Sv: Korsa halvblodssto med ponnyhingst?
Jag hade Veronas BoGi som exempel i mitt räkneexempel ang hur man kan tycka att det är dyrt, det övergår mitt förstånd
Om man räknar med 5000 kr i kostnader för semindelen, så för samma pris (strax under 12 000 kr inkl moms) som jag får ett VBG-föl, dvs seminkostnad, språng samt dräktighetsavgift, samma kostnad är ENBART betäckningskostnaderna (dvs dräktighet 16 dygn samt levande föl) för t ex Akribori. Och då är han inte en dyr hingst.
Sen spelar givetvis vad man får för fölet in, men det problemet sitter ju mer i marknaden. Någon nämnde 15 - 20 för rp-föl, och om du då räknar 25 - 20 för ett normalhblföl, så är det ingen jätteskillnad.
Sen, var och en måste ju få välja själv utefter vad de tycker är värt etc. Men om jag ser till mig själv, så arabstoet betäckte jag med just Akribori, för att få en avkomma till mig iofs. Men om jag skulle sålt, så tack vare mödernet skulle jag iaf inte få ut 'halvblodsfölpris'. trots att fölet blir ett 'renrasigt' hbl (dvs med gröna papper). Samma sak om jag betäcker xx-stoet, mödernet (rasen) drar ner priset, trots att avkomman blir ett renrasigt hbl (gröna papper).
Räkna lite på om jag lagt RP-hingst (t ex Veronas Bo-Gi), vilken stor skillnad i tillverkningskostnad det blir, och jag skulle dessutom göra en större vinst om jag säljer fölet. OAVSETT dess storlek..
Så, man får nog se till hur det ser ut just för en själv. Och vad du har för ras - och STAM på stoet (de gammelstammade hbl kan det bli samma problem med).
Sen kan så om vi tar min situation, så ju längre jag behåller avkomman ju mer tjänar jag på den om det är en ponny och ju mer förlorar jag om det är en storhäst. Jag är så liten och lätt att jag utan problem kan rida in och utbilda ponny. Och vuxenutbildad ponny adderar genast på prislappen.
Sen, för de som är 'i' ponnyaveln kan jag tänka mig det känns/blir dyrt när seminkostnader etc kommer till, men för de som jag t ex som bara känt av halvblod, och ser semin som en självklarhet, då är ju den delen lika, men det blir stor skillnad i slutsumman bara för att tllverka den lilla/lille..