Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 912
Sv: Korsa halvblodssto med ponnyhingst?

Har du aldrig hört talas om det? Det finns vad jag vet ingen statistik över det, men det kanske går att göra en? ;)

Jag har i hela mitt liv fått höra att stora hästar lättare går sönder. Det beror väl kanske att de har ryttare som inte kan rida ihop dom ordentligt och så är de ju ganska så stora och klumpiga också. Tss! :D

Nja, då är det ju snarare så att det är himla billigt att importera sperma från värstinghingstarna? Eller har jag på något sätt enbart lyckas kika på BILLIGA hingstar? Men till och med Power Boy, som ju går 'via' Flyinge, är ju sanslöst billig jmf med halvblodshingstar? (Nu talar jag enbart hingstar på semin, men borde ju inte skilja så mycket väl?)

Vet du orsaken till att Power Boy är så billig?
Nej, tror nog inte det, en gammal hingt med dålig fertilitet är alltid billig./Madde

Jasså gör dom? Har du nån statistik på det? Att stora hästar "går sönder" mer än små. Mina har aldrig vart halta förutom att den ena trampade in en sten i hoven och fick en blödning i sulan och den andra sträckte en muskel under en rodeotur i hagen. Den äldre har tälvlat "hela livet" gått Falsterbo som 6 åring osv.
Vet många ryttare som är bra mkt mindre än vad jag är och har 170+ cm hästar, men dom KAN rida och har rätt teknik. därmed blir det inga problem. Deras hästar har fö aldrig heller vart halta. Däremot vet jag ett antal 155-160 cm hästar som är hos "halvbra" ryttare som konstant är trasiga.
Tydligen lever du i en väldigt skyddad värld och ser bara det du vill se, jag rekommenderar dig att tala med första bästa veterinär på någon välkänd hästklinik, och du lär få en sanning som du sent glömmer, bla annat om många 170cm+ treåringar med förkalkade leder, 4åringar (oridna) som ej går igenom besiktningar....osv osv en välkänd veterinär på sveriges största och mest välkända klinik yttrade följande: Ibland vet jag inte hur svenska uppfödare tänker i sitt avelsarbete, man prioriterar större och större hästar och med överdriven storlek kommer en massa skelett/ledbekymmer./Madde
ps. ska jag vara ärlig så tror jag nog att en veterinär har lite mer kunskap i ämnet än vad du har. ds

Vet du orsaken till att Power Boy är så billig?
Nej, tror nog inte det, en gammal hingt med dålig fertilitet är alltid billig./Madde

Du menar att Flyinge ljuger om dräktighetsprocenten??

(2006, 12 ston på A1, 92% dräktighet, 27 ston på TAI, 82% dräktighet)

Du menar att Flyinge ljuger om dräktighetsprocenten??

(2006, 12 ston på A1, 92% dräktighet, 27 ston på TAI, 82% dräktighet)
Ojdå, då är jag felunderrättad,men min seminveterinär vägrar befatta sig med PowerBoy simmare då kvaliteten enl honom är så dålig i dom skicken han fått. Men nu är ju oxså Power Boy av gammaldags modell och ej så attraktiv längre för stoägare så det är nog orsaken till hans billighet. (det är ungefär som vi skulle jämföra Sombrero, Ursus osv med dagen hingstar av internationell modell)
Jämför istället med storfräsarna som får mkt ston, tex Veronas BoGi och Jarno, räkna på språng/levfölavgift+ alla seminkostnader osv och du får en helt annan bild av saken. Även om den hingstägaren hävdar att du får så himla mkt mer betalt för dom fölen, så om du kollar prisbilden på utannonserade avkommor hittar du precis samma låga pris för dom som för föl/unghästar efter andra hingstar. Så summan av det hele blir att ponnyföl/unghästar är mkt billigare än halvblodsföl/unghästar även om kostnaderna för att tillverka fölet är dom samma. Men sen kan man ju fråga sig om någon i sverige idag kan göra sig nån förtjänst på sin uppfödning vare sig ponnys eller halvblod eller...../Madde

Jag hade Veronas BoGi som exempel i mitt räkneexempel ang hur man kan tycka att det är dyrt, det övergår mitt förstånd ;)

Om man räknar med 5000 kr i kostnader för semindelen, så för samma pris (strax under 12 000 kr inkl moms) som jag får ett VBG-föl, dvs seminkostnad, språng samt dräktighetsavgift, samma kostnad är ENBART betäckningskostnaderna (dvs dräktighet 16 dygn samt levande föl) för t ex Akribori. Och då är han inte en dyr hingst.

Sen spelar givetvis vad man får för fölet in, men det problemet sitter ju mer i marknaden. Någon nämnde 15 - 20 för rp-föl, och om du då räknar 25 - 20 för ett normalhblföl, så är det ingen jätteskillnad.

Sen, var och en måste ju få välja själv utefter vad de tycker är värt etc. Men om jag ser till mig själv, så arabstoet betäckte jag med just Akribori, för att få en avkomma till mig iofs. Men om jag skulle sålt, så tack vare mödernet skulle jag iaf inte få ut 'halvblodsfölpris'. trots att fölet blir ett 'renrasigt' hbl (dvs med gröna papper). Samma sak om jag betäcker xx-stoet, mödernet (rasen) drar ner priset, trots att avkomman blir ett renrasigt hbl (gröna papper).

Räkna lite på om jag lagt RP-hingst (t ex Veronas Bo-Gi), vilken stor skillnad i tillverkningskostnad det blir, och jag skulle dessutom göra en större vinst om jag säljer fölet. OAVSETT dess storlek..

Så, man får nog se till hur det ser ut just för en själv. Och vad du har för ras - och STAM på stoet (de gammelstammade hbl kan det bli samma problem med).

Sen kan så om vi tar min situation, så ju längre jag behåller avkomman ju mer tjänar jag på den om det är en ponny och ju mer förlorar jag om det är en storhäst. Jag är så liten och lätt att jag utan problem kan rida in och utbilda ponny. Och vuxenutbildad ponny adderar genast på prislappen.

Sen, för de som är 'i' ponnyaveln kan jag tänka mig det känns/blir dyrt när seminkostnader etc kommer till, men för de som jag t ex som bara känt av halvblod, och ser semin som en självklarhet, då är ju den delen lika, men det blir stor skillnad i slutsumman bara för att tllverka den lilla/lille..

*ha,ha* Ok, jo kan hålla med dig om att en vet. säkert har större kunskap än jag i frågan, MEN det verkar som om du med din expertis vill få det till att det är fel på ALLA stora hästar. Mina har gått igenom både röntgen + bes. med böjprov osv utan en enda anmärkning. Avelsmålet är väl naturligtvis inte att avla hästar som är 170-180 cm, men nu är det ju så att dom finns, och det är inte fel på alla som du vill få det till. Lägg av med din skrämselpropaganda, defekter kommer att finnas inom alla raser på hästar i alla storlekar alltid.

Måste bara säga att jag betäckte med Power Boy -05. Det tog på första försöket o min vet var mycket nöjd med kvaliten på simmarna.

Tydligen lever du i en väldigt skyddad värld och ser bara det du vill se, jag rekommenderar dig att tala med första bästa veterinär på någon välkänd hästklinik, och du lär få en sanning som du sent glömmer, bla annat om många 170cm+ treåringar med förkalkade leder, 4åringar (oridna) som ej går igenom besiktningar....osv osv en välkänd veterinär på sveriges största och mest välkända klinik yttrade följande: Ibland vet jag inte hur svenska uppfödare tänker i sitt avelsarbete, man prioriterar större och större hästar och med överdriven storlek kommer en massa skelett/ledbekymmer./Madde
ps. ska jag vara ärlig så tror jag nog att en veterinär har lite mer kunskap i ämnet än vad du har. ds

:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 528
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 290
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka