Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 912
Sv: Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

Nu börjar vi hamna lite OT, men en sak jag tänkt på flera ggr (jag sneglade åt RP-hingst när jag betäckte arabstoet, men hittade ingen som uppfyllde mina krav, och hon betäcktes ju med hblhingst) är hur BILLIGT det är att betäcka med rp-hingst jmf med tex hblhingst.

och kan inte det spela in, från båda hållen? Ponera att jag som stoägare vill göra mig en egen hobbyavkomma, storlek 'liten häst'. Och jag har ett xx- hbl- eller arabsto. Dvs jag kan med hblhingst bygga en 'renrasig' hblavkomma, eller med en RP-hingst bygga RP (inte med hblstoet då kanske, eller?). Det är en STOR ekonomisk prisskillnad i rena 'betäckningskostnader', och samtidigt finns många RP-hingstar på semin (dvs tillgängliga lätt och enkelt).

Om du då har ett sto som är ett 'bussigt dussinsto', och du vill inte ha någon 'höga klasser'avkomma egentligen, utan en trevlig, bussig kompis, snäppet bättre än mor sin, så borde ju 'risken' att ekonomin spelar in vara ganska stor? (Inte för alla givetvis, men ni förstår).

Och, jag antar kallt att det INTE är billigare att testa sperman, tappa, samla och skicka från en RP-hingst än från en hblhingst. Och inte heller billigare utbilda en RP-hingst än en hblhingst, etc. Däremot torde det vara betydligt billigare att få en RP-hingst godkänd (inte avelsvärderad - godkänd!) Men RP-hingstägaren får in betydligt mindre pengar via dräktighets/fölavgifter.

Ganska enkelt då att räkna ut att det måste vara minst lockande, och kanske också en ekonomisk nödvändighet (?) att ha ganska vida ramar för de ston man accepterar (naturligtvis med vissa gränser).

Sen om man vills pinna vidare, hur många hblhingstägare 'selekterar' bland stona? (Alltså, jag vet inte om de har 'begränsningar' ang ras, men de har då iaf inga begränsningar vad jag märkt ang prestation eller liknande hos stoet. Det Flyinge fick veta t ex vid beställning var att 'vi har ett arabsto här som vill ha akriborisimmare'. VAD för arabsto hade de ju noll koll på, och frågade inte om heller, utan de skickade sperman och räkningen och gjorde kryss i protokollet för ännu ett seminerat sto..)

Vilka Vi ???
vad den domaren såg var inte någon Svensk ridponnyavel.
Vad han sa var 30 år efter var RSF´s avel.

Den domaren såg till största delen avkommor efter hingstar som ASRP kasserat, hingstar med BRP nummer + importer från hans egen avelsförening.

Som jämförelse så var RBIS på denna tillställning bara någon vecka tidigare bedömd på ASRP utställning av int. ridponnydomare+ en av Sveriges främsta ridponny/halvblodsdomare med god int. kännedom bedömd med poängraden 87777=36 poäng--i denna församling RBIS.

Därtill visades några av denna domares GULD bedömnda ponnyer samma dag för en annan int. domare och samtliga gick med silver.

--------------

Det här jäkla "snacket" om att det kostar pengar att hålla hingst och därmed rättfärdigar ett ytterst "märkligt sätt" att marknadsföra hingstar är kanske gångbart för enbart komersiella hingstationer men på ridponny förtäcks det med att s.k avelsmäniskor visar intresse enbart för inkomster och totalt befriade från att förvärva sina hingstar på ett bra sätt.

Ridponnyhingsten är väl den mest märkliga skapelse..kommer stoägaren med ett litet sto,,då förstorar hingsten.
Kommer stoägaren med ett lstort sto,,då förminskar hingsten.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jo det kostar att hålla hingst, det vet tyvärr inte dom som inte håller hingst inom ponnyvärlden.

Inte heller vet alla att domaren från Holland är långt utbildad både inom sporten själv tävlingsryttare både i Hoppning och dressyr samt Internationell körning. Domarna i andra ringen har ingen utbildning det är uppfödare och dömer efter sin smak. Alla Brittiska domare är uppfödare, m.a.o saknar domarkompetens som vi så fint kallar det för!
Eftersom det verkar som Per Åke har läst domarprotokollen så vet du varför vissa fick silver, jo ridponnyerna som fick silver SA domaren saknade welshen han vill se welshen både i stammen och utseendet
Dom såg ut som ridponnyer och WPB ska se ut som welshponnyer...
Vad som sen stod i domarprotokollet vet bara dom som läst det!

Ponnyerna som visades i RSF riksutställning var oehört fina ponnyer och att RBIS fick lite lägra poäng av den domaren från österike som är operasångare och utbildad i Holland som domare hos NWR! Var nog för dom som visade aldrig hade visat ponnyförut och BL sa just detta!
Sitt inte och var elak mot de som faktiskt ställer ut sina ponnyer, det är lätt att sitta hemma och döma andra!

Det är väl inga som helst fel på ponnyhingstar? De är långt ifrån så sköra som halvblodshingstarna är i alla fall.

Vill man ha ett hållbart litet energiknippe, varför inte ta en fin ridponnyhingst med egna meriter? :crazy:

Nu börjar vi hamna lite OT, men en sak jag tänkt på flera ggr (jag sneglade åt RP-hingst när jag betäckte arabstoet, men hittade ingen som uppfyllde mina krav, och hon betäcktes ju med hblhingst) är hur BILLIGT det är att betäcka med rp-hingst jmf med tex hblhingst.

och kan inte det spela in, från båda hållen? Ponera att jag som stoägare vill göra mig en egen hobbyavkomma, storlek 'liten häst'. Och jag har ett xx- hbl- eller arabsto. Dvs jag kan med hblhingst bygga en 'renrasig' hblavkomma, eller med en RP-hingst bygga RP (inte med hblstoet då kanske, eller?). Det är en STOR ekonomisk prisskillnad i rena 'betäckningskostnader', och samtidigt finns många RP-hingstar på semin (dvs tillgängliga lätt och enkelt).

Om du då har ett sto som är ett 'bussigt dussinsto', och du vill inte ha någon 'höga klasser'avkomma egentligen, utan en trevlig, bussig kompis, snäppet bättre än mor sin, så borde ju 'risken' att ekonomin spelar in vara ganska stor? (Inte för alla givetvis, men ni förstår).

Och, jag antar kallt att det INTE är billigare att testa sperman, tappa, samla och skicka från en RP-hingst än från en hblhingst. Och inte heller billigare utbilda en RP-hingst än en hblhingst, etc. Däremot torde det vara betydligt billigare att få en RP-hingst godkänd (inte avelsvärderad - godkänd!) Men RP-hingstägaren får in betydligt mindre pengar via dräktighets/fölavgifter.

Ganska enkelt då att räkna ut att det måste vara minst lockande, och kanske också en ekonomisk nödvändighet (?) att ha ganska vida ramar för de ston man accepterar (naturligtvis med vissa gränser).

Sen om man vills pinna vidare, hur många hblhingstägare 'selekterar' bland stona? (Alltså, jag vet inte om de har 'begränsningar' ang ras, men de har då iaf inga begränsningar vad jag märkt ang prestation eller liknande hos stoet. Det Flyinge fick veta t ex vid beställning var att 'vi har ett arabsto här som vill ha akriborisimmare'. VAD för arabsto hade de ju noll koll på, och frågade inte om heller, utan de skickade sperman och räkningen och gjorde kryss i protokollet för ännu ett seminerat sto..)

:bow::bow::bow::bow::bow:

Då finns jag nog inte då.... :angel:
För jag har nekat flera ston att komma till mig när jag var hingstägare. Detta för att jag inte vill medverka till att tillverka en massa fölungar som kommer sakna ett ekonomiskt värde. Det handlar om shettisar och att betäcka ostammade ston = avkommorna HAR inget ekonomiskt värde. Och ärligt talat, jag har inte haft hingstar för att tjäna pengar på det, utan för att försöka bedriva seriös avel själv.
Hittar dessa stoägare andra hingstar att betäcka med så får de stå för det själva, men JAG har inte underlättat för dem i alla fall. För jag vidhåller det jag alltid tjatat om - man måste inte betäcka bara för att man råkar äga ett sto...
Nu är det nog lite skillnad på shettisar och större ponnys, shettiskorsningar finns i parti och minut och kan fås för annonskostnaden,bara att titta i närmsta annonstidning, emedan större ponnys även sk korsningar har ett större värde. Personligen har jag ALDRIG träffat en ridponnyhingstägare som nekat ston pga av att avkomman skulle kunna bli större än dom magiska 148 cm. Om så vore skulle ju dom flesta stoägare med maxade D-ponnyston bli nekade, eftersom avkomman möjligtvis skulle kunna växa över ponnymåttet. Nej, som alltid är det *money talks* dvs finns nog inte en hingstägare som hellre missar lite cash för den goda sakens skull. Om vi kollar på hingstarna som betäckt mest under dom senaste åren: Power Boy, Veronas BoGi, Jarno, Gerswin osv, hur många ston tror ni dom hingstägarna nekat pga stoets storlek????/Madde

Jag känner till en dam i närheten som är stolt ägare till ett travarsto, förra året fick det stoet ett föl e Akribori, och i år blev det ett fint stoföl efter Briar, så när inte ens storfräsarna bryr sig det minsta om betäckningstona, hur tror ni då att vanliga hingstägare skulle ha råd att selektera stona?/Madde

Nä förstås har du inte det utan det är mig som avsändaren syftar på.

Du gör inget fel, som stoägare kan du ju välja vilken hingst du har lust till och göra den avkomma du vill ha.

Vad som är problemet i detta en hingstägare som RODDE som ger skenet av att vara avelskunnig och marknadsför skriver att det här är en typ av avel som är positiv osv.

Det är ungefär som om halvblodshingstägare skulle skriva och rekomendera sina halvblodshingstars förträfflighet i avel med travarston.

De ridponnyhingstar som importerats till Sverige och tidigare har bra avkommebedömningar, har bott hos kunniga uppfödare som gjort allt för att förvärva hingsten och varit mycket stolta över sin livsgärning.

Här i Sverige används samma importhingstar utan tanke på möjligheten att få en god avkommebedömning.

Samma hingstägare har också svårt att förstå att det inte går när ridponnyhingstar används på detta sätt att göra någon skillnad mellan raskoderna i ASRP utan ALLT får nu i stället bli ridponnyer.

Ridponnyhingstarna har haft gräddfil och endast dom har lämnat RIDPONNYER, och resultatet har blivit negativt då stoägarna i många fall valt en ridponnyhingst enbart för att avkomman skall få raskod 43 och benämnas RIDPONNY.

Detta har fört med sig en avel där många stoägare valt fel hingst till sitt sto.
Nu kan stoägarna i stället fritt välja den ponnyhingst som har störst möjlighet att lämna avkommor som hamnar inom Svensk ridponnys avelsmål.

Såväl raskod 43 avkommor e. ridponnyhingstar som raskod 93 avkommor efter renrashingstar heter numer RIDPONNY.

peråke

Jag tror inte det finns en hingstägare som inte tar emot de ston dom får på sina hingstar om det inte är något alldeles speciellt.

Vi får väldigt många förfrågningar om vår hingst Moflos Fester, det är ston av alla möjliga raser och över hela landet. Första året han betäckte (2004), veknade jag efter övertalning och han betäckte ett icke lämpligt (äldre, litet, ostammat) sto (så här i efterhand tycker jag det var bra att hon inte blev dräktig trots att hans dräktighetsstatistik sänktes av henne). Utöver detta sto har Fester bara betäckt ston där jag tror att avkomman kan bli riktigt bra och fylla en funktion. Detta har inneburit att han utöver det sto jag beskrev ovan, endast betäckt ETT utomstående sto hos oss. Resten har jag nekat.

Resultatet har blivit 10 föl. Av dessa är 9 visade (den 10:e dog vid två månaders ålder). 7 av de 9 har fått 40 poäng eller mer på utställning/premiering. De övriga 2 har blivit klass I med 38 poäng.

Jag tänker fortsätta med detta, är inte alls intresserad av att han skall betäcka vad som helst utan vi väljer noga ut stona till honom.

Bravad har vi däremot tagit emot de flesta ston till, men han har ju å andra sidan redan Elit så vi behöver inte tänka på att få upp hans avkommestatistik längre. Istället har vi haft ett rel. högt pris på honom som sållat bort de som är ute efter en billig, gullig fölunge. Pga. Bravads ålder kommer han dock inte att betäcka utomstående ston mer (han blir 25 nästa år).

Knapplån.

Om man vill ha ett litet halvblod - varför inte ta ett litet fullblod eller ett litet halvblod och betäcka med Minotauros?
En sådan häst skulle jag gärna vilja ha. (Ja, jag är liten till växten)

Dessutom tror jag att det finns värde i att avla fram storhästar av ponnyformat, men inte på 150 cm utan ca 155-160 cm. För det handlar ju inte bara om mankhöjd utan om att de ofta är mer kompakta i kroppen och därmed lättridna. Jag har sett en del annonser på ridponny/halvblod som varit knappt 160 cm och som verkar vara otroligt trevliga individer.

Förresten... Någon som vet vad som hände med den lilla hingsten som Svante Johansson importerade. Det skulle ju vara en fantastisk hingst, men sen hade man väl blivit chockad när mankhöjden blev mätt till 157 cem.

knapplån

Nu är det färdigtjafsat mellan Rodde och per-åke!
SKÄRP ER, båda två!
SLUTA kasta paj på varandra!

Förresten... Någon som vet vad som hände med den lilla hingsten som Svante Johansson importerade. Det skulle ju vara en fantastisk hingst, men sen hade man väl blivit chockad när mankhöjden blev mätt till 157 cem.
Antar att det är Saint Amuor du menar, han har startat några svåra klasser i hoppning (145-150), är 8 år.

Knapplån.

Om man vill ha ett litet halvblod - varför inte ta ett litet fullblod eller ett litet halvblod och betäcka med Minotauros?

Dessutom tror jag att det finns värde i att avla fram storhästar av ponnyformat, men inte på 150 cm utan ca 155-160 cm. För det handlar ju inte bara om mankhöjd utan om att de ofta är mer kompakta i kroppen och därmed lättridna. Jag har sett en del annonser på ridponny/halvblod som varit knappt 160 cm och som verkar vara otroligt trevliga individer.

:bow::bow::bow:

Knapplån.

Och vad är skillnaden då menar du? Minotaurus har inte löst licens för hblavel, utan verkar enbart i RP-avel. Så vad skiljer att ta honom jmf med en annan hingst verksam inom RP-avel? (Sen, för rent egen del är Minotaurus inte riktigt 'tillräckligt' för vad jag vill ha, däremot har han presterat väl, utan snack. Men jag vill ha upp både exteriör och gång för att jag skulle välja honom)

knapplån

Nu är det färdigtjafsat mellan Rodde och per-åke!
SKÄRP ER, båda två!
SLUTA kasta paj på varandra!

:bow::bow::bow:

Du förekom mig, jag skulle precis skriva att deras privata vendettor kan dom kriga om på andra ställen,
för att återgå till ursprungsfrågan så har jag bara talat om mina erfarenheter från min synvinkel som hingsthållare/uppfödare/utbildare/handlare av övervuxna ponnys/småhästar och dess värde på salumarknaden, och där hävdar jag att det finns ett behov av mindre hästar lämpliga till allroundridning, för ingen tror väl att dessa hästar av mindre modell ska bli OS-hästar eller gå en massa svåra klasser. Min åsikt är att korsningen ridponnyXhalvblod eller fullblod som växer över har ett stort värde, det är min åsikt och den kommer jag att behålla även om dom hästarna inte uppfyller avelsmålet för vissa experter./Madde

Och vad är skillnaden då menar du? Minotaurus har inte löst licens för hblavel, utan verkar enbart i RP-avel. Så vad skiljer att ta honom jmf med en annan hingst verksam inom RP-avel? (Sen, för rent egen del är Minotaurus inte riktigt 'tillräckligt' för vad jag vill ha, däremot har han presterat väl, utan snack. Men jag vill ha upp både exteriör och gång för att jag skulle välja honom)

Jo skillnaden är att många skrivit att de vill ha små halvblod. Minotauros är ett halvblod. Förvisso endast godkänd för ponny, men sannolikheten att man skulle få en 150 cm häst är inte så stor. Däremot är det stor sannolikhet att man får en liten stor häst och just ett halvblod, om än inte renrasigt.

Nu väljer man ju inte Minotauros om man vill ha gång, utan det är en hopphingst.

Antar att det är Saint Amuor du menar, han har startat några svåra klasser i hoppning (145-150), är 8 år.

Ja precis. Jag läste någon artikel när han kom, och de trodde att han var större än han sedan visade sig vara.

Jo skillnaden är att många skrivit att de vill ha små halvblod. Minotauros är ett halvblod. Förvisso endast godkänd för ponny, men sannolikheten att man skulle få en 150 cm häst är inte så stor. Däremot är det stor sannolikhet att man får en liten stor häst och just ett halvblod, om än inte renrasigt.

Nu väljer man ju inte Minotauros om man vill ha gång, utan det är en hopphingst.

Ah, du menar så. Då är jag med igen.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 528
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 290
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka