Om och kring Hundnamn - utbruten ur Köpa stamtavla av uppfödare?

Jobbade i djurbutik, varje gång någon kom in och sa att de inte kunde ha rosa på sin hanhund så sa jag att hunden ser ju ingen skillnad, ta den färg du gillar.

En intressant liten anekdot men blått för pojkar och rosa för flickor är en väldigt ny grej. Det var faktiskt mer populärt med rosa för pojkar och blått för flickor förr (oftast med en religiös innerbörd tagen från symbolism för Maria respektive Jesus, men även att rosa ansågs vara en "modig färg" och blått en mer "mjuk färg"), sen var det populärt beroende på hårfärg eller personlig smak (rosa till brunetter, blått till blonda). Så ja det spelar ingen roll alls, välj det man själv tycker om! :up:
 
Jag låter inte valpköparna bestämma stamtavlenamn, då detta med att döpa valparna i stamtavlan är något jag tycker är väldigt roligt. Jag känner mig fram till vilken valp som ska heta vad. Jag har helsvenska namn som är svenska talesätt och uttryck, vilket passar bra till mitt svenska kennelnamn. Jag har exporterat några valpar och de nya ägarna har uppskattat de svenska namnen, även om de kanske inte haft koll på exakt hur det uttalas och att prickar över Ä och Ö försvunnit när de registrerat om hundarna i sina hemländer.

Av mina egna hundar så är det en som kallas för vad hon heter i stamtavlan (ja, minus själva kennelnamnet då) och en har ett namn som är likt det som hon har i stamtavlan.
 
Att man läser Wally med engelskt uttal tycker jag inte är så konstigt, W används ju inte så mycket i svenskan.

Har dock aldrig hört namnet Vally i svenskan heller 😅.
Det var ju under en period rätt poppis att ta in engelska namn och försvenska dem? Jag har t ex träffat en Käthy (född runt -50 och det var väl då det tog fart) och mormors syster (född runt -30) hette Evy. Enligt skatteverket finns det 251 personer i Sverige som heter Vally, så det är inte superunikt.

Men med det sagt hade jag inte heller antagit att en Wally var en tik eftersom det är vanligare som utländskt mansnamn.
 
Tappade bort inlägget jag skulle citera, men ändå:

Jag har aldrig köpt valp men vill ju välja namn själv, inte behöva basera det på något som uppfödaren valde 😅 Stamtavlenamn spelar ingen roll men fattar inte varför tilltalsnamn ska bestämmas av uppfödaren? I de fall där uppfödaren kräver det alltså.
 
Tappade bort inlägget jag skulle citera, men ändå:

Jag har aldrig köpt valp men vill ju välja namn själv, inte behöva basera det på något som uppfödaren valde 😅 Stamtavlenamn spelar ingen roll men fattar inte varför tilltalsnamn ska bestämmas av uppfödaren? I de fall där uppfödaren kräver det alltså.
Tilltalsnamn kan naturligtvis inte bestämmas av uppfödaren, du kallar ju din hund precis vad du vill! Ibland kan du få valet att påverka vad hunden heter i stamtavlan och då välja något du vill använda som tilltalsnamn. En del uppfödare har kriterier de vill att man följer i så fall, men oavsett om hunden heter Violettas Violett i stamtavlan och du varit med och valt namnet kan du ju kalla hen för Oskar ändå liksom.
 
Tilltalsnamn kan naturligtvis inte bestämmas av uppfödaren, du kallar ju din hund precis vad du vill! Ibland kan du få valet att påverka vad hunden heter i stamtavlan och då välja något du vill använda som tilltalsnamn. En del uppfödare har kriterier de vill att man följer i så fall, men oavsett om hunden heter Violettas Violett i stamtavlan och du varit med och valt namnet kan du ju kalla hen för Oskar ändå liksom.
Ja, det är det jag tänker, kunde inte hitta först (trött…) men det var ett inlägg här i tråden där uppfödaren skulle välja tilltalsnamnet också:

När jag köpte min så fick köparen välja namn. Det måste börja på en viss bokstav, samma i hela kullen, inte vara ett "människonamn" och vara det namn man sen tänkte använda till hunden i vardagen och på träning etc. De registrerades sen under det valda namnet.
Alltså inte exakt men ja, att det inte får vara ett människonamn är väl ändå en regel. Men jag antar det är väldigt ovanligt med såna här bestämmelser?
 
Ja, det är det jag tänker, kunde inte hitta först (trött…) men det var ett inlägg här i tråden där uppfödaren skulle välja tilltalsnamnet också:


Alltså inte exakt men ja, att det inte får vara ett människonamn är väl ändå en regel. Men jag antar det är väldigt ovanligt med såna här bestämmelser?
Väldigt ovanligt skulle jag säga, och det finns fortfarande inte någonting som säger att du inte kan kalla hunden för Oskar när du väl får hem den.
 
Tappade bort inlägget jag skulle citera, men ändå:

Jag har aldrig köpt valp men vill ju välja namn själv, inte behöva basera det på något som uppfödaren valde 😅 Stamtavlenamn spelar ingen roll men fattar inte varför tilltalsnamn ska bestämmas av uppfödaren? I de fall där uppfödaren kräver det alltså.
Jag TROR det handlade om att när hunden sågs på tävling, träning, utställning osv och ägaren kallade hunden vid namn (smeknamn) så skulle utomstående fortfarande lättare kunna identifiera den, som hund från hennes kennel, den kullen etc. Hon har jättefina hundar och är stolt över dem (en bruksras).
 
Jag TROR det handlade om att när hunden sågs på tävling, träning, utställning osv och ägaren kallade hunden vid namn (smeknamn) så skulle utomstående fortfarande lättare kunna identifiera den, som hund från hennes kennel, den kullen etc. Hon har jättefina hundar och är stolt över dem (en bruksras).

Kommer direkt att tänka på en bekantings hund som har ett Y framför sitt namn i stamtavlan, vilket inte alls passar in 😆
Kanske samma kennel 😁
 
Vi borde kanske ha ungerska namn på våra hundar, men de är så krångliga 😅 Så vi har valt gammelsvenska/nordisk mytologi, eftersom vår första tik kom från en kennel där man hade tema, och hennes kull var just Nordiska mytologi-kullen 😊
Två har valt att kalla valpen ett annat namn, de hade liksom redan bestämt att den skulle hetta det, nån har modifierat lite, men på tolv valpar känns det väl okej 😊 Vi har då haft en lista med namn köparna kunnat välja på som passar för vår namnpolicy 😊
 
Med mina DSG har jag fått välja namn, uppfödaren har sitt kennelnamn + det jag valt.
Agnes och Gry

Min labbe heter kennelnamn + Flycatcher :D men han har varit så väntad så det har alltid varit tanken att han skulle heta Knut 🥰

Jag gillar generellt korta "människo"namn
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 064
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 253
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 928
Senast: lundborg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 265
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp