Korsningsavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mackan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 754
Sv: Korsningsavel?

Vad jag har förstått så är just travare/arab en uppskattad korsning för distans. Men det gäller här som i all avel, är det rätt djur det avlas på?
Slår man en blick på de billigaste annonserna så är det diverse travarkorsningar som bara måste säljas NU, och de kostar inte mycket. Väljer man att göra en sådan korsning, så bör man nog ha ett mål med aveln (precis som i all avel, men framförallt om det gäller en kombination som eventuellt har ett begränsat användningsområde.. eller om det kräver en extra duktig ryttare).
Jag har som sagt INGET emot korsningsavel med sunda individer, om det inte bara är för att producera ett gulligt föl. Men man måste veta att det är svårare att sälja och ännu svårare att hitta en kunnig köpare.
Ulrika

ja de där med korsningsavel e svårt.. Jag själv har ett vbl sto (175 cm och grov) som jag ville ha ett föl efter att rida distans på därför tog vi en arab (155 cm och nätt) nästan 1 år senare kom en underbar liten tjej ut som visades på föl bedömning och blev klass 1 och även en halv syster fick 48 p. har man en travare och vill ha ett föl på ska man nog tänka efter lite. vad vill jag ha den till? e de inte bättre att köpa en unghäst? Men vi valde å betäcka. å fölet som nu 2 år har jag inte ångrat en sekund. helt underbar och är nu 158 cm i manken (svett fux med bläs och 2 vita fötter bak)

Jag skulle vilja ha en debatt/vettig diskussion runt amatör korsningsavel. Hur resonerar och tänker ni runt det hela? Det finns ju som vi alla vet vissa raser som är mer lämpade att korsa med varandra och som ger väldigt lyckade resultat. sen finns det korsningar av raser som verkar väldigt långsökta och där resultatet blir i min bok oerhört tveksamt Finns en tråd på Gnägg just nu med ovanliga korsningar, och en del bilder man ser där är minst sagt skrämmande tycker jag......

Vet att det är en tuff fråga och en kanske het potatis men hoppas ändå på en vettig diskussion och många synvinklar på det hela! :bow:

Jag håller med om dina funderingar. Det verkar ske en del planerade kosningar som man undrar vad uppfödarna har för tanke bakom. Travare -arabkorsningar och annat smått o gott som går att läsa om både här på Buke och i allsköns annonser på nätet.
Är det nån som gör såna korsningar som kan redogöra, utan att bli förbannad, vad dom har för mål och mening med sin avel i dom här fallen. Jag vill inte va elak eller fördömmande, men jag är uppriktigt nyfiken på varför.

Just korsningen är travare/arab är väl i allmänhet avlade för distans. Vilket inte förefaller vara så underligt, eftersom det väl är de två raser som är mest framgångsrika inom distans.

Är det nån som gör såna korsningar som kan redogöra, utan att bli förbannad, vad dom har för mål och mening med sin avel i dom här fallen. Jag vill inte va elak eller fördömmande, men jag är uppriktigt nyfiken på varför.

Men är det inte just där problemet ligger många gånger... Det finns inte någon tanke, mål eller mening med just den korsningen ... annat än att det skall resultera i ett föl...

Förutom att det ofta saknas en tanke med själva aveln... Så finns det inte något kritiskt granskande av avelsdjuren/djuret..
Just avsaknaden av kritiskt granskande förekommer även i ren avel.

Personligen är jag inte motståndare av korsningsavel. MEN.. mål och tanke och kritiskt granskande måste finnas med innan man sätter igång och korsar.

Dessutom... något som ofta glöms bort... Förutom mål, tanke och kritiskt granskande... Så måste man följa upp avkomman. Blev resultatet det väntade?? Blev det så bra att man kan göra om det?? Eller... med handen på hjärtat.. Blev resultatet misslyckat...
Misslyckanden skall man ju inte upprepa....

Knapplån.

Tycker det finns många som åker till första bästa PREhingst för att det är en PRE, om hingstens en i fråga är en skam för sin ras tänker de inte på...

Det jobbiga sen är de råkar nedärva saker man icke vill ha...

Knapplån.

Tycker det finns många som åker till första bästa PREhingst för att det är en PRE, om hingstens en i fråga är en skam för sin ras tänker de inte på...

Det jobbiga sen är de råkar nedärva saker man icke vill ha...

Inget unikt för PRE. Det gäller ju hingstar av alla slag som står till förfogande.
Många tar den närmsta hingsten (oavsett ras) Just för att han finns nära....

Men det är ju här det kritiska granskandet skall komma in....

Har den här hingsten de egenskaper jag söker???
OCH... kan han förväntas nedärva dem??

Ja, tog bara PRE som exempel :D

Jag tror absolut att korsningavel kan bli lyckad, det är ju trots allt den som gjort att vi har alla världens raser idag :angel:
Fast där ligger de ju mkt inavel och sånt bakom... För att få fram typ och sånt.

Och jag tror absolut att travarkorsningar kan bli en bra ridhäst på en lagom nivå.
Och även där är det mkt man måste tänka på, om stoet är av god modell, så varför inte?
Om den dock är rakhasig, stupande kors, dålig halsansättning osv. så är det ju lika bra att köpa ett halvblod istället för att göra ett, så att säga.

Många tänker ju inte heller på vad som händer i fall de inte kan behålla sin uppfödning, Vet en som tänkte betäcka sin arab med en russhingst, för att ha en ridhäst sen, men om hon blivit tvungen att sälja? Och om fölet blivit katastrof...

Korsningsavel är intressant, men samtidigt väldigt riskfylld... :D

De flesta konstiga korsningar är väl sk "misstag". Iallafal de jag känner till. Många bra korningar är ju tex. newforest eller connemara ponny som korsas med Fullblod och sånt. Någon mer som har en lyckad korsning? :bump:

Förutom att min connemara/ eng. fullblod har väldigt lång hals och ser ut lite som en flaska ;)
men grymt duktig är han både hopp och dressyr!

Jag vet en som betäckte sitt travarsto med russ. vad är man ute efter då? Jag har faktiskt inte sett avkomman själv, men det vore ganska intressant. Måste va tre år nu, så det börjar bli en färdig häst.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 993
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de... 27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 897
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 506
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 582
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka