Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 912
Sv: Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

Ett sånt sto har ett stort ekonomiskt värde på markanden, att bara avfärda allt under 170cm som osäljbart visar hur lite du vet om marknaden för ridhästar(inte bara halvblod med gröna papper).
tja, det var DINA ord...
Jag vill SJÄLV inte ha hästar som är över 170, även om mina uppfödningar tenderar att passera denna höjd även om jag väljer små hingstar till stona :smirk:... Min idealhöjd på hästar ligger mellan 160-168 cm.
Det är mycket möjligt att det finns en viss efterfrågan på små hästar också - och då menar jag i storleksklassen ca 149-155 cm - men min erfarenhet är att det är svårt att få något vettigt betalt för dem! Och ska man föda upp för att sälja så är det ju trevligt om man i alla fall kan få tillbaka största delen av de kostnader man lagt ut.

Personligen så älskar jag små hästar. Då menar jag hästar kring 150-160 cm i mankhöjden. De passar mig alldeles utmärkt. Wilma är bara 163 cm och storleksmässigt perfekt i mina ögon, till mig.

Hur många kan rida omkring på de där gigantiska halvbloden på 175 cm i mankhöjden? Det är inte många. Det blir aldrig heller någon direkt ridning.

Det är väl bra att det finns hästar till alla sedan. De flesta av oss små tjejer är dock omkring 155-170 cm långa själva och är väl kanske inte de mest biffiga små godbitarna. Vi behöver därmed små hästar.

Korsar man ett halvblod (..eller en annan stor häst) med en ponny, tycker jag att det blir lika bra om avkomman blir en ponny eller en liten stor häst. Det finns marknad och man kan få bra betalt ändå.

Jag har en kompis som letar litet halvblod nu med ljus o lykta till sin dotter att träna o tävla på. Tyvärr växer dom inte på träd!

Jag som själv har rätt låg "mankhöjd" skulle inte tänka mig att kontinuerligt rida en häst på uppåt 170 cm. Nej, jag är mer än nöjd med mitt lilla halvblod på 154 cm, egen uppfödning. En vän till mig har precis köpt en i sammanhanget något större ridhäst på 156 cm vilket passar henne alldeles utmärkt. Fler små hästar önskas!

Ja fler små BRA hästar. Inte för att jag tänkt byta ras men ändå.

Kvalitetsavlade små hästar tror jag det är superlätt att sälja!

För mig låter det hela som "omvännt resonemang".

Kvalitetsavel är väl alltid avel inom en stambok och mot ett avelsmål.

Det finns hästraser med avelsmål typ "småhäst".

Ponnyraser med avelsmål en "stor" ponny Connemara/NF Ridponny 43/93 inträffar att individer får högre mankhöljd än idealet.

Halvblod inträffar också att individerna får lägre mankhöjd än idealet.

Att man medvetet skulle avla utanför avelsmålet på ovan nämnda raser att tex välja så små halvblod som bara är möjligt för att få en riktigt "liten" avkomma är det väl få uppfödare som pysslar med.

Det borde vara lika ovanligt att avla med ponnyhingstar/ston på ett sätt att avkomman blir så stor som möjligt men här är det "luddigare" just ponnyhingstar marknadsförs ibland inte enbart för vad de är ämnade att betäcka utan just HINGSTÄGARE har jag hört "groda" ur sig detta med hur "populärt" det är med "småhästar".

En "för stor ponny" eller "för litet halvblod" ger ALLTID en minskning av försäljningsvärdet i förhållande till kvaliten på individen.

peråke

Jag är själv 1,76 (du har säkert sett mig skriva protokoll på RPAF:s utställningar de senaste året;)) men förstår ändå inte varför många måste ha så höga hästar. Mitt halvblod är 1,66 och passar mig utmärkt, men jag har även ridit welsh cob av d-ponnyformat utan problem.

Härom året betäckte jag mitt sto med en liten halvblodshingst, 1,61, och fick många kommentarer om hur jag kunde lägga en så liten hingst på ett så litet sto...
Hon gick tyvärr gall och hingsten är inte längre i avel.

Det är snarare helt tvärtom, halvbloden blir större och större, det är bara att kolla statistik från unghästtester.

För min del går det helt bort med 150-155 cm-hästar, det blir liksom varken eller, men jag vet att det finns några som gärna vill ha det.

Däremot skulle jag inte kalla marknaden stor.

delvis *kl*

Jag har hört av min vänninna i Stockholm som handlar med hästar i hela världen att små halvblodshästar med lite gång är oerhört attraktiva just nu. Hon skulle kunna sälja hur många som helst för efterfrågan är stor.

Att halvbloden blir större och större är ju ingen nyhet, men månag vänder lite nu och man vill minska ner lite

delvis *kl*

Jag har hört av min vänninna i Stockholm som handlar med hästar i hela världen att små halvblodshästar med lite gång är oerhört attraktiva just nu. Hon skulle kunna sälja hur många som helst för efterfrågan är stor.

Att halvbloden blir större och större är ju ingen nyhet, men månag vänder lite nu och man vill minska ner lite
Jag sålde 2 ston för lite sen, 153-55cm höga, för mkt bra priser, och uppfödaren fick faktiskt mer för den ena än för sin 3 åriga valack med dubbeldiplom som nu var 176cm(helbrodern var 173 som 3 åring, slutade nu som 5 åring på 180 cm och uppfödaren har förgäves försökt sälja honom trots dubbeldiplom och utmärkta vitsord från tränare). Av intresset att döma skulle jag kunnat sålt minst 5 st till om jag bara hade haft några mer i stallet.Så frågan är om avelsmålet på hästar som är 170-175cm är det rätta och det folk efterfrågar?/Madde

*KL*
Jag har två stora halvblod (175-180cm) Jag valde dom INTE för att dom var stora :smirk: utan för deras fantasktiska hoppförmåga. Hurvida dom är lättridna och lösgjorda eller ej hänger på den som sitter på ryggen anser jag. Min kille som jag tävlar på är ca 180 cm, han har mkt galopp, tryck och kapacitet. Har aldrig upplevt honom som tung, MEN jag rider också mkt markarbete och lösgarnade arbete, ser alltid till att han reagerar på en gång när jag ber honom osv. Har felfria rundor tom 1.35.
Unghästen kunde jag helt enkelt inte låta bli, han har en reaktionsförmåga utan dess like och en underbar teknik + supertemperament! Han är 4 år och i dagsläget ca 179 cm (har vuxit MASSOR nu senaste tiden) honom har jag ägt i 1 år.

Folk tror ofta att jag valt mina hästar för att dom är stora liksom, men jag skiter i om hästen jag vill ha skulle vara blå och 155 cm hög. Huvudsaken är att den passar mig och nu råkade det bli så att två stora grabbar gjorde det :D Dock verkar omgivningen helt fascinerade av hur stora dom är, om man är ute kommer vilt främmande människor fram stirrar storögd och undrar hur stor hästen är och hur i hela friden man vågar sitta på den :eek: Jag har lust att börja asgrava, dom skulle bara veta att min stora grabb är världens snällaste, skulle aldrig göra en fluga förnär, när dom själva har jordens lilla ättriga pissmärr på 160 som stegrar, vägrar osv.... DEN skulle inte jag våga sitta på!

Tillägg : Jag är ca 175 cm lång och väger 70 kg

Senast ändrad av en moderator:

Diskutionen handlar ju inte om det ena är bättre än det andra utan om det finns en marknad för små hästar alt övervuxna ponnier. Jag och det finns det. Oavsett om någon rekommenderar det eller inte, inte heller har det någon betydelse om man avlar utanför stamboken! Vi har här nu ett halvblod på 148cm 13 år gammal och med gröna papper från ASVH alltså avlad innanför stamboken! Men det är stort sug efter henne från små vuxna ryttare!
Är man endast 150 hög själv vill man kanske ha lite mindre häst. Tidigare när man avlade halvblod var dom aldrig större än 155-160 cm men det moderna sätt att avla och de raser man blandad in har givit oss hästar på över 170 cm.

Fortfarande får jag förfrågningar på övervuxna ridponnyer och det är en heldel människor som bett mig ta hem ridponnyer på 153 cm från Holland till dem!
Avelsmålet för ridponnyer är ju fortfarande 148 men ibland halkar dom ju över vilket Per Åke har fått erfara!

Avelsmålet för ridponnyer är ju fortfarande 148 men ibland halkar dom ju över vilket Per Åke har fått erfara!

"En "för stor ponny" eller "för litet halvblod" ger ALLTID en minskning av försäljningsvärdet i förhållande till kvaliten på individen."

Vilket betyder att jag som uppfödare siktar på avelsmålet, men förstås så går inte allt alltid som tänkt och det föds ibland en "för stor" ponny.

peråke

*KL*
Jag har två stora halvblod (175-180cm) Jag valde dom INTE för att dom var stora :smirk: utan för deras fantasktiska hoppförmåga. Hurvida dom är lättridna och lösgjorda eller ej hänger på den som sitter på ryggen anser jag.

Du är bra mycket tyngre och längre än de ryttarna som måste ha små hästar. Det är inte många som kan rida ihop hästar på 180 cm och stora hästar.. gåt oftast sönder. :smirk:

*KL*

Även jag är ju en av de som vill ha de där 'småhästarna', idealet för mig är 155, men det går ju bra både uppåt och nedåt.

Having said that, så jag ska inte sticka under stol med att jag mycket hellre köper en som är 159 cm än en som är 149 cm. Inte för att jag känner mig 'mer lagom' på 159:an, utan för att ska den ut på banan är det en nackdel med att vara för liten jmf med de andra.

Så jag vill hålla med båda läger - det FINNS en efterfrågan - ja. Men det är svårt att få ordentligt betalt för de där 'småhästarna', eftersom de inte är så eftertraktade hos tävlingsryttare.

Men, jag skulle utan problem kunna ta en 'stor' (150+) ridponnyhingst och lägga på min 157 - 159 (jag måste mäta henne någon dag) xx-donna. För att medvetet försöka få fram en övervuxen ridponny till mig själv. Allra helsts kulle jag dock vilja hitta en LITEN hblherre, som i övrigt uppfyller mina krav.

Någon skrev att man drastiskt får ner försäkringspremien genom att korsa hbl med ponny. Det borde skilja sig mellan bolagen, men iaf Agria har halvblod och korsning med hbl i samma rasgrupp.

Och de sätter 'avkomman' i rasgrupp baserat på den 'dyraste' rasen.

hej. ja tycker, att om du hittar någon fin liten hingst, som känns ok, så tveka inte. själv, har jag förstått, av lästa inlägg, at ja e nog inne på "rätt" spår o bana. kommer nog få fram något fint me dem ja har.....:banana:

*KL*

Men, jag skulle utan problem kunna ta en 'stor' (150+) ridponnyhingst och lägga på min 157 - 159 (jag måste mäta henne någon dag) xx-donna. För att medvetet försöka få fram en övervuxen ridponny till mig själv. Allra helsts kulle jag dock vilja hitta en LITEN hblherre, som i övrigt uppfyller mina krav.

Det resonemanget kan jag förstå om det handlar om "husbehovs" avel, men inte för att föda upp och sälja.

Ridponnyhingstarna´s avkommebedömning i Sverige blir lidande av sättet som deras avkommors prestationer räknas.

I Ridsport som kom i dag finns "statistik" på ponnyhingstarnas avkommor i sporten--"ponnysport".

Det innebär att ridponnyhingstarna som får relativt sett stor andel övervuxna avkommor aldrig får tillgodoräkna sig ALLA avkommor utan endast de som kan noteras i ponnystatistik.

Statistiken grundar sig på % av födda föl som noterats i ponnysport.

Vore jag ridponnyhingstägare skulle jag inte överhuvudtaget fundera på att äventyra min hingst förvärvningsstatistik och betäcka ston vars avkommor inte har möjlighet att kunna bli ponnyer.

Troligtvis en av anledningarna till att Power Boy som egentligen är en stark prestatiosförvärvare "lyckas" så dåligt statistiskt sett i svensk avel.
Det finns andra anledningar också, detta att ridponnyavel i Sverige är någon form av allavel--med ALLA sorters ston, de flesta helt olämpliga i sportponnyavel.

Ibland undrar jag över hur ridponny hingstägarna tänker när deras hingstar bjuds ut till ALLA som betalar, för hur fantastiska dom än beskrivs i sin reklam så ger hingstägarna inte hingsten en "sportslig" att kunna leva upp till förväntningarna.

peråke

Jag förstår precis 'kritiken' mot det (och jag trodde INTE det var 'tillåtet' eller ens populärt, jag skrev ju en tråd om det där även du svarade =))

Sen går det väl alltid att 'slingra sig' med att 'hingsten ger smått' och med 15X sto så är chansen god att den 'håller måttet', men det blir lite snett ja. För om jag skulle betäcka mitt XX sto på 157, och ville maximera chansen att göra en ridPONNY skulle jag ju inte ta en hingst på 151 liksom. För visst kan det bli ponny. Men det är en inte helt obefintlig risk att den blir strax under - eller över - mammans size heller, dvs inte alls någon ponny.

Och jags kulle hellre försöka göra ett 'litet hbl' än en 'för stor' ridponny om det fanns likvärdiga val. Kruxet är ju att hbl inte vill ha dem 'för små' heller. Så ska man vara petig och vill ha småhästar med fbl eller hbl som grund ska man nog blandrasavla 'på riktigt', dvs blanda så det inte går att få 'fulla papper' i någon stambok.. Fast då förlorar man andra aspekter. Så, ska man vara riiiiktigt petig - försök inte avla småhästar av 'blandras', köp de övervuxna som alltid kommer finnas :devil:

Skulle jag medvetet avla ridponnyer för försäljning skulle jag ta welshherrar på xx-stoet btw.. Dvs SMÅ hingstar, och inte ens röra mig bland D-ponny.

Lånar Knapp!
Ja som hingsthållare kan det vara knepigt när man har sina hingstar på semin att exakt veta vad det är dom betäcker. Många gånger ringer dom från en station och beställer semin, sedan ska papprena faxas senare.
När faxen väl kommer kan stoet vara färdigseminerat för länge sedan!
Jag tror inte det finns en hingstägare som inte tar emot de ston dom får på sina hingstar om det inte är något alldeles speciellt.
Jag frågade en mycket stor uppfödare av ponnyer som bor i närheten av mig om dom tog emot allt till sina fina Internationella hingstar.
Ja det gjorde dom för varje stoägare får ansvara för sina uppfödningar, det är inte hingstägarens ansvar.

Sedan kostar det faktiskt pengar att utbilda och hålla en hingst samt att föda den och speciellt att ha den i avel.

Om en hingst ger bra avkommor lär det visa sig oavsett om den får ett antal övervuxna avkommor.
Jag tror inte det är någon som avsiktligt avlar utanför någon stambok, utan man ska helt enkelt inte vara rädd för om avkomman växer över för det finns en marknad, vilket vi kan se i denna tråd inte minst.

Vill man ha som mål att föda upp lite mindre halvblod är det absolut inget fel på det, det finns ju många som föder upp araber och cobbar etc och där finns ju många som hamnar runt 150cm, det finns ju marknad för dem.
Per Åke har ju fött upp flera övervuxna ponnyer och jag vet ju att även du har sålt dem, det är med andra ord ingen katastrof om man växer över som ponny eller blir för liten som halvblod alla har nog en behörighet.
Jag skulle vara lika stolt över en avkomma som tävlar bland ponnyer och är framgångsrik fast den är litet halvblod som jag skulle vara för en avkomma som vuxet över som ponny fast den är framgångrik, utan att hänga upp mig på en massa tjafsig statistik.

Flyinge gör ju reklam att Power Boy alltid håller den magiska gränsen på sina avkommor nämligen 148 cm< så det måste väl vara något annat som gör att hans avkommor inte syns!

Det är nog så krasst sett att det är fel ston i avel när det gäller ridponnyer men det måste ändå avelsföreningen som inte har satt upp en bättre avelsplan ta på sig, en avelsförening ska väl ändå gå ut och säga vad som är skillnaden med en ridponny och en korsningsponny.

Än en gång har en utländsk domare sagt att vi ligger långt efter i ridponnyaveln kunde man läsa i ridsport idag, men med användande av rätt hingstar kan man nå resultat snabbare. Likaså berömde han de ston som visades med föl vid sidan!

Jag tror inte det finns en hingstägare som inte tar emot de ston dom får på sina hingstar om det inte är något alldeles speciellt.
Då finns jag nog inte då.... :angel:
För jag har nekat flera ston att komma till mig när jag var hingstägare. Detta för att jag inte vill medverka till att tillverka en massa fölungar som kommer sakna ett ekonomiskt värde. Det handlar om shettisar och att betäcka ostammade ston = avkommorna HAR inget ekonomiskt värde. Och ärligt talat, jag har inte haft hingstar för att tjäna pengar på det, utan för att försöka bedriva seriös avel själv.
Hittar dessa stoägare andra hingstar att betäcka med så får de stå för det själva, men JAG har inte underlättat för dem i alla fall. För jag vidhåller det jag alltid tjatat om - man måste inte betäcka bara för att man råkar äga ett sto...

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 528
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 290
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka