Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 912
Sv: Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

Det som avskräcker mig mest är de dyra priserna. Tendensen är att vanligt folk med normalinkomst och som inte har egen gård inte har råd att betäcka med dessa hingstarna. Hade det varit samma system som på kor att en seminör kommer hem och seminerar till en billig penning så hade det varit jättebra. Jag kan låta betäcka mitt sto med en elitpremierad renrashingst till halva priset av vad en ung oprövad ridponnyhingst kostar. Om jag hade haft ett halvblodssto så hade jag inte funderat på en ridponnyhingst utan hade använt mig av en liten prestationsstark renrashingst. Du får inte lika bra betalt för ett ponnyföl som för ett halvblodsföl vilket gör att man i slutändan gör en förlust om man har så dyra omkostnader för betäckningen.

Nyfiken, men VAR hittar du en halvblodshingst som är billigare än RP-hingst? Jag har INTE på något vis koll på alla RP-hingstar, men när jag kikade till arabdonnan (och först kolalde arabhingstar, inte hittade något jag ville ha, sen kollade RP men inte heller där hittade något och slutligen valde hbl) så slogs jag av hur BILLIGT det var/är att betäcka med RP jmf med hbl. Och då kikade jag inte ens på dyra hblhingstar, utan ganska normalpris, dvs 2500 kr i språng (alt flyinges system med vid 16 dgrs dräktighet) och 7 - 9000 kr i levande föl-avgift? Seminkostnaden är ju likadan oavsett omd et är hbl eller rp.

Så, nyfiken som sagt?

På vad sätt har du rätt att döma andras hingstval och säga att det inte är seriöst?
Med ditt resonemang skulle en himla massa ponnys vara resultatet av oseriös avel?
Vad är seriös avel? Seriös, detta missbrukade ord, oftast när argumenten tryter kan man ta till det ordet utan att behöva förklara sig vidare!
Hur lång erfarenhet av hästavel har du när du kan så självsäkert uttala dig så?
WHO ARE YOU TO JUDGE OTHERS?
/Madde

För det första har jag inte DÖMT nån,men jag har rätt att säga vad jag tycker...eller ska du anmäla mig med då..:rofl:
Seriös avel är när du har ett mål o mening med din avel..men okey seriös är kanske fel ord då...

På vad sätt har du rätt att döma andras hingstval och säga att det inte är seriöst?
Med ditt resonemang skulle en himla massa ponnys vara resultatet av oseriös avel?
Vad är seriös avel? Seriös, detta missbrukade ord, oftast när argumenten tryter kan man ta till det ordet utan att behöva förklara sig vidare!
Hur lång erfarenhet av hästavel har du när du kan så självsäkert uttala dig så?
WHO ARE YOU TO JUDGE OTHERS?
/Madde

:bow::bow::bow::bow::bow:

För det första har jag inte DÖMT nån,men jag har rätt att säga vad jag tycker...eller ska du anmäla mig med då..:rofl:
Seriös avel är när du har ett mål o mening med din avel..men okey seriös är kanske fel ord då...

Du dömde ju på sätt och viss oss som gillar kombinationen av hälften RP och hälften halvblod, genom att säga att någon som håller på och korsar så bedriver oseriös avel.

Jag har ett mål och en mening med min avel. Jag tycker att oseriös avel är när man har ett sto som man bara måååste ha ett föl efter och sedan tar första bästa hingst, bara för att han är sååå fin och sååå bra och sedan inte tänker på konsekvenserna. Det är oseriös avel om något! Seriös avel däremot är i mina ögon en väl planerad avel med klara mål på framtiden. Det är precis vad jag och många andra här håller på med.

Nyfiken, men VAR hittar du en halvblodshingst som är billigare än RP-hingst? Jag har INTE på något vis koll på alla RP-hingstar, men när jag kikade till arabdonnan (och först kolalde arabhingstar, inte hittade något jag ville ha, sen kollade RP men inte heller där hittade något och slutligen valde hbl) så slogs jag av hur BILLIGT det var/är att betäcka med RP jmf med hbl. Och då kikade jag inte ens på dyra hblhingstar, utan ganska normalpris, dvs 2500 kr i språng (alt flyinges system med vid 16 dgrs dräktighet) och 7 - 9000 kr i levande föl-avgift? Seminkostnaden är ju likadan oavsett omd et är hbl eller rp.

Så, nyfiken som sagt?

Jag jämför ponnyhingstar inte halvblodshingstar och jag tillhör inte den kategorin som är överförtjust i de dyra seminkostnaderna utan jag föredrar ponnyhingstar på naturlig betäckning. En sådan halvblodshingst som ex.vis Haydn är inte mycket dyrare än en ridponnyhingst att betäcka med men du får betydligt mer betalt för ett halvblodsföl än för ett ponnyföl.

Jag jämför ponnyhingstar inte halvblodshingstar och jag tillhör inte den kategorin som är överförtjust i de dyra seminkostnaderna utan jag föredrar ponnyhingstar på naturlig betäckning. En sådan halvblodshingst som ex.vis Haydn är inte mycket dyrare än en ridponnyhingst att betäcka med men du får betydligt mer betalt för ett halvblodsföl än för ett ponnyföl.

Du skrev Om jag hade haft ett halvblodssto så hade jag inte funderat på en ridponnyhingst utan hade använt mig av en liten prestationsstark renrashingst vilket jag tolkade som att du med renrashingst menade halvblodshingst?

Sen, billigare att betäcka med Haydn än RP-hingst på naturligt, det beror ju på var i landet man bor. Man får ju ta med resekostnader etc i priset med om det är långt bort. Sen, det är ju ganska begränsas marknad för de där små halvblodshingstarna som är strax över ponnymått, men om de är en lämplig kavaljer till sitt renrassto så är det ju naturligtvis en ide att välja dem. Däremot är jag tveksam om du får så himla mycket bättre betalt om man jämför 'vuxen avkomma', däremot så fölprismässigt borde du ha MYCKET lättare få vettigt betalt för renras hbl än hbl x rphingst.

Fast sist jag kollade stod Haydn på semin? Eller är det inaktuell uppgift?

Du skrev Om jag hade haft ett halvblodssto så hade jag inte funderat på en ridponnyhingst utan hade använt mig av en liten prestationsstark renrashingst vilket jag tolkade som att du med renrashingst menade halvblodshingst?

Med detta menade jag en liten renrasig ponnyhingst med prestationsstam.:o

Sen, billigare att betäcka med Haydn än RP-hingst på naturligt, det beror ju på var i landet man bor. Man får ju ta med resekostnader etc i priset med om det är långt bort. Sen, det är ju ganska begränsas marknad för de där små halvblodshingstarna som är strax över ponnymått, men om de är en lämplig kavaljer till sitt renrassto så är det ju naturligtvis en ide att välja dem. Däremot är jag tveksam om du får så himla mycket bättre betalt om man jämför 'vuxen avkomma', däremot så fölprismässigt borde du ha MYCKET lättare få vettigt betalt för renras hbl än hbl x rphingst.

Fast sist jag kollade stod Haydn på semin? Eller är det inaktuell
uppgift?
Ursäkta att jag skriver lite luddigt hoppas att jag kan förklara mig lite bättre här.
Jag skrev att Haydn är inte mycket dyrare än en rphingst inte att han är billigare. Prismässigt så jämförde jag ponnyföl inklusive ridponny kontra halvblodsföl. Om betäckningskostnaderna är lika höga för båda kategorierna men prislappen 15000 för ett ponnyföl och 35000 för ett halvblodsföl så gör ju ponnystoägaren en brakförlust. Av denna anledningen tycker inte jag att en ridponnyhingst är billig. Min uppfattning är att höga betäckningskostnader på ponny endast främjar buskavel.

Ah, nu är jag med hur du menar! Det blev fel där med 'renrashingst', jag tolkade det som renrasigt i meningen samma ras som stoet. Men nu är jag helt med!

Och jo, jag tycker det borde gå att ta mer för rp-hingstarna, samtidigt så kollar man på vad man får när man säljer är det nogs vårt att höja. Frågan är varför får man så litet betalt för ponnyföl? Gäller ju inte bara RP utan rakt av. Jag köpte ju en welshåring med synnerligen god prestationsstam för larvigt lite pengar liksom, skulle man fått motsvarande stam på ett hbl hade det legat LÅNGT över 'normal halvblodsåringspriset', men på ponnyer (nästan oavsett ras) så tycks det vara 'ett pris rakt av' i mångt och mycket och det är inte frrän de är meriterade som det går att få ut några pengar att tala om?

Ah, nu är jag med hur du menar! Det blev fel där med 'renrashingst', jag tolkade det som renrasigt i meningen samma ras som stoet. Men nu är jag helt med!

Och jo, jag tycker det borde gå att ta mer för rp-hingstarna, samtidigt så kollar man på vad man får när man säljer är det nogs vårt att höja. Frågan är varför får man så litet betalt för ponnyföl? Gäller ju inte bara RP utan rakt av. Jag köpte ju en welshåring med synnerligen god prestationsstam för larvigt lite pengar liksom, skulle man fått motsvarande stam på ett hbl hade det legat LÅNGT över 'normal halvblodsåringspriset', men på ponnyer (nästan oavsett ras) så tycks det vara 'ett pris rakt av' i mångt och mycket och det är inte frrän de är meriterade som det går att få ut några pengar att tala om?

Det är bara halvblodsfolk som tycker att rphingstarna är billiga. Med de betäckningspriserna som är idag för unga oprövade hingstar kan man lika gärna importera sperma själv ifrån värstinghingstarna på kontinenten.

Nja, då är det ju snarare så att det är himla billigt att importera sperma från värstinghingstarna? Eller har jag på något sätt enbart lyckas kika på BILLIGA hingstar? Men till och med Power Boy, som ju går 'via' Flyinge, är ju sanslöst billig jmf med halvblodshingstar? (Nu talar jag enbart hingstar på semin, men borde ju inte skilja så mycket väl?)

Kan det inte vara så att man inte får mycket för ponnyföl för att tiden man får tävla ponny är begränsad? Om man köper en ponny till sin säg 14 år gamla dotter, så köper man ju inte ett föl, det är ju klart för tävling när hon är 18, och då FÅR hon inte tävla. Kan det vara så? En av mina teorier iallafall.

Nja, då är det ju snarare så att det är himla billigt att importera sperma från värstinghingstarna? Eller har jag på något sätt enbart lyckas kika på BILLIGA hingstar? Men till och med Power Boy, som ju går 'via' Flyinge, är ju sanslöst billig jmf med halvblodshingstar? (Nu talar jag enbart hingstar på semin, men borde ju inte skilja så mycket väl?)

Och tur är väl det. Spermaimportörerna idkar nog inte heller någon välgörenhet. http://www.euro-hingste-saed.dk/

För övrigt tycker inte jag att man över huvud taget kan jämföra ponnyhingstar med halvblodshingstar eftersom man får så mycket bättre betalt för ett halvblodsföl än för ett ponnyföl. Jag tror att bara hingsthållarna håller med dig om att det är billigt att avla ridponny.

Hur man kan få t ex 1500 kr + moms i språngavgift och 3000 kr + moms i dräktighetsavgift (plus seminkostnader men de skiljer sig ju inte för ras) till dyrt övergår faktiskt mitt förstånd - ja.

Det är seminkostnaderna som gör att det blir så dyrt att avla ridponny.
Med språng + 90 dagars + seminkostnader är du uppe i en nätt summa på c:a 10 000 kr för ett föl som man kanske får 15-20 000 kr för vid avvänjning.

Så för att seminstationerna tar - enligt dig - oskäligt betalt, så ska HINGSTÄGARNA dumpa språng- och dräktighetsavgifter på sina hingstar? Nej jag förstår faktiskt inte alls hur du tänker nu..

Seminkostnaden är ju lika för alla raser?

Så för att seminstationerna tar - enligt dig - oskäligt betalt, så ska HINGSTÄGARNA dumpa språng- och dräktighetsavgifter på sina hingstar? Nej jag förstår faktiskt inte alls hur du tänker nu..

Seminkostnaden är ju lika för alla raser?

Jag har inte någonstans skrivit att seminstationerna tar oskäligt betalt. Jag har bara påpekat att det blir för dyrt sammantaget i ponnyavel. Och var har jag sagt att hingstägarna skall dumpa sina avgifter. Men det är inte skäligt att höja avgifterna som du vill. Jag tänker ur ponnyavelsperspektiv och om man vill sälja en avkomma utan att göra för stor förlust.

Jag har aldrig sagt jag vill ha höjsa avgifter. Jag skulle tacka och ta emot om det var gratis. Men jag kan utan problem se hur det kan bli svårt att få det att gå runt med en ponnyhingst i avel.

Du är bra mycket tyngre och längre än de ryttarna som måste ha små hästar. Det är inte många som kan rida ihop hästar på 180 cm och stora hästar.. gåt oftast sönder. :smirk:
Jasså gör dom? Har du nån statistik på det? Att stora hästar "går sönder" mer än små. Mina har aldrig vart halta förutom att den ena trampade in en sten i hoven och fick en blödning i sulan och den andra sträckte en muskel under en rodeotur i hagen. Den äldre har tälvlat "hela livet" gått Falsterbo som 6 åring osv.
Vet många ryttare som är bra mkt mindre än vad jag är och har 170+ cm hästar, men dom KAN rida och har rätt teknik. därmed blir det inga problem. Deras hästar har fö aldrig heller vart halta. Däremot vet jag ett antal 155-160 cm hästar som är hos "halvbra" ryttare som konstant är trasiga.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 528
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 290
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka