Korsningsavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mackan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 754
Sv: Korsningsavel?

Hade i min ungdom en korsning halvblod/new forest (e.Harras 348). Det var en riktigt snygg ponny, 147 cm , hur proportionerlig som helst. Efter grundutbildning sålde vi honom och han gick bland annat fälttävlan upp till EM nivå.

Vill bara säga också att det är inte min mening med mitt inlägg att skapa en korsningsdebatt om just travaren....de har vi haft många nu ;)
Bidrog bara med min korsning....;)

Har du inte sett hur en travhäst rör bakbenen, särskilt i lopp? Den skjuter iväg extremt mycket med bakbenen låångt bak.

Många gör det alltid, de är mycket ändmålsenligt byggda, för syftet att springa fort i trav med sulky. De kan inte ändra det så mycket.

Jisses, dra iväg ett halvblod i trav så skyfflar den också för att inte slå i sina framben...vilken ras som helst förresten...och samla ihop en travare som skolats för ridning så finns inte en tillstymmelse till skyffling. Ett stort välkänt stuteri (Holländskt har jag för mig...går att söka en annan tråd här på Buke om den saken) med hoppavel har valt att börja korsa in just varmblodstravare i hoppaveln...varför tror du?

Just inkorsningar av varmblodstravare har faktiskt visat sig vara mycket lyckade men då har man också valt avelsmaterialet efter noga valda kriterier. Oavsett vilken ras man än har ska man alltid fråga sig, har den här hästen något att tillföra? För att kunna göra såna frågeställningar får man inte färgas av att man "inte gillar rasen" för då går man miste om många bra kombinationer. Man måste alltså ha en bred kunskap om vad som går i arv och vad som är värt att avla på...och kan man det kan man också se om en travare, galoppör eller en med okänd härstamning är värd att satsa på avelsmässigt.

Inget för amatörer, alltså:cool:

Oavsett vilken ras man än har ska man alltid fråga sig, har den här hästen något att tillföra? För att kunna göra såna frågeställningar får man inte färgas av att man "inte gillar rasen" för då går man miste om många bra kombinationer. Man måste alltså ha en bred kunskap om vad som går i arv och vad som är värt att avla på...och kan man det kan man också se om en travare, galoppör eller en med okänd härstamning är värd att satsa på avelsmässigt.

Inget för amatörer, alltså:cool:

Klokt svar. det är väl just det jag undrar över, att det finns så mycket extrema korsningar som mer kommit till "bara för att"? Och avlar man på en redan korsad ras, så är ju tumregeln jag lärt mig, utan att ha någon alls gedigen kunskap runt avel ALLS, att man då håller sig till en ras som redan är mixad, man blandar inte in en 3:e. eller 4:e..... osv.....

Nej det hade jag inte koll på! :D
Snygg häst, som du säger! en lyckad korsning med andra ord och det låter som du tänkt igenom det ordentligt dessutom.

Jag tror att väldigt mycket korsningsavel tyvärr egentligen inte bygger på avel utan önska om ett föl och då gärna ett billigt.
Man behöver inte gå längre än til annonserna här för att hitta korsningar som säljs under 10 000. Bland annat ett "renrasigt" halvblods föl med helt okänd härstamning. Vilket ju i sig är en omöjlighet att man på ett föl inte vem som är mamman.

Sedan är väldigt många omedvetna om hur avel och genetik fungerar. Vissa är helt övertygade att om stoet är vitt och hiingsten är svart blir fölet grått, för blandar man vitt och svart så blir det grått. Eller att om stoet har korta ben men bra kropp och hingsten långa ben och dålig kropp så får fölet bra kropp efter stoet och långa ben efter hingsten. Att sedan chansen för att fölet ska få stoets korta ben och hingstens dåliga kropp är lika stor finns iinte med i deras värld.

Precis som redan finns i denna tråden så dyker genast ett par exemplar på korsningar upp och framhålls som helt perfekta. Men det finns ju minst lika många och ibland fler som inte är det. Men av någon anledning så kommer det sällan fram. Om det kommer fram så är det sällan en riktig häst med namn utan jag såg en eller jag har hört om. Äker är ju att de som råkar få en sådan häst väldigt sällan vill ställa sig upp och säga att mitt föl blev en katastrof. Då tiger man hellre.

Avel är svårt och något av ett lotteri. Att avla renrasigt ger inga garantier för bra föl men chansen att få en vinstlott är något större än när man ger sig på korsningar. För tvärt emot vad de flesta som vill korsa olika raser verkar tro så kräver det väldigt mycket mer kunskap att få till en bra korsning än när man håller sig inom rasen med av premierningsnämnder testade hingstar och kanske ston.

Tack för ett väldigt utförligt och väl avvägt svar. Jag tror du har rätt på väldigt många plan i det du säger.
det jag avser med tråden är som sagt inte att säga att korsningsavel inte ska existera - inte alls. Jag förundrar mig bara över de minst sagt bisarra korsningar med extremt udda resultat, som ofta vad jag sett kommer sig av att raserna är så totalt långt ifrån varandra, att resultatet blir totalt oförutsägbart, och ofta - ja -obalanserat.
har haft korsningar jag också - ponnyer och stora. en welsh-russ-arab, och ett par welsh-araber. sen givetvis halvblod med fullblod, men den korsningen räknas ju inte ens principiellt egentligen som en korsning i traditionell avel så det är ett dumt exempel.

jag skulle dock aldrig få för mig att korsa tex en ardenner med en welsh. eller något annat mycket mycket lätt och litet, med ngt väldigt stort och tungt. då blir det roulette - samma som någon sa med hundar av mycket olika och långt ifrån varandra besläkningsmässigt raser.

Hejsan !

Jag tror att vi behöver titta lite över land gränserna. Tyskarna och sina ridponnys är bla en korsning emellan hannoveranare och welshponny och det gör vi i Sverige också till en viss grad, och det ger bra D-ponnyer med en känsla av att rida på en liten stor häst.
Alla x,xx, och ox hingstar samt welsh och Pre hingstar tror jag är lämpade till de flesta i korsnings syfte.
Men travare är inte avlade för ridning utan de är avlade för löp och inget annat. De har en annan form av trav mekanism och jag tror att de skall inte korsas med någon annan ras över huvudtaget.
Därmed vill jag inte trampa alla travafan på fötterna men alla dessa korsningar travare/? ställer till mer problem än önskat på prismarknaden.
Jag vill med detta påstående inte säga att travarna inte är bra hästar men de är framavlade för att trava snabbt och på det viset är rörelsen trav inte den som man önskar.

Jisses, dra iväg ett halvblod i trav så skyfflar den också för att inte slå i sina framben...vilken ras som helst förresten...och samla ihop en travare som skolats för ridning så finns inte en tillstymmelse till skyffling. Ett stort välkänt stuteri (Holländskt har jag för mig...går att söka en annan tråd här på Buke om den saken) med hoppavel har valt att börja korsa in just varmblodstravare i hoppaveln...varför tror du?

ja du det kan jag inte svara på;) Beror kanske på vilken sorts har för mej att amerikanska travare har väldigt mycket fulllbod i sej, kanske såna då, men har ingen aning.

Det enda jag vet är att travare är avlade för att SKYFFLA sej fram det är inte halvblod. Vilken gör att hbl inte är byggda för att göra det så enkelt som möjligt.....

Många travare har inte ens sadelläge:eek: i sin rygg. Ryggen är inte gjord för att sitta på så det behövs inte. Den har ofta ett kors som gör det lätt att ha bakbenen efter skyfflande. Inte alla. Vissa är byggda som ridhästar, men åtminstione bland travfolk jag träffar anses den bästa byggnaden vara den som gör det lättast att trava fort.;) Och det är inte den bästa ridhästmodellen. Så är det bara.

Men ang avel är det ju så att även om den individ du avlar på har en normal rygg som inte går rakt ut från manken närapå i en båge uppåt där sadeln ska ligga (jodå, det finns de som har) så kanske halva släkten har det :crazy: Så risken är att du får en ridhäst med svagare rygg.

Varför tror du att vissa travare inte klarar hoppning utan får stora problem i bakkärran? Trots bra ridning? Jag har sett travare som bokstavligen nästan brakat ihop i ryggen när de hoppas som en "normal" hopphäst.

Vissa har inte de fysiska förutsättningarna att få in baken, helt enkelt.

Om man sen medvetet korsar in travare så v et jag inte varför men antagligen väljer man noga linjer där det finns rätt egenskaper.

Som ridhästar passar vissa travare bra, de som är rätt byggda själva. Men att avla som ridhästar vore ett lotteri om du ionte har klart för dej hur förfäderna ser ut.

Hejsan !

Jag tror att vi behöver titta lite över land gränserna. Tyskarna och sina ridponnys är bla en korsning emellan hannoveranare och welshponny och det gör vi i Sverige också till en viss grad, och det ger bra D-ponnyer med en känsla av att rida på en liten stor häst.
Alla x,xx, och ox hingstar samt welsh och Pre hingstar tror jag är lämpade till de flesta i korsnings syfte.
Men travare är inte avlade för ridning utan de är avlade för löp och inget annat. De har en annan form av trav mekanism och jag tror att de skall inte korsas med någon annan ras över huvudtaget.
Därmed vill jag inte trampa alla travafan på fötterna men alla dessa korsningar travare/? ställer till mer problem än önskat på prismarknaden.
Jag vill med detta påstående inte säga att travarna inte är bra hästar men de är framavlade för att trava snabbt och på det viset är rörelsen trav inte den som man önskar.

Precis. Tyvärr är det så även om det finns många trevliga rara hästar som är travare, så är verkligheten precis som du skriver. :bow:

Jag tänker inte dividera om travarens förträfflighet som ridhäst för det finns massor av trådar i ämnet. Däremot ska man ha fullständigt klart för sig att det, oavsett ras, är helt till individen och dess anatomi om den ska klara sin uppgift. Grundträningen lägger grunden och rätt träning ska göra hästen hållbar. Det gäller alla raser. Jag skulle inte tveka en sekund att köpa en travare som ridhäst om den har kroppen för det jag vill att den ska utföra...men en som inte fixar att gå trav p.g.a. felbyggnad köper jag icke...och tar inte emot ens om jag fick den gratis.

Bara genom att kika här på forumet ser man hur många som har helt travarfria hästar som brakar igenom och inte håller till det dom är tänkta för. Nästan dagligen läser jag inlägg där man fått ta bort hästar p.g.a. ryggar och leder och inte är det travarkorsningar det handlar om.

Idén att korsa in travare, och då är det den franska travaren i huvudsak som man kommer att använda, kommer sig av att de är mentalt stabilare och har bättre hållbarhet.

Studera lite var travaren kommer ifrån och vilka raser som ingår...du blir förvånad. Den amerikanska är kommen ur det Engelska Fullblodet med inkorsningar av morgan och naragansett pacern (gångartshäst, numer utdöd). Den franska har mer åt araben men idag har man korsat de olika typerna så det är svårt att hitta någon egentligt ren, samtliga baseras dock på kända ridbara hästraser. Den franska travaren avlas dock med tanken på att den ska kunna fungera som allroundhäst också.

Dåligt sadelläge finns hos alla hästraser och det kommer att fortsätta så så länge folk tar föl på sin häst bara för att den är "söt"...Man måste tänka längre än så.

Något jag skulle fundera på om jag vore halvblodsuppfödare är...hur sjutton kommer det sig att hästarna numer blir så hiskeligt höga??? Prestationen sitter ju inte i mankhöjden, direkt...och det är verkligen att göra hästarna en otjänst då det knappast finns ridbanor och ridhus som är anpassade för dessa hästar och inte många ryttare klarar att rida ihop dom på de ytorna heller...med belastningsskador som följd. :cool:

Hej!

Varje år, i juni, på Bollerup hålls Sverige Pokalen - en utställning för fullblodsaraber född i Sverige men det ingår en klass för reg. korsnings araber ( minst 12.5% arabblod) också.
Det är svårt att nå dem som äger korsnings araber så jag vill passa på och hälsa välkommen till Bollerup 2007 till alla som äger en korsnings arab.
Korsnings araber är även välkommen att tävla i ridklasserna dagen innan uttställningen.

En liten tilläg. På världsberömda arabstuteri Janow Podlaski i Polen avla man korsningen fjord/arab. Detta har de gjort i många år, korsningen används i det dagliga arbete på stuteriet som draghäst men även som ridhäst. Dessa korsningar är mycket uppskattade.

Något jag skulle fundera på om jag vore halvblodsuppfödare är...hur sjutton kommer det sig att hästarna numer blir så hiskeligt höga??? Prestationen sitter ju inte i mankhöjden, direkt...och det är verkligen att göra hästarna en otjänst då det knappast finns ridbanor och ridhus som är anpassade för dessa hästar och inte många ryttare klarar att rida ihop dom på de ytorna heller...med belastningsskador som följd. :cool:

Håller med om det. Ändå tycker jag det är bättre än för några år sen när även hopphästar skulle vara enorma och klunsiga.:eek: Nu ser man ju lite lättare hästar i alla fall.

Ang amerikanska travaren så v et jag att de har mkt fbl i sig. Att travare är bra i psyket säger jag inte emot, en bekant som haft många travare (amatörtränare) säger att de är för snälla för sitt eget bästa, många behandlas illa utan att protestera, de kämpar för att göra sitt bästa ändå. Säger hon, jag vet inget om travträning själv.

Men det gäller nog många hästar:crazy: av alla raser, egentligen.

Har du inte sett hur en travhäst rör bakbenen, särskilt i lopp? Den skjuter iväg extremt mycket med bakbenen låångt bak.

Många gör det alltid, de är mycket ändmålsenligt byggda, för syftet att springa fort i trav med sulky. De kan inte ändra det så mycket.

Jag vet hur en travare rör sig i ett lopp, men jag tyckte det var ett konstigt sätt att utryck sig på. "Skyfflandet" är när hästen breddar bakbenen, för att, ja, få mer fart eller vad man nu kallar det. :D Självklart är ju en travare framavlad för att trava snabbt, men jag anser att det är en allround häst. Om man lägger ner tid för att skola om en travare efter tävlingskarriären brukar de bli väldigt trevliga ridhästar, och de flesta är också väldigt bra hoppare. Och så tävlar man ju inte bara med sulky, utan även i monté. :D

KL

Hörrni :D
jag är kanske blåögd men jag hade INTE tänkt mig detta att bli en debatt om travaren. ALLS..... :mad:

Jag misstänkte också att det skulle bli så, det verkar vara vanligt att man korsar just travarston eftersom den marknaden är mättad (som i och för sig andra marknader är också). Har man ett trevligt varmblodssto som man vill ha föl undan och stoet inte räknas som bra nog för travavel, eller att ägaren helt enkelt inte är intresserad av trav så blir det nog att de ser sig om efter en annan ras. Men om du har tänkt att det inte ska vara en trav/ridras tråd, så tycker jag att vi accepterar detta. Har man dock en trav/ardenner trav/shettis kunde det ju vara kul ;).
Intressant att fjording och arab blir bra. Finns det någon bild på en sådan?
Ulrika

jag prövade söka men hittade inget? :crazy:
det jag inte förstår är att även om man vill bara ha ett gulligt föl efter älsklingen, att man då korsar med vad som helst? Nu vill jag undvika att smutskasta exakta exempel och göra ngn upprörd, men ska jag förklara mig rent generellt, så har jag sett flertalet korsningar mellan en väldigt stor tung och en väldigt liten lätt ras, som blivit katastrofalt oproportionerliga, och även korsningar av flertalet raser som korsas med ytterligare en korsning av flertalet raser, varpå resultatet blir ännu mer rörigt i fråga om hästens byggnad och utseende. Jag vill veta tänket - eller finns det ingen medveten tanke annat än att man vill ha en fölis?

Jag tror att ett uttömmande svar kan du nog bara få från en som gör just så... :crazy:

Själv försökte jag betäcka mitt kallblodstravarsto med en tinker i somras. Valet av hingst var mycket noga övervägt och det hade nog kunnat blivit ett mycket fint föl. Nu tyckte dock stoet i fråga inte att han var attraktiv nog :crazy: så det blev inget.
Det jag ville med den korsningen var dels att ta ett föl efter en häst jag är mycket fäst vid, och dels att uppväga en del av de brister jag ser hos henne. Att jag inte bara istället köper en tinkerbäbis är bla pga deras överdrivna hovskägg och att de är väldigt varierande i kvalitet än så länge. Ändå gillar jag tinkerns byggnad och lätthet i steget och vill gärna ha det i mitt föl...
Så tänkte jag, men många kan nog tänkas ta vad billig hingst det finns till hands till sitt sto...

Det är väl som med korsningsavel på hundar- korsar man två raser ur samma användningsområde blir det sällan någon katastrof. Ridhäst + travhäst eller ridhäst + arbetshäst är en dålig ekvation.

Jag delar inte denna erfarenhet - det finns bra jakthästar som är kallblod/fullblod (fast man brukar kanske vilja ha en andragenerationenskorsning).

Jag tror att ett problem är att många som korsar är okunniga. De avlar på "dåliga" individer eller individer som inte matchar varandra och då blir det inte bra oavsett ras. (Och tvärtom väl matchade individer kan säkert ge bra avkomma även om det inte är en korsning som t.ex. jag skulle komma att tänka på)

Som jag skrev tidigare så blir fullblod bra med det mesta. Jag kan tänka mig att 75% fullblod och 25% nordsvensk kan bli riktigt trevligt, inte för att jag sett någon. Att korsa med fullblod ser jag inte direkt som att korsa, även om det är det.. Jag ser det mer som att förädla..
Ulrika

Jag har ju alltid varit väldigt restrektiv ang korsningsavel, och tänker mig verkligen noga för innan jag gör sådant, men förra året träffade jag på ngt av det läckraste jag mött i hästväg... korsning fullblod och ardenner! En otroligt högrest skimmelsto-jättefin!

Jag skulle själv aldigt våga avla så, men jag kan ju inte blunda för att resultatet i just det fallet blev mkt lyckat.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 993
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de... 27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 897
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 506
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 582
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka