Sv: Korsa halvblodssto med ponnyhingst?
Det som avskräcker mig mest är de dyra priserna. Tendensen är att vanligt folk med normalinkomst och som inte har egen gård inte har råd att betäcka med dessa hingstarna. Hade det varit samma system som på kor att en seminör kommer hem och seminerar till en billig penning så hade det varit jättebra. Jag kan låta betäcka mitt sto med en elitpremierad renrashingst till halva priset av vad en ung oprövad ridponnyhingst kostar. Om jag hade haft ett halvblodssto så hade jag inte funderat på en ridponnyhingst utan hade använt mig av en liten prestationsstark renrashingst. Du får inte lika bra betalt för ett ponnyföl som för ett halvblodsföl vilket gör att man i slutändan gör en förlust om man har så dyra omkostnader för betäckningen.
Nyfiken, men VAR hittar du en halvblodshingst som är billigare än RP-hingst? Jag har INTE på något vis koll på alla RP-hingstar, men när jag kikade till arabdonnan (och först kolalde arabhingstar, inte hittade något jag ville ha, sen kollade RP men inte heller där hittade något och slutligen valde hbl) så slogs jag av hur BILLIGT det var/är att betäcka med RP jmf med hbl. Och då kikade jag inte ens på dyra hblhingstar, utan ganska normalpris, dvs 2500 kr i språng (alt flyinges system med vid 16 dgrs dräktighet) och 7 - 9000 kr i levande föl-avgift? Seminkostnaden är ju likadan oavsett omd et är hbl eller rp.
Så, nyfiken som sagt?