Korsningsavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mackan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 754
Sv: Korsningsavel?

Vill bara tillägga att i Tyskland så ligger Fullblodsaraben, shagay araben, angloaraben + arabkorsningar, i samma förening.
Vilket innebär att man drar nytta av varandra tex utställningarna, bruksprov osv.

Araben hade varit mer använd inom all avel om hingstarna hade gjort ett bruksprov som alla andra raser begär.
Lotta

Senast ändrad av en moderator:

Och jag skulle bara vilja tillägga: Hur kommer det sig att frågor och diskussioner angående travhästens duglighet som ridhäst och travston som korsas med andra raser rör upp så heta känslor? Borde kunna vara intressant för beteendeforskare att kika lite på:-) Skojar bara... Men visst är det intressant? Hemma på min gård har vi tre saker som lätt blir ett rött skynke: Travhästar som ridhästar, jakthundar som skäller och tuppar som gal som på en bygata i Mexiko!

Idén att korsa in travare, och då är det den franska travaren i huvudsak som man kommer att använda, kommer sig av att de är mentalt stabilare och har bättre hållbarhet.

Baserar du detta på din egen erfarenhet?

Jag anser att den franska travaren generellt har sämre hållbarhet och är hetsigare men de är också mycket starkare och mer robusta. Den amerikanska är vekare i huvudet och har större vilja att vara till lags.

Jag tror ingen som har jobbat med både amerikanska och franska travare anser att den franska är mentalt stabilare... Jag tycker dock att de franska har större mod.

Den franska travaren avlas dock med tanken på att den ska kunna fungera som allroundhäst också.

Gör den? Av vilka travuppfödare då? Jag har varit en del i Frankrike och besök en hel del uppfödare där. Ingen pratar om någon allroundhäst utan de flesta vill korsa in amerikanskt blod för att få fram en bättre travhäst. Det franska travförbundet förbjuder allt annat än franska hästar i sin stambok nu så följden blir att många franskfödda travhästar registreras i Italien.

I Frankrike är gallringen stenhård, och det är inte ridhästar de flesta blir...

Gör den? Av vilka travuppfödare då? Jag har varit en del i Frankrike och besök en hel del uppfödare där. Ingen pratar om någon allroundhäst utan de flesta vill korsa in amerikanskt blod för att få fram en bättre travhäst. Det franska travförbundet förbjuder allt annat än franska hästar i sin stambok nu så följden blir att många franskfödda travhästar registreras i Italien.

I Frankrike är gallringen stenhård, och det är inte ridhästar de flesta blir...

Nej det låter faktiskt väldigt märkligt att travuppfödare skulle bry sej om att hästen blir allroundhäst :cool: Varför? De vill ha bra snabba ändamålsenliga travare skulle jag tro

Oj, insåg att jag missade ett kommatecken i ditt inlägg

Idén att korsa in travare, och då är det den franska travaren i huvudsak som man kommer att använda, kommer sig av att de är mentalt stabilare och har bättre hållbarhet.

Nu ser jag att du menade att travare genrellt har bättre hållbarhet och är stabilare mentalt i jämförelse med ridhästar. Jag tolkade det som en jämförelse mellan franska och amerikanska travare, ber om ursäkt.

Men vad ger ni denna kommentaren:
"Jag ska avla på mitt travarsto, men jag vill inte ha en travare, vad för hingst ska jag ta då?"

Ungefär lika dumt som att fråga: jag ska avla på min pudeltik, men jag vill inte ha en pudel, så jag korsar med schäfer, tax, bulldog...
Om man inte vill ha en pudel, så köpar man väl en valp av en annan ras?!

Om man har en travare, ska man vara stolt :banana: över det, tycker jag!, och avla vidare på den rasen. Kombinera med rätt travarpappa, så att du lyfter fram de egenskaper du vill att den nya individen av den rasen ska ha. Det är det som är avel.

Vil du inte ha travar-egenskaper, så byt ras. :eek:

Travare plus travare är bara motiverat om man avlar för banan! Vilket innebär att det bara är motiverat att avla på individer meriterade för trav - detta utesluter 99,9999% av alla högt älskade ridtravare och skogsmullar. De har ofta hamnat där de är för att de är riktigt kassa travare.

Om man har en ridtravare och absolut, nödvändigtvis vill ha en avkomma för eget bruk, är en godkänd halvblodshingst sannolikt både bättre lämpad och billigare.

I ridhästvärlden kan det finnas det plats för medelmåttorna, om de har tur och hittar rätt människor - i travvärlden finns det plats för vinnare.

Nu vill jag inte uppmana människor att ta föl på sina travare - men det finns ingen "magic bullet" i form av en strategi som alltid är bäst, typ att alltid hålla sig inom en ras

smaken är som baken;)

Det finns många härliga skogsmulle-hästar även bland de rasrena!

Grejen är väl att
Man måste inte betäcka bara för att man råkar äga ett sto!

Har man ett travarsto och inte vill ha ett travarföl, då är det ju bättre att låta bli att betäcka än att få en korsning som kanske ändå inte blir varken travare eller ens en trevlig allroundridhäst...

Delvis på egen erfarenhet, ja. Zangersheide satsar dessutom seriöst på den fronten, med inkorsning av varmblodstravare i hoppaveln via franska varmblodstravarston. Inget nytt, alltså. Finns att läsa på Ridsports nättidning. :cool:

Grejen är väl att
Man måste inte betäcka bara för att man råkar äga ett sto!

Har man ett travarsto och inte vill ha ett travarföl, då är det ju bättre att låta bli att betäcka än att få en korsning som kanske ändå inte blir varken travare eller ens en trevlig allroundridhäst...

Så sant...men problemet är ju att även folk med andra raser inte begriper att just deras sto kanske inte har något att tillföra alls men då är det plötsligt ok att avla på stoet eftersom det inte är en travare...:angel: . Vimlar ju av krakar som är " rena halvblod " som får stryk för att dom inte fixar att hoppa 120...eller inte klarar dressyrens högre skolor p.g.a. anatomiska problem (ibland även träningsfel). Det har inget att göra med huruvida man har en korsning eller ej.

Jag har vågat trotsa saken och betäckt syrrans korsning(okänd härstamning) med förmodat travarinslag med en paint p.g.a. att hon är korrekt byggd och har ett suveränt psyke.

Betäcker man ett travarsto med halvblodshingst kommer en ev. avkomma efter ett par generationer ha gröna papper om man använder godkända hingstar. Det svenska halvblodet (Varmblodig ridhäst) är redan korsningar av alla de möjliga raser.:cool:

Så sant...men problemet är ju att även folk med andra raser inte begriper att just deras sto kanske inte har något att tillföra alls men då är det plötsligt ok att avla på stoet eftersom det inte är en travare...:angel: . Vimlar ju av krakar som är " rena halvblod " som får stryk för att dom inte fixar att hoppa 120...eller inte klarar dressyrens högre skolor p.g.a. anatomiska problem (ibland även träningsfel). Det har inget att göra med huruvida man har en korsning eller ej.
SOm jag skrev ovan, man måste inte betäcka bara för att man råkar äga ett sto.
Det är ju det vi propagerar för här hela tiden, att vi stoägare MÅSTE ta vårt ansvar och bara betäcka de ston som verkligen HAR något att tillföra sin avkomma, mer än att hon är snäll och/eller har en fin färg... OAVSETT RAS!

Att komma dragande med Zangersheide här och jämföra med deras avel och den avel som det skrivs om i den här tråden ("syrrans korsning(okänd härstamning)" mfl). Är som att jämföra ärtor med morötter. Visst de är grönsaker bägge två men sedan tar likheterna slut.
På Zangersheide handlar det om noga utvalda hästar som väljs ut av folk med gedigen kunskap om avel och genetik. Inte minst när det gäller de hästar de har i aveln. Här är det inte tal om att våga för här vet man vad man gör. Inte heller är det tal om hästar som man vet vad de har för anlag utan det är hästar som man kan spåra långt bakaåt med dokumenterad härstamning. Det är sådant som är avel inte att betäcka bara för att det går eller för att man vågar chansa. Utan väldig medvetet med utvalda individer och en plan för vad som ska hända om det ändå slår fel. Tror inte man rear dåliga avkommer på Zangersheide som det görs inom den avel som inte sker seriöst. Utan då tar man nog helt enkelt och slaktar de hästar som inte håller måttet.

Jag har hela tiden framhållit att man måste vara noga med stomaterialet OAVSETT ras. Att jag nämnt Zangersheide är för att det finns en orsak till att dom öppnat dörren åt det hållet.
Trots att jag nu betäckt syrrans korsning (av okänd härstamning) så har jag ändå gjort ett val grundat på hennes anatomiska fördelar och psyket. Det står jag för och avkomman ska bli tävlingshäst. Jag har ca 35 år med häst som gjort att jag vet vad jag vill ha;)

Du får ju stå för det men jämför dig inte med Zangersheide. Du har ju ingen aning om vad som bakom stoet, spelar ingen roll om du har 3 eller 35 år med hästar bakom dig. Om det nu blev bra så har det absolut inget med dina kunskaper att göra när du inte vet något om stoet annat än hur hon ser ut. Utan det handlar bara om ren tur och inget annat. Det kunde lika gärna gått helt åt skogen med avkomman. Som du skrev själv innan så "vågade du chansa", gattis om chansningen gick hem men kalla det inte för avel. Det bara tur.

Jag håller med dig, det är tur.
Jag har själv ett ponnysto som är en riktig gatukorsning. Framavlad(inte av mig) på grannen hingst o bara för att få föl.
Russ/arab-NF, 134.5 cm.
MEN...just hon (o inte hennes förfäder som jag inte vet ett skit om) har ett kanon temperament för barn, bra gång.
Men hon är lågställ o lite lång i kroppen. Jag tog en chansning o betäckte henne med en rp hingst(noga genomtänkt vilken som skulle passa)o fölis är nu 8 mån. Och jag är glad att jag chansade.
Men detta är bara tur att hon blev som hon blev. Hon kunde lika gärna sett ut som någon av sina förfäder.
Hon är en kopia i huvudet, färg o lynne som mamma men mer högrest o kortare. Just det jag ville ha fram. men vi får se om hon har samma ridbarhet.

Vore jag inte för korkad skulle jag lägga in en bild, men jag misslyckas alltid.:(

th_HPIM0430.jpg

Axlundas Primah Donna 1 mån
Ett nytt försök efter att ha tittat på den länken du skickade mig.
Hoppas jag greppat det nu.:bump:

Oj nu fick jag faktiskt in en bild :)
Fast den hade ju kunnat vara större...jaja man lär sig väl det också så småningom.

Hej. mamma har ett jätte fint stort trav sto på 170 cm. Vi ville ha en mindre ädlare avkomma att tävla distans på så vi satte en super trevlig arab på henne å när fölet kom blev de en riktig liten läcker bit. Ser ut som ett renrasigt halvblod men med mkt bättre bogfrihet än vad dom brukar ha. Hon visades som föl med 788888 =47p. Hon visades som korsnings häst och blev näst bäst i klassen.:) Pappan var 155cm och skimmel å mamman 170 cm och svart/brun. Fölet blev ett litet sto föl, svett fux med bläs och 2 vita kotor. vi hade även en avkomma till efter samma pappa och travar mamma som vann klassen på fölvisningen med 888798 =48p. Dom vann över bla hbl med okännd härstamning och fullblod/welsh korsningar mm. så alla anorlunda korsningar behöver inte vara misstag.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 993
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de... 27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 897
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 506
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 582
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka