack. Det såg han på ett tv-program, att hundar som tränar för mycket kan få problem med korppen... :smirk:

De har bara haft henne hemma i en vecka och har upptäckt allergi. Men de har spenderat mycket på henne och hon har "en väl kroppsbyggnad"

Det finns iaf de som ringer till kliniken & tjatar om att hunden slår i svansen i alla möbler hela tiden & att hunden "bara måste kuperas för det gör ju säkert ont" :devil: Det gäller ju många raser isf, men det är lustigt nog bara de gamla kuperingsrasernas ägare som bryr sig :confused::angel:

Sen när man frågar om hunden har skadat svansen så har de sällan en skada att visa upp (för det är ju i 95% av fallen inte där problemet ligger) och då kan ju bildörren vara ett medel.

Naturligt är bäst!!!

Måste bara tillägga att det ibland kan vara till ett mycket jobbigt besvär... Jag var tvungen att amputera min dobermanns svans och det var ingen rolig historia. Mycket jobbigt för min hund som jag var tvungen att förse med dubbla trattar SAMT munkorg för att få honom att låta bli sin svans. Han hade slagit upp sår på den, som inte ville läka och han var på sin svans hela tiden. Jag försökte kupera bara en tredjedel (som en fågelhund), men det funkade inte så till slut fick jag kapa alltihopa. Jag hoppas inte jag någonsin behöver vara med om något liknande, men om den dagen kommer så kapar jag hela svansen direkt än att det ska dra ut på tiden och bli två vändor till djursjukhuset.... Han hade inga som helst problem med balans eller språk trots att han var van vid att ha en svans tidigare och det är ju ändå kört att tävla om man kuperar/amputerar en svenskfödd dobbe oavsett orsak.

Dom ska vara naturliga men det hade varit bra om man fick kupera vissa Boxrar eftersom dom slår så med sin svans när dom blir glada så bryter dom oftast den.

Naturligt är bäst!!!

Men, får man ställa ut den hunden om det var en "olycka"?

Nej, det får man inte. Men vissa kanske "bara" vill ha en hund som ser frän ut.... Vet dock ej vad som gäller för andra raser men en dobbe får ej tävla.

Är det inte bordsbenet man ser på den bilden då?

Jag kan ärligt säga att ja tycker doberman är snyggare me kuperade öron men skulle ALDRIG köpa kuperad hund eller få den kuperad uch vilket djurplågeri... å ja fattar inte va de e för idiot som annonserar ut en sån hund på blocket :confused: luktar katt om detta alltså.. hoppas han åker dit för nått..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 050
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 905
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar