Om och kring Hundnamn - utbruten ur Köpa stamtavla av uppfödare?

Jag gillar att kalla mina hundar för något av namnen i stamtavlan, eller något som iaf kan härledas till stamtavlenamnet. Det blir så mycket lättare när man möter andra och snabbt kan koppla vilken kull en viss hund kommer från. Tex tyckte jag det var jobbigt när en väns hund var från en B-kull, men sedan fick ett vardagsnamn på C (som lät som att det var en del av ett stamtavlenamn), jag tänkte hela tiden att hunden kom från just C-kullen :p (men självklart får ju folk kalla sina hundar för precis vad som helst)

Nu har jag fått vara med och döpa de hundar jag haft från valpstadiet, och då har det varit enkelt även om uppfödarna haft specifika teman att hålla sig till. De andra har haft stamtavlenamn som passat bra som vardagsnamn och då har jag använt det också.
 
Jag TROR det handlade om att när hunden sågs på tävling, träning, utställning osv och ägaren kallade hunden vid namn (smeknamn) så skulle utomstående fortfarande lättare kunna identifiera den, som hund från hennes kennel, den kullen etc. Hon har jättefina hundar och är stolt över dem (en bruksras).
Uppfödaren till två av mina marsvin vill väldigt gärna att man skriver marsvinets officiella namn, iallafall när det handlar om utställningar, resultat, avel och annat viktigt just för att hon är stolt över dem och vill att folk ska veta att de kommer från henne. Så jag kan tänka mig att det är samma med din uppfödare, men att bestämma hundens tilltalsnamn tycker jag är lite väl mycket begärt. Det ska väl vara om det är en foderhund, men har hen sålt hunden så känns det som sagt lite väl mycket begärt.
Mina heter *stamtavlenamn* Ambrosia och Amaranthe men kallas för Floor och Sammet och det har uppfödaren inga problem med
 
Kim heter egentligen Baroushka Valentin i stamtavlan och jag hade faktiskt lätt kunnat ha en kissekatt med namnet Valentin - fast när jag fick reda på det hade Kimchi liksom redan fastnat. <3

... och när jag tänker efter är Chika egentligen ett människonamn, bara ett japanskt sådant. :D
 
Två av våra hundar kallas det de heter i stamtavlan. Den tredje har ett eget namn.
Våra hästar heter det de heter, utom en. Hon har fått ett annat namn av dottern.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 060
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 252
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 928
Senast: lundborg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 265
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp