Krav på köpare

Sv: Krav på köpare

Det är olika från ras till ras. T ex bruksraserna brukar uppfödaren vilja att man jobbar med hunden, röntgar och mh-testar vid en viss ålder osv. Dom krav jag har (sällskapsras) är att hunden inte behöver ligga ensam hemma hela arbetsdagar. Folk som jobbar heltid och bara kommer hem på lunchen går bort direkt. Och att man har känsla nog att kunna sätta sig in i en corgis speciella personlighet :p

Ett plus i kanten om köparen är intresserad av träna och ställa ut och mh-berskriva hunden men det är inget krav. Bara man lever ett aktivt liv där hunden får hänga med!

Som Druvan skriver är det väldigt olika krav.
Jag har ju två sällskaps och en apporterande hundras.
I fallet med sällskaps har ju önskemålen/kraven från uppfödarnas sidor varit att hunden ska leva som fullvärdig familjemedlem och att man ska ha tid med hunden (inte lämna hunden många timmar per dag alltså).

Med den senaste hunden önskar uppfödaren att man är aktiv med sin hund, är medveten om hur mkt hunden kräver, att man gärna nyttjar hundens potential med träning/tävling, utställning... och att man röntgar och mh-beskriver såklart :)

Som sagt, det är olika. Men när jag ställde mig i kö hos min uppfödare fick jag bla. uppge:
-hur jag bodde
-hur jag arbetar
-vad jag skulle göra med hunden
-att den ska HD-röntgas efter det att den fyllt 1 år

Krav och krav...

Vad jag vill att mina valpköpare skall ha insett är att den ras jag föder upp inte är söta soffkuddar som uppfostrar sig själv. Jag vill att de skall ha tagit reda på så mycket som möjligt om rasen innan de bokar valp, och jag vill att de skall inse att hunden inte mår bra av att vara ensam långa dagar. Jag vill också att de har intresse av att stimulera hunden fysiskt och mentalt, med vad spelar mindre roll.

Tyvärr ljuger många som borstbindare, och när valpen väl är såld kan man som uppfödare inget göra. Jag vill gärna prata och/eller träffa mina valpköpare några gånger innan bokningen blir definitiv just för att hinna skapa mig en bra uppfattning om köparen. Det är alltid med viss ångest jag lämnar iväg en valp, men "ta i trä" hittills har de fått bra hem. Kanske har jag nekat några som skulle ha blivit bra, men hellre det än att det blir fel.

Mvh,
Duvan

Vi vill att valpköparna

* vallar med hunden
* har tillgång till djur så dom kan valla med den
* vet vad det innebär att ha en BC
* att dom inte jobbar heltid så hunden/valpen får vara ensam hemma hela dagarna alt kunna ha med hunden på jobbet. Oftast är det bönder som är hemma på dagarna ändå.
* HD & AD röntgar hunden vid 1,5 års ålder

Sen är det nog lite till, inga krav, men önskemål som jag inte kommer ihåg :crazy: Mamma sköter den biten ;)

Jag håller på och ringer runt och letar valp av sällskapsras, men är av flera uppfödare inte godkänd som valpköpare för att jag jobbar heltid, och då spelar det ingen roll att någon kommer vara hemma med hunden ända tills den är 6 månader, - att jag efter det planerar att skola in hunden hos dagmatte eller dagis, - att hunden inte kommer vara ensam många timmar i veckan, - att jag kommer hem redan kl 15:30 om dagarna och går och lägger mig kl 23 och alltså har 7½ tim varje dag för umgänge med och träning av hunden, - att jag vill aktivera hunden och träna och ev tävla med den, utan bara det faktum att jag jobbar heltid gör att jag går fetbort. :( Jag kan faktiskt inte förstå varför jag skulle vara en sån dålig hundägare? Och det som är lite tråkigt är att uppfödarna inte nämner det, utan tar det som självklart att alla valpköpare ska känna till att dom inte säljer valpar till heltidsarbetande. Någon uppfödare hade förresten även krav på att man inte skulle ha hemmaboende barn..

Senast ändrad:

Var glad att du inte fick köpa av den uppfödaren som sa att du inte fick ha barn. Man kan ju undra vad det är för hundar som inte klarar av att umgås med barn.

cassiopeja skrev:
Jag håller på och ringer runt och letar valp av sällskapsras, men är av flera uppfödare inte godkänd som valpköpare för att jag jobbar heltid, och då spelar det ingen roll att någon kommer vara hemma med hunden ända tills den är 6 månader, - att jag efter det planerar att skola in hunden hos dagmatte eller dagis, - att hunden inte kommer vara ensam många timmar i veckan, - att jag kommer hem redan kl 15:30 om dagarna och går och lägger mig kl 23 och alltså har 7½ tim varje dag för umgänge med och träning av hunden, - att jag vill aktivera hunden och träna och ev tävla med den, utan bara det faktum att jag jobbar heltid gör att jag går fetbort. :( Jag kan faktiskt inte förstå varför jag skulle vara en sån dålig hundägare? Och det som är lite tråkigt är att uppfödarna inte nämner det, utan tar det som självklart att alla valpköpare ska känna till att dom inte säljer valpar till heltidsarbetande. Någon uppfödare hade förresten även krav på att man inte skulle ha hemmaboende barn..

Gud vad trist att du inte får napp! Jag tänkte lösa det ungefär på samma sätt, förutom att jag är student och de flesta dagarna så har jag bara föreläsningar 3-4 timmar, och då funkar ju hunddagis/dagmatte bra. 6 timmar på hunddagis eller ligga själv hemma... Jag går bara i skolan 3-4 dagar i veckan så resten av dagarna kommer jag att jobba extra från 8-17. DÅ behövs verkligen hunddagis. De första sex månaderna läser jag på kvällstid, så sambon får passa valpen då. Usch, hoppas att uppfödarna godkänner mig... :crazy:

Jag tycker det är väldigt olika.
Mina föräldrar köpte en utställningsvovve en gång och då skulle ägaren se vart vi bodde och sånt, och det är ju iofs bra att han bryr sig om hunden. Det var ett krav att ställa ut också men när han växte upp så ramla det bara ner 1 kula :angel: så det blev det inget av.
Sen när jag och en pojkvän skulle köpa en större hund för några år sen, då vi va 16 år, så fråga uppfödaren typ ingenting, inte ens om åldern. Det tycker jag va lite märkligt ändå men bra för mig, för han är en underbar hund. :D

Dessa "krav" ställde vår uppfödare.

1) Bor man i lägenhet så är HISS nästan ett måste ( och jag förstår )

2) Inte heltidsarbetande ( med lunch kiss )

3) Inget krav, men är positiv till Utställning

4) Heller inget krav men väldigt viktigt = Röntgen

Min ras: Grand Danois

Dessa tycker jag är rätt självklara och jag kommer vara rätt hård om jag själv börjar i kennelverksamhet.

Vår uppfödare har som främsta krav att hunden ska komma till ett aktivt hem, gärna att hunden ställs ut minst en gång (men det var ändå bara ett önskemål i kontraktet) och röntgen av höftleder + armbågsleder var ett måste. Det sistnämnda skulle vi ändå ha gjort, eftersom jag ville träna agility med hunden. Vad gäller heldagsarbete vet jag inte om hon hade några önskemål, men eftersom jag arbetar hemifrån var det inga problem. Barn var tydligen heller inget hinder, eftersom jag sade att vi antagligen skaffar barn inom några år (kan ju ha inverkat att hon själv hade en liten son :idea: )

Min uppfödare hade inte några skriftliga krav, men hon valde valpköpare nogrannt eftersom det kan finnas många positiva saker med en köpare som inte uppfyller ex ett av kraven...

Men allmänt. (weimaraner, dvs rätt krävande jakthund)

* Sysselsätta hunden

* Intresse för att meritera hunden

* Lösa det så att hunden inte behöver vara hemma mer än 4-5 h om dagen.

* Ha kunskap om rasen, om inte annat fråga

* Viljan att hålla kontakten

Min uppfödare anordnar dessutom läger en vecka varje sommar så att vi får träffas alla valpköpare, så vi känner varandra väl, vilket är ett stort plus i kanten. Hon var dessutom den enda som satte in hennes uppfödningars meriter i rasbladet nu när alla julannonser var inne "det är ju det som är intressant", vad uppfödarens hundar har gjort kan man ju se på hemsidan... men det är ju mer "mitt" krav.

//E

Det är ju som sagt olika men vad jag vill att köparna skall uppfylla är:

* Hunden skall ej lämnas ensam hela dagarna
* Hunden skall aktiveras med lämpliga uppgifter
* HD-AD Röntgas vid 12-18 mån ålder
* MH vid 18-24 mån ålder.
* Ej låta hunden para eller bli parad med annan ras.
* Om de ej kan behålla hunden skall den återlämnas till mig.
* Jag vill också att valpköparna i största möjliga mån deltar i de valpträffar jag anordnar

Detta vill jag att valpköparna lovar men självklart finns det folk som lovar guld och gröna skogar men inte håller något av det.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 361
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar