Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du inte sett hur en travhäst rör bakbenen, särskilt i lopp? Den skjuter iväg extremt mycket med bakbenen låångt bak.
Många gör det alltid, de är mycket ändmålsenligt byggda, för syftet att springa fort i trav med sulky. De kan inte ändra det så mycket.
Oavsett vilken ras man än har ska man alltid fråga sig, har den här hästen något att tillföra? För att kunna göra såna frågeställningar får man inte färgas av att man "inte gillar rasen" för då går man miste om många bra kombinationer. Man måste alltså ha en bred kunskap om vad som går i arv och vad som är värt att avla på...och kan man det kan man också se om en travare, galoppör eller en med okänd härstamning är värd att satsa på avelsmässigt.
Inget för amatörer, alltså![]()
Jag tror att väldigt mycket korsningsavel tyvärr egentligen inte bygger på avel utan önska om ett föl och då gärna ett billigt.
Man behöver inte gå längre än til annonserna här för att hitta korsningar som säljs under 10 000. Bland annat ett "renrasigt" halvblods föl med helt okänd härstamning. Vilket ju i sig är en omöjlighet att man på ett föl inte vem som är mamman.
Sedan är väldigt många omedvetna om hur avel och genetik fungerar. Vissa är helt övertygade att om stoet är vitt och hiingsten är svart blir fölet grått, för blandar man vitt och svart så blir det grått. Eller att om stoet har korta ben men bra kropp och hingsten långa ben och dålig kropp så får fölet bra kropp efter stoet och långa ben efter hingsten. Att sedan chansen för att fölet ska få stoets korta ben och hingstens dåliga kropp är lika stor finns iinte med i deras värld.
Precis som redan finns i denna tråden så dyker genast ett par exemplar på korsningar upp och framhålls som helt perfekta. Men det finns ju minst lika många och ibland fler som inte är det. Men av någon anledning så kommer det sällan fram. Om det kommer fram så är det sällan en riktig häst med namn utan jag såg en eller jag har hört om. Äker är ju att de som råkar få en sådan häst väldigt sällan vill ställa sig upp och säga att mitt föl blev en katastrof. Då tiger man hellre.
Avel är svårt och något av ett lotteri. Att avla renrasigt ger inga garantier för bra föl men chansen att få en vinstlott är något större än när man ger sig på korsningar. För tvärt emot vad de flesta som vill korsa olika raser verkar tro så kräver det väldigt mycket mer kunskap att få till en bra korsning än när man håller sig inom rasen med av premierningsnämnder testade hingstar och kanske ston.
Jisses, dra iväg ett halvblod i trav så skyfflar den också för att inte slå i sina framben...vilken ras som helst förresten...och samla ihop en travare som skolats för ridning så finns inte en tillstymmelse till skyffling. Ett stort välkänt stuteri (Holländskt har jag för mig...går att söka en annan tråd här på Buke om den saken) med hoppavel har valt att börja korsa in just varmblodstravare i hoppaveln...varför tror du?
Hejsan !
Jag tror att vi behöver titta lite över land gränserna. Tyskarna och sina ridponnys är bla en korsning emellan hannoveranare och welshponny och det gör vi i Sverige också till en viss grad, och det ger bra D-ponnyer med en känsla av att rida på en liten stor häst.
Alla x,xx, och ox hingstar samt welsh och Pre hingstar tror jag är lämpade till de flesta i korsnings syfte.
Men travare är inte avlade för ridning utan de är avlade för löp och inget annat. De har en annan form av trav mekanism och jag tror att de skall inte korsas med någon annan ras över huvudtaget.
Därmed vill jag inte trampa alla travafan på fötterna men alla dessa korsningar travare/? ställer till mer problem än önskat på prismarknaden.
Jag vill med detta påstående inte säga att travarna inte är bra hästar men de är framavlade för att trava snabbt och på det viset är rörelsen trav inte den som man önskar.
Något jag skulle fundera på om jag vore halvblodsuppfödare är...hur sjutton kommer det sig att hästarna numer blir så hiskeligt höga??? Prestationen sitter ju inte i mankhöjden, direkt...och det är verkligen att göra hästarna en otjänst då det knappast finns ridbanor och ridhus som är anpassade för dessa hästar och inte många ryttare klarar att rida ihop dom på de ytorna heller...med belastningsskador som följd.![]()
Har du inte sett hur en travhäst rör bakbenen, särskilt i lopp? Den skjuter iväg extremt mycket med bakbenen låångt bak.
Många gör det alltid, de är mycket ändmålsenligt byggda, för syftet att springa fort i trav med sulky. De kan inte ändra det så mycket.
jag prövade söka men hittade inget?![]()
det jag inte förstår är att även om man vill bara ha ett gulligt föl efter älsklingen, att man då korsar med vad som helst? Nu vill jag undvika att smutskasta exakta exempel och göra ngn upprörd, men ska jag förklara mig rent generellt, så har jag sett flertalet korsningar mellan en väldigt stor tung och en väldigt liten lätt ras, som blivit katastrofalt oproportionerliga, och även korsningar av flertalet raser som korsas med ytterligare en korsning av flertalet raser, varpå resultatet blir ännu mer rörigt i fråga om hästens byggnad och utseende. Jag vill veta tänket - eller finns det ingen medveten tanke annat än att man vill ha en fölis?
Det är väl som med korsningsavel på hundar- korsar man två raser ur samma användningsområde blir det sällan någon katastrof. Ridhäst + travhäst eller ridhäst + arbetshäst är en dålig ekvation.